Пропонований матеріал сприятиме засвоєнню учнями теми "Перехід прикметників в іменники". Здобувачі освіти навчаться розрізняти прикметники й іменники. Як ілюстративний матеріал використано народні прислів'я і приказки
Перехід прикметників в іменники Підготувала Кучерова Олена Миколаївна, учителька української мови Кам’янець-Подільського ліцею №8
Номер слайду 2
Вправа “ Так або ні ” 1. Прикметник – службова частина мови. Прикметник виражає ознаку предмета або його належність комусь. У реченні прикметник частіше є означенням, рідше – присудком. За значенням прикметники поділяються на такі групи: якісні, відносні, присвійні, перехідні. Прикметники змінюються за відмінками й числами і належать до певного роду. За кінцевим приголосним основи прикметники належать до твердої, м'якої, мішаної групи.
Номер слайду 3
СПОСТЕРЕЖЕННЯ Записати речення. Знайти прикметники, поставити до них запитання. Підкреслити члени речення. Кажуть, військова форма личить усім. Сподіваємося, всі військові живими повернуться додому. Дієслова минулого часу можуть змінюватися за родами і числами. Минулого, на жаль, не повернути. Молодий хлопець допоміг бабусі поратися по господарству. У душі ми завжди молоді. Молода подякувала гостям за подарунки. Живий мріє про щастя.
Номер слайду 4
Кажуть, військова (яка?) форма личить усім. Сподіваємося, всі військові (хто?) живими (якими?) повернуться додому. Дієслова минулого (якого?) часу можуть змінюватися за родами і числами. Минулого (чого?), на жаль, не повернути. Молодий (який?) хлопець допоміг бабусі поратися по господарству. У душі ми завжди молоді (які?). Молода (хто?) подякувала гостям за подарунки. Живий (хто?) мріє про щастя. САМОПЕРЕВІРКА
Номер слайду 5
Деякі прикметники мають здатність переходити в іменники. Такі прикметники називаються субстантивованими. Вони у реченні виконують роль або додатка, або підмета.
Номер слайду 6
1. Живий про живе гадає. 2. Вчи лінивого не молотом, а голодом. 3. Горбатого могила виправить. 4. Готовеньке і кішка з'їсть. 5. Лінивий двічі робить, скупий двічі платить. 6. Не святі горшки ліплять. 7. Ситий голодному не товариш. 8. Люди дякують дощеві, а подорожній лає. Вправа 2 Пояснити значення прислів'їв. Знайти субстантивовані прикметники. Поставити до них запитання, визначити їхню синтаксичну роль.
Номер слайду 7
САМОПЕРЕВІРКА 1. Живий (хто?, підм.) про живе (про що?, дод.) гадає. 2. Вчи лінивого (кого?, дод.) не молотом, а голодом. 3. Горбатого (кого?, дод.) могила виправить. 4. Готовеньке (що?, підм.) і кішка з'їсть. 5. Лінивий (хто?, підм.) двічі робить, скупий (хто?, підм.) двічі платить. 6. Не святі (хто?, підм.) горшки ліплять. 7. Ситий (хто?, підм.) голодному (кому?, дод.) не товариш. 8. Люди дякують дощеві, а подорожній (хто?, підм.) лає.
Номер слайду 8
1. Він уже чужий вік живе. 2. Голодній кумі хліб на умі. 3. На бідного Макара всі шишки летять. 4. Старий кінь борозни не зіпсує. 2. 5. І чужий може рідним стати. 6. Голодний і кия не боїться. 7. Бідний носить, що може, а багач, що хоче. 8. Старий про старе й думає. Вправа “Фішбоун”
Номер слайду 9
Перехід прикметників в іменники Хто? Що? Кого? Чого? Ким? Чим? Кого? Що? На кому? На чому? 1 речення 2 речення 3 речення 4 речення 5 речення 6 речення 7 речення 8 речення
Номер слайду 10
Багато нового… Багатого проводять, щоб не впав… Любов робить розумних дурними… Багатому – розкіш… Довідка: тихих — буйними, а сердитих — смирними; та мало доброго; а бідного, щоб не вкрав; убогому — діти. Дослідження-відновлення Дібрати закінчення прислів’їв. Пояснити їхнє значення. Підкреслити члени речення.
ДОМАШНЯ РОБОТА Скласти речення зі словами майбутній, учительська, старий, мудрий так, щоб вони вживалися як прикметники і як іменники. Записати 5 прислів’їв із прикметниками, що перейшли в іменники.