Риторика (красномовність), або ораторське мистецтво – це наука про способи переконання і ефективні форми впливу на аудиторію з врахуванням її особливостей. Вона виникла в стародавній Греції. Як і епос, драма, музика, скульптура й архітектура, вона вважалася мистецтвом, творчістю, її величали "царицею всіх мистецтв". У стародавній Греції риторика була вагомою складовою частиною суспільного життя. В Гомерових творах справжнім героєм вважався той, хто не тільки виявляв доблесть, а й умів гарно говорити. Війську Агамемнона, що завоювало Трою, дуже допомагав своїми промовами старий Нестор, хоч він уже й не міг безпосередньо брати участі в битві. Риторика - комплексна наука, тобто її місце - на стику, пересіченні, причому багаторівневому) ряду наук (етики, філософії, логіки, еристики, психології, лінгвістики, сценічної майстерності).
ІНФОРМАЦІЙНІ ЖАНРИ – жанри публіцистики, найважливіша ознака яких – новизна факту, що повідомляється. Мета будь-якого інформаційного виступу — дати відомості про той чи інший предмет так, щоб слухачам це було цікаво. Найпоширенішими жанрами інформаційних виступів є інформація, пояснення, інструкція, повідомлення, лекція, доповідь, оголошення та ін. Основні жанри інформаційних виступів такі:повідомлення — коротке усне інформування про події, що відбулися;пояснення — тлумачення наданого повідомлення;представлення — надання інформації про особу, її діяльність, досягнення;інструкція — стислі настанови (як використовувати нову технологію, як дістатися певної вулиці, як користуватися електроприладом тощо);замітка - найпростіший жанр оперативного газетного повідомлення;звіт - це інформаційне повідомлення про роботу та перебіг заходу, у якому брала участь певна група людей, що вирішували суспільно важливі питання;репортаж - це жанр, який передбачає оперативну і яскраву розповідь про подію, ситуацію, явище;інтерв'ю - це жанр, що подає суспільно вагому новину у вигляді відповідейособи на запитання журналіста.
Інформація — усне повідомлення про які-небудь події, що відбулися. Вона має бути короткою, містити факти, бути новою й цікавою для слухачів. Пояснення й інструкція мають бути короткими та зрозумілими. Пояснюючи, не нервуйте, не сердьтеся на тих, хто чогось не розуміє. Треба пам’ятати: якщо вас не розуміють, значить, ви погано пояснюєте. Потрібно пояснювати крок за кроком, до наступного кроку переходьте тільки тоді, коли переконалися, що попередню інформацію ваш співрозмовник зрозумів. Доповідь — один з основних видів усного монологу. У доповіді порушують яку-небудь наукову або суспільно-політичну проблему, яку потім обговорюють, доповідачеві ставлять запитання. Доповідь може тривати від 15 хв до однієї години. Повідомлення — невелика доповідь з якогось окремого питання. Повідомлення можуть доповнювати основну доповідь.
Інформаційні виступи всіх жанрів мають загальні вимоги:• новизна;• актуальність;• повнота;• конкретні факти;• лаконічність;• чіткість. Не потрібно використовувати багато жестів і говорити надто емоційно. Пояснення й інструкція мають бути короткими та зрозумілими. Пояснюючи, не нервуйте, не сердьтеся на тих, хто чогось не розуміє. Треба пам’ятати: якщо вас не розуміють, значить, ви погано пояснюєте. Потрібно пояснювати крок за кроком, до наступного кроку переходьте тільки тоді, коли переконалися, що попередню інформацію ваш співрозмовник зрозумів.
Найважливіша ознака інформаційних жанрів - новизна факту, що повідомляється. З цією ознакою інформації пов”язана така риса як оперативність, наявність у матеріалах цього виду подієвого поводу. Зрозуміло, оперативність важлива риса газети в цілому, але оперативність інформації особливо висока.
1. Складіть стислий план (із 2–3 пунктів), а за планом — текст двохвилинного інформаційного виступу на одну з поданих тем: 1. Як берегти здоров’я — своє і своєї родини.2. Спортивні новини нашого коледжу. 3. Як я готую себе до майбутньої професії. 2. Підготуйте й запишіть повідомлення про подію чи факт, які останнім часом вас здивували (викликали інтерес).
3. Прочитайте уривок з книжки Г. Расселл «Рік хюґе по-данськи». Секрети найщасливішої країни у світі». Знайдіть інформацію про те, що таке«хюґе». Доповніть текст власним поясненням. Пернілле Чаґґар дуже здивувалась, коли дізналася, що ми переїхали з Лондона в сільський район Ютландії, і поспівчувала нам, що це сталося саме в січні.— Зима — важка пора року для іноземців, — розповіла вона. — У Данії самепора затишного сімейного життя. Усі сидять за зачиненими дверима. З листопада по лютий данці закутуються в прямому й переносному значенні цього слова. А тому не дивуйтеся, якщо на вулицях буде малолюдно, особливо в сільськихрайонах. Прекрасно.— То ось де вони всі! А чим вони зайняті?— Вони зайняті хюґе, — відповіла Пернілле. Мені чомусь здалося, що в неїщось неначе застрягло в горлі.— Перепрошую, чим?— Хюґе. Це таке данське слово.— А що воно означає? (Г. Расселл).
4. Прочитайте текст. Зверніть увагу на особливості жанру представлення. Підготуйте текст, у якому ви представите групі іноземців людину, якій споруджено пам’ятник у вашому населеному пункті.«Підведіть голови, — сказав Роберт Вінтроп натовпу багато років тому,урочисто відкриваючи пам’ятник великому героєві американської незалежності Бенджаміну Франкліну, — і погляньте на чоловіка, який піднявся з нічого, який здобув усе без покровителів і родичів, який не мав радості здобути приступну освіту, що нею тепер можете насолоджуватись ви, який виконував найчорнішу роботу в ранні роки, але жив, щоб стояти перед королями, а після його смерті світ не забуде його імені» (М. Гладуелл).5. Прочитайте текст, визначте основну думку його. Використайте змісттексту й підготуйте повідомлення про мовні норми. Мовець опановує мовні норми в їхньому повному й масовому вияві впродовж усього життя − переважно наслідуванням мовленнєвої практики інших. Наприклад, дитина без спеціального навчання переймає вміння говорити від батьків, родичів, друзів, товаришів, знайомих. Щоб усвідомити і якнайповніше користуватися мовними нормами, кожен має спеціально навчатися. Мовна норма − це завжди певний конкретний факт мовленнєвої поведінки мовців. Кожна з мовних і мовленнєвих норм завжди співвідносна з певними мовними одиницями − фонетичними, семантичними, граматичними, стилістичними (П. Дудик).
6. Прочитайте діалог. Який мовленнєвий жанр покладено в основу його? Чи можна вважати пояснення повним, вичерпним? Знайдіть інформацію, яка б доповнила його.— А-а-а, чекай-но, я тобі дещо привезла. Простягнула їй диск.— Що це?— Фадо.— Фадо?— Така португальська музика. Спершу я її не сприймала, але потім менісподобалося. Дуже класна, коли тобі сумно. Це Маріза, здається, найвідоміша зірка фадо.— Дивна назва.— Португальською фадо означає «доля» чи щось таке (Й. Яґелло).
7. І. Прочитайте уривок твору. Схарактеризуйте себе трьома словами як людину (як мовця, як доньку, як сестру…). Попросіть зробити це маму, сестру, подругу. Зіставте відповіді й зробіть узагальнення. На цих матеріалах підготуйте есе «Мій світ і я в ньому». Мені подобається, що ніхто навколо не знає, яка я насправді людина. Якбипопросити моїх подруг, однокласників, знайомих, учителів і навіть родичів написати три слова, які характеризують мене найкраще, ці слова були б такі: усмішка, каре, окуляри, або: світшот, пепсі, піца, чи: легкість, сміх, жарти, або навіть: уважність, чемність, сумлінність. Насправді ж я зовсім не така. Ніщо з цього мене не характеризує. Якби слова вибирала сама, це були б листопад, туман, осінь. І осінній запах, і дощ, і мокрі горіхи в траві (Г. Ткачук).ІІ. Про що, на вашу думку, свідчить фраза «ніхто навколо не знає, яка я насправді людина»? Це добре чи погано?
8. Прочитайте тексти пояснень. Наскільки вичерпними вони є? Чи маєте щось додати? Поділіться, як ви шукаєте інформацію, якої вам бракує.1. — Якою має бути справжня книга?— Якою? Такою, щоб не стільки ти, скільки вона читала тебе. Зчитувала йнаправляла серце. У давнину, розпочинаючи оповідь, один літератор написав: «І книга ся — замість мого тіла. І слово се — замість душі моєї». Чи скажеш ліпше? Мені думається, що книга має давати розмисел, як держатися правди і як цуратися зла. Має нести світло, нове пізнання і радість від краси слова (М. Дочинець).2. У процесі спалювання сухого листя у повітря з однієї тонни потрапляє близько дев’яти кілограмів пилу, тобто суспендованих твердих речовин, які ускладнюють дихання. Звертаю вашу увагу, що, ці тверді частки потрапляють у повітря. Крім того, коли це не сухе, а вологе листя, що тліє без доступу повітря, виділяється така отруйна речовина, як бензопірен, яка є дуже канцерогенною. У процесі спалювання цих рослинних залишків повітря сповнюється також оксидом азоту, чадним газом, шкідливим для навколишнього середовища (О. Борисюк).
9. ☛ Складіть і запишіть інструкцію, як здійснити презентацію улюбленого нового побутового приладу, яким ви послуговуєтеся вдома. У процесі підготовки презентуйте нові ідеї використання приладу, додайте цифри, графічні зображення, продумайте аргументи, які прогнозуватимуть позитивні результати нововведення, і перелік етапів (кроків) реалізації запропонованої ідеї10. ☛ Об’єднайтеся в пари. Уявіть, що ви — журналіст/ка, який/яка є очевидцем якихось надзвичайних подій і часто використовує пряму мову учасників цих подій. Створіть усне повідомлення, використайте вашого партнера в ролі свідків уявних надзвичайних ситуацій. Майте на увазі, що новини про надзвичайні події спрямовані на користувачів мережі Інтернет, які бажають отримати оперативну інформацію про ці події.
11. ☛ Виберіть із перерахованих дій чи предметів ті, які потребують спеціальної інструкції. Спортивна гра, екскурсія, пральна машина, бійка, ґаджет, іспит, урок, прибирання кімнати, приготування борщу, тренування, смартфон, футбольний м’яч, викрутка, кросівки, конструювання годівниці для птахів, окуляри, ганчірка для прибирання.12. Підготуйтеся до виголошення виступу. Як ви розумієте зміст афоризму: «Хто володіє інформацією — той володіє світом» (Н. Ротшильд)? Якою мірою цей вираз актуальний сьогодні?
Виконайте тести1. Мовленнєві жанри - це А композиційно, тематично і стилістично усталені типові способи побудови мовлення ; Б усталені слова і вирази ; В моделі міжособистісного спілкування,прийняті в певних ситуаціях і призначені для передачі певного змісту; Г мовленнєві кліше (штампи).2. До інформаційних мовленнєвих жанрів відносимо такі: А оголошення ; Б розписка ; В представлення ; Г пояснення;Д інструкція ; Е повідомлення.3. Представлення особи передбачає подання певної інформації про особу, а саме: А вік;Б стать;В прізвище та ім'я;Г освіта, кваліфікація;Д основні посадові обов'язки;Е домашня адреса новачка та номер мобільного телефону;Є упевненість, що новачок працюватиме з задоволенням.
4. Пояснення передбачає набір тверджень, які пояснюють якусь подію чи вчинок, а саме: А причини вчинку чи події;Б мотиви вчинку чи події;В наслідки вчинку чи події;Г перебіг, послідовність дій під час учинення вчинку чи здійснення події.5. Інструкція - це набір правил для виконання якоїсь роботи чи поведінку людей під час виконання певних дій. Тому текст інструкції має бути А детальним, з урахуванням усіх непередбачуваних можливостей;Б стислим, точним і зрозумілим.6. Повідомлення - це. А невелике оголошення;Б невелика записка;В невеликий публічний виступ.7. Яку мету ставить перед собою бесіда як інформаційний жанр?А зустріч зі знайомим;Б обмін думками з певних проблем;В обмін інформацією про особисті інтереси кожного з учасників;Г розважальний обмін репліками- думками,новинами, спостереженнями;Д заохочення, спонука до якихось дій.