Урок практичне заняття для 8 класу "Богдан Хмельницький"

Про матеріал

Урок розроблений за допомогою підручника «Історія України. 8 клас» О.В.Гісем, О.О.Мартинюк. Розрахований на ІІ семестр, лютий місяць, так як є останнім в темі «Національно-визвольна війна 17ст.»

Перегляд файлу

Розробка уроку для 8 класу з історії України

вчителя історії Цвяткової Оксани Василівни

 

Урок розроблений за допомогою підручника «Історія України. 8 клас» О.В.Гісем, О.О.Мартинюк

 

Розрахований на ІІ семестр, лютий місяць, так як є останнім в темі «Національно-визвольна війна 17ст.»

 

Практичне заняття №3

Богдан Хмельницький як політик і людина.

Мета: на основі історичних документів сформувати уявлення про гетьмана Богдана Хмельницького як політика і людини. Дати оцінку його діяльності. Розкрити внесок Богдана Хмельницького у створенні  Української держави , погляди  гетьмана  на різні  сторони  соціально-політичного життя України,а також його людські якості; розвивати вміння  давати характеристику видатним діячам,спираючись на знання, здобуті з аналізу джерел і зіставлення  різних відомостей. Виховувати інтерес до історичного минулого, почуття гордості за свій народ; здійснювати виховання політичної свідомості.

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть:

-         відтворювати образ Б. Хмельницького;

-         визначати яке місце посідає гетьман в історичному процесі України;

-         зіставляти мотиви і наміри Хмельницького і його оточення з практичними формами їх здійснення;

-         вміти давати характеристику видатним діячам , спираючись на знання здобуті під час аналізу джерел і зіставлення різних відомостей;

-         вести дебати, відстоювати свою думку;

-         практично застосовувати теоретичні знання;

-         висловлювати власну думку щодо діяльності Б. Хмельницького як політика, дипломата, полководця.

        Тип уроку: практичне заняття, дослідницький урок – проект з елементами дискусії.

        Обладнання: портрет Б.Хмельницького, презентація «Б. Хмельницький» та історичні тексти,  мультимедійний центр, підручник «Історія України. 8 клас», О.В.Гісем, О.О.Мартинюк.

Хід уроку.

  1. Організаційний момент уроку.

                Добрий день. На попередніх уроках ми з вами розглянули тему «Національно-визвольна війна середини 17ст.». ви дізналися про суперників, основні битви, їх результати, підписані договори. Сьогодні ми з вами підведемо підсумок до всього вивченого, зробимо висновки.  Давайте згадаємо події того періоду.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів:

Бліц-контроль «Так чи ні»:

  1. Національно-визвольна війна, яку очолив Б. Хмельницький, розпочалася у січні 1648 р. (так)
  2. Битва на Жовтих Водах для козацького війська була переможною. (так)
  3. Зборівський мирний договір був укладений у 1651 р. (ні)
  4. Після перемоги під Жовтими Водами військо Б.Хмельницького одержало поразку під Корсунем. (ні)
  5. Битва під Пилявцями відбулася у 1653 р (ні)
  6. Генеральний уряд війська запорозького очолював гетьман. (так)
  7. Бунчук, литаври, хоругви, булава – це є козацькі клейноди. (так)
  8. У 1649 р. усю територію Української козацької держави було поділено на 16 полків. (так)
  9. Генеральна військова канцелярія – вища адміністративна установа Гетьманщини. ( так)
  10.  Православні патріархи (константинопольський, олександрійський, антіохійський, єрусалимський) відмовилися благословити Б.Хмельницького на переможну війну. (ні)
  1. Мотивація навчальної діяльності учня.

Сьогодні ми з вами підведемо підсумок і зробимо висновки, які завершать вивчення цієї теми. А допоможе нам в цьому людина, яку в свій час порівнювали з Олівером Кромвелем, людина, яка розповіла світові про Україну. Нікого так не любили і не звеличували.  Водночас його проклинали і засуджували. Кажуть великим людям може судитися чи то велика любов чи то велика ненависть. А хто це був ви мені скажете після перегляду відео фрагменту (фільм «Вогнем і мечем» Єжи Гофмана).

    У середині XVII ст. під акомпанемент грому гармат і залпів самопалів, що ознаменували народження нової    держави - Козацької республіки, на арену політичного життя Європи рішуче ступила досі незнана людина, дії якої швидко привернули увагу інших народів.

     Вражені масштабами політичної, військової і дипломатичної діяльності цього діяча, сучасники часто порівнювали його з жорстоким вождем гунів Аттилою, прославленим карфагенським полководцем Ганнібалом,      мужнім Тамерланом, італійським політичним мислителем  Макіавеллі.     

"Сей образ зобража козацького героя,

Подібний грекам тим, от кого впала Троя Помпею й Цезарю, що славнії у Римі Хмельницький рівний став ділами в нас своїми..,

                                                                                          Анонім XVII ст.

Гласив напис на портреті Б. Хмельницького,  що був виставлений над його похованням у церкві містечка Суботова.

 Згодом Шевченко напише

"... Ой Богдане!

Нерозумний сину!

Подивись тепер на матір,

На свою Вкраїну.

Ой Богдане, Богданочку! Якби була знала У колисці б задушила Під серцем приспала"

                                                                                                   Т. Шевченко

Хто ж він - великий і грізний, проклятий і уславлений?

 Ось це, ми сьогодні і намагатимемося з'ясувати.

Отже тема уроку «Богдан Хмельницький як політик і як людина».

                                       Постановка задачі

Ми повинні на основі історичних документів сформувати уявлення про гетьмана Богдана Хмельницького, про його людські якості.

  • дати оцінку його діяльності.

-         визначити, яке місце посідає гетьман в історичному процесі України.

  •  висловити власну думку щодо діяльності Б. Хмельницького як політика, дипломата, полководця.

4. Вирішення проблеми. Практична робота.

З висоти ХХІ ст. можна бачити непослідовність і навіть половинчастість окремих дій і суджень гетьмана. Але не слід забувати про суперечливість тогочасної епохи. В оточенні ворожих сил гетьману доводилося маневрувати, йти на компроміси,часто відмовлятись від своїх планів і задумів. Для того, щоб зрозуміти гетьмана потрібно пройтися всіма сторонами його життя. Допоможе нам в цьому книга під назвою «Богдан Хмельницький». Особливість цієї книги – в кожного вона буде різна і не буде двох однакових. Тому що ви будете писати її самостійно. І в кожного з вас складеться своє уявлення про цю неординарну людину.

  Епіграфом до книги можна взяти уривок із народної пісні «Чи не той то хміль». Чи не той то хміль, що коло тичин в’ється?

Гей, той то Хмельницький, що з ляхами б’ється.

Гей, поїхав Хмельницький ік Жовтому Броду,

Гей, не один лях лежить головою в воду.

1. Які історичні події описані в пісні?

2. Про які риси характеру гетьмана описано у тексті?

Розділ 1. Давайте пригадаємо основні події з життя Б. Хмельницького.

Б.Хмельницький походив з українського шляхетського роду. Народився в 1595р. Освіту здобув в єзуїтській школі, а згодом разом з батьком служив у козацькому війську. У битві під Цецорою 1620 р. потрапив в полон до турків на 2 роки. Перебував на службі у польського короля, вів господарство на хуторі Суботів. Пізніше стає писарем Запорозького війська. За відсутності Хмельницького на хутір напав шляхтич Д. Чаплинський. Він пограбував маєток, забив до смерті 10-річного сина й забрав наречену Хмельницького. Це стало приводом до Національно-визвольної війни українського народу проти польських поневолювачів (1648-1657рр.). Б.Хмельницький засновник Української козацької держави, великий полководець, блискучий дипломат, державний діяч. Помер в 1657р.

Це скорочена версія біографії Хмельницького. Вона є офіційною.  Неоднозначна постать Богдана оспівана в народних піснях, думах та легендах.

 Походження прізвища та імені Богдана Хмельницького

Батьків Богдана Хмельницького не знає і не бачив ніхто. А на горі, де зараз церква, жили собі дід з бабою. Біля них ріс густий-густий хміль. У діда і баби не було дітей, і вони по цьому журилися.

Якось ранком вийшов дід з хати, почув ніби дитячий голос. Почав пробирати руками хміль і пішов туди, і пішов туди, звідки чувся голос. У густому-прегустому хмелю він знайшов хлопчика. Дитина лежала перед ним, а в голові в неї сяяло сонце. Дід перехрестився, узяв дитину і поніс до хати, а сонце теж пішло за ним. Тільки дід увійшов у хату, як побачив, що стіни розтупилися, і на місці старої хати виросли палати, і в усіх палатах ясно-ясно стало. Дід і баба назвали цю дитину Богданом Хмельницьким. Це тому, що вони думали, що сам Бог їм послав цю дитину, а Хмельницький – тому що знайшли хлопчика в хмелю.

Ріс Богдан не по днях, а по годинах… Скоро виріс, і до нього з усіх усюдин зходилися козаки, а він що скаже, то так ті козаки і слухають його. Богдан зі своїми козаками побудував церкву неподалік від своїх палат, а під церквою викопав льохи, якими водив своїх коней до Тясмина напувати. А як нападали на нього вороги, то він ішов з козаками у ті льохи, а потім зненацька виходив звідти й перемагав ворогів. Сильною людиною був Боглан Хмельницький.

Отже, які можна зробити висновки з біографії Хмельницького?

Ім'я - це те, що супроводжує людину протягом всього його життя. Ім'я дається людині при народженні і йде з нами по життю. Величезну роль відіграє значення і таємниця імені. Астрологи стверджують, що від імені залежить подальша доля людини, а так само його характер і поведінка.
В наступному розділі Ви дізнаєтеся  про значення і таємницю імені Богдан.

Розділ 2. Тлумачення значення імені Богдан (випереджувальне завдання).

Ім'я запозичене зі старослов'янської мови, де з'явилося як калька грецького імені; Богдан - даний Богом. Богдан часто буває довгоочікуваною, пізньою і єдиною дитиною. Батьки, хочуть вони того чи ні, часто дають це ім'я тим дітям, чия поява на світ була пов`язана з тривогами і страхом. Це ім `я наділяє свого господаря дивовижною наполегливістю, впевненістю і врівноваженістю, а також достатнім розумом, у деяких випадках навіть хитрістю.

Дорослий Богдан – це спокійний чоловік, який знає собі ціну. У нього помітним є прагнення гарно й ґрунтовно влаштуватися в житті. Може часом досягти високої майстерності в професії, не потребуючи натхнення та імпровізації. У поводженні з людьми – трохи замкнутий і сухуватий.

Чи притамнні ці ознаки нашому героєві? Відповідь на це запитання знайдемо в ході нашого уроку. Спробуємо розтлумачити кожну літеру імені славетного гетьмана.

Б – бойовий, безстрашний;

О – організатор;

Г – герой;

Д – дисциплінований;

А – амбіційний;

Н – надійний, ненависний до ворогів.

Розділ 3. А тепер давайте розглянемо портрет Б.Хмельницького і спробуємо дізнатися риси його характеру за зовнішністю.

                   Більшість відомих портретів Б. Хмельницького написано з гра­вюри Вільгельма (Гійома) Гондіуса, голландського художника, який працював у Гданську. У правиці гетьмана — булава, у лівій руці він тримає шаблю. Привертає увагу впевнене обличчя, основними прикме­тами якого є довгий ніс, спущені донизу козацькі вуса і вольове підбо­ріддя. Щоки запали, на переніссі й лобі позначились суворі зморшки. Ві­дчувається, що перед нами сильна, але стомлена людина.

 Зображення Богдана Хмельницького на іконі «Покрова Богоро­диці» — цікаве мистецьке явище. На іконі Богородиця, яка розвівши  ру­ки  над  персонажами, накрила їх плащем. Праворуч під захисним плащем, дивлячись на Богородицю, молиться єпископ Лазар Баранович, а за ним — монахи. Ліворуч  зображений російський цар Олексій Михайлович у золотій  короні, а за ним — Богдан Хмельницький. Він, на відміну від інших персонажів, дивиться прямо на споглядальника.                          

                          Висновки.За свідченнями очевидців поведінка гетьмана засвідчувала холеричний темперамент, який досить часто проявлявся в рисах його характеру, так чи інакше впливав на його вчинки та дії. Ті, кому пощастило спілкуватися з ним, звертали увагу на тонкий розум, ерудицію, вміння передбачати розвиток подій, сталеву волю гетьмана. Сучасні історики зазначають, що Богданова різкість у судженнях і запальність у розмові поєднувалися з м'якістю і привітністю, дотепність — із мовчазністю, простота і щирість — з лукавством і мстивістю, доброта — з суворою вимогливістю і навіть жорстокістю. В його характері дивовижно сплелися воєдино відчайдушна сміливість і холоднокровна обачність, принциповість, що межувала з впертістю, й готовність до компромісу. Можна сказати, що це була цільна, але водночас суперечлива натура.

Людину характеризують її вчинки.

 Богдан Хмельницький відомий  як керівник національно-визвольної війни.

Розділ 4. Давайте розглянемо його діяльність полководця. Згадаймо назви найважливіших битв. Які цікаві факти ви знайшли вдома?

1. Гетьман перемагав не кількістю, а хитрістю. Часто  вдавався до тактики створення психологічної кризи у війську противника, з метою його повної деморалізації; наприклад, під  час битви під Пилявцями. П. Загребельний у творі "Я Богдан" пише:                     "Я послав козаків одчайдухів, які мали, нібито, добровільно перекидатися до панського табору і малювати там якомога більше жахів про те, яка страшна орда підходить мені на поміч, тоді підослав панам для більшої віри ще й попа,  який на хресті заприсягнув, ніби орда вже за один перехід звідси, а ще після того вдався і до геть дитячої штучки: попросив Кривоноса передягнути своїх молодиків у татарську одіж, повивертати кожухи вгору вовною й проскакати по степу до. мого табору з татарським галалайканням. Вночі вогнищ палили безліч, так ніби моя сила побільшала удвоє".

 

2.Викликає захоплення і прекрасно організована розвідка козаків. Польський історик XVII ст. С. Твардовський говорив про те, що гетьман має своїх розвідників навіть у королівських покоях.

Ось як описує результати психологічного тиску Хмельницького, свідок цих подій з польського табору:

 язиків" ніколи жодної правди не могли одержати і це часто було причиною для зміни прийнятих рішень. Бо коли один "язик" розповідав що Хмельницький іде до нас, то ми здерев’яніли, вішали носи і придумували як тут боронитися, а новий "язик" розповідав щось протилежне першому".

     "Ся Русь - то всі до чиста бунтівники: хоч печи їх, а все одно, правди не скажуть".

 

      3.  Особливу майстерність Хмельницький виявляв у будівництві укріплених таборів. Навіть, у надзвичайно складних умовах бою під Охматовим, взимку 1655р. гетьман зумів, як свідчить Каховський, що брав участь у поєдинку, зробити його неприступним, розмістивши в квадрат, скріплені ланцюгами в три ряди вози.                                                                                                               

 

4. Хмельницький часто допускав тактичні помилки. В ході багатьох битв Б. Хмельницький чинив непомірковано, укладаючи угоди, які не були корисними для України. Прикладом цього є облога фортеці Замосття в 1649р. Хмельницький оточив її і продержав там свої війська протягом трьох тижнів доти, поки не взяв викуп у сумі 10 000 злотих. Чому Хмельницький, маючи стотисячне військо, оточує непотрібну йому фортецю і перебуває там аж три тижні? Не можна цього зрозуміти. Напрошується, ще одне питання: чому Хмельницький раптом припиняє свої військові дії у 1649р.? При тому Польща виграє час, вигідний для неї, і який можна використати в боротьбі проти Хмельницького. Це одна з його тактичних помилок. їх можна нарахувати значно більше.

Назвіть  риси  характеру, які  продемонстрував  Б.Хмельницький  під  час  цих  битв, -  військова  хитрість, рішучість наступальних дій, засади, удавані відступи, демонстративні атаки.

Зараз ми розглядаємо військові події. А яка війна закінчилась на території  нашої країни 72 років тому?

Під час  Другої світової війни генералів, які відзначились, нагороджували орденами російських полководців О.Суворова, М.Кутузова  і … гетьмана Б.Хмельницького. Про що це свідчить?    Учні роблять висновок про визначний військовий талант Б.Хмельницького.

Розділ 5.  Б.Хмельницький – політик і дипломат

  А) - Хто такий політик?

Політик – це людина, яка професійно займається політичною діяльністю, прагне до певної громадської посади. Політики можуть належати до законодавчої, виконавчої чи судової влади.

Давайте згадаємо, що стало головним результатом Зборівського договору? (утворення Української держави)

«Військо, фінанси, державне господарство, адміністрація, зносини з сусідніми державами - все це треба було створити, все це лежало на ньому..." – польський історик Людвік Кубаля.

За Б. Хмельницького був в основному завершений процес формування Української держави — Війська Запорозького. Розвиваючи елементи національної державності, сформовані на Запорожжі, Б. Хмельницький створив Українську козацьку республіку з яскраво вираженими демократичними рисами політичного устрою, що вигідно відрізняли її від феодальних монархій Європи. Хмельницький чітко визначив перспективу розвитку України як самостійної держави в межах етнічних українських земель. Сформована Б. Хмельницьким національна ідея стала його заповітом для прийдешніх поколінь українців.

-  Як ви розумієте поняття «дипломат»?

Дипломат – посадова особа, яка уповноважена урядом вести переговори з представниками інших держав.

  • Чи мав право гетьман Б.Хмельницький вести переговори з представниками інших держав?
  • Доведіть на прикладах про дипломатичну діяльність Б.Хмельницького.

Висновок: Б.Хмельницький домігся, як дипломат, створення антипольської коаліції, досягнув утвердження Української держави на міжнародній арені.

Розділ 6. Невідомий Богдан.

Розділ 7. Вшанування пам’яті. Діяльність Богдана Хмельницького отримала різні оцінки класиків української літератури. Образ українського гетьмана зустрічається у творчості Т. Шевченка, Пантелеймона Куліша, М. Старицького, Петра Панча, Євгена Маланюка, Павла Загребельного, Ліни Костенко та багатьох інших письменників. У творах сучасників Б. Хмельницького, авторів козацьких літописів Самовидця та Григорія Грабянки, він був героєм, заступником народу, мудрим державним діячем. Найчастіше образ Богдана Хмельницького зустрічається у творчості Т. Шевченка, який в основному негативно ставиться до його діяльності, зокрема до підписання Переяславської угоди.

Його образ створено М. Мордвиновим у фільмі І. Савченка «Богдан Хмельницький» (1941), Б. Ступкою у польській кінокартині Єжи Гофмана «Вогнем і мечем» (1999), а також в документальній стрічці «Богдан Хмельницький» (1990).

  Вчитель підводить підсумки:

            Оцінка діяльності Б. Хмельницького істориками, письменниками.

Позитивно оцінюють:

-  Г. Сковорода називає його “ героєм Богданом ”

-  Т. Шевченко “ геніальним бунтівником ”

-  Д. Дорошенко “ державним діячем, що з'єднав перервану середньовіччям історію української ‘державності ”  

-  М. Грушевський вважає, що “ від Хмельниччини веде свій початок нове українське

життя ”.

Негативну оцінку діяльності Б. Хмельницького дають:

-  Т. Шевченко у творах: “ Розрита могила “ Стоїть в, селі Суботові...”

-  М. Костомаров хвалив Хмельницького за налагодження зв'язків з Росією і критикував за закулісні відносини з Туреччиною.

-  М. Куліш вважав, що Хмельницький започаткував період розвалу, анархії і культурного занепаду України.

-  М. Грушевський, даючи позитивну оцінку діяльності Б» Хмельницького вважав його поганим політиком.

5. Висновки. Рефлексія.

А який погляд розділяєте ви?  Якщо є час написати в зошиті, якщо ні – то додому.

6.Підбиття  підсумків  уроку.

Щомиті на планеті спалахує і  згасає  іскорка чийогось життя. Кожній іскорці судилося горіти по-своєму. Одна, майже не помітна, вона зігріває своїм теплом родину і друзів, а інша розгоряється таким багаттям, що тепла від неї вистачає для всього народу. Таким теплом зігріла Україну багатогранна діяльність Богдана Хмельницького, чия любов до рідної землі проявилася в його прагненні бачити її вільною, за що він віддав їй свій розум, талант полководця і політика, саме життя.

Та найцінніше, що зробив Богдан для України, - це виборов, хоча й не на тривалий час, її державність, примусив інші країни рахуватися з нею. Скільки б не минуло століть, ми, українці, маємо пам'ятати людину, яка першою утвердила нашу державу, наблизила її до сьогоднішнього суверенітету:

...ми на Вкраїні таки

український народ,

А не просто юрба, що у звітах

населенням зветься.

(В. Богданов «Українці мої»)

Саме це заповідав Богом даний Україні Богдан.

7.Домашнє  завдання:

Повторити матеріал підручника ( §16-21), підготувати есе на тему «Моє ставлення до Б. Хмельницького як політика і людини».

 

 

Використана література:

  1. 100 найвідоміших українців. Гнатюк М., Громовенко Л., Семака Л., Скорульська Р., Стус Д., Удовик С. – М.: Вече, К.: Орфей, 2001. – 584 с.
  2. Історія України в особах: Козаччина (Авт. колектив: В. Горобець, О. Гуржій, В. Матях та ін.). – К.: Україна, 2000. – 302 с.
  3. Цікаві факти про Богдана Хмельницького – [Електронний ресурс] - http://dovidka.biz.ua/tsikavi-fakti-pri-bogdana-hmelnitskogo/
  4. Богдан Хмельницький – людина  і міф –[Електронний ресурс] - http://www.ukrainians-world.org.ua/142/133/136/
  5. «Розрита могила». Тарас Шевченко. Повне зібрання творів. Том 1. – [Електронний ресурс] - http://litopys.org.ua/shevchenko/shev124.htm

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Космач Олена
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
27 червня 2018
Переглядів
11690
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку