Відеоурок «Якими є права і обов'язки людини удемократичному суспільстві»Розробила: Тетяна Вікторівна Пекар,вчителька історії та етики Одеської загальноосвітньої школи №45 І-ІІІ ступенів Одеської міської ради Одеської областіетика, 6 клас. Епіграф: «Щоб держава моглажити, треба щоб жили права» (А. Міцкевич).
1. Як називається особа, що належить до постійного населення держави, користується її правами і виконує обов’язки?А демократ Б патріот В громадянин. В громадянин2. Як називають особу, яка поєднує власні інтереси з громадськими і служить Батьківщині? Це свідомий член суспільства, людина, яка підпорядковує особисті інтереси громадським. А громадянин Б демократ В патріот. А громадянин. Що це? Це давньогрецьке і означає «народовладдя». Це такий спосіб суспільного устрою, коли основна роль у прийнятті рішень належить народу. А громадянин Б демократія В патріот. Б демократія3. Норми та приписи поведінки у стосунках людей одне з одним і в суспільстві. А повага Б моральність В мораль. В мораль. Що це таке? Почуття, ставлення до когось, яке ґрунтується на визнанні його гідності, чеснот, заслуг тощо. А повага Б моральність В мораль. А повага
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИКлючові поняття: права людини, права дитини, права і обов’язки людини та громадянина. Після цього уроку учень /учениця будуть. ЗНАТИ:«права людини», «права дитини», «обов’язки людини і громадянина України». ВМІТИ:• пояснювати і застосовувати поняття «права людини», «права дитини», «обов’язки людини і громадянина України»; • наводити приклади прав і обов’язків; • висловлювати й аргументувати власні думки про права й обов’язки учня, людини та громадянина в Україні. Що таке права людини. Якими є права дитини. Як поважають та захищають права людини в демократичному суспільстві. Як співвідносяться права й обов'язки. ПЛАН
1. ЩО ТАКЕ ПРАВА ЛЮДИНИ. Кожен із нас завжди пов’язаний з іншими людьми: друзями, знайомими. У школі ви учень, вдома для батьків - дитина, та насамперед - Людина. Саме тому ми мусимо зважати на тих, хто нас оточує. Усі хочуть бути коханими, здоровими, сильними, щасливими й потрібними комусь. Більшість людей шукають дружби, відчувають біль, потребують захисту, безпеки та впевненості, хочуть, аби їх поважали. Раби в Давньому Єгипті10 ГРУДНЯ 1948 р. - Генеральною Асамблеєю ООН була прийнята Загальна декларація прав людини. Декларація - офіційний документ, у якому проголошено певні принципи та положення. Права людини - можливості людини мати певні матеріальні, культурні і духовні блага, необхідні їй для нормального життя та розвитку.
Загальна декларація прав людини проголошувала. ПРАВОВИЙ СТАТУС ЛЮДИНИ 1 – СВОБОДИ і2 - ПРАВА Стаття 1 Усі люди народжуються рівними у своїй гідності й правах. Вони наділені розумом і совістю і мають чинити по відношенню один до одного в дусі братерства. Стаття 2 Кожна людина повинна мати всі права і всі свободи незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного чи соціального походження, майнового, станового або іншого становища.Із Загальної декларації прав людини. У Загальній декларації прав людини проголошено, що кожна людина має право: - на життя, на свободу, гуманне поводження з боку інших; - на участь в управлінні своєю країною, на вільний доступ до інформації, на свободу думки і переконань; - на працю, освіту, вільний час і медичну допомогу; - на участь у культурному житті.
2. ЯКИМИ Є ПРАВА ДИТИНИ. Якими ж є права дитини? У загальних рисах вони такі самі, як і в дорослих. Однак діти частіше відчувають образу та несправедливість, оскільки є слабшими і беззахисними. ООН було складено й проголошено спеціальну Декларацію прав дитини в 1959 р., яка проголо-шувала права дитини. ООН було складено й ухвалено міжнародну Конвенцію про пра-ва дитини в 1989 р., яка зобов’язувала держави, що її підписа-ли, забезпечити її виконання. Права дитини - це певні спеціальні можливості, необхідні людині віком до 18 років для життя і досягнення зрілості. Кожна дитина, незалежно від раси, статі, мови, релігії, національності, майнового стану, стану здоров’я, має рівні права з усіма іншими дітьми. Відповідно до статті 1 названої Конвенції, дитиною є кожна людина, доки не досягне 18-річного віку. КОНВЕНЦІЯ - договір між державами з якогось спеціального питання.
Кожна людина має право на такий життєвий рiвень, включаючи їжу, одяг, необхiдне соцiальне обслуговування, який є необхiдним для пiдтримання здоров'я. Стаття 25 Загальної декларації про права людини Дитина має право на любов і розуміння в сім'ї. Має право ходити до школи та розвивати свої здібності. Конвенція про права дитини
Початкова освiта повинна бути обов'язковою Стаття 26. Дитина має право на освіту, яка має бути спрямована на розвиток особистості, талантів, розумових і фізичних здібностей дитини в найповнішому обсязі, на підготовку дитини до свідомого життя в суспільстві. (Конвенція про права дитини 1989 р.)
КАЛЕНДАР ПРАВОВИХ ДАТ. ЗАПАМЯТАЙ!1 червня – Міжнародний день захисту дітей4 червня – Міжнародний день дітей – жертв агресії20 листопада – Всесвітній день прав дитини10 грудня – День прав людини28 червня – День Конституції України. Укажіть назву офіційного документа, у якому проголошено певні принципи та положення. А закон; Б конвенція; В декларація. В декларація. Що це таке? Можливості людини мати певні матеріальні, культурні і духовні блага, необхідні їй для нормального життя та розвитку. А права людини Б свободи людини В обов'язки людини. А права людини
3. ЯК СПІВВІДНОСЯТЬСЯ ПРАВА ТА ОБОВ’ЯЗКИ«Твої права закінчуються там, де починається ніс твого сусіда» ОБОВ’ЯЗОК – це встановлена державою на користь інших членів суспільства і закріплена Конституцією необхідність, яка передбачає кожному громадянинові певний вигляд і ступінь поведінки та відповідальність за неналежне виконання. ОБОВ’ЯЗОК – це необхідна і належна поведінка людини. Обов'язки частково записані в законах, а частково вважаються чимось зрозумілим і визначаються нормами моралі. Наприклад, жоден закон незабороняє радіти чужій біди, а ось норма моралі засуджує таку поведінку. Дотримуючись норм моралі, ми співчуваємо людині, яка потрапила в біду і вважаємо своїм обов'язком запропонувати їй свою допомогу й підтримку.
3. ЯК СПІВВІДНОСЯТЬСЯ ПРАВА ТА ОБОВ’ЯЗКИ ПРАВА ОБОВ’ЯЗКИ право на життя;Право на охорону здоров'я;Право на отримання безкош-товно повної середньої освіти;право на справедливий суд; право на повагу приватного і сімейного життя;свобода думки і слова, релігії; право на працю;тощо.захищати свою батьківщину;поважати і виконувати Конс-титуцію і закони України; поважати державні символи;не завдавати шкоди природі інавколишньому середовищі; не посягати на права і свобо-ди інших людей;охороняти історичні памяткиі не завдавати їм шкоди;платити податки;тощо.
КАЗКА ПРО СВОБОДУ І ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ Колись давно зустрілися біля річки Істини двоє – Свобода і Відповідаль-ність – і завели розмову про те, хто з них більше допомагає людям. - Я, - каже Свобода, - показую людям той життєвий шлях, йдучи яким, вони справді можуть відчути себе вільними людьми. Я вчу людей небути рабами своїх пороків і своїх низьких бажань, рабами своєї дріб'язкової земної суєти. Я вчу їх пізнати сенс вільного життя, я вчу їх бути терплячими й уважними одне до одного, бо любов є основою свободи і вона ж є руслом річки Вічності. - Усе е чудово, - сказала їй на те Відповідальність, - я теж зичу людям добра і бажаю, щоб, ідучи до свого щастя, люди не спотикалися об камені вседозволеності і спокус. Я вчу людей поважати закони й порядки суспільства, я вчу людей мати обов'язки перед іншими людьми. Адже за кожним пагорбом учинку лежить поле відповідальності. Довго й терпляче слухала річка Істини цю цікаву бесіду і, нарешті, промовила: Шановні Свободо і Відповідальність, ви обидві однаковою мірою потрібні людям, невже ви не бачите, що схожі одна на одну, як сестри-близнята. Адже без Відповідальності ти, Свободо, перетворилася б на розбещеність,
а ти, Відповідальність, без Свободи стала б для людей безжальним тюремником і катом. Чи не так? Якщо не вірите мені, то тоді погляньте в дзеркало моєї чистої води, - сказала їм річка Істини. Поглянули Свобода і Відповідальність у дзеркальну гладінь річки Істини й побачили, що вони як дві краплі води схожі одна на одну. Ос з тих пір і йдуть разом по дорозі життя, міцно узявшись за руки, Свобода і Відповідальність, допомагаючи людям жити гідним, чесним і радісним життям. Відповідальність люди розуміють по-різному в різних ситуаціях. Існує відповідальність,Яка нам призначена, яку ми в деяких випадках зобов'язані нести; в інших випадках намдається вибір нести ту чи іншу відповідальність. І це ми визначаємо самі для себе. Це визначення можна розділити на три різні категорії:1 - відповідальність, яку ми несемо, тому що її нам нав’язують, наприклад – борг;2 - відповідальність, яку ми несемо, тому що цього вимагають обставини, - це обов’язки;3 - відповідальність, яку ми несемо без чиїхось указівок – це учинки. Наприклад, відповідальність вдома, у школі, щодо навколишніх людей.
Дякую за увагу!ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРАДанилевська О., Пометун О. Д18 Етика: Підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. - К.;Гене- за, 2006. https://www.google.com.ua/search?q=Права дитиниhttps://www.google.com.ua/search?q=плакати+карантин+дома&tbm=isch&ved=2ah. UKEwi. Azp6 H-9ro. Ah. XUy. So. KHY75 Dg. UQ2-c. Ceghttps://www.google.com.ua/search?q=права+дитини&tbm=isch&ved=2ah / Картинка права дитини