. Робота в групах. Гра «Музеєзнавець»До музею привезли пам’ятки, вам потрібно їх розсортувати, щобпередати на дослідження: Археологам. Архіваріусам. Етнографам. Фольклористам. Мистецтвознавцям Згрупуйте пам’ятки за їх видом. Аудіозапис історичної пісні, літопис, давньокитайський одяг, газета,поховальна статуетка, збірка прислів’їв, українські шаровари,вишиті народні рушники, кремінний ніж, ікона, щит, указ міністра,ескіз української хати всередині, давньогрецька амфора, портреткнязя, оголошення про продаж, скляний келих, бухгалтерська книгаторговців, альбом з малюнками, записи легенд, стародавня карта,коралове намисто, аудіозапис міфів про появу людини, уламокстатуї, копії графіті зі стін церкви, фотографія невідомої родини.
Мотивація навчальної діяльностіБесіда. Як ви думаєте, усі ці речі, що були привезені до музеї – звідки взяли їх вчені (розкопали, знайшли…, передали інші люди ) Мозковий штурм Навіщо люди здавна збирали та зберігали старовинні речі та оповіді про минуле?- цікавились- щоб знати своє минуле- щоб знати про свою родину, її походження …
Мета: Навчити: працювати з доступними джерелами інформації, формувати власну думку та доводити її, розпізнавати історичні пам’ятки і пам’ятники; ставити запитання до отриманої інформації; розпізнавати символічний зміст пам’ятників, у залежності від епохи, в якій вони були встановлені. Розвивати навички роботи в колективі. Розвивати в учнів уміння аналізувати, виділяти головне, ставити питання, оцінювати історичні пам’ятки, працювати з текстовими та візуальними матеріалами. Розвивати критичне мислення. Виховувати в учнів повагу до національної історії, ставлення до пам’яток історії як скарбу, гордості і надбання народу.
Вивчення нового матеріалу1. Історична пам'ять. Пам’ятки історії та пам’ятники. Учитель. Україна має багатовікову історію та культуру. Свідченнямцього є пам’ятки історії та культури, які допомагають зберегтиісторичну пам’ять. Вони є в кожному регіоні України. Це справжнійскарб і гордість нашої Батьківщини. Завдяки пам’яткам місто або селостає відомим у світі. З усіх куточків земної кулі приїздятьтуристи, щоб побачити ці безцінні скарби. До наших днів збереглисязамки, фортеці, палаци та садиби, парки, монастирі й храми, промисловіпідприємства та багато інших архітектурних витворів мистецтва.Іноді із сукупності пам’яток постають цілі ансамблі, які відтворюютьатмосферу минулих часів. Найвідомішими з них, зокрема, є ансамбліпам’яток історичного центру Львова, старої частини міста Кам’янця. Подільського, Києво-Печерської лаври тощо. Проте не лише споруди є пам’ятками історії. До них належатьтакож пам’ятні місця й предмети, пов’язані з історичними подіями,розвитком суспільства й держави, твори матеріальної та духовноїтворчості, які становлять історичну, наукову, художню або іншукультурну цінність. Це можуть бути археологічні пам’ятки (залишкидавніх поселень, укріплень, поховань, кам’яні скульптури, наскельнізображення тощо).
Робота з поняттямІсторична пам'ять – це усі знання та уявленнясуспільства про спільне минуле. Історична пам'ять — сукупність знань та уявленьсуспільства про спільне минуле. Вона покликанапередавати досвід та знання про минуле длясамоусвідомлення. Важливу роль у збереженніісторичної пам'яті відіграють пам'ятки історії.
Робота з підручником (з поняттям) (с. 93, 92 підр. І. Щупака) + запис у зошити. Пам'ятки культури – це незамінні визначні споруди, твори мистецтва та культури народу. Пам'ятки історії – це місця, споруди та предмети, пов’язані з важливими історичними подіями та мистецтва та культури, народу
Історичну цінність мають місця масовихпоховань померлих та загиблих у війнах і підчас трагічних подій, місця загибелі бойовихкораблів, залишки бойової техніки, озброєння. Цікавими є твори різних видів мистецтв,документальні пам’ятки — акти органівдержавної влади й управління, інші письмові таграфічні документи, наприклад ОстромировеЄвангеліє, Пересопницьке Євангеліє, Руськаправда, Конституція П. Орлика тощо. Ціннимитакож є кіно-, фотодокументи й звукозаписи,стародавні рукописи й архіви, записи фольклоруй музики, рідкісні друковані видання. Тобто всете, що становить історичну й культурно-мистецькуцінність.
Одна з найзагадковішихпам'яток природи та історії це «Кам'яна могила»,розташована в Запорізькійобласті. Насправді це непоховання, а природненагромадження каменів заввишки 15 метрів, які утворюють чималогротів. Із давніх-давен людивважали цю місцевість таємничою. Тут проходили релігійні обряди. Гроти розписані наскельнимималюнками, які залишили жителіцих степів ще з Первісної доби. Вони є цінними історичнимиджерелами.
Робота з поняттями: Меморіал — архітектурний ансамбль, скульптурна композиція, яка є витвором мистецтва і, як правило, увічнює трагічні події. Пам'ятник — споруда, яка є витвором мистецтва, призначена для увічнення і створення образу людей, подій, об'єктів, іноді тварин, літературних і кінематографічних персонажів тощо.
У нашій державі збереженню пам’яток історії та культури приділяється значна увага. Відповідно до Закону України «Про охорону культурної спадщини» цінні пам’ятки історії вносять до Державного реєстру нерухомих пам’яток. Загалом в Україні під охороною перебуває близько 130 тис. пам’яток. І цей список постійно оновлюється. Є в нашій країні також пам’ятки, які вважаються надбанням усього людства. Вони внесені до списку Світової спадщини ЮНЕСКО.
Як дослідити історичну пам’ятку?1. Що це за пам’ятка? До якої групи вона належить?2. Де вона розташована? Як виглядає?3. Коли було створено пам’ятку? 4. Яким подіям у минулому чи історичним діячам присвячена пам’ятка? 5. Хто створив пам’ятку? (Ім’я архітектора, художника, скульптора, інженера.)6. Які елементи пам’ятки дають змогу отримати інформацію про минуле?7. Яку інформацію про історію українського народу (або інших народів) можна довідатися за допомогою пам’ятки?
Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу Діаграмма Венна . Порівняйте пам'ятку історії та пам’ятник {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Пам'ятка історіїПам'ятник. Відмінне. Спільне. ВідміннеЄ свідком подіїСтворена у давнину Не зажди є твором мистецтва. Не завжди викликає почуттяЄ історичним джерелом Увіковічнює подію. Створений сучасниками. Сам пам’ятник є окремою пам’яткою історіїЄ твором мистецтва. Викликає почуття пошани
Домашнє завдання: Підручник: Щупак І. Я., Піскарьова І. О., Бурлака О. В. Вступ до історії: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. – К.: УОВЦ «Оріон», 2018. – 192 с.:іл. Опрацювати §17 (С.92-97). За допомогою довідника чи мережі Інтернет УСНО підготуйте для однокласників розповідь про Софійський собор або іншу пам’ятку історії України (можливо, які внесені до списку Світової спадщини ЮНЕСКО). Користуйтесь запропонованою пам’яткою