Харків – 2021 р. Міністерство освіти й науки України. Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського. Виконавсько-музикознавчого факультету. Кафедри композиціїПрезентація. По музичній психологіїНа тему «Класична музика її вплив на людину та суспільство, музичний інтервал як фактор і предмет класичної музики»Студента першого курсу Ночовської Лідії Володимирівни
ПЛАН ТВОРЧОЇ РОБОТИ:Історичні витоки класичної системи музики. Їх структура та їх побудова систем епох. Античність та Середні віки. Піфагорійська система інтервалів. Суб'єктивна схематизація систем сприйняття звуку/інтервалів в епохах. Філософсько- психологічне-суб'єктивне осмислення епохи Ренесансу та Класицизму, з особистим викладенням філософсько психологічного досвіду. Бетховен-як той хто індивідуалізує систему Піфагора, і злиття з нею. Підсумок всіх вищенаписаних ідей, концептів!За бажанням аналіз творів
Ціль моєї творчої роботи полягає в чому? Музичний інтервал як фактор і предмет психологічного впливу на людину та суспільство. Чому саме інтервал? По-перше, два звука які в свою чергу розгортаються у відведений час у відведеному просторі, об'єднуються в єдине ціле безкінечному русі горизонтально-вертикального направлення. Займають важливе місце у формоутворенні функцій музики і таємниці музичних творів від суб'єктивних концептів до об'єктивних суспільно-індивідуальних релігійних(духовних), наукових, художніх ідей нашого космічного виміру.
Піфагор розвивав теорію музики й акустики, створив відому «піфагорійську гаму». Філософське вчення Піфагора. У житті немає нічого іншого, до чого варто прагнути, окрім як до відчуття музики... гармонійної основи буття. Піфагор. Сократ. АрістотельІстрорія музики: Стародавній світ, Древня Греція, Піфагор – система інтервалів, Сократ – філософія музики, Арістотель.
Піфагор, Аристотель, Платон звертали увагу сучасників на цілющу силу впливу музики, що, на їхню думку, встановлювала пропорційний порядок і гармонію у всьому Всесвіті, у тому числі порушену гармонію в людському дусі й тілі. Піфагор відкрив, що сім модусів, або ключів (нот), грецької системи музики мають силу порушення різних емоцій. Його послідовники, що ставили число на службу здоров'ю тіла й духу, розглядали музику як найважливіший лікувальний засіб. Обробку музики (додання їй форми) піфагорійці називали "гармонією". Але із цим терміном не слід ототожнювати сучасний термін "гармонія", що прийшла із грецького й означає "зв'язувати, влаштовувати". Отже, була гармонія. У музиці вони бачили одні з найважливіших ліків, здатних упорядковане число поставити на службу тілесно-духовному здоров'ю.
Музично-математичні відносини, як вони вважали, виражають загальні закономірності, які лежать у підставі світобудови. Не дивно, що в ті часи музика була третьою математичною дисципліною після арифметики й геометрії. Суть зводилася до наступного: музика є вираження гармонії Космосу, що при проходженні його порядку в стані спокою привести людину до внутрішньої гармонії. Остання має вирішальне значення в збереженні здоров'я. Відновлення гармонії - головний шлях до зцілення. Платон, Піфагор, Аристотель
Діатоніка система інтервалів в епоху Старо-давнього світу:Інтервали земного світуІнтервали Богів Олімпу, та царства Аїди. Музика ж, що має за опору гармонію як на корінну свою властивість, здатна вести живих істот до досконалості. Яким чином? Переживанням гармонії, тобто цілісності. Адже звичайна людина усвідомлює себе у відчуженні від цілого, від миру, у той час як фізично він злитий з ним. У цій внутрішній роздвоєності - джерело всіх проблем. Психічне теж належить цілісності, і це треба усвідомити, відчути. Тому поряд з пізнавальною, аналітичною психологією існує психологія перетворююча, яка вказує шлях до знаходження цілісності
IIIIIII – Царство Богів Олімпу (Майбутнє) II – Царство Аїди (Минуле)III – Земний світ (Теперішнє)Ці світи протилежні але паралельні це нам дає змогу прирівняти ці два світи в гармонічний баланс між собою земний знаходиться посередині даних двох світів формувальної фігурою є трикутник.
Раннє середньовіччя – передача традицій попередньої епохи, синтез з новим світосприйняттям релігії. Середнє середновіччя – синкретичне відношення до музики. Пізнє середньвіччя – високе синкретичне осмислення музики. Фундамент для концепту «Наука про музику!». Система світу в середньо-вічну епоху.
Коло символізує два світи інтервали які вийшли внутрішнє середовище коли символізують інтервального структуру мелодії інтервали які знаходяться на гранях кола символізують світи в якому знаходяться суб'єкти мелодії які з'єднуються для того щоб спастися аби Знайти вихід для душі інтервали які знаходяться за межами кола символізують вищі світи музиці дані інтервали практично не використовувалися індивідуального суб'єктивна але їх об'єктивне призначення використовувалося.
Класична музика її вплив на людину та суспільство. Звичайно, що перші дані системи які були продемонстровані в епоху античності та Середньовіччя, формують свою унікальну систему сприйняття піфагорійської системи інтервалів людьми та суспільством, епоха Ренесансу синтезує в собі дві системи: античної та Середньовічної.
Взаємодія людини і музики або точніше людини і Бога, звичайно потрібно підкреслити, що відношення змінюється в рамках двох епох, що мається на увазі. Як вже було вищезазначено це відношення людини і Бога, людина стає по крайній мірі творчою особистістю, тобто тут вже закладені корені індивідуальності суб'єктивної особистості.
Ось наприклад, в часи реформації в Німеччині відбувається поєднання духовної музики та світської музики з якою метою це робилося, це була нагайна проблема яку потрібно було вирішити в якому направленні прокладати шлях в майбутнє. До речі такий принцип продовжується навіть в нашому сучасному часі, але на жаль музику 20-21 століття не будемо розглядати в контексті творчої роботи, важливо, потрібно підкреслити що в епоху Ренесансу таке поняття, як творчість або ще одне слово, яке ми можемо підвести - художник сама ця ідея буде розвиватися в наступних епохах, як Бароко, Рококо та класицизму, саме цих епохах класична музика набуває індивідуальної сакральності або можна сказати, розвиває систему античності та середньовіччя при цьому ж синтезуючи собі знання та досвід з епохи Ренесансу.
Тепер перейдемо до епохи класицизму, та її фундаметаторів в музиці. Перший з них це Йозеф Гайдн, нас цікавить його підхід до музики та слухача. Беручи його твори, що я б сказав про них якби я слухав вперше. тут я можу поділитися з вами своїм досвідом в чому він полягає, що музика при першому прослуховуванні мені здалася знайомою, от проблема в тому що раніше при житті я її не слухав, добавлю, слухаючи, я перемістився в даний формуючий світ музики Гайдном в епоху, і в нього самого. Такий феномен я собі пояснити на жаль научно не можу. Взагалі підмічу що музика Моцарта, і Бетховена мала таку ж проблему, що я її вже десь чув, але де, складно пояснити.
Який вплив мала музика даних композиторів в свою епоху. Чітко сказати неможливо, по причині що я там не знаходився, фізично. З історії ми добре знаємо що Гайдн отримав признання великого майстра композитора при житті, Моцарт такого визнання протягом свого життя не отримав, а Бетховен чесно кажучи взагалі не звертав на це уваги!Моцарт. Бетховен
Ось музику Бетховена я б хотів розібрати з філософсько-психологічної сторони. Що являє його музика для людини, що вперше його послухала. Напевне, вона спочатку нічого не усвідомить, але на підсвідомому рівні музика знайде ключі від даної особистості, але це протягом часу. Особисто спілкуючись, з студентами і викладачами, на жаль його музика сприймається досить холодно, це більш пов'язано з тим що музика має в собі досить сильно глибокі ідеї, концепти побудованої структури та форми (мається на увазі художній зміст творів Бетховена), які в 21 столітті мало кого цікавлять. Але є ті, які розуміють його геній, призначення, мету та ціль. Ось наприклад: як його сприймала публіка в свій час, чесно різниці немає між нашим часом та його часом, реакція та ж сама. Але на що зверталася увага при прослуховунні його музики. Ну по-перше, у нього 135 опусів, і всі в своєму роді різні та єдині, я думаю що більше всього що їх привертало так це звук, який саме живий, чому… Піфагорійська система інтервалів! (пояснити це філософське словосполучення)
Тут можна підвести підсумок. В чому він полягає, композитор і суспільство - це єдине ціле, які знаходяться в одному часовому просторі у відведений час і для того щоб зрозуміти, як класична музика впливає на людину та суспільство, ми повинні зрозуміти тільки одне, як саме ми сприймаємо дану інформацію, мається на увазі критерії сприйняття того, що оточує нас і їх. Суб'єктивне та об'єктивне бачення того, що відбувається з нами і з ними. Звичайно що тільки на Бетховен зупинятися це не є правильним в принципі така система яку тільки що я хотів вам донести працює в принципі всіх композиторів починаючи 16 століття та закінчуючи 21 століття. Звичайно, що дана система модифікується модифікуються відношення між композитором Богом композитором виконавцем слухачем несеться велика відповідальність за традицією яка була заснована був відведений час у відведеному просторі.