Постмодернізм як літературний напрям нової культурно-історичної епохи - постмодерну - сформувався у другій половині 50-их років XX століття на заході і прийшов на зміну модернізму. Стосовно літератури термін "постмодернізм" уперше використав американський учений Іхаб Хассан в 1971 році. Жук Т. С.
У 60-70-ті роки постмодернізм охоплює різні національні літератури, а у 80-і він став домінуючим напрямом сучасної літератури і культури. Передумовами появи постмодернізму стало розчарування в ідеалах модернізму: безповоротності прогресу, вирішення наукою й технікою глобальних проблем людства, цілісності світу, існуванні загальнолюдських цінностей. Жук Т. С.
Постмодернізм – загальна назва окреслених у другій половині XX ст. тенденцій у мистецтві, головними рисами яких є показ зруйнованої свідомості, деформованої дійсності, задушливої атмосфери епохи. Для постмодернізму характерні розмиття меж мистецьких жанрів і напрямів, усунення відокремленості масової культури від елітарної, автора від глядача (читача), проголошення відносності істини та цінностей, недовіра до авторитетів, деконструкція, гра та іронія. Жук Т. С.
Найвизначніші ознаки постмодернізму. Принцин гри з читачем«Віртуальний історизм»Образи-метафори. Поєднання жанрів. Зміщення часу та простору. Поєднання реальності з фантастикоюІронія та самоіронія. Розпад цідісності, неясність, багатозначність. Колаж, конструювання тексту з інших, чужих текстів, цитування явне та приховане (інтертекстуальність)
Герой у творах постмодернізму. Людинащо перебуває на перехресті візних часів, культурних епохщо загубилася в повсякденні, втратила зв язок із Всесвітомщо гостро відчуває власну відчуженість і втрату духовних орієнтирівщо не знає куди йти, у що вірити, про що думати, де сенс буттящо емоційно враздива, гостро відчуває духовну атмосферу світу. ПРОДУКТ ЕРИЗИ БУТТЯ, ЩО ПОЗНАЧИЛАСЯ НА ЙОГО ВНУТРІШНЬОМУ СВІТІ
До найвизначніших письменників-постмодерністів належать англійці Джон Фаулз («Колекціонер», «Жінка французького лейтенанта»), Джуліан Барнз(«Історія світу в дев´яти з половиною розділах»), Пітер Акройд («Мільтон в Америці»), німець. Патрік Зюскінд («Запахи»), австрієць Крістоф Рансмайр («Останній світ»), італійці Італо Кальвіно («Неспішність») і Умберто Еко («Ім´я троянди», «Маятник Фуко»), американці Томас Пінчон («Ентропія», «Продається №49»), аргентинці Хорхе Луїс Борхес (новели і есе) і Хуліо Кортасар («Гра у класики»). Жук Т. С.
Отже, постмодернізм – це насамперед особливе світосприйняття, духовний стан, що характеризує кризову епоху. Для цього стану характерні відчуття розчарованості, розгубленості, відчаю, вичерпності буття. Постмодернізм не лишає жодних надій, він засвідчує кризові моменти у розвитку суспільства й людини, які «перебувають на самому краю прірви». Своїм виникненням постмодернізм багато в чому зобов’язаний розвитку новітніх засобів масових комунікацій – телебаченню, відеотехніці, інформатиці, комп’ютерній техніці. Виникнувши насамперед як культура візуальна, постмодернізм в архітектурі, живопису, кінематографі, рекламі зосередився не на відображенні, а на моделюванні дійсності шляхом експериментування зі штучною реальністю – відеокліпи, комп’ютерні ігри, диснеївські атракціони. Жук Т. С.
Характерна риса постмодернізму – гра. Ігрове начало притаманне більшості творів постмодернізму. За законами гри в них можуть відбуватись різноманітні події на грані реального та ірреального. Гра дає можливість вільного переходу з одного часу в інший, з дійсності – у світ підсвідомості тощо. До того ж естетична гра у творах постмодернізму нерідко поєднується з іронією, сміхом, а це завдання було засобом подолання драматизму буття. Жук Т. С.
В українську літературу постмодернізм увійшов упевнено і голосно, викликавши різноманітні судження — від захоплення експериментальними явищами до впевнення в остаточній загибелі літератури. Адептами нового напряму стали Юрій Андрухович, Оксана Забужко, Сергій Жадан, Василь Кожелянко, Богдан Жолдак, Євген Пашковський, В’ячеслав Медведь та інші.