Презентація"Посилення українознавчого аспекту на уроках української мови"

Про матеріал
Матеріал містить презентацію, у якій викладено теоретичні засади виховання патріотизму і посилення українознавчого аспекту на уроках української мови. Окремі слайди містять матеріал для використання на уроках текстів і завдань, які спрямовані на формування патріотизму у дітей.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Посилення українознавчого аспекту на уроках української мови. Презентацію підготувала вчитель української мови та літератури. Внук Ольга Володимирівна

Номер слайду 2

«В одній мові словесні образи відбивають наявність верб, ставків, тополь, річки чи моря. В іншій – евкаліптів, верблюдів, оазисів чи пустель, в одній пануватимуть образи безмежно високого неба, безкрайого степу, таємничо піднесених у височінь гір, а в іншій мовні картини відбиватимуть безмовність льодовиків чи тундр. Що краще для мови і які мови кращі? Найкраще людині – Вітчизна, тому немає кращих чи гірших мов. А найкраща людині та, що найповніше відбиває її буття і свідомість... Мова – найуніверсальніша енциклопедія, наймогутніший Учитель життя, а хто не чує її, – той обійдений ласкою Божою, бездуховне перекотиполе». П. Кононенко

Номер слайду 3

Концепція національно-патріотичного виховання. Рідна мова – найважливіший засіб патріотичного виховання. Вона була і є важливою сферою впливу на національну свідомість молоді, ідентифікаційним кодом нації.

Номер слайду 4

Раби - це нація, яка не має Слова, Тому й не зможе захистить себе. О. Пахльовська. Діалект, а ми його надишем Міццю Духа і вогнем любови, І нестертий слід його запишем Самостійно між культурні мови.Іван Франко

Номер слайду 5

Концепція національно-патріотичного виховання Пріоритетним завданням словесника має бути руйнування стереотипу неповноцінності української мови, який упродовж попередніх поколінь з різних ідеологічних причин насаджувався в свідомості українців. Аби учні сприймали українську мову як сучасну, європейську, багату, культурну, розвинену, треба широко й системно демонструвати повнокровність і спроможність нашої мови в усіх сферах життя, надихати молоде покоління на любов та шанобливе ставлення до неї. Важливо навчати любові до рідної мови не деклараціями, а вишуканими зразками української мови – багатої і гнучкої в передаванні найтонших відчуттів людини.

Номер слайду 6

Змістові лінії вивчення української мови

Номер слайду 7

Модель національно-мовної особистості учня-патріота:виявляє інтерес до вивчення рідної мови;вивчає традиції та звичаї нашого народу; знає глибоке історичне коріння нації та її видатних особистостей;створює тексти, використовуючи різні мовні і мовленнєві засоби;імпровізує мовленням відповідно до ситуації спілкування;будує монологічні виступи;уміє розгортати діалог, дискутувати;дотримується правил толерантного спілкування.

Номер слайду 8

Пізнавальний Що передбачає Формування та уточнення знань про історію України, історію та значення державних символів; історію та розвиток української мови, ознайомлення з традиціями, звичаями й культурою рідного народу, усвідомлення місця своєї держави у світовому співтоваристві. Як реалізується на уроці мови Через опанування української мови,вивчення відповідних мовознавчих тем,через дидактичний матеріал із подальшим обговоренням та аналізом його змісту, виконання самостійно і за допомогою педагога робіт (навчальних, науково-дослідницьких і творчих проектів, наукових досліджень та ін.), пов’язаних із отриманням і систематизацією знань про долю рідного краю, його минуле й сучасне. Компоненти національно-патріотичного виховання на уроках української мови:

Номер слайду 9

Емоційно-чуттєвий. Що передбачає Усвідомлення своїх почуттів і ставлень до «малої батьківщини» та Української держави;безпосереднє переживання й усвідомлення свого ставлення до вітчизняної історії, національно-культурного життя України, до подій і явищ суспільного життя, до співвітчизників, до себе самого та своїх дій. Як реалізується на уроці мови Через визначення й називання почуттів і ставлень до Української держави, української мови, культури, співвітчизників і громадян інших держав, формування вміння висловлювати такі почуття в усному й писемному спілкуванні.

Номер слайду 10

Що передбачає Формування вмінь і навичок діяти й поводитись у відповідності до своїх патріотичних переконань, суспільних норм моралі, займати активну життєву позицію,обстоювати свої погляди, робити свідомий вибір свого місця в житті й долі рідного народу. Як реалізується на уроці мови Через розвиток мислення (набуття вмінь робити висновки й узагальнення, виявляти й пояснювати причиново-наслідкові зв’язки в суспільних процесах становлення демократичної України та розбудові національного життя) та мовлення (формування комунікативних умінь і навичок - усного й писемного спілкування українською мовою – у будь-якій ситуації, у відповідних обставинам стилях із використанням різних типів мовлення) Діяльнісний

Номер слайду 11

Козак перший виступає за свободу України. За будь-яких обставин козак не мириться із втратою незалежності України. Понад усе козак цінує особисту честь і гідність. Із дитинства козак не сприймає зверхності над собою. Він не дозволяє собі брутальну лайку та протиправні дії, відповідає на образу чи кривду тільки по- лицарськи. Своє життя козак присвячує духовному розвитку, він поважає науки, мистецтво, ремесла, захищає історико-культурну спадщину України. Козак поважає старовину, працює в ім’я майбутнього України. Кодекс лицарської честіНе можна було не скам’яніти від захоплення перед цим козаком. Чому? Бо він прожив на світі не одну сотню літ. Бо захищав бідних і простих людей, яким тяжко та гірко жилося. Бо був чаклун і характерник. Бо воював супроти горя людського і в найскрутніші для простого люду українського хвилини завше з’являвся там, де були потрібні його любов чи ненависть, його дотепність або мудрість, його відвага чи його доброта. Отже, поява козака Мамая завжди рятувала людей від лиха або застерігала від близької біди. Козак Мамай – мандрівний запорожець, жартун і філософ, бандурист і співак, народний герой, котрого чи не споконвіку шанують в Україні. (За О.Ільченком).

Номер слайду 12

*Визначте тип та стиль мовлення*Заголовок відповідає темі чи ідеї тексту?*Поясніть лексичне значення слів: характерник,філософ…*Прочитайте текст, ставлячи дієслова у формі(групова робота): 1 група. І-ої особи однини теперішнього часу (від імені козака: Я, козак…); 2 група. І-ої особи множини теперішнього часу (від імені гурту козаків: Ми, козаки…); 3 група. ІІ-ої особи однини теперішнього часу (звертаючись до козака: Ти, козаче,…); 4 група. ІІ-ої особи множини теперішнього часу (звертаючись до козаків: Ви, козаки…); 5 група. ІІІ-ої особи множини теперішнього часу (Вони, козаки…) *Поясніть орфограми і пунктограми при однорідних членах реченнях II*В одній із доповідей прозвучала така теза: Українська культура заснована на двох героях: це збірний образ козака та Шевченка. Підтвердіть або спростуйте цю тезу самостійно дібраними доказами. Розпочніть так: З тим, що Україна має лише двох героїв: запорозького козака і Тараса Шевченка, – я погоджуюсь/не погоджуюсь, тому що…Завдання до тексту: I

Номер слайду 13

*Чому слова «Герої не вмирають» чуємо нині так часто? *Чому герої нині необхідні? *Чому, з погляду українців, ідеальною є особа, яка здійснила (або готова здійснити) самопожертву заради суспільного блага? *Чому людина потребує ідеалів? *Яке з лексичних значень багатозначного слова «герой» відповідає прочитаному текстові? *Кого з наших сучасників ви вважаєте героєм? Антигероєм? Чому? Запитання для бесіди дискусійного характеру:

Номер слайду 14

Позаурочна робота як засіб формування патріотизму*проведення предметних тижнів;*святкування Міжнародного дня мови і писемності;*участь мовних конкурсах,олімпіадах;*українські традиційні вечорниці;*робота з організації учнівських поетичних проб пера. Рідна мова - це те, що вирізняє нас у світовому соціумі серед тисяч народів,робить особливими,унікальними у своїй самобутності…

Номер слайду 15

pptx
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
953
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку