ВСТУП
Урок №1
Тема: Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини.
Мета
Освітня: формувати компетентність до змісту біологічних наук, що вивчають людину; розглянути методи дослідження людського організму.
Розвиваюча: розвивати образне і логічне мислення учнів, навички індивідуальної та групової форми роботи; формувати вміння працювати з опорними схемами та навчальною літературою; сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук.
Виховна: виховувати повагу до життя як найвищої цінності; розкрити ідею гармонії людини і природи.
Очікувані результати: учні називають біологічні науки, що вивчають людину; учні знають та характеризують методи дослідження людського організму.
Обладнання та матеріали: підручник, робочий зошит, фотографії, малюнки, плакати, схеми, презентації до уроку, відеозаписи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Наскрізні лінії: громадянська відповідальність, здоров’я і безпека.
Хід уроку
1. Організаційний етап
1.1. Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення позитивного психологічного настрою.
1.2. Пояснення вимог до робочих зошитів, зошитів для практичних робіт, рекомендації щодо підручників та навчальних посібників.
2. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Розумна людина не та, що багато знає, а та, що знає саму себе.
Й. Ґете
Ми з вами підійшли до наступного розділу курсу «Біологія» — «Біології людини», вивчення якого дасть вам уявлення про те, що є наш організм. Організм людини, як і кожна біологічна система, підпорядковується законам природи. За своєю будовою і функціями наш організм багато в чому подібний до організму вищих тварин. Проте трудова діяльність, мова, мислення, поведінка різко відрізняють людину від найрозвинутіших тварин.
Біологічні основи цих відмінностей необхідно знати кожній освіченій людині.
Я вважаю, що людина — це найдивовижніше творіння природи, найчудовіше і найдосконаліше. Кожна людина є неповторною, унікальною, чудесною, дивною, фантастичною, непередбачуваною. А які асоціації викликає слово «людина» у вас?
3. Актуалізація опорних знань учнів
Переглянути відеоролик «Чому ми саме такі, які є?»(Світ біології: відео та презентації: http://cvitbiologi.blogspot.com/p/blog- page_22.html
Вправа «Асоціативний кущ»
Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «людина». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.
Можливі варіанти відповідей учнів: гетеротроф, рухається, розмовляє, мислить, спілкується, еукаріот, аналізує, працює тощо.
Узагальнення результатів.
Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.
4. Засвоєння нового матеріалу
1. Біологія людини — наука про будову, процеси життєдіяльності, розвиток, походження, еволюцію та географічне розселення людей.
Розповідь учителя з елементами бесіди
Пізнаючи закони навколишнього світу, людина почала вивчати і свій власний організм. Виникли науки, серед яких найважливіше місце посідають анатомія й фізіологія.
Запитання до учнів
• Пригадайте, що вивчають ці науки?
Очікувані відповіді учнів
Анатомія — наука про будову окремих органів, їхніх систем і організму в цілому.
Фізіологія — наука про функції та процеси життєдіяльності організму.
• Пригадайте біологічні науки, про які ми дізналися під час вивчення представників царства Тварини та царства Рослини. Які з цих наук можуть також вивчати організм людини? (Обговорення відповідей учнів.)
Самостійна робота учнів із термінами з подальшою взаємоперевіркою
Цитологія — наука, що вивчає будову та функції клітин.
Гістологія — наука, що вивчає будову та функції тканин.
Анатомія — наука про будову організму.
Фізіологія — наука про функції та процеси життєдіяльності організму.
Генетика — наука про спадковість і мінливість організмів.
Біохімія — наука про закономірності та особливості перебігу хімічних явищ у живих організмах.
Біофізика — наука, що вивчає закономірності та особливості перебігу фізичних процесів у живих організмах.
Ембріологія — наука, що вивчає закономірності розвитку клітини, тканини та органів зародка.
Гігієна — наука, що вивчає вплив різних факторів на організм та його здоров’я.
Екологія людини — наука, що досліджує вплив на людину природних і соціальних факторів навколишнього середовища.
Медицина — наука, спрямована на зміцнення та охорону здоров’я людини, продовження її життя, запобігання хворобам.
Валеологія — наука, що вивчає методи здорового способу життя.
Технологія «Мікрофон»
Що вивчає така комплексна наука, як біологія людини?
(Учитель записує на дошці всі відповіді учнів, а потім допомагає їм сформулювати визначення цього поняття.)
Біологія людини — наука про будову, процеси життєдіяльності, розвиток, походження, еволюцію та географічне розселення людей.
2. Основні методи дослідження організму людини
Розповідь учителя
Описати зовнішню будову тіла людини нескладно: будь-яку його частину ми можемо побачити безпосередньо. Проте як з’ясувати, що міститься під шкірним покривом тіла? Одним із найважливіших і найдавніших методів, що дає змогу відповісти на це запитання, є розтин мертвого тіла й вивчення його органів. Невипадково назва науки про будову організму походить від грецького слова «анатоме» — розтинання. Так, ще в Стародавньому Єгипті жерці, які розтинали тіла померлих, готуючи їх для бальзамування, склали один із перших описів внутрішньої будови організму людини.
Хоча людський організм лікарі вивчали й за часів античності, і за часів середньовіччя, систематичні анатомічні дослідження розпочалися лише в епоху Відродження — після скасування заборони на розтин тіл, накладеної християнською церквою. Засновником анатомії як науки вважають італійського вченого Андреаса Везалія, який у 1543 році написав трактат «Про будову людського тіла».
Лише через декілька століть із розвитком фізики вчені-анатоми й лікарі змогли «зазирнути» всередину живого організму людини.
Запитання до учнів
• Які сучасні методи дослідження організму людини ви знаєте?
Очікувана відповідь учнів
Мікроскопія, рентгенографія, ультразвукова діагностика (УЗД), електрокардіографія тощо. ( Перегляд відео )
Розповідь учителя
Завдяки відкриттю рентгенівських променів дослідники вперше одержали зображення внутрішніх органів на спеціальних плівках. Внутрішні органи можна побачити й на моніторі приладу для ультразвукового дослідження (УЗД), піддаючи певні ділянки тіла дії звукових хвиль високої частоти. Щоб роздивитися органи зсередини, застосовують ендоскоп — гнучку пластикову трубку, у якій містяться спеціальні волокна, що проводять світло. Ендоскоп уводять у шлунок, бронхи тощо й через об’єктив, розміщений на зовнішньому кінці приладу, досліджують внутрішню поверхню органа.
Самостійна робота учнів з підручником та заповнення таблиці
Методи дослідження організму людини
Методи |
Характеристика |
Мікроскопія |
Вивчення зразків тканин чи клітин за допомогою мікроскопа |
Ультразвукова діагностика |
Одержання на екрані зображення внутрішніх органів у результаті відбиття ультразвукових хвиль від їхніх меж |
Рентгенографія |
Одержання рентгенівських знімків різних органів |
Ендоскопія |
Введення ендоскопа (зонд з освітлювальним приладом) в порожнини тіла і внутрішніх органів з метою їх огляду та фотографування |
Термографія |
Одержання інформації про тепловіддачу різних частин тіла |
Електроенцефалографія |
Реєстрація біострумів мозку при різних станах організму |
Сканувальна томографія |
Одержання на екрані комп’ютера зображення окремих шарів досліджуваного органа |
Електрокардіографія |
Реєстрація біострумів серця для визначення стану його працездатності |
Доповнення вчителя
Сьогодні вчені використовують чимало спеціальних приладів, щоб дослідити функціонування органів людини. Електронна мікроскопія дає змогу одержати зображення клітин різних органів, збільшене в сотні тисяч разів. Застосовуючи магніто-резонансну томографію (МРТ), вивчають процеси, які відбуваються в живих тканинах. Цей метод базується на тому, що тканини організму в залежності від їхнього стану по-різному поглинають електромагнітні коливання. Розглядаючи на моніторі комп’ютера зображення, отримане за допомогою МРТ, можна дослідити, які зміни відбуваються в тканинах.
(Розповідь учителя, бесіда, самостійна робота з підручником, заповнення таблиці.)
5. Узагальнення і закріплення знань
5.1. Складання сенкана на тему «Людина».
Наприклад:
Людина
Розумна, здорова
Працює, мислить, спілкується
Належить до царства Тварини
Ссавець
6. Підбиття підсумків уроку
6.1. Аналіз епіграфа уроку.
6.2. Технологія «Незакінчені речення».
Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:
— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було...
— Урок важливий, тому що...
— Мені сподобалось...
— Мені не сподобалось...
Від наступного уроку я чекаю....
7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________.
Зошит ________________________________________________.
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
1. Підготувати приказки та прислів’я про здоров’я.
2. Підготувати повідомлення на тему «Система охорони здоров’я в Україні».
Урок № 2
Тема уроку: Значення знань про людину для збереження її здоров’я.
Мета
Освітня: формувати компетентність про значення знань про організм людини для збереження її здоров’я, науки які цим займаються; розглянути основні чинники здоров’я;
Розвиваюча: розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси учнів; уміння виділяти головну думку та формулювати висновки;
Виховна: виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я і здоров’я оточуючих.
Очікувані результати: учні пояснюють значення знань про людину для збереження її здоров’я; учні називають фактори, що зміцнюють здоров’я.
Обладнання та матеріали: презентації до уроку,відео, таблиці, роздатковий матеріал.
Основні поняття і терміни: здоров’я, хвороба, валеологія, якісні показники здоров’я, кількісні показники здоров’я, фізичне здоров’я, психічне здоров’я, соціальне здоров’я.
Тип уроку: комбінований.
Наскрізні лінії: здоров’я і безпека.
Хід уроку
1. Організаційний етап
1. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2. Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Мікрофон».
— Чому необхідно вивчати організм людини?
Людина сама має заробити своє здоров’я.
П. Брегг
Слово вчителя
Щоб жити, працювати, досягати успіхів, людина повинна піклуватися про своє здоров’я, захищати себе. Наші предки приділяли багато уваги своєму здоров’ю. Наприклад, у Запорізькій Січі існував культ фізичної досконалості людини: запорізькі козаки ніколи не обирали старшинами фізично слабких людей; свій вільний час практично всі козаки присвячували виконанню фізичних вправ; одним з основних критеріїв переходу молодика в «істинного запорожця» була його фізична підготовка. Німецький дослідник Мюллер писав: «Військо без вождя — тіло без душі, а в міцного воїна — міцне тіло...» Вінницький полковник Іван Богун заслужено вважався кращим фехтувальником Європи. Він бився двома шаблями, перемагаючи в бою відразу кількох нападників. Легендарний Петро Сагайдачний «змалку привчався натягати лук, зброї та коня з рук не випускав, з негодою боровся не покрівцями, а витривалістю». Про Івана Мазепу один французький дипломат писав: «...тіло його міцніше, ніж тіло німецького рейтара, і їздець із нього знаменитий». У непрохідних дніпровських плавнях козацька молодь під наглядом досвідчених запорожців у постійній праці загартовувала своє здоров’я, силу і спритність.
Здоров’я є основною умовою самореалізації, а також найважливішою складовою особистого інтересу сучасної людини, оскільки проблеми зі здоров’ям можуть стати перешкодою на шляху до здійснення мрій та життєвих планів.
Бесіда
- Яке значення для збереження здоров’я людини мають знання про неї?
Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.
. Збереження життя і здоров’я — найперша потреба людини. (Бесіда).
Прокоментуйте народні приказки і прислів’я:
- Найбільше багатство - здоров’я
- Було б здоров’я – все інше наживемо
- Держи голову в холоді, ноги в теплі – проживеш довгий вік на землі
- Весела думка – половина здоров’я
- Хто хвороб у собі шукає, той завжди їх повно має
2. Поняття про здоров’я. Кількісні та якісні показники здоров’я. (Самостійна робота учнів із підручником та додатковою літературою, складання схеми, демонстрація лабораторного аналізу крові).
Схема 1.
3. Сучасні методи дослідження здоров’я людини. (Розповідь учителя, складання схеми)
4. Фактори, що зміцнюють та ослаблюють здоров’я. (Бесіда на основі знань учнів, заповнення таблиці
Фактори, що зміцнюють здоров’я |
Фактори, які ослаблюють здоров’я людини |
1. Фізична активність і загартування організму. |
1 ... |
2. Повноцінне раціональне харчування. |
2 ... |
3. Чіткий режим дня. |
3 ... |
4. Урівноваженість почуттів, подолання емоційних конфліктів. |
4 ... |
5. Спілкування з природою. |
5 ... |
Розповідь учителя
«Здоров’я — це нічого, але все без здоров’я — ніщо». Такий афоризм дійшов до нас ще з давніх часів. Про здоров’я багато кажуть, друкують у газетах і журналах, розмірковують на телебаченні. Народна мудрість стверджує, що найдорожчим у людини є її здоров’я, бо його не купиш за жодні гроші.
Запитання до учнів
- Що таке здоров’я? Які асоціації викликає у вас цей термін?
Узагальнення вчителя
За енциклопедичним словником, здоров’я — це стан функціонування організму людини як живої системи, що характеризується повною її рівновагою із зовнішнім середовищем і відсутністю виявлених хворобливих змін.
За визначенням Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), здоров’я — це стан повного фізичного, психічного та соціального благополуччя, а не лише відсутність захворювань.
Про стан індивідуального фізичного здоров’я людини роблять висновок за даними антропометрії (розміри тіла: зріст стоячи, окружність грудної клітки, маса тіла та ін.), а також на підставі фізіологічних і біохімічних досліджень, оцінка яких здійснюється з урахуванням віку, статі, географічних, кліматичних та інших параметрів.
Запитання до учнів
- Що ж може служити показниками здоров’я населення?
(Обговорення питання.)
Доповнення вчителя
На думку вчених, цілком припустимо використовувати з метою оцінки здоров’я такі демографічні показники, як смертність, дитяча смертність і середня очікувана тривалість життя, тому що демографічні показники — це ще й дуже місткі критерії, що характеризують процес розвитку. Також ураховуються показники фізичного розвитку, інвалідності, захворюваності та хворобливості, ураженості окремими хворобами (туберкульоз, серцево-судинні, шлунково-кишкові, алергійні, онкологічні захворювання та ін.). Як показники стану здоров’я працюючих найчастіше використовують захворюваність із тимчасовою втратою працездатності.
Складання опорного конспекту в зошитах
Найважливіші показники здоров’я населення:
• Народжуваність
• Смертність
• Середня тривалість життя
• Інвалідність
• Захворюваність та ураження певними хворобами (туберкульоз, серцево-судинні, інфекційні, алергічні, онкологічні, шлунково-кишкові та ін.)
Кожна група отримує вислів на тему «Здоров’я». Після опрацювання й обговорення висувають головні ідеї, які відтворюють у вигляді малюнка.
1 група — «У здоровому тілі — здоровий дух». (Народна мудрість)
2 група — «Бережи одяг, доки новий, а здоров’я — доки молодий». (Народна мудрість)
3 група — «Гроші втратив — нічого не втратив, а здоров’я втратив — усе втратив» .(Народна мудрість)
4 група — «Здоровий жебрак щасливіший від хворого короля». (Народна мудрість)
5 група — «Усуньте хибний спосіб життя — і хвороби зникнуть самі». (Народна мудрість)
6 група — «Ми п’ємо за здоров’я одне одного і псуємо власне здоров’я». (Дж. К. Джером)
(Обговорення висловів та презентація малюнків.)
Розповідь учителя
У наш час, незважаючи на великі успіхи медицини та поліпшення умов життя, кількість хворих не зменшується. Бурхливий науково-технічний прогрес, поява нових складних видів трудової діяльності змінюють звичний ритм та уклад життя. Зменшення обсягів фізичного навантаження, збільшення нервово-емоційного напруження, погіршення екологічних умов призводять до суттєвого порушення регуляції основних фізіологічних функцій організму. Як на ваш погляд, що таке «хвороба»?
Узагальнення відповідей
Хвороба — це порушення нормальної життєдіяльності організму, унаслідок якого знижуються його пристосувальні можливості. І хоча організм частково компенсує виниклі порушення, хвороба завжди обмежує фізичні, психічні та соціальні можливості людини.
Запитання до учнів
- Які фактори, на вашу думку, ослаблюють здоров’я?
(Обговорення питання та складання опорного конспекту.)
Хвороби людини
Фактори, що ослаблюють здоров’я:
• Шкідливі звички
• Порушення санітарно-гігієнічних умов
• Неправильне харчування
• Відсутність режиму праці й відпочинку
• Зниження рухової активності.
Вправа «Систематик»
Завдання групам: розставте у правильній, на вашу думку, послідовності фактори, які загрожують життю людини (після закінчення роботи представники груп на дошці, використовуючи підготовлені аркуші з факторами, розміщують їх у вибраній ними послідовності та аргументують свій вибір).
Відповідь:
1. Недостатнє (неповноцінне) харчування
2. Секс без засобів захисту
3. Підвищення артеріального тиску
4. Тютюнопаління
5. Алкоголь
6. Питна вода, що не відповідає санітарним нормам
7. Антисанітарія
8. Недостатній вміст заліза в крові
9. Забруднення навколишнього середовища
10. Ожиріння, надмірна маса тіла
Висновок: ці фактори не тільки негативно впливають на здоров’я, а й спричинюють понад 40 % усіх випадків смерті людей на планеті. Здоров’я не існує само по собі, не дається на все життя, не є постійним і незмінним. Про нього потрібно дбати, його необхідно берегти й примножувати протягом усього свідомого життя.
Повідомлення учня
Система охорони здоров’я в Україні
Для вирішення проблеми збереження здоров’я та працездатності людини, продовження її життя в масштабах держави створена система охорони здоров’я (СОЗ), яка є сукупністю Однією зі стратегій системи охорони здоров’я є здійснення так званої первинної профілактики, яка є масовою й ефективною. Наприклад, будівництво очисних споруд або відповідні зміни технологічного процесу на підприємствах, які забруднюють атмосферне повітря, призводить до різкого зниження рівня злоякісних новоутворень, хвороб органів дихання, серцево-судинної системи та інших захворювань.
Другий напрям системи охорони здоров’я більш складний, бо він проводиться на індивідуальному рівні. Сутність вирішення цієї проблеми полягає у визначенні форм, методів і засобів профілактики, лікування, реабілітації, а також організації відпочинку людини.
Важливу роль у справі збереження здоров’я населення має визначення інформації про небезпеку навколишнього середовища. Така інформація повинна вміщувати значення показників негативності середовища, токсикологічних викидів виробництва, стану здоров’я населення. Наявність такої інформації дозволить населенню раціонально вибирати місця діяльності та проживання, раціонально використовувати методи й засоби захисту від дії небезпек. Але бути чи не бути здоровому — це, насамперед, залежить від самої людини: її активності чи пасивності, індивідуальних особливостей, темпераменту, характеру, звичок, ставлення до інших людей, способу життя.
На основі вищесказаного можна погодитись із твердженням римського філософа Сенеки (4 р. до н. е.—65 р. н. е.): «Уміння продовжити життя — в умінні не скорочувати його».
Узагальнення, підсумок уроку.
Подумайте і поясніть: Водолазні роботи дозволяються на глибинах, які не перевищують 50 м. Глибоководні риби живуть на значно більших глибинах. До чого може призвести опускання людини на більшу глибину? Що станеться з глибоководними рибами, якщо їх підняти на поверхню води?
1. Що таке здоров’я? 2. Що таке хвороба?
3. Назвіть характерні особливості людини.
Домашнє завдання. Опрацювати параграф____.
Вивчити терміни і поняття.