у 1856 році у с. Олешня на Чернігівщині в аристократичній сім’ї. Її батьки були іноземного походження. Софія, зростаючи в українському середовищі, серцем і душею прийняла біль України і віддала всі свої сили на визволення її народу з темряви. Педагогічну діяльність С. Русова розпочала у 1871 році. П’ятнадцяти річною дівчиною разом із сестрою Марією організувала перший у Києві дитячий садок. Народилась Софія Русова (Ліндрос)
Ким тільки не доводилось працювати Софії Русовій: вихователем дитячого садка, вчителем школи, викладачем і професором на Вищих жіночих курсах, у Фребелівському педагогічному інституті в Києві, у Кам’янець-Подільському університеті (лектором педагогіки), професором педагогіки Українського педагогічного інституту імені М. Драгоманова у Празі. Вона була членом Української Центральної Ради, головою Департаменту дошкільної та позашкільної освіти в уряді УНР, фундатором жіночого руху в Україні.
Перу Софії Русової належать фундаментальні праці з педагогіки: «Дошкільне виховання», «Теорія і практика дошкільного виховання», «Дидактика», «Роль жінки в дошкільному вихованні». Багато педагогічних творів С. Русової досі не опубліковано. Серед них найбільш фундаментальними є «Соціальне виховання, його значення в громадському житті», «Практичні поради до виховання дітей», «Національна школа у різних народів», «Середньовічні університети»
Русова наполягала щоб виховання розпочиналося з народження дитини. Засобами колискової, забавлянок, народних казок, ігор, пісень, лічилок, загадок. Педагог стверджує: «Нація народжується коло дитячої колиски, лише на рідному грунті, серед рідного слова, пісні, здатна вирости національно свідома дитина»
Вчитель має бути розкутим і самостійним у складанні навчальної програми, у використанні форм та методів навчальної діяльності. Головним завданням педагога є розвиток самостійності дитини. Треба «не вчити дитину, не давати їй готове знання, а більш усього збудити в дитини її духовні сили, розворушити зацікавленість.
Русова категорично засуджує бездумну сувору шкільну дисципліну,виступає за панування в навчальному закладі жвавого настрою, веселості, поваги, уваги і любові до дітей. Гармонійний розвиток дітей можливий за умов, якщо виховання буде індивідуальним, пристосованим до природи, національним, буде вільним, незалежним від певних вимог на грунті громадської організації.
Русова рішуче відкидає твердження шовіністів про те, що національне виховання приведе український народ до самоізоляції від європейського і світового культурного процесу. Виховання через пошану і любов до свого народу виховує в дітях пошану і любов до інших народів і тим приведе нас не до вузького відокремлення, а до широкого єднання й світового порозуміння між народами і націями.