Презентація буде корисною як при очному навчанні, так і при дистанційному. Містить теоретичний матеріал та практичні завдання для закріплення вивченого.
ПОНЯТТЯ ПРО ВІДОКРЕМЛЕННЯВІДОКРЕМЛЕНИМИ називаються члени речення які мають особливе смислове навантаження;містять в собі додаткове повідомлення. Відокремленими можуть бути тільки ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. В усному мовленні вирізняються паузою, на письмі виділяються комами, рідше тире.
Номер слайду 4
ВІДОКРЕМЛЕНІ ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ ОЗНАЧЕННЯ ДОДАТОК (ПРИКЛАДКА) ОБСТАВИНА
Номер слайду 5
Номер слайду 6
Пригадай!
Номер слайду 7
Моделювання. Перебудуйте речення так, щоб невідокремлені означення стали відокремленими. 1. Настав вечір, і прив’ялі за день від пекучого сонця квіти почали оживати. 2. У небі пливли освічені вечірнім сонцем хмарки. 3. На вкритій жовтим листям траві лежали червонобокі яблука. 4. Хвилювалося розбуджене весняним вітерцем жито.
Номер слайду 8
Творче конструювання Із поданих пар простих речень за зразком змоделюйте речення, ускладнені відокремленими означеннями. Вкажіть умови відокремлення. Зразок. Заходимо до напівосвітленого храму. Храм сповнений музикою органа. – Заходимо до напівосвітленого храму, сповненого музикою органа. 1. Чорний верх робив поставу княгині Ольги врочистою і стрункою. Цей верх був розшитий білими перлами. 2. Нині ця пам’ятка зберігається в приміщенні національної бібліотеки Франції. Ця пам’ятка названа Рейнським євангелієм.3. Чарувала думку поета краса придунайських просторів із скіфськими могилами, гаями. Ці могили, гаї були вкриті пізньою осінньою позолотою.
Номер слайду 9
Запам’ятай!Якщо означення стосуються особового займенника, відокремлюємо його. Мужній і завзятий, він не боявся нічого. Він, мужній і завзятий, не боявся нічого. ОСОС
Номер слайду 10
Запам’ятай!Відокремлюємо означення, що стоїть після означуваного слова-іменника, перед яким уже є залежне від нього означення. Нарешті розщедрилось тепле сонце, усміхнене, яскраве. ОСАле за бажанням автора: Музика, бадьора, чарівна, полинула через шкільне подвір’я. Музика бадьора, чарівна полинула через шкільне подвір’я.
Номер слайду 11
ПЛілі сідала на учительський стіл, гойдала довгими ногами в строкатих панчохах і, страшенно горда із загальної уваги, перелічувала усі свої таланти. Запам’ятай!Відокремлюємо означення, що стоїть на відстані від означуваного слова. ОС
Номер слайду 12
Види означень
Номер слайду 13
Неузгоджені означення (виражені іменником з прийменником чи без нього) теж можуть відокремлюватися. Наприклад. Зметнувся кінь, у піні, норовистий. По стежці йшов високий чоловік, кремезний, спортивного типу.
Номер слайду 14
Алгоритм визначення відокремлення означення. Виділи у простому реченні означення. З`ясуй поширене воно чи непоширене, узгоджене чи неузгоджене.3. Визнач, до якого члена речення (означуваного слова ) відноситься означення. 4. З`ясуй, якою частиною мови виражене означуване слово і яку позицію щодо нього займає означення. 5. Перевір, чи має означення додаткове обставинне значення причини. Постав у реченні розділові знаки. Ромашка сяє, ніжна і проста. Спить літній сад, умитий дощем. Наляканий громовицею, кінь стрепенувся.
Номер слайду 15
Розподіліть на групи і запишіть послідовно речення залежно від умови відокремлення означень: а) означуваним словом є займенник; б) відділені від означуваного слова іншими членами речення; в) стоять після означуваного слова.1. Все місто спить,суворе й мовчазне (Л. Костенко). 2. Ген, килим, витканий із птиць, летить над морем (Л. Костенко). 3. Сам лагідний, сумирний, він давно не міг зрозуміти, від чого все те лихе (С. Черкасенко).4. Наснились сині проліски мені, і я, щаслива, плакала вві сні (І. Христенко). 5. Оточена зеленим шумовинням, в кущах розлогих дикої тернини стоїть похила хата лісникова (А. Малишко).6. Стоїть старе гетьманське місто Глухів, позбавлене і слави, і краси (Ю. Мушкетик). Розподільна робота
Номер слайду 16
Перепишіть речення, розставте, де потрібно, коми при відокремлених означеннях.1. Розгромлені в запеклих боях котились за Дніпро величезні гітлерівські полчища (О. Довженко). 2. Стомлені за денну пору бджоли вели якусь тиху таємну пораду між собою, і тільки було чути ніжне заспокійливе гудіння (В.Івченко). 3. В імлистій долині осяяні срібним промінням сонця стояли широкі лани золотого жита і пшениці (М. Коцюбинський). 4. Навіть діти занепокоєні батьківською тривогою довго не засинали (А. Головко). 5. Освітлені сонцем схили світяться смарагдом (В. Шевчук). 6. Заглиблена у спогади не почула, як розчинилися двері (А. Шиян).7. Палкої, поетичної вдачі вона не могла вдовольнитися буденним життям (М. Коцюбинський). 8. Над берегом послався густо зацвічений білою ромашкою луг (В. Козаченко). 9. Напоєний незабаром зіллям зогрітий теплом Остап розплющив очі ( М. Коцюбинський). 10. Переможений поглядом її променистих очей він якось зів’яв (А. Хижняк). Пунктуаційний практикум
Номер слайду 17
Доповніть речення поширеними й непоширеними означеннями. Запишіть їх, поставивши розділові знаки. 1. Висипали …зорі, зійшов місяць,… 2. Щебетали пташки у гущавині молодого гілля… 3. Красно грає весняне сонце на небі… 4. Зелена трава … піднялася вгору, а я лежав серед цих трав…Творча робота