Презентація плану - конспекту і фрагменту уроку, на тему: «Життя і творчий шлях Франца Кафки. Зображення відчуження особистості в новелі «Перевтілення»»
Презентація плану - конспекту і фрагменту уроку з вивчення заружбіжної літератури у культурологічному контексті, на тему: «Життя і творчий шлях Франца Кафки. Зображення відчуження особистості в новелі «Перевтілення»».
Презентація плану – конспекту і фрагменту урокуз вивчення зарубіжної літератури у культурологічному контекстіВчителя. Крутової Ірини Василівни спеціалізована школа № 254 м. Києва
Номер слайду 2
Тема: Життя і творчий шлях Франца Кафки. Зображення відчуження особистості в новелі «Перевтілення»Франц Кафка(1883 - 1924)«Тільки люди, яких уразила однакова недуга, розуміють одне одного»Ф. Кафка«…Щасливим я був би тільки тоді, коли б зміг привести світ до чистоти, правди, сталості» Ф. Кафка
Номер слайду 3
Франц Кафка — один із найвизначніших письменників XX ст., більшу частину робіт якого було опубліковано посмертно. Його твори просякнуті абсурдом і страхом перед зовнішнім світом та вищим авторитетом, вони здатні пробуджувати в читачеві відповідні почуття тривоги, що є унікальним явищем в світовій літературі.
Номер слайду 4
Батько — Герман Кафка (1852—1931), вийшов з чеськомовної єврейської громади, з 1882 р. був торговцем галантерейних товарів Мати письменника — Юлія Кафка (Леві) (1856—1934)
Номер слайду 5
Кафка народився 3 липня 1883 р. в єврейській сім'ї, що мешкала в гетто міста Прага (Богемія, в той час — частина Австро-Угорської Імперії)
Номер слайду 6
У Кафки було два молодших брати та три молодші сестри. Обидва брати, не досягши і дворічного віку, померли до того, як Кафці виповнилося 6 років. Сестер звали Еллі, Валлі та Оттла (всі троє загинули під час Другої світової війни в нацистських концентраційних таборах у Польші)
Номер слайду 7
У період з 1889 по 1893 рр. Кафка відвідував початкову школу, а потім гімназію, яку закінчив в 1901 році. Кафка вступив до ліцею в десять років. Оскільки він пропустив п'ятий клас початкової школи, треба було здати невеликий вступний іспит з німецької мови, з релігії і з математики. Це випробування, ймовірно, він витримав без вагомих зусиль і став навчатись в Державній гімназії з німецькою мовою навчання, розташованій в районі Старого міста, всередині палацу Кінскі, того самого, де пізніше його батько відкриє свій магазин.
Номер слайду 8
Вдома, крім двох обов'язкових годин чеської мови, де він поповнював знання, і вивчення французької, яку йому викладала гувернантка мадемуазель Байі, його також змушували брати уроки музики: спочатку це було піаніно, потім скрипка. Один час навіть постало питання про навчання його танцям, але від цієї затії довелося відмовитися. Що до малювання, до якого він відчував смак, то, схоже, він захопився ним тільки по завершенні середньої освіти. Відомі малюнки, які Кафка накидав на полях своїх рукописів і в деяких своїх листах: схожі на карикатуру, їдкі та жартівливі одночасно, нескладні у виконанні, але свідчать про живу гостроту погляду, рідкісне відчуття динаміки та виразності.
Номер слайду 9
Дім, де знаходилася гімназія, яку закінчив Кафка, а також пізніше знаходився магазин його батька
Номер слайду 10
В 1901 році Франц Кафка стає студентом юридичного факультету Празького Університету Карлов. Єдиним захопленням цього часу було вивчення англійської мови, він дуже добре знав чеську та французьку і збирався трохи пізніше вчити італійську. На цьому ґрунтувалась одна з граней його таланту і його знань. Навчаючись в університеті, на відміну від інших студентів, які брали участь у політичних демонстраціях, Кафка будь-яких політичних переконань не мав. 23 жовтня 1902 Кафка прийшов прослухати лекцію «Доля і майбутнє філософії Шопенгауера» і цей день став одним із важливим у його житті. Лекцію читав Макс Брод, який був на рік молодший від Франца Кафки. По закінченню лекції, Кафка, який в минулому трохи читав Ніцше, сказав, що лектор надмірно суворо обійшовся з філософом, тому вони пройшли по вулицях міста, сперечаючись один з одним, і це стало початком дружби, якій не судилося більше перерватися. Більш ніж на двадцять років саме Макс Брод стане «вікном на вулицю», яке було потрібно Кафці.
Номер слайду 11
Початок дружби з Максом Бродом став для Кафки початком періоду розваг та вечірок. Після канікул 1903 року він напише Оскару Поллаку, що набрався хоробрості. Стан його здоров'я покращився, він став сильнішим, він вийшов у світ навчився розмовляти з жінками. Найважливішим стало те, як напише Кафка сам, він відмовився від життя відлюдника.
Номер слайду 12
Ф. Кафка працював чиновником в страховому відомстві до пенсії (1922 р.) Робота для письменника була заняттям другорядним та обтяжливим. На першому ж плані завжди була література. У 1917 р. після легеневого крововиливу у нього розвився туберкульоз, від якого письменник помер 3 червня 1924 року в санаторії під Віднем.
Номер слайду 13
Твори Кафки досить образні, метафоричні. Його невеликий твір «Перевтілення», романи «Процес», «Замок» – це все переломлена в очах поета реальність, яка оточувала його, тогочасне суспільство. При житті Ф. Кафки побачили світ такі книги: «Споглядання» (1913), «Кочегар» (1913), «Перевтілення» (1915), «Вирок» (1916), «Сільський лікар» (1919), «Голодарь» (1924). Основні твори були видані після смерті письменника. Серед них «Процес» (1925), «Замок» (1926), «Америка» (1927).
Номер слайду 14
Твір «Перевтілення» - яскрава метафора відчуження людини від усього світу. Втративши людську подобу, герой опинився за межами людського існування. Він автоматично був позбавлений права займати у суспільстві хоча б найнижчий щабель, і навіть у власній родині він міг претендувати на будь-яке «людське» місце. Історія його поступового виштовхування з кола близьких людей, що завершилася сімейним судом і відвертим бажанням Грегору смерті, у символічному плані прочитується як процес безжалісного відторгнення «хворої» своїм нещастям людини благополучним байлужим суспільством.
Номер слайду 15
Твори Кафки за останній час перетворилися в нас в інтелектуальний бестселер: двотомник, трьох, чотирьохтомник, і усі за останні кілька років. Є різні причини такого бума, що напрошується – наочність підтверджень давньої сентенції: «Ми породжені, щоб Кафку зробили минулим», - усе – таки навряд чи пояснює всі і до кінця. Як не намагалися представити Кафку творцем абсурду, що запанував у світі (звідти, до речі, і перманентний страх, що вселяється цілком аполітичним письменником радянського офіціозу, на кожнім кроці видавшому небажані аналагії), таким прочитанням уловлюється лише одна з граней його творчої індивідуальності: істотна, але не визначальна. По щоденниках це видно відразу.
Номер слайду 16
«Який жахливий світ тісниться в моїй голові!»За допомогою гротеску автор створює неприродний, дивний, аномальний світ, в якому співіснують в органічній єдності реальне і фантастичне. Гротескний світ - це «світ навиворіт»
Номер слайду 17
Філософські погляди Ф. Кафки на людське буття: Людинавідчуженість, самотність центр всесвітувважає себе безгрішноютільки смерть може примирити людину з Богомслабка істота, яка не здатна ні на бунт, ні на покорутеза XX ст. — «Бог помер »
Кафкіанізм - поєднання буденного і фантастичного, трагічного та іронічного, абсурдного і закономірного. Все, що відбувається у кафкіанському світі не має логічного пояснення, але дає можливість відчути порушення духовних зв’язків: руйнацію моралі, поширення суспільного хаосу в світі. «Я не пишу нічого такого, що абсолютно не мало б ніякого відношення до мене»