Павло Тичина. Стисло про поета і край, де він народився. «Не бував ти у наших краях!»ТЛ: епітет, поглиблення поняття про метафору Тичина – це музика й барви, це чистота душі (О. Гончар)
Номер слайду 2
Ах, скільки радості, коли ти любиш землю,Коли гармонії шукаєш у житті. Павло Тичина"... один з найобдарованіших поетів усієї Європи в ХХ столітті. Він не має собі рівних за поетичною винахідливістю, своєрідною музичністю."("Демос" видання Лондонської асоціації публіцистів)
Номер слайду 3
Номер слайду 4
Номер слайду 5
Номер слайду 6
Номер слайду 7
Краєвиди Чернігова
Номер слайду 8
Краєвиди Чернігова
Номер слайду 9
«Не бував ти у наших краях!»Бесіда за питаннями:1. Яким постає рідний край зі слів поета? Знайти відповідні слова в тексті поезії.2. Чи вдалося Тичині передати безмежжя рідних просторів?3. Що і як говорить поет про вдачу своїх земляків?
Номер слайду 10
«Гаї шумлять»1. Який настрій виник у вас після прослуховування вірша? Завдяки яким образам?
Номер слайду 11
Блакить мою душу обвіяла. Блакить мою душу обвіяла,Душа моя сонця намріяла,Душа причастилася кротості трав –Добридень я світу сказав!Струмок серед гаю як стрічечка,На квітці метелик, мов свічечка. Хвилюють, маюють, квітують поля –Добридень тобі, Україно моя!
Номер слайду 12
Василь Барка (талановитий український письменник) сказав:«Мова кожного народу повинна розвинутися до найвищого життя: до славлення Творця, для виразу любові до ближнього і ближніх, як і для всякого життєвого вжитку. З нею поезія мусить стати при серцях, щоб очисною силою готувати їх світлицями Божого перебування в людях».
Номер слайду 13
Теоретичний практикум. Епітет – це художнє означення, яке допомагає поетично, образно, художньо зобразити предмети. Наприклад: щасливий день, золоте сонце, тихі води, гомінкий струмок.
Гра «Утвори епітет»Чистий – одяг, сумління, вода, мова, небо. Теплий – промінь, слово, погляд, повітря, пальто. Веселий – жарт, хлопець, погляд, фільм, артист. Золота – пора, осінь, медаль, дитина, прикраса.
Номер слайду 16
Гра «Я – поет»Яке сьогодні небо?А влітку, у погожий, ясний день?Який ліс у вересні? А який у час пізньої осені?Які восени поле, луг? Які вони ранньою весною?Який вітер пізньої осені, узимку?Який вітер теплого весняного дня?
Номер слайду 17
Метафора – це слово чи словосполучення, яке розкриває ознаки та властивості одного явища чи предмета через перенесення на них ознак іншого явища чи предмета. Наприклад: перешіптуються листочки, сміється сонце, стогне буря. Різновидом метафори є персоніфікація (с.212)
Номер слайду 18
Гра «Ми – поети»За садом сховалося…сонце. Плинув…Зоря…Завиває…Обличчя…Легенька хмара…Зашуміли…Прийде…
Номер слайду 19
Обговорення проблемного питання. Чи можна сказати, що поезія Тичини справді своєю «очисною силою» сприяє тому, щоб людські серця ставали «світлицями Божого перебування в людях»?Доведіть свої міркування.
Номер слайду 20
Обов’язкове: Вивчити напам’ять вірш (на вибір). Вивчити визначення епітета та метафори. За бажанням: для юних художників – намалювати ілюстрації до поезій П. Тичини; для юних поетів – написати вірш на цю тему.
Номер слайду 21
Підготувала: Шутко С. Л.,учитель української мови та літератури