11 клас
Тема. Синтаксис української мови. Загальна характеристика синтаксичних одиниць. Словосполучення як одиниця синтаксису.
Мета:
формувати ключові компетентності:
- Уміння вчитися- самоорганізовуватися до навчальної діяльності;
- Інформаційну – навчити учнів використовувати таблиці як джерело інформації.
Формувати предметні компетентності шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично-зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:
- мовної і мовленнєвої:
- повторити і узагальнити знання учнів про синтаксис як розділ науки про мову, його виражальні можливості й особливості, його основні поняття, синтаксичні одиниці, формувати вміння знаходити і визначати види словосполучень, розрізняти словосполучення і несловосполучення;
- розвивати вміння та навички практичного використання знань із теми в усному та писемному мовленні;
- удосконалювати культуру усного і писемного мовлення;
- діяльнісної – розвивати спостережливість , логічне та образне мислення, пам’ять; навчити висловлювати власну думку, розвивати навички працювати в групі;
- соціокультурної – виховувати любов до мови, праці.
Інтеграція з українською літературою.
Тип уроку: урок формування умінь і навичок.
Обладнання: картки.
Синтаксис - це елементарна гігієна думання.
О. Забужко
Хід уроку
Бесіда:
– Які асоціації у вас виникають із поняттям “синтаксис”?
– Які одиниці синтаксису ви знаєте?
– Які ви знаєте способи синтаксичного зв’язку?
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
Очікування учнів від уроку.
ІV.Мотивація навчальної діяльності.
На кінець уроку маєте довести слушність слів О.Забужко, що “Синтаксис - це елементарна гігієна думання”.
V.Формування умінь і навичок.
(Спостереження з елементами аналізу мовних явищ.)
Словосполучення |
Речення |
– Номінативна одиниця (щось називає); – зміст не співвіднесений із дійсністю; – непредикативна одиниця; –складається з головного й залежного слова (завжди двокомпонентне); – підрядний зв'язок між словами;
– інтонаційно не оформлене. |
– Комунікативна одиниця (одиниця спілкування) – висловлює закінчену думку; – зміст співвіднесений із дійсністю; – предикативна одиниця; – має граматичну основу (буває одно-компонентним і двокомпонентним); – між членами речення підрядні і сурядні зв”язки; - інтонаційно оформлене. |
Картка для 1 групи. Приємний співрозмовник, а до школи рукою подати, класна стінгазета, популярний у молоді співак, Наталка надягла на виставу нову шовкову сукню, військо швидкого реагування.
Картка для 2 групи. Називає предмет, люблю слухати альбоми гурту “Океан Ельзи”, Вправа цікава, приїхали відпочити, не сполохай рідного слова, а захисти його, знайшов бурштин.
Картка для 3 групи. Біжу наввипередки, моя душа ніколи не забуде того дарунку, що весна дала, черга до лікаря, домашнє завдання, весни такої не було й не буде, виконувати самостійно.
Картка для 1 групи. “На зріст він був високий, тілом міцно збудований і смуглий на обличчі. Молоді м’які волосинки, неголені вже тиждень, надавали йому неохайного вигляду. Але брови мав густі, очі великі, сірі, чоло широке, губи чутливі. Темне волосся він одкидав назад, як багато хто з селюків і дехто тепер з поетів”.
Картка для 2 групи. “…Найбільш турбували його проріхи в тій галузі, що інститутської науки не торкалась зовсім, а була його особистою, трохи болючою справою. Вона стала йому близькою і найдорожчою з причин, яких він не мав охоти докладно аналізувати, виправдуючи своє захоплення тією поважною підставою, що знати літературу є перша ознака культурної людини”
Картка для 3 групи. ”Любив цю справу, любив книжки, як може їх любити той, хто з них почерпнув не тільки перше знання про світ, а й захоплення ним — для того книжка лишається вічним, мінливим і живим добродієм... Література – це делікатна річ… Руку треба мати, а то й не підступайся. Того й письменників мало, я думаю”.
VІ. Рефлексія.
- Чому Оксана Забужко сказала, що “Синтаксис - це елементарна гігієна думання”?
- Чи справдились ваші очікування?
- Я зрозумів (не зрозумів), що ...
- Мені легко (не легко) визначити...
3. Оцінювання-самооцінювання.
VІІ. Домашнє завдання.
1. Вивчити таблиці.
2. Виконати дві вправи з підручника (стор.88-89) або з вивчених творів української літератури виписати словосполучення різних видів, підписуючи з якого твору і який вид.