Урок на тему: Спільнокореневі слова і форми слова. Основа слова і закінчення змінних слів.

Про матеріал
Мета уроку в доступній формі ознайомити учнів із поняттям спільнокореневі слова і форми слова; навчати розрізняти спільнокореневі слова та форми слова; виділяти основу слова і закінчення змінних слів; розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення; виховувати любов і пошану до рідної мови.
Зміст архіву
Перегляд файлу

Тема: Спільнокореневі слова і форми слова. Основа слова і закінчення змінних слів.

Мета: Ознайомити учнів із поняттям  спільнокореневі слова і форми слова;  навчати розрізняти спільнокореневі слова  та форми слова; виділяти основу слова і закінчення змінних слів; розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення; виховувати любов і пошану до рідної мови.

Хід уроку

І Організація класу. Створення позитивного настрою.

Знову дзвінок пролунав на урок.

Часу не гаймо, за парти сідаймо.

Прагнемо всі досягнути зірок,

Тому будьмо активні, тему вивчаймо.

ІІ. Активізація розумової діяльності.

1.Повідомлення теми і мети уроку.

2.Матеріал для спостереження. Пояснювальний диктант. Записати текст, вказати вжиті в прислів`ях різні форми одного й того ж слова. Виділити в них основу і закінчення.

Говори до гори, а гора горою. Іди хутко – біду доженеш, іди помалу – біда дожене, а все від біди не втечеш. Не в тім річ, що у хаті піч, а в тім, щоб у печі кипіло. Добре діло утіха, коли ділу не поміха.  Не місце красить чоловіка, а чоловік місце. Хто землю удобряє, тому й земля повертає.Знехочу кум у кума порося з’їв, їла б кума, та ложки нема

ІІІ. Основний зміст роботи

1. Вивчення нового матеріалу

2.Робота з підручником. Учні  з`ясовують, що форми слова — це зміни слова за відмінками, числами, рода­ми чи особами (стіл-стола, прийшов-прийшла, смієшся-сміються, парта-парти-партами).

3.Завдання. За допомогою закінчення утворити різні форми поданих слів. Дати відповідь на питання, яка роль закінчення у слові.

Робота, напруження, роботящий, читала.

4.Розподільний диктант. Записати слова у три  стовпчика: із закінченням, без закінчення, з нульовим закінченням.

Дніпро, пишуть,мідь, країна, кінь, синами, дніпровський, син,високо, знання, тихо, ліс,Україна, добре, швидкий.

5. Фізкультхвилинка. Гра «Хто найуважніший» вчитель показує рухи і називає дію, яку треба виконати. Учні повинні виконати  дію, а не повторити рухи , які проказує вчитель.

6.Мовна розминка

Учні читають вірш, спроектований на дошку. Знаходять форми одного слова.

Ірис

Мовить Гриць: «Оцей ірис

Називається «Киць-киць»

Я  «Киць-киць» просив у Гриця,

А прибігла мала киця.

Їжак.

Їжак покликав їсти й пити

Своїх мален..ких їжачків.

Та не схотіли їсти діти,

Він їхню їжу сам поїв.

7.Завдання. Записати віршик «Їжак», вставити пропущену букву. Що ви можете сказати про виділені слова? Які слова називаються спільнокореневими?

8. Звірити свої спостереження з підручником.

ІV.Систематизація й узагальнення знань.

1.Розподільний диктант. Записати у два стовпчики: спільнокореневі слова та форми одного  й того самого слова.

Зелений, зеленіти, зеленавий, зеленого, зеленим, зелень, зелена, зелененька, зелені, зелену, зілля.

2. Диктант з коментуванням. Указати спільнокореневі слова. Якими частинами мови вони є.

Не зву тебе журавель,

Щоб я не журився,

А зву тебе веселиком,

Щоб я веселився!

V. Підсумок уроку

Бесіда:

  • Чи завжди співзвучні слова є спільнокореневими? Наведіть при­клади.
  • Яка різниця між спільнокореневими словами та формами слова?

VIII. Домашнє завдання

Виконайте вправу за підручником.

 Доберіть із художньої літератури текст, що містить спільнокоре­неві слова і форми слова. Свою думку обґрунтуйте.

 

 

 

 

 

zip
Додав(-ла)
Сипало Наталя
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
2028
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку