Сучасні тенденції розвитку освіти в світі гуманістичній спрямованості освіти (її індивідуалізація, врахування можливостей кожної конкретної людини, сприяння її самореалізації та розвитку); діалогічність навчання; затребуваність нових професійних орієнтирів у роботі учителя (не фахівця в предметній області, а професіонала, який вміє працювати з процесами утворення і розвитку, організовувати навчальну роботу з вирішення творчих завдань, проявлення ініціативи, самостійності).
Педагогіка партнерства – підхід, що спрямований на розвиток максимально продуктивних і здорових відносин у процесі навчання. В урядових документах вказано, що нова школа працюватиме на засадах педагогіки партнерства, в основі якої – спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками. Учні, батьки та вчителі, об’єднані спільними цілями та прагненнями, є добровільними та зацікавленими однодумцями, рівноправними учасниками освітнього процесу, відповідальними за результат. Педагогіка партнерства буде однією з основ школи, заснованої на взаємній повазі до особистості, праві вибору і відповідальності за прийняті рішення Міністр освіти Лілія Гриневич
Педагогіка партнерства – ключовий компонент формування життєво компетентної особистості Майже всі визнають, що виховання вимагає терпіння, дехто вважає, що для цього потрібні вроджена здібність і вміння, тобто навички, але дуже мало, хто дійшов переконання, що, окрім терпіння, вродженої здібності та навичок потрібні ще й спеціальні знання Костянтин Ушинський
ЯК ПЕДАГОГІКА ПАРТНЕРСТВА ПРАЦЮЄ В РІЗНИХ КРАЇНАХ Узагальненим досвідом шведських шкіл є система координат, в якій розкриваються різні аспекти партнерства в навчанні. Її утворено осями “індивідуальне – колективне” та “формальні і неформальні (методики та інструменти)”. В арсеналі формальних практик – індивідуальний план для кожного учня і бесіди, спрямовані на розвиток, зустрічі з батьками, їхню участь у наглядових радах та інформування за допомогою різноманітних цифрових інструментів. Неформальні підходи передбачають діалог, “клімат, що запрошує”, довірливі стосунки (на індивідуальному рівні) та навчальні цикли з батьками, виконання батьками ролі саппортера в навчанні і навіть батьківські вечірки та зустрічі у кав’ярні.
В Австралії Департамент освіти, працевлаштування і трудових відносин розробив Family-School Partnerships Framework. Цей документ – своєрідний путівник для учасників освітнього процесу. На практиці це включає: сімейно-шкільні ініціативні групи для планування, організації, впровадження та оцінки партнерства; шкільні політики та процедури, що дають змогу чітко визначати та застосовувати принципи та практики ефективного партнерства; мережі підтримки шкільних спільнот, на основі яких відбувається обмін ідеями та найкращими практиками; періодичне звітування школи перед громадою. Австралія
Партнерська орієнтація Традиційний підхід Чітке зобов’язання працювати разом, щоб сприяти заохоченню навчальних досягнень дитини Підкреслюється виключна роль шкіл Часте спілкування двосторонньої спрямованості Комунікацію переважно ініціює школа, та є проблемо-центричною Заохочується культура розмаїття і визнається важливість внеску розмаїття у творення позитивного навчального середовища “Один розмір для всіх” – культурні відмінності, те, що потрібно подолати Ролі чіткі, означені спільно і з метою підтримки Ролі сепаровані, і є значна дистанція для участі Цілі для учня/студента визначені спільно і можуть делегуватися Ролі визначені школою, іноді – батьками Плани спільно-конструйовані зі згодою щодо ролей вчителя Освітні плани визначені в односторонньому порядку Психологи із університету Небраска-Лінкольн у 2000-х запропонували кілька орієнтирів для розрізнення партнерської та традиційної моделей школи. США
Засади педагогіки партнерства спілкування, взаємодія, співпраця між учителем, учнем і батьками; учні, батьки і вчителі об'єднанні спільними цілями, рівноправні учасники освітнього процесу, відповідальні за результат; школа має ініціювати нове ґрунтовне залучення родини у побудові освітньої траєкторії дитини; діалог і багатостороння комунікація між учнями, учителями й батьками замінить односторонню авторитарну комунікацію “учитель-учень”;
Принципи педагогіки партнерства повага до особистості; доброзичливість і позитивне ставлення; довіра у відносинах, стосунках; діалог – взаємодія – взаємоповага; розподілене лідерство (проактивність, право вибору та відповідальність за нього, горизонтальність зв’язків); принципи соціального партнерства (рівність сторін, добровільність прийняття зобов’язань, обов’язковість виконання домовленостей).
Основними принципами педагогіки співробітництва зміна стосунків з учнями, заснованих на увазі вчителя до учнів, залучення дітей до навчання, налаштування їх на успіх, постійний рух уперед; діалог, взаємодовіра, вільний вибір у процесі навчання; необхідність самоаналізу та самооцінювання; активна співпраця з батьками дітей; співробітництво та взаємодія всіх вчителів.
Проект успішно впроваджується в навчальних закладах України в межах виконання державної програми «Нова українська школа». Завдяки впровадженню проекту (сайт https://e-schools.info) навчальні заклади, що підключились до сервісів «Е-schools». отримали платформу для створення багатофункціонального сайту з майданчиком для комунікацій між вчителями, батьками та учнями, підтримку електронних журналів і щоденників, систему прозорих електронних платежів, технічну підтримку користувачів. Запровадження електронних журналів та щоденників у навчальний процес дозволяє учню та його батькам переглядати всі виставлені оцінки та коментарі до них, забезпечує зворотній зв'язок педагогічних працівників з батьками, покращує успішність школярів. Електронний освітній проект «Е-schools» Зазначимо, що всі ці сервіси надаються БЕЗКОШТОВНО! Їх впровадження передбачено Концепцією розвитку електронного урядування в Україні (розпорядження КМ України від 20 вересня 2017 р. № 649-р). Платформа «Eschool» схвалена до використання Інститутом модернізації змісту освіти МОН України.
Для навчальних закладів Сайт з майданчиком для комунікацій, підтримка електронних журналів і щоденників, формування індивідуальних траєкторій навчання для розвитку обдарованих дітей та дітей, що мають обмежений доступ до освітніх послуг, інтеграція з системами дистанційного навчання. Для учнів Завжди записані домашні завдання та розклад занять, on-line доступ до матеріалів, наданих учителем, можливість взаємодіяти через мережу для обміну знаннями та організації колективної проектної діяльності, отримання навичок роботи в команді. Для педагогів Забезпечення мережевої комунікації педагогів між собою та з адміністрацією навчального закладу, використання інноваційних методик та засобів навчання, поширення педагогічного досвіду. Для батьків Інформація про успіхи в навчанні їх дитини, про вчителів, що її навчають, чим годують у шкільній їдальні, чи не прогулює їх дитина уроки, можливість поспілкуватись з педагогами та адміністрацією особисто або на форумі, віртуальні батьківські збори. Які переваги дає використання платформи «eSchool»?
Office 365 Учні й педагоги можуть безкоштовно використовувати Office 365 Education, в тому числі Word, Excel, PowerPoint, OneNote, а тепер ще й Microsoft Teams та додаткові інструменти для занять у класі. Щоб отримати їх, достатньо зазначити адресу електронної пошти своєї школи. Це не ознайомлювальна версія, тому беріться до роботи сьогодні.
Актуальну шкільну програму для 5 – 9 класів учителі-методисти перетворили на інтерактивні уроки з анімованими відео-поясненнями, опорними конспектами і схемами, інтерактивними тестами і практичними завданнями. Матеріал навчальних курсів поділено на класи і предмети (Математика, 5 – 6, Алгебра, 7 – 9, Геометрія, 7 - 9), кожен предмет – на теми, теми на уроки. Платформа пропонує не розрізнені завдання, але повноцінно укомплектований урок. В кожному уроці: «інтерактивне» відео; опорні схеми ; розв'язані типові задачі ; завдання у тестовій формі; завдання на відповідності ; завдання на пошук помилок (сприяє розвитку критичного мислення); на встановлення порядку дій ; на введення відповіді; блок прикладних задач (показує застосування вивченого на практиці). У процесі виконання завдань учень заробляє бали, отримує додаткові життя, тож роботу на платформі сприймає як гру. Учитель (або директор) отримують доступ до статистик, відстежують прогрес в навчанні кожного учня і класу загалом, можуть порівняти рейтинги успішності.
Використання платформи в навчальному процесі створює можливості для: урізноманітнення форм навчання; урахування індивідуальних особливостей сприйняття учнями інформації; розвитку вміння учнів вибудовувати свою власну освітню траєкторію, вміння планувати та регулювати свій час; формування в учнів активної життєвої позиції; розвитку в учнів навичок контролю та самоконтролю; підвищення мотивації учнів до навчання; інтенсифікації навчального процесу (вивільнений час на уроці можна присвятити розвивальним завданням чи завданням підвищеної складності тощо). https://www.facebook.com/GIOS.school/videos/
GIOS SCHOOL Переваги: Кожен учень прикріплюється до вчителя. Відповідно, вчитель має доступ до пройдених учнем уроків і до статистик. Це допомагає легко і швидко здійснювати контроль і оцінювання. Легко спостерігати тенденції в класі, оскільки крім індивідуальних статистик, вчитель має доступ до загальної статистики класу. Учитель бачить, чи підготовлений до уроку учень. Бачить ДО початку уроку. Учитель може переглянути наперед матеріали, які хоче запропонувати учням для самостійного опрацювання. Система сама перевіряє домашні завдання учнів, що виконані через платформу. Це економить багато часу! Учитель може використовувати фрагменти уроку з платформи безпосередньо на уроці в класі (разом з учнями, фронтально, переглядаючи матеріали). Для цього потрібен лише комп'ютер, Інтернет та проектор. Ціна: 290 грн за курс з кожного учня класу
MOODLE (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment – модульне об’єктно-орієнтоване динамічне навчальне середовище) – це відкрита система управління навчанням, орієнтована на організацію взаємодії між викладачем та студентами, і яка також використовується для організації дистанційних курсів. Платформа дистанційного навчання – це програмне забезпечення, що дозволяє не тільки розміщувати навчальні матеріали, реалізовувати спілкування “студент-студент”, “студент-викладач”, контролювати знання студентів, але й здійснювати управління навчальним процесом. Тобто засоби розроблення дистанційних курсів є спеціалізованими програмними середовищами, що дозволяють інтегрувати та обробляти різні формати медіа-файлів, підтримують міжнародні стандарти електронного навчання, мають інструменти підтримки різних платформ дистанційного навчання, надають можливість використовувати шаблони та отримувати якісний навчальний курс.
Open University (OU) - державної вищої освіти у Великобританії. У 1969. Головний корпус університету знаходиться в Мілтоні Кейнс. Прийом та вартість навчання: для магістрів навчання обійдеться менше ніж в $1 000. Вже існує велика кількість світових ресурсів, якими можливо скористатися для отримання відкритої освіти протягом життя: Coursera, Khan Academy, TEDx, UMass Boston Open Courseware, MIT Open Courseware, Free - Ed, Learning Space: The Open University, Tufts Open Courseware, Intuit, Openlearning та ін. На більшості з них розміщено відео уроки та презентації, інтерактивні завдання, що спрощує сприйняття інформації і аудиалам і візуалам і кінестетикам. Цікаво