Презентація.Правила вживання апострофа. Правильна вимова і написання апострофа.

Про матеріал
Правила вживання апострофа. Правильна вимова і написання апострофа. Мета навчальна: • Засвоїти нові правила вживання апострофа, • Удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом, • узагальнити й систематизувати знання, здобуті в початкових класах, розвиваюча: • формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати головне, робити висновки, • розвивати навички самостійної та групової роботи, самоаналізу та самоконтролю, виховна: • виховувати товариські взаємини, інтерес до мовних явищ. • поглибити знання про життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка, • виховувати здатність до співчуття, небайдужість до чужого горя, • вчити відстоювати свої права й переконання.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ми раді вам ,добрі люди,І щиро вітаємо вас! Та запрошуєм ласкаво На урок у п’ятий клас!

Номер слайду 2

І знову дзвоник кличе в клас,Знання нові чекають нас. Ми дуже любим рідну мову,Її мелодію чудову,Тож починаємо урок!Працюватимем старанно,Щоб почути у кінці,Що у нашім п’ятім класіДіти - просто молодці!

Номер слайду 3

А чи знаєте ви, діти,Про найцікавіший знак на світі?Округлий, пузатенький, із хвостиком маленьким. Став після приголосних лиш. Та після [р’], мій друг, облиш. Рідню хорошу знак цей має: Орфоепія про нього дбає,Фонетика найважчі справи доручає

Номер слайду 4

Апостроф (грец. αποστροφος) — орфограма не буквена. Це графічний знак, який не позначає звука.  Апостроф — наймолодший правописний знак нашого письма.

Номер слайду 5

ПРИСЛІВ’Я ПРО Т. Г. ШЕВЧЕНКА В наш чудовий час вічно житиме Тарас. Ми Шевченка славить будем і ніколи  не забудем.   Слово Тараса – наша зброя і окраса. Тарасове слово живе і здорове. Тарасові слова – то правда жива. Хто з Шевченком знається, той розуму набирається.

Номер слайду 6

Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Картка самооцінки1. Прізвище, ім'я. _________________________________________________2. Оцініть себе по кожному з визначених напрямків від 0 до 2 балів:- Ви брали активну участь в роботі на уроці__________________________- Ви вносили вдалі пропозиції, які врахував клас_______________________- Ви надавали допомогу однокласникам або заохочували їх до роботи______________- Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалася іншим______________________- Ви вдало узагальнювали думки інших, просували роботу вперед________________________- Ви давали повні відповіді на поставлені питання ______________________________ Всього балів: ____________________ 

Номер слайду 10

Питання – виклик часу А навіщо зараз потрібен апостроф в українській мові? Для позначення на письмі твердої роздільної вимови приголосних перед буквами я, ю, є, ї Задля збереження унікальності, мелодійності,самобутності нашої мови

Номер слайду 11

Робота з підручником: 36, с.129а) опрацювання таблиці: «Правопис апострофа»( с. 130)б) відповіді вчителя на питання учнів, які виникли при опрацюванні матеріалів підручника.

Номер слайду 12

Я знаю! “Правописна селекція”Картка № 1 В’яз, духмяний, , здоров’я, нявкати, цв’ях. Картка № 2 Священний, п’янкий, з’юрмитися, подвір’я, вязниця. Картка № З Чорніють, деревяний, з’їсти, солов’їний, з’явитися. Картка № 4 Кобзар, пам'ять, місяць, в’янути, вільний. Картка № 5 Заходить, бур’яни, цвях, ріднесенький, матірю.

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Картка № 1 В’яз, духмяний, здоров’я, нявкати, возз’єднання, цв’ях. Картка № 2 Священний, п’янкий, з’юрмитися, подвір’я, вязниця. Картка № З Чорніють, деревяний, з’їсти, солов’їний, з’явитися. Картка № 4 Кобзар, пам'ять, місяць, в’янути, вільний. Картка № 5 Заходить, бур’яни, цвях, ріднесенький, матірю.

Номер слайду 15

Вибірковий диктант. Дев’ятого, сім’я, солом’яний, ім’я, хлоп’я, подвір’я,бур’яні, любов’ю, здоров’я,пам'ятники. 

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Маршрут зупинок. Зупинка №1 «Дитинство Т. Г. Шевченка» Зупинка №2 «Мрії та сподівання Шевченка» Зупинка № 3«Чернеча гора»

Номер слайду 18

Дитинство Т. Г. Шевченка

Номер слайду 19

Робота в групах. I група. Записати спочатку слова із знаком м’якшення, а потім ті, що пишуться без нього. Жмен...ці, ін...ший, лос.йон, одц...вітати, Ірпін..., жін...ці, щиріст.... Ключ. У кожному слові підкреслити другу від початку букву — прочитаєте назву села, де народився Т. Шевченко.

Номер слайду 20

Робота в групах. II група. Записати спочатку слова з апострофом, а потім — без апострофа. Зв...зок, тьм...яні, реп...яхи, Солов...йов, арф...яр, пор...ядок, бур...яни, п...єдестал, духм...яна. Ключ. У кожному слові підкресліть останню букву, прочитаєте назву села, де жив Т. Шевченко.

Номер слайду 21

Робота в групахІІІ група Доберіть за змістом і римою слова і вставте в текст. (У разі потреби можна скористатися довідкою.)Виразно прочитайте поезію. ... Світає. Край неба ... Соловейко в темнім гаїСонце ... Тихесенько вітер ...,Степи, лани ...,Меж ярами над ставами. Верби .... Сади рясні ...,Тополі по воліСтоять собі, мов сторожа,... з полем. Т. Шевченко Довідка. Палає, віє, зустрічає, мріють, похилились, зеленіють, розмовляють.

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Моринці

Номер слайду 24

Кирилівка. Могила Григорія Шевченка, батька Т. Г. Шевченка, в центрі села

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Хвилинка відпочинку У п’ятницю, у надвечір’я, Як туманцем потягло, Сонце плавно у міжгір’я Спочивати попливло.  На подвір’ячку, під в’язом, Вся зібралася сім’я: Відпочить, побути разом Та послухать солов’я.  Вечоріє. На подвір’ї Вся сім’я рядком сидить… Перше випливло сузір’я: Бавить, манить і мигтить. Н. Красоткіна

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Мрії та сподівання Шевченка

Номер слайду 30

Кросворд «Подорож Києвом» Закінчіть речення. Вписавши доповнення у клітинки кросворда, у центральній колонці прочитаєте пропущені слова з афоризму Т. Шевченка «Не вмирає ... наша, не вмирає...». Київ заснували Кий, Щек, Хорив і їхня сестра... (Либідь.)2. Надзвичайно крутий Андріївський ...(узвіз.) 3. На вулицях Києва цвітуть ... (каштани.)4. Національна бібліотека України імені... (Вернадського.)

Номер слайду 31

5. Одна зі станцій Київського метрополітену ... (Святошин.) 6. Собор, у якому можна побачити найдавніші фрески, ... (Софійський.) 7. Літописці Києво-Печерської... (лаври.) 8. Кого з князів називали Мудрим? (Ярослава.)

Номер слайду 32

Чернеча гора

Номер слайду 33

«Ти редактор»Відредагуйте текст. Зійди у травні на Тарасову гору, і тебе зачарують співом соловї. Бо вони тут особливі. Це єдине місце в Україні, де живе дванадцять видів соловїв. Пташки с’юди ніби злетілися в гості до Тараса Шевченка, наспівати йому, звеселити його. Як тільки спаде надвечіря, соловї тут змагаются своїм хистом. І кожен соловей витинає свої неповторні колінця, виводить свої чарівні співанки. З кожного гаю лине своя полум’яна пісн’я. І звучить над Тарасовою горою багатоголосий соловїний хор. І слухає цю солов’їну хвалу Кобзареві Дніпро, що вється в підгірї. Слухає українське широке поле і вся Україна. О. Гончар

Номер слайду 34

Номер слайду 35

«Ти редактор»Відредагуйте текст. Зійди у травні на Тарасову гору, і тебе зачарують співом солов’ї. Бо вони тут особливі. Це єдине місце в Україні, де живе дванадцять видів солов’їв. Пташки сюди ніби злетілися в гості до Тараса Шевченка, наспівати йому, звеселити його. Як тільки спаде надвечір’я, солов’ї тут змагаются своїм хистом. І кожен соловей витинає свої неповторні колінця, виводить свої чарівні співанки. З кожного гаю лине своя полум’яна пісня. І звучить над Тарасовою горою багатоголосий солов’їний хор. І слухає цю солов’їну хвалу Кобзареві Дніпро, що в’ється в підгір’ї. Слухає українське широке поле і вся Україна. О. Гончар

Номер слайду 36

Гра «Зайве слово»Щоб піднятися сходами на Тарасову гору, потрібно усунути «перешкоди»: підкреслити «зайве» слово.1. Очеретянці, вишеньці, ніженьці.2. Тонший, женьшень, менший.3. Батько, призьба, бризкати.4. Юність, сміється, умивається.5. Цвях, свято, черв’як.6. Цар, вчотирьох, кобзар.7. Мавпячий, буряк, порядок. Ключ. У кожному «зайвому» слові підкреслити другу від початку букву — вийде назва Тарасової гори.

Номер слайду 37

Номер слайду 38

1. Очеретянці, вишеньці, ніженьці.2. Тонший, женьшень, менший.3. Батько, призьба, бризкати.4. Юність, сміється, умивається.5. Цвях, свято, черв’як.6. Цар, вчотирьох, кобзар.7. Мавпячий, буряк, порядок. ЧЕРНЕЧА

Номер слайду 39

«Квітка Кобзареві»Виполюють... (бур'ян.)2. Духмяна лікарська рослина... (м’ята.)3. Пташки чистять ... (пір’я.)4. Дерево... (в’яз.)5. Дають при народженні кожній людині... (ім’я.)6. Риба, схожа на змію ... (в’юн.)7. Надзвичайно співучі птахи ... (солов’ї.)8. Зв'язаний хмиз ... (в’язка).

Номер слайду 40

Поетична мозаїка В. Довгалюк « Синові про Шевченка»

Номер слайду 41

Номер слайду 42

Картка самооцінки1. Прізвище, ім'я. _________________________________________________2. Оцініть себе по кожному з визначених напрямків від 0 до 2 балів:- Ви брали активну участь в роботі на уроці__________________________- Ви вносили вдалі пропозиції, які врахував клас_______________________- Ви надавали допомогу однокласникам або заохочували їх до роботи______________- Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалася іншим______________________- Ви вдало узагальнювали думки інших, просували роботу вперед________________________- Ви давали повні відповіді на поставлені питання ______________________________ Всього балів: ____________________ 

Номер слайду 43

Домашнє завдання «Обери собі сам» 4 – 6 б.: с.130 підручника – вивчити правила, вправа 293, на с.132, списати, вставляючи, де потрібно, апостроф.7 – 9 б.: знайти і записати 5 прислів'їв зі словами з апострофом, пояснити правопис слів із вивченими орфограмами.10 – 12 б.: напишіть твір-мініатюру «Тарас Шевченко у моєму житті». Використовуйте слова з апострофом

Номер слайду 44

pptx
Додано
29 жовтня
Переглядів
53
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку