Завдання 5. Випишіть слова і сполучення слів у колонку в тому порядку, як пишуться прислівники: 1) разом; 2) через один дефіс; 3) через два дефіси; 4) двома словами; 5) трьома й більше словами. Підійшов (у) притул, раз (по) раз гукав, (по) перше, узяв (до) відома, (попід) тинню, на (сам) перед, ішли один (по) одному, накинув (на) опашки, кінець (кінцем), будь (що) будь, по (вік) віків, росте (в) глиб, виходили (по) одинці, стояв одним (один), день (у) день сох, рушив (у) чвал, встав (рано) вранці, всього (на) всього, бачив (уві) сні, (по) дружньому повір, (з) ранку (до) вечора, (по) новому йде праця, хоч (не) хоч, вивчив (на) пам’ять, в (решті) решт, зроби (чим) скоріш, (на) око помнож, поговорю сам (на) сам. Ключ. Підкресліть останню букву в останньому слові кожного запису. З цих букв прочитаєте вислів давньоримського філософа Сенеки.
1. Через дефіс пишуться всі прислівники в рядку. А коли/не/коли, ледве/ледве, казна/де, багато/багато. Б на/в/здогін, з/діда/прадіда, без/ладу, по/серединіВ по/маленьку, без/просипу, по/київськи, по/третєГ у/наслідок, час/від/часу, коли/не/коли, як/не/як. Д ген/ген, кінець/кінцем, вряди/годи, будь/де. ТЕСТИ ЗНО
2. Окремо пишуться всі прислівники в рядку. А без/ліку, сам/собою, повік/віки, такий/сякий. Б по/латині, по/дитячому, по/свійськи, хтозна/скільки. В на/щастя, в/цілому, в/основному, уві/сніГ на/виворіт, у/переміш, по/перше, від/давна. Д на/впростець, з/висока, за/молоду, без/перестанно. ТЕСТИ ЗНО
9. Укажіть рядок, у якому всі прислівники пишуться разом. А ліво/руч, ні/коли, якось/то, в/ранціБ не/далеко, босо/ніж, хіба/що, аби/де. В ні/трохи, де/далі, хтозна/якого, все/таки. Г в/перше, у/тричі, де/коли, не/впинно. Д рік/роком, рано/по/раненьку, без/вісти, на/тще/серце. ТЕСТИ ЗНО
10. Укажіть рядок, у якому всі прислівники пишуться через дефіс. А коли/не/коли, на/в/з/догін, по/маленьку, у/наслідок. Б ледве/ледве, врешті/решт, десь/не/десь, часто/густо. В по/своєму, по/одинці, десь/інколи, ні/на/гріш. Г з/на/двору, на/в/проти, сам/на/сам, спід/споду. Д сам/самотою, без/відома, на/зло, на/віки. ТЕСТИ ЗНО
Вправа. Перепишіть, розкриваючи дужки. Здіймаю руки (до) гори, підійшли (до) гори; (в) горі проклали тунель, (в) горі чувся звук невидимого літака; (на) силу справився з роботою, у будь-якій справі покладайся і (на)силу, і на розум; збирайте усі речі (до) купи, (до) купи листя підійшов малюк, зносити інструмент (до) купи; заглянути (в)середину, (в) середину пляшки потрапило повітря; стати (на) бік товариша, лягти (на) бік, звернути (на) бік; подивитись (у) бік лісу, повернути (в) бік, іти (у) бік річки.
складні прислівники, утворені сполученням прийменника з прислівником: забагато, удвічі, надовго;складні прислівники, утворені сполученням прийменника з іменником, прикметником, займенником, числівником (між ними не можна поставити означення): убік, востаннє, нащо, передусім, удвоє;1. Разом пишемо:
складні прислівники від прийменників або часток з іншими частинами мови, які пишемо окремо. Щоб визначити частину мови, потрібно поставити запитання. ПОРІВНЯЙ: Мені здається, ти працюєш (у якій мірі?) забагато (прислівник). — За (скільки?) багато років школа виховала сотні талантів (прийменник + числівник). Слід розрізняти
утворені поєднанням прийменника та іменника, який зберігає лексичне значення та граматичну форму (можна поставити означення): без жалю, до вподоби, в обмін, за рахунок, на щастя;утворені поєднанням двох іменників (числівників) та прийменників: з року в рік, сам на сам, з кінця в кінець, один за одним, раз у раз;утворені поєднанням прийменника й прикметника чоловічого роду: в основному, у цілому;Окремо пишемо прислівникові сполучення:
назви орденів, медалей, відзнак:5. Пишемо з великої літери та в лапках:орден «За військову службу Україні», орден«Мати-героїня», медаль «За врятоване життя». Але! Назви, у яких є узгоджені найменування,пишемо без лапок: орден (кого?) Княгині Ольги, орден (чого?) Держави, відзнака (чого?) Міністерства внутрішніх справ, олімпійська медаль
Напишіть подані слова відповідно до правопису. Пісенний К/конкурс Н/нова Х/хвиля, К/конституція У/україни, Л/ львівський П/палац О/одруження, Р/роман С/сто Р/років С/самотності, К/ кав’ярня Ф/філіжанка, Ц/цукерки С/світоч, О/орден З/за В/відвагу, А/ автомобіль Н/ніссан, К/кросівки Н/найк. Завдання 1
2. Оберіть рядок, у якому є орфографічна помилка: Український фізик Іван Пулюй уперше пояснив принципи роботи Рентген-апарата. Відомий науковець Борис Патон був деканом інженерного факультету. Авіаконструктор Ігор Сікорський працював у Сполучених Штатах Америки. Першим головним конструктором ракетно-космічних систем в Радянському Союзі став Сергій Корольов. Петро Прокопович, винахідник рамкового вулика, навчався в Києво-Могилянській академії. ТЕСТИ ЗНО