Урок "Розчинність речовин, її залежність від різних чинників."

Про матеріал
Урок розроблений за навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015 № 585) Матеріал допоможе учителям ознайомити учнів з факторами, що впливають на розчинність і швидкість розчинення речовин в воді, ознайомити учнів із класифікацією розчинів і встановити різницю між насиченим і ненасиченим розчином, розбавленим і концентрованим розчином, розвинути уміння пов’язувати знання, здобуті раніше на уроках хімії та інших предметів, з новою темою, розвинути в учнів логічне мислення, показати учням значення розчинів у природі й життєдіяльності людини, виховати дбайливе ставлення до природи
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ: Розчинність речовин, її залежність від різних чинників. Насичені й ненасичені, концентровані й розведені розчини.

МЕТА УРОКУ: розвивати знання учнів про розчини на прикладі поняття «розчинність»; ознайомити учнів з факторами, що впливають на розчинність і швидкість розчинення речовин в воді; ознайомити учнів із класифікацією розчинів за розчинністю речовин;розглянути і встановити різницю між насиченим і ненасиченим розчином, розбавленим і концентрованим

ХІД УРОКУ

І.        Організація класу.

Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Відповіді на запитання учнів.

ІІ.       Мотивація уроку.

ІІІ.      Повідомлення теми, мети уроку.

IV.      Актуалізація знань.

Бесіда

  •    З яких компонентів складається розчин?
  •    Що таке істинний розчин?
  •    Чому вода є універсальним розчинником?
  •    Назвіть інші відомі вам розчинники.
  •    Чи можна стверджувати, що речовини, які добре розчиняються у воді, будуть добре розчинятися в спирті?
  •    Який зв’язок називають водневим?

V.   Вивчення нового матеріалу.

1. РОЗЧИННІСТЬ

Розчинність – властивість речовини розчинятися у воді або іншому розчині. Коефіцієнт розчинності (S від латинського слова solvere - розчиняти ) – максимальна маса речовини, яка може розчинитися в 100г розчинника при даній температурі. Розчинність багатьох речовин у воді встановлена і зведена в спеціальні таблиці. Спрощеним варіантом є таблиця розчинності кислот, солей і основ.

За здатністю розчинятись у воді за температури 20-25 °С речовини умовно поділяють на: Розчинні (в 100г ›1г речовини -мідний купорос), Малорозчинні ( в 100г ‹ 1г речовини - борна кислота), Нерозчинні ( в 100г ‹ 0,01г речовини - пісок)

2. ЗАЛЕЖНІСТЬ РОЗЧИННОСТІ ТА ШВИДКОСТІ РОЗЧИНЕННЯ РЕЧОВИН ВІД РІЗНИХ ФАКТОРІВ

Як і будь-який фізико-хімічний процес, процес розчинення підко­ряється певним закономірностям.

Розчинність газів, на відміну від твердих речовин, залежить від тиску: при підвищенні тиску швидкість розчинення та розчинність газів підвищуються.

Відомо, що швидкість хімічних про­цесів залежить від температури. Аналогічно, швидкість розчинення речовин при підвищенні температури збільшується, отже, збільшується і розчинність. Останнє справедливо для твердих речовин, тому що розчинність газів при підвищенні температури зменшується.

На швидкість розчинення впливають дифузія та ступінь подрібнен­ня речовини. Швидкість переходу речовини з кристала в розчин, тобто швидкість гідратації, на два порядки більша, ніж швидкість дифузії гідратованої молекули (чи іона) у глибину розчину. Тому для того щоб збільшити швидкість розчинення, розчин необхідно перемішувати. При цьому збільшується швидкість дифузії гідратованих частинок у розчин. Оскільки процес розчинення відбувається лише на поверхні розподілу фаз, то чим більшою є ступінь подрібнення речовини, тим більшою є його питома поверхня і, отже, вищою є швидкість розчи­нення.

3. НАСИЧЕНІ ТА НЕНАСИЧЕНІ РОЗЧИНИ

Якщо в контакті знаходяться вода та кристали якої-небудь розчин­ної речовини, то поряд із процесом розчинення відбувається зворот­ний процес - кристалізація. Спочатку, коли концентрація речовини в розчині невелика, розчинення відбувається швидко, а кристалізація - повільно. У міру збільшення концентрації речовини швидкість розчинення зменшується, а швидкість кристалізації збільшується, і в певний момент швидкості цих двох процесів зрівнюються. Виникає рівновага між кристалами й розчином, при якій концентрація солі в розчині вже не може збільшитися. Такі розчини називаються наси­ченими. Відповідно, якщо речовина ще може розчинятися в розчині (тобто швидкість кристалізації менша за швидкість розчинення), то розчин називається ненасиченим. Стан насиченості  це динамічна рівновага кристала речовини із розчином.

При розгляді цього питання доречно згадати принцип ЛєШательє і застосувати його до такої реакції:  Речовина кристал ↔ Речовина  розчин

4. КОНЦЕНТРОВАНІ ТА РОЗБАВЛЕНІ РОЗЧИНИ

Вводиться поняття концентрованого та розбавленого роз­чинів. Ці поняття не несуть кількісної характеристики, але максимальна кількість речовини, яка може розчинитися у воді, суворо обмежена і називається розчинністю. Деякі речовини (сульфатна кислота, спирт і т. д.) можуть необмежено розчинятися у воді, але подібних речовин не так багато.

VI.  Закріплення знань учнів.

Бесіда.

  1. Як можна з насиченого розчину зробити ненасичений і - навпаки?
  2. Чи може розбавлений розчин бути насиченим? (малорозчинна речовина  срібло і його розчин -  «свята» вода).
  3. Чи обов'язково концентрований розчин є насиченим? (спирт, концентрований розчин якого не може бути насиченим, оскільки спирт необмежено розчиняється у воді).
  4. За якими ознаками можна класифікувати розчини? (класифікація  за розмірами частинок дисперсної фази та агрегатним станом, класифікація за насиченістю й кількістю розчиненої речовини).
  5. Від яких факторів і як залежить розчинність речовин і швидкість розчинення?

Тести

Пізнавальне завдання

VIІ.     Завдання додому.

Вивчити §.

VIIІ.   Підсумок уроку.

Підсумовується  робота учнів на уроці, визначаються змістовні і слабкі відповіді, виставляються оцінки за урок.


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

Література:

  1. Попель П.П. Хімія: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П.П.Попель, Л.С.Крикля – К.: ВЦ «Академія», 2009 – 232 с.: іл. (книга двох авторів).
  2. Дігавцова Л.Ю. Хімія. 9 клас : Плани-конспекти уроків на друкованій основі / Л. Ю. Дігавцова — Х. : Вид-во «Ранок», 2013. — 128 с. — (Серія «Конструктор уроку»). (книга одного автора).
  3. Старовойтова І.Ю. Усі уроки хімії 9 клас / І.Ю.Старовойтова, О.В.Люсай. – Х.: Вид. Група «Основа», 2009 – 239, [1]с.: іл.,табл. – (Серія « 12 – річна школа»). (книга одного автора).
  4. Ольховик М.М. Хімія. Підготовка до зовнішнього оцінювання. Тестові завдання / М.М. Ольховик, Л.І. Нікітенко– Х.: Країна мрій, 2008. – 104 с. (книга двох авторів).
  5. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://disted.edu.vn.ua/courses/learn/1893 (електронне джерело).
  6. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.myshared.ru/slide/1267434/ (електронне джерело).
  7. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ppt4web.ru/khimija/rastvorenie-rastvorimost-tipy-rastvorov.html (електронне джерело).
  8. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://festival.1september.ru/articles/653304/ (електронне джерело).
  9. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.chemistry.in.ua/grade-9/solutions-and-dispersed-systems#more-1124 (електронне джерело).

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Гранкіна Т.М.)
Додано
9 березня 2021
Переглядів
10366
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку