Презентація "Особливості вищої нервової діяльності"

Про матеріал
Презентацію доцільно використовувати при вивченні окремих параграфів з теми 10 "Вища нервова діяльність".
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ТЕМА. ОСОБЛИВОСТІ ВИЩОЇ НЕРВОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Номер слайду 2

ПЛАН 1. ВЧЕННЯ І.П. ПАВЛОВА ПРО ДВІ СИГНАЛЬНІ СИСТЕМИ ДІЙСНОСТІ. 2. ЗНАЧЕННЯ ДРУГОЇ СИГНАЛЬНОЇ СИСТЕМИ. 3. ОСНОВИ МОВИ ТА РОЗВИТОК ЇЇ У ДІТЕЙ 4. ТИПИ ВНД ДИТИНИ 5. ЕМОЦІЇ. ФІЗІОЛОГІЧНИЙ МЕХАНІЗМ ЕМОЦІЙ. 5. ПАМ‘ЯТЬ: ФІЗІОЛОГІЧНІ МЕХАНІЗМИ ТА ВИДИ. 6. УВАГА: ФІЗІОЛОГІЧНИЙ МЕХАНІЗМ, ВИДИ, ВЛАСТИВОСТІ

Номер слайду 3

СИГНАЛЬНІ СИСТЕМИ – ЦЕ СПОСОБИ РЕФЛЕКТОРНОЇ РЕГУЛЯЦІЇ ПОВЕДІНКИ ЖИВИХ ІСТОТ У НАВКОЛИШНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ, ХАРАКТЕРИСТИКИ ЯКОГО СПРИЙМАЮТЬСЯ СЕНСОРНИМИ СТРУКТУРАМИ І НАДХОДЯТЬ У НЕРВОВУ СИСТЕМУ У ВИГЛЯДІ СИГНАЛІВ. ДО СКЛАДУ СИГНАЛЬНИХ СИСТЕМ ВХОДЯТЬ ПЕРША ТА ДРУГА СИГНАЛЬНІ СИСТЕМИ. ЦЮ ТЕОРІЮ СТВОРИВ І. П. ПАВЛОВ, ВИВЧАЮЧИ ВНД ЛЮДИНИ І ТВАРИН

Номер слайду 4

ПЕРША СИГНАЛЬНА СИСТЕМА - ЦЕ АНАЛІТИКО-СИНТЕТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ КОРИ ГОЛОВНОГО МОЗКУ, ЯКА ПРОЯВЛЯЄТЬСЯ В УМОВНИХ РЕФЛЕКСАХ, ЩО ФОРМУЮТЬСЯ НА БУДЬ-ЯКІ ПОДРАЗНИКИ НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА, ОКРІМ СЛОВА. ВЛАСТИВА ВИЩИМ ТВАРИНАМ І ЛЮДИНІ.

Номер слайду 5

ДРУГА СИГНАЛЬНА СИСТЕМА - ЦЕ АНАЛІТИКО-СИНТЕТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ КОРИ ГОЛОВНОГО МОЗКУ, ЯКА ПРОЯВЛЯЄТЬСЯ В МОВНИХ УМОВНИХ РЕФЛЕКСАХ, ЩО ФОРМУЮТЬСЯ НА СВОЄРІДНІ ПОДРАЗНИКИ - СЛОВА. ВЛАСТИВА ТІЛЬКИ ЛЮДИНІ. І.П. ПАВЛОВ ВВАЖАВ СЛОВО - "СИГНАЛОМ СИГНАЛІВ".

Номер слайду 6

ЗА І.М. СЄЧЕНОВИМ, МОВА МАЄ ВЕЛИКЕ ЗНАЧЕННЯ У ПРОЦЕСАХ МИСЛЕННЯ. СЛОВО ВИРАЖАЄ НАШІ ПОНЯТТЯ. МИ УЗАГАЛЬНЮЄМО СЛОВАМИ НЕ ТІЛЬКИ ПРЕДМЕТИ, ЇХ ВЛАСТИВОСТІ, А Й СВОЇ ВІДЧУТТЯ, ПЕРЕЖИВАННЯ - АБСТРАКТНІ ПОНЯТТЯ. МИ МИСЛИМО СЛОВАМИ. ТАКИМ ЧИНОМ, ДРУГА СИГНАЛЬНА СИСТЕМА ЗАБЕЗПЕЧУЄ АБСТРАКТНЕ МИСЛЕННЯ ЛЮДИНИ. ВОНА Є СОЦІАЛЬНО ЗУМОВЛЕНА. ПОЗА СУСПІЛЬСТВОМ, БЕЗ СПІЛКУВАННЯМ З ІНШИМИ ЛЮДЬМИ ВОНА У ЛЮДИНИ НЕ РОЗВИВАЄТЬСЯ.

Номер слайду 7

Друга сигнальна система – це спеціально людська сигнальна система узагальненого відображення дійсності у вигляді понять, що позначаються словами чи знаками. Поняття, що відображаються знаками (математичні символи, ноти, мова жестів, писемна і звукова мова) оцінюються і дають можливість вважати, що друга сигнальна система – це система абстрактно- символічних подразників. Основним і найважливішим компонентом другої сигнальної системи є членороздільна мова, завдяки якій людина може вийти за межі власної особистості: називати предмети і розмірковувати про них, обмінюватися своїми думками. Людська мова завдяки спеціально створеному мовному апарату виголошує звуки, які у певній послідовності перетворюються на слова і речення, відповідно до конкретної ситуації. Значення другої сигнальної системи

Номер слайду 8

ОСНОВИ МОВИ ТА РОЗВИТОК ЇЇ У ДІТЕЙ СЛОВЕСНА СИГНАЛІЗАЦІЯ, МОВА МОЖЕ РОЗВИВАТИСЯ В ПРОЦЕСІ ОНТОГЕНЕЗУ ЛИШЕ ПРИ СПІЛКУВАННІ З ІНШИМИ ЛЮДЬМИ, БЕЗ ЦЬОГО 2-ГА СИГНАЛЬНА СИСТЕМА НЕ РОЗВИВАЄТЬСЯ. ВІК ВІД 2 ДО 5 РОКІВ Є КРИТИЧНИМ ДЛЯ РОЗВИТКУ МОВИ.

Номер слайду 9

Номер слайду 10

МОТОРНИЙ ЦЕНТР МОВИ

Номер слайду 11

ТИПИ ВНД ДИТИНИ ОКРЕМІ ТИПИ ВНД – ЛЮДСЬКІ НАЯВНІСТЬ ДВОХ СИГНАЛЬНИХ СИСТЕМ ЗА УМОВИ, ЩО ДРУГА СИГНАЛЬНА СИСТЕМА У ЛЮДИНИ ПЕРЕВАЖАЄ, ДОЗВОЛИЛО І. П. ПАВЛОВУ ВИДІЛИТИ СЕРЕД ТИПІВ ВНД ЛЮДЕЙ ТАКІ: ХУДОЖНІЙ ТИП, У ПОВЕДІНЦІ ЯКОГО ПЕРЕВИЩУЮТЬ КОНКРЕТНІ СИГНАЛИ ПЕРШОЇ СИГНАЛЬНОЇ СИСТЕМИ, ТОБТО ОБРАЗНО-ЧУТТЄВЕ МИСЛЕННЯ; МИСЛИТЕЛЬНИЙ ТИП, У ЯКОГО ПЕРЕВАЖАЄ ДРУГА СИГНАЛЬНА СИСТЕМА – ЯСКРАВО ВИЯВЛЕНЕ АБСТРАКТНО-ЛОГІЧНЕ МИСЛЕННЯ, ДЕТАЛЬНИЙ АНАЛІЗ ДІЙСНОСТІ; СЕРЕДНІЙ ТИП, У ЯКОГО ЗЛАГОДЖЕНО ФУНКЦІОНУЮТЬ ОБИДВІ СИГНАЛЬНІ СИСТЕМИ, ТОБТО ЗАБЕЗПЕЧУЄТЬСЯ РІВНОВАГА ОБРАЗНО-ЧУТЛИВОГО І АБСТРАКТНО- ЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ.

Номер слайду 12

ЗАГАЛЬНІ ТИПИ ВНД ВЛАСТИВІ І ЛЮДЯМ І ВИЩИМ ТВАРИНАМ. ЦЕЙ ТИП ВНД (ТЕМПЕРАМЕНТУ)- ЦЕ СУКУПНІСТЬ ВЛАСТИВОСТЕЙ НЕРВОВИХ ПРОЦЕСІВ, ЩО ОБУМОВЛЕНІ СПАДКОВИМИ ОСОБЛИВОСТЯМИ ОРГАНІЗМУ І НАБУТИМИ В ПРОЦЕСІ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ЖИТТЯ. І.П. ПАВЛОВ ВИДІЛИВ ЗАГАЛЬНІ ТИПИ ВНД НА ОСНОВІ 3 ПОКАЗНИКІВ НЕРВОВИХ ПРОЦЕСІВ (ЗБУДЖЕННЯ І ГАЛЬМУВАННЯ): • СИЛИ; • РУХЛИВОСТІ; • УРІВНОВАЖЕНОСТІ

Номер слайду 13

Типи ВНД за І.П. Павловим Сильний Слабкий (меланхолік) Врівноважений Неврівноважений (холерик) Рухливий (сангвіник) Інертний (флегматик)

Номер слайду 14

ЗАГАЛЬНІ ТИПИ ВНД І ТИП (САНГВІНІЧНИЙ) — СИЛЬНИЙ, ЗРІВНОВАЖЕНИЙ ,РУХЛИВИЙ; ІІ ТИП (ХОЛЕРИЧНИЙ) — СИЛЬНИЙ НЕВРІВНОВАЖЕНИЙ, РУХЛИВИЙ : Ш ТИП (ФЛЕГМАТИЧНИЙ) — СИЛЬНИЙ ВРІВНОВАЖЕНИЙ МАЛОРУХЛИВИЙ: IV ТИП (МЕЛАНХОЛІЧНИЙ) — СЛАБКИЙ: І.П.ПАВЛОВ ВВАЖАВ, ЩО ОСНОВНІ ТИПИ ВИЩОЇ НЕРВОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ВИЯВЛЕНІ НА ТВАРИНАХ, ЗБІГАЮТЬСЯ З ЧОТИРМА ТЕМПЕРАМЕНТАМИ, ВСТАНОВЛЕНИМИ У ЛЮДЕЙ ГРЕЦЬКИМ ЛІКАРЕМ ГІППОКРАТОМ, ЯКИЙ ЖИВ У IV СТ. ДО Н.Е.

Номер слайду 15

ТИПОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ВНД

Номер слайду 16

ЕМОЦІЇ. ФІЗІОЛОГІЧНИЙ МЕХАНІЗМ ЕМОЦІЙ ПЕРЕЖИВАННЯ, У ЯКИХ ВИЯВЛЯЄТЬСЯ СТАВЛЕННЯ ЛЮДИНИ ДО НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА І ДО СЕБЕ, НАЗИВАЮТЬ ЕМОЦІЯМИ. РОЗРІЗНЯЮТЬ: ЕМОЦІЙНІ РЕАКЦІЇ (СМІХ, ПЛАЧ, ЗОЙК І Т. Д ); ЕМОЦІЙНІ СТАНИ (РАДІСТЬ, ТРИВОГА, СУМ, ПІДНЕСЕНІСТЬ І Т.Д.); ЕМОЦІЙНІ ПОЧУТТЯ ( ДРУЖБА, КОХАННЯ, НЕНАВИСТЬ І Т. Д).

Номер слайду 17

Фізіологічний механізм пам’яті Пам'ять — це комплекс процесів, які відбуваються в центральній нервовій системі й забезпечують нагромадження, зберігання та відтворення інформації без зміни її форми та змісту.

Номер слайду 18

Процеси пам’яті Запам'ятовування – це закріплення інформації шляхом скріплення її з придбаною раніше інформацією. Збереження – визначається ступенем участі інформації в діяльності людини, тобто важливістю. Відтворення – витягання інформації з систем або блоків пам'яті. Забування

Номер слайду 19

УВАГА: ФІЗІОЛОГІЧНИЙ МЕХАНІЗМ, ВИДИ, ВЛАСТИВОСТІ УВАГА – СПРЯМОВАНІСТЬ ПСИХІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ НА ПЕВНІ ПРЕДМЕТИ АБО ЯВИЩА ДІЙСНОСТІ ЗА УМОВИ АБСТРАГУВАННЯ ВІД УСЬОГО ІНШОГО. ВИДИ УВАГИ:

Номер слайду 20

Номер слайду 21

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!!! УСПІХІВ!!!

ppt
Пов’язані теми
Біологія, 8 клас, Презентації
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
8 січня
Переглядів
684
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку