ТЕМА УРОКУ: Розчинність речовин, її залежність від різних чинників. Насичені й ненасичені, концентровані й розведені розчини.
МЕТА УРОКУ: розвивати знання учнів про розчини на прикладі поняття «розчинність»; ознайомити учнів з факторами, що впливають на розчинність і швидкість розчинення речовин в воді; ознайомити учнів із класифікацією розчинів за розчинністю речовин;розглянути і встановити різницю між насиченим і ненасиченим розчином, розбавленим і концентрованим
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Відповіді на запитання учнів.
ІІ. Мотивація уроку.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
IV. Актуалізація знань.
Бесіда
V. Вивчення нового матеріалу.
1. РОЗЧИННІСТЬ
Розчинність – властивість речовини розчинятися у воді або іншому розчині. Коефіцієнт розчинності (S від латинського слова solvere - розчиняти ) – максимальна маса речовини, яка може розчинитися в 100г розчинника при даній температурі. Розчинність багатьох речовин у воді встановлена і зведена в спеціальні таблиці. Спрощеним варіантом є таблиця розчинності кислот, солей і основ.
За здатністю розчинятись у воді за температури 20-25 °С речовини умовно поділяють на: Розчинні (в 100г ›1г речовини -мідний купорос), Малорозчинні ( в 100г ‹ 1г речовини - борна кислота), Нерозчинні ( в 100г ‹ 0,01г речовини - пісок)
2. ЗАЛЕЖНІСТЬ РОЗЧИННОСТІ ТА ШВИДКОСТІ РОЗЧИНЕННЯ РЕЧОВИН ВІД РІЗНИХ ФАКТОРІВ
Як і будь-який фізико-хімічний процес, процес розчинення підкоряється певним закономірностям.
Розчинність газів, на відміну від твердих речовин, залежить від тиску: при підвищенні тиску швидкість розчинення та розчинність газів підвищуються.
Відомо, що швидкість хімічних процесів залежить від температури. Аналогічно, швидкість розчинення речовин при підвищенні температури збільшується, отже, збільшується і розчинність. Останнє справедливо для твердих речовин, тому що розчинність газів при підвищенні температури зменшується.
На швидкість розчинення впливають дифузія та ступінь подрібнення речовини. Швидкість переходу речовини з кристала в розчин, тобто швидкість гідратації, на два порядки більша, ніж швидкість дифузії гідратованої молекули (чи іона) у глибину розчину. Тому для того щоб збільшити швидкість розчинення, розчин необхідно перемішувати. При цьому збільшується швидкість дифузії гідратованих частинок у розчин. Оскільки процес розчинення відбувається лише на поверхні розподілу фаз, то чим більшою є ступінь подрібнення речовини, тим більшою є його питома поверхня і, отже, вищою є швидкість розчинення.
3. НАСИЧЕНІ ТА НЕНАСИЧЕНІ РОЗЧИНИ
Якщо в контакті знаходяться вода та кристали якої-небудь розчинної речовини, то поряд із процесом розчинення відбувається зворотний процес - кристалізація. Спочатку, коли концентрація речовини в розчині невелика, розчинення відбувається швидко, а кристалізація - повільно. У міру збільшення концентрації речовини швидкість розчинення зменшується, а швидкість кристалізації збільшується, і в певний момент швидкості цих двох процесів зрівнюються. Виникає рівновага між кристалами й розчином, при якій концентрація солі в розчині вже не може збільшитися. Такі розчини називаються насиченими. Відповідно, якщо речовина ще може розчинятися в розчині (тобто швидкість кристалізації менша за швидкість розчинення), то розчин називається ненасиченим. Стан насиченості це динамічна рівновага кристала речовини із розчином.
При розгляді цього питання доречно згадати принцип ЛєШательє і застосувати його до такої реакції: Речовина кристал ↔ Речовина розчин
4. КОНЦЕНТРОВАНІ ТА РОЗБАВЛЕНІ РОЗЧИНИ
Вводиться поняття концентрованого та розбавленого розчинів. Ці поняття не несуть кількісної характеристики, але максимальна кількість речовини, яка може розчинитися у воді, суворо обмежена і називається розчинністю. Деякі речовини (сульфатна кислота, спирт і т. д.) можуть необмежено розчинятися у воді, але подібних речовин не так багато.
VI. Закріплення знань учнів.
Бесіда.
VIІ. Завдання додому.
Вивчити §.
VIIІ. Підсумок уроку.
Підсумовується робота учнів на уроці, визначаються змістовні і слабкі відповіді, виставляються оцінки за урок.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
Література:
1