Дана презентація містить теоретичний матеріал для уроку в одинадцятому класі з теми "Постмодернізм – одне з найяскравіших літературних явищ другої половини ХХ століття"
Постмодернізм – одне з найяскравіших літературних явищ другої половини ХХ століття. Жук Т. С.
Номер слайду 2
Постмодернізм як літературний напрям нової культурно-історичної епохи - постмодерну - сформувався у другій половині 50-их років XX століття на заході і прийшов на зміну модернізму. Стосовно літератури термін "постмодернізм" уперше використав американський учений Іхаб Хассан в 1971 році. Жук Т. С.
Номер слайду 3
Історичне тло виникнення постмодернізму. Космос. Екологічна криза. Ядерні катастрофи. Пошук нових засад співіснування. Зміна кордонів. Крах соціалістичної системи. Жук Т. С.
Номер слайду 4
Причини появи постмодернізмурозчарування у спробах змінити світ з допомогою ідеологіїдумки пронеможливість пізнання світу, відносність людських знаньнеможливість створити якісно нове мистецтво. Жук Т. С.
Номер слайду 5
У 60-70-ті роки постмодернізм охоплює різні національні літератури, а у 80-і він став домінуючим напрямом сучасної літератури і культури. Передумовами появи постмодернізму стало розчарування в ідеалах модернізму: безповоротності прогресу, вирішення наукою й технікою глобальних проблем людства, цілісності світу, існуванні загальнолюдських цінностей. Жук Т. С.
Номер слайду 6
Постмодернізм – загальна назва окреслених у другій половині XX ст. тенденцій у мистецтві, головними рисами яких є показ зруйнованої свідомості, деформованої дійсності, задушливої атмосфери епохи. Для постмодернізму характерні розмиття меж мистецьких жанрів і напрямів, усунення відокремленості масової культури від елітарної, автора від глядача (читача), проголошення відносності істини та цінностей, недовіра до авторитетів, деконструкція, гра та іронія. Жук Т. С.
Номер слайду 7
Для постмодерністського мистецтва характерно. Жук Т. С.
Номер слайду 8
Найвизначніші ознаки постмодернізму. Принцин гри з читачем«Віртуальний історизм»Образи-метафори. Поєднання жанрів. Зміщення часу та простору. Поєднання реальності з фантастикоюІронія та самоіронія. Розпад цідісності, неясність, багатозначність. Колаж, конструювання тексту з інших, чужих текстів, цитування явне та приховане (інтертекстуальність)
Номер слайду 9
Герой у творах постмодернізму. Людинащо перебуває на перехресті візних часів, культурних епохщо загубилася в повсякденні, втратила зв язок із Всесвітомщо гостро відчуває власну відчуженість і втрату духовних орієнтирівщо не знає куди йти, у що вірити, про що думати, де сенс буттящо емоційно враздива, гостро відчуває духовну атмосферу світу. ПРОДУКТ ЕРИЗИ БУТТЯ, ЩО ПОЗНАЧИЛАСЯ НА ЙОГО ВНУТРІШНЬОМУ СВІТІ
Номер слайду 10
До найвизначніших письменників-постмодерністів належать англійці Джон Фаулз («Колекціонер», «Жінка французького лейтенанта»), Джуліан Барнз(«Історія світу в дев´яти з половиною розділах»), Пітер Акройд («Мільтон в Америці»), німець. Патрік Зюскінд («Запахи»), австрієць Крістоф Рансмайр («Останній світ»), італійці Італо Кальвіно («Неспішність») і Умберто Еко («Ім´я троянди», «Маятник Фуко»), американці Томас Пінчон («Ентропія», «Продається №49»), аргентинці Хорхе Луїс Борхес (новели і есе) і Хуліо Кортасар («Гра у класики»). Жук Т. С.
Номер слайду 11
Отже, постмодернізм – це насамперед особливе світосприйняття, духовний стан, що характеризує кризову епоху. Для цього стану характерні відчуття розчарованості, розгубленості, відчаю, вичерпності буття. Постмодернізм не лишає жодних надій, він засвідчує кризові моменти у розвитку суспільства й людини, які «перебувають на самому краю прірви». Своїм виникненням постмодернізм багато в чому зобов’язаний розвитку новітніх засобів масових комунікацій – телебаченню, відеотехніці, інформатиці, комп’ютерній техніці. Виникнувши насамперед як культура візуальна, постмодернізм в архітектурі, живопису, кінематографі, рекламі зосередився не на відображенні, а на моделюванні дійсності шляхом експериментування зі штучною реальністю – відеокліпи, комп’ютерні ігри, диснеївські атракціони. Жук Т. С.
Номер слайду 12
Характерна риса постмодернізму – гра. Ігрове начало притаманне більшості творів постмодернізму. За законами гри в них можуть відбуватись різноманітні події на грані реального та ірреального. Гра дає можливість вільного переходу з одного часу в інший, з дійсності – у світ підсвідомості тощо. До того ж естетична гра у творах постмодернізму нерідко поєднується з іронією, сміхом, а це завдання було засобом подолання драматизму буття. Жук Т. С.
Номер слайду 13
При всіх наявних рисах постмодерного твору – фрагментарності, іронічності, вільного поєднання жанрів та стилів, карнавалізації, відсутності можливості пізнання – літературні тексти даного типу мають єдність емоційного тону і загального враження. Жук Т. С.
Номер слайду 14
реміні-сценціязапозичення з іншого твору скриптор«той, що пише»Інтертексуальність (схильність до запозичення)
Номер слайду 15
Гіпертекстодиниці тексту представлені не в лінійній послідовності, а як система можливих зв'язків і переходівнайпростіший гіпертекст – словник. М. Павич “ Дамаскин ” (оповідання для комп'ютера та циркуля)М. Павич “ Хозарський словник ” (роман-лексикон)
Номер слайду 16
Симулякркопія, що не має оригіналу в реальностіХ. Л. Борхес “Вавілонська бібліотека”: розповідь про бібліотеку, що може містити всі книги Всесвіту
Номер слайду 17
Кодування спосіб злиття елітарної та масової літературиспосіб злиття елітарної та масової літератури
Номер слайду 18
В українську літературу постмодернізм увійшов упевнено і голосно, викликавши різноманітні судження — від захоплення експериментальними явищами до впевнення в остаточній загибелі літератури. Адептами нового напряму стали Юрій Андрухович, Оксана Забужко, Сергій Жадан, Василь Кожелянко, Богдан Жолдак, Євген Пашковський, В’ячеслав Медведь та інші.