Презентація яскрава, ілюстрована, містить відео- та аудіо- записи. В ній є завдання творчого характеру, проблемні питання та питання для художнього аналізу твору. Пояснюється термін "балада", її ознаки.
Петро Гулак-Артемовський. Балада “Рибалка”. Вічна тема кохання. Засоби романтичного зображення
Номер слайду 2
Любов не залежить від нашої волі, приходить без нашої заслуги, щезає без нашої вини (І. Франко).
Номер слайду 3
Балада “Рибалка”, що постала по суті на народному грунті, була однією з перших ластівок романтичної поезії в українській літературі. Борис Деркач
Номер слайду 4
Повторюємо Декількома словами охарактеризуйте П.Гулака-Артемовського як творчу особистість. Що найбільше вразило, коли ви читали про нього?
Номер слайду 5
Ключові слова теми Вічний – те, що назавжди, до кінця життя. Кохання – щире, взаємне почуття.
Номер слайду 6
Міркуємо... Чим відрізняється, на вашу думку, кохання від любові? Може бути кохання до мами, Батьківщини?
Номер слайду 7
Асоціативний кущ Кохання – це...
Номер слайду 8
Тлумачний словник Кохання – це почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі.
Номер слайду 9
Гетівські мотиви Балада Гете “Рибалка”
Номер слайду 10
Теорія Бала́да — жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-героїчного або соціально-побутового характеру з драматичним сюжетом. Первісно — танцювально-хорова пісня середньовічної поезії Західної Європи з чіткою строфічною організацією.
Номер слайду 11
Ознаки балади жанр фольклору, віршований, ліро-епічний твір; невелика кількість персонажів; зосередження уваги на моральних проблемах; напружений сюжет; легендність та фантастичність; драматична, часто несподівана розв'язка; присутність оповідача; використання діалогів і повторів;
Номер слайду 12
Жанр балади в українській літературі https://www.youtube.com/watch?v=LMIxODbC2UA
Номер слайду 13
Слухаємо і сприймаємо https://www.youtube.com/watch?v=EAuXb8hJfMY
Номер слайду 14
Аналізуємо Яке враження на вас справив твір? Які емоції переважають від почутого? Якщо у вас зараз були б кольорові олівці, як би ви зобразили пейзаж? Які кольори у вас переважали б ? Про що це свідчить?
Номер слайду 15
Про що говорять такі рядки балади? “Що рибка смик – то серце тьох! Серденько щось Рибалочці віщує: Чи то журбу, чи то переполох, Чи то коханнячко?...Не зна він – а сумує!”
Номер слайду 16
Обговорюємо... Як ми знайомимося з образом Дівчиноньки? Наведіть приклади з тексту. Що це за Дівчинонька? Хто вона така? Що ви знаєте про русалок з української та світової літератури?
Номер слайду 17
Русалки в живописі
Номер слайду 18
Номер слайду 19
Номер слайду 20
Цікаві факти У Варшаві герб має зображення русалки, що тримає меч і щит. На емблемі американського кофейного концерну Starbucks зображена сирена, спокуслива русалка, як і кава, що дістається здалеку, із-за морів.
Номер слайду 21
Один із астероїдів 1893 року отримав назву Мелюзина та визначається за номером 373. У багатьох країнах світу поставлені пам’ятники русалкам. А найвідоміший із них – у м. Копенгагені з казки Г.К.Андерсена.
Номер слайду 22
У французькій та німецькій літературі ідентичний образу Русалки є образ Мелюзини.
Номер слайду 23
Слухаємо Увертюра “Казка про прекрасну Мелузіну” Ф. Мендельсона https://www.youtube.com/watch?v=VMeU_3K5Xoc
Номер слайду 24
Що я почув....? До якого уривку з балади можна віднести прослуханий уривок? Які емоції викликає музика?
Номер слайду 25
Працюємо з текстом Із якою промовою звертається головний герой до рибок? Про що це свідчить? Чому рибалка пірнає у воду? Які два художні світи є у цій поезії? Русалку можна зрозуміти, її потяг до земного. А як зрозуміти потяг Рибалки до потойбічного? Ваші думки.
Номер слайду 26
Охарактеризуйте героїв твору ХЛОПЦІ- Рибалку ДІВЧАТА - Дівчиноньку
Номер слайду 27
Сила кохання... У чому вона проявилась у баладі? Чи шкода вам Рибалку? Чому? Про що цей твір?
Номер слайду 28
Тема – розповідь про те, як молодий Рибалка за наполегливими вмовляннями Дівчини-русалки пірнув у воду, намагаючись там продовжити своє життя. Ідея – уславлення щирого почуття кохання, за допомогою якого можна звабити людину, змінити умови її життя.
Номер слайду 29
Доводимо Доведіть, що твір “Рибалка” відноситься до балади. Визначте ознаки романтизму у творі.
Номер слайду 30
Гра “Хто швидше?” - Виписати із твору всі пестливі форми. Виписати із твору епітети. Назвіть риторичні оклики, риторичні запитання, метафори, порівняння, повтори.
Номер слайду 31
“Чудове знання українського фольклору забезпечує успіх принципового художнього експерименту П.Гулака-Артемовського. Саме ліричні народнопісенні мотиви, мелодійний стиль, пестливі , задушевні звороти й лексика надають неповторного національного колориту поширеному сюжету про романтичну любов юнака до русалки, про поривання мрійливого юнака у незвіданий чарівний світ, які, на жаль, закінчуються трагічно”. П.Федченко - У чому полягає найбільша цінність письменницької діяльності П.Гулака-Артемовського?
Номер слайду 32
Домашнє завдання Написати сенкан до слова “Рибалка”. Підготувати біографію Є.Гребінки. Текст байки “Ведмежий суд”