Мета уроку:
•з'ясувати передумови та фактори розгортання Національно-визвольної війни середини XVII століття;
•познайомити з роллю особистості в історії на прикладі гетьмана Богдана Хмельницького;
•розкрити роль Богдана Хмельницького в підготовці та початку Національно-визвольної війни;
•розвивати вміння учнів працювати з історичними джерелами і на основі їх аналізу робити висновки, висловлювати свою точку зору щодо історичних подій;
виховувати в учнів почуття патріотизму, інтересу до історичного минулого свого народуМета року: - з’ясувати передумови та фактори розгортання національно-визвольної війни середини 17 століття; познайомитися з роллю особистості в історії на прикладі гетьмана Богдана Хмельницького; розкрити роль Богдана Хмельницького в підготовці та початку національно-визвольної війни; розвивати вміння учнів працювати з історичними джерелами і на основі їх аналізу робити висновки, висловлювати свою точку зору щодо історичних подій; виховувати в учнів почуття патріотизму, інтересу до історичного минулого свого народу.
«Незакінчене речення» 1. Козак — це …. 2. Найвірогідніша теорія виникнення козацтва.. 3. Ворогами козаків були …. 4. Першою Січчю вважають фортецю, яку побудував князь …. на острові ….. 5. На початку XVІІ століття українські землі знаходились під владою таких держав.... 6. Більшість українських земель за Люблінською унією потрапили до складу..... 7.Українці терпіли утиски і потерпали від …. гніту. 8. Це призвело до повстань під проводом …. 9. Повстання 1620-30х років завершилися …
«Незакінчене речення» 1. Козак — це …. 2. Найвірогідніша теорія виникнення козацтва… 3. Ворогами козаків були …. 4. Першою Січчю вважають фортецю, яку побудував князь …. на острові ….. 5. На початку XVІІ століття українські землі знаходились під владою таких держав.... 6. Більшість українських земель за Люблінською унією потрапили до складу..... 7.Українці терпіли утиски і потерпали від …. гніту. 8. Це призвело до повстань під проводом …. 9. Повстання 1620-30х років завершилися …
ЗЕМЛЯ здавали в оренду засновували фільварки вводили нові податки; - збільшували повинності; змушували купувати продукцію; - панщина 5 – 6 днів на тиждень. Селяни намагалися врятуватися від важкої експлуатації: втікали на Брацлавщину, Південну Київщину, Лівобережжя (слободи); втікали на Запоріжжя.
Стани українського суспільства, зацікавлені у звільненні від польського панування: - селянство; - міщанство; - козацтво; - духовенство; - українська шляхта. Отже, всі стани українського суспільства хоча і чекали від національно-визвольної війни різних наслідків, були зацікавлені у звільненні від національно — релігійного та соціально — економічного гніту з боку Речі Посполитої.
Причини та передумови Національно-визвольної війни 1. Загострення національно–релігійних утисків українського населення під владою Польщі 2. Посилення соціально- економічного гніту селян, міщан, козаків. 3. Нехтування польською владою станових інтересів українського козацтва. 1. Перетворення козацтва на провідну політичну силу українського суспільства. 2. Засилля в Україні польських магнатів і шляхти. 3. Початок формування української нації. Причини Передумови
Причини національно-визвольної віни 1648 — 1657рр. 1. Соціально-економічні (зростання поміщицьких землеволодінь; збільшення панщини і селянських повинностей; закріпачення селян; економічні утиски міщан і козаків). 2. Політичні (відсутність власної держави; політичне лідерство козацтва в українському суспільстві; утиски прав козаків). 3. Національно-релігійні (утиски православної церкви; загостреня релігійних суперечностей).
• Пошук союзників (укладення угоди з кримським ханом Іслам-Гіреєм ІІІ про військову допомогу у війні проти Польщі) • Будівництво укріплень • Організація українського повстанського війська (заклик до українського народу вступати до козацького війська, налагодження виробництва пороху, купівля зброї і боєприпасів, домовленість з реєстровими козаками про їхню підтримку повстанського війська)