Презентація "Дієслово. Вид дієслова, час. Поділ дієслів за дієвідмінами"

Про матеріал
Запропонований матеріал стане в нагоді учителям-філологам, які вивчають з учнями прикметник у сьмому класі. Дібраними теоретичними матеріалами і практичними завданнями мають змогу скористатися і випускники, готуючись до ЗНО.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

26.11.2023 Сьогодні12.10.2023 Дієслово. Вид дієслова, час. Поділ дієслів за дієвідмінами

Номер слайду 2

Пригадай Дієслово - це.. Морфологічні ознаки… самостійна частина мови, що означає дію або стан предмета і відповідає на питання що робити? що зробити?Час, число, особа, рід, вид, спосіб. Часи дієслів…Минулий, теперішній та майбутній

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Морфологічні ознаки дієслова: Вид: доконаний (заробив), недоконаний (заробляв. Спосіб: дійсний (ходить), умовний (ходив би), наказовий (ходімо)Час: теперішній (знаходжу), минулий (знаходив), майбутній (знайду)Рід: чоловічий (працював), жіночий (працювала), середній (працювало) Число: однина (малював) множина (малювали) Особа: перша, друга, третя

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Основа інфінітива + суфікс -л- (-в-) водити — водив, водила, водило, водили. Основа інфінітива - суфікс (чиста основа), може зникати суфікс -ну- нести — ніс, везти — віз, зів'янути — зів'яв. МИНУЛИЙ ЧАС

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Завдання: списати текст, знайти дієслова, усно поставити до них запитання, визначити час дієслів та їх перехідність чи неперхідність. Десь над полем ударив об дзвінку стіну тиші жайвір. Пісня полилася над високими хлібами, що, схиливши важке, налите зерном колосся, завмерли в чеканні. Ледь-ледь ворушать вусиками колоски і наче перешіптуються про те, щоб не зронити на землю жодної зернини. Кожен колосочок чекає на людські дбайливі руки. Ляже він на шкарубку долоню важкими смаглявими зернятками, і побачать хлібороби, що виріс він не пустодзвоном, а виправдав сподівання людські. ПРАКТИКУМ

Номер слайду 10

Утворіть від дієслів усі можливі часові форми, поясніть особливості їх творення.радити, просити, мріяти, могти, змогти, скласти, складати, відбудовувати, допомогти, допомагати, перевезти, брати, забрати, називати. ПРАКТИКУМ

Номер слайду 11

Завдання: прочитати, поставити дієслова, що в дужках, у формі минулого часу. Буйно (сходити) пшениця, так, аж серце (молодіти). (М. Рильський) За гори вже сонце (ховатись), рожевії хмарки (пливти). (М. Рильський) (Співати) пташки голосисто у сяйві з небесних вершин. (В. Сосюра) Вечірнє сонечко гай (золотити), Дніпро і поле золотом (крити). (Т. Шевченко)ПРАКТИКУМ

Номер слайду 12

Зміна дієслів за особами й числами називається дієвідмінюванням. До І дієвідміни належать дієслова, які в 3-й особі множини мають закінчення -уть, -ють: думають, пишуть. До ІІ дієвідміни належать дієслова, які в 3-й особі множини мають закінчення -ать, -ять: кричать, лежать.

Номер слайду 13

У закінченнях дієслів І дієвідміни (крім 1-ї особи однини та 3-ї особи множини) пиши Е або Є.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Особа Однина Множина 1-ша особакажу, малюю кажемо, малюємо2-га особакажеш, малюєшкажете, малюєте3-тя особакаже, малюєкажуть, малюють. Теперішній час. Майбутній час(доконаний вид){5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Особа Однина Множина 1-ша особаскажу, намалююскажемо, намалюємо2-га особаскажеш, намалюєшскажете, намалюєте3-тя особаскаже, намалюєскажуть, намалюють

Номер слайду 14

У закінченнях дієслів ІІ дієвідміни (крім 1-ї особи однини та 3-ї особи множини) пиши И або Ї.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Особа Однина Множина 1-ша особамовчу, роблю мовчимо, робимо2-га особамовчиш, робиш мовчите, робите3-тя особамовчить, робить мовчать, роблять{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Особа Однина Множина 1-ша особазмовчу, зроблю змовчимо, зробимо2-га особазмовчиш, зробиш змовчите, зробите3-тя особазмовчить, зробить змовчать, зроблять

Номер слайду 15

Прочитаймо подані два речення.— Як думаєш, чия мама буде більш задоволена і чому?Мишко повідомив по телефону матері, що він спочатку розв'язував задачу, виконував вправу, потім підмітав кімнату. Дмитрик зателефонував мамі про те, що він спочатку розв'язав задачу і виконав вправу, потім підмів кімнату. Вид дієслова

Номер слайду 16

Вид дієслова Доконаний Недоконаний означають дію, завершену в минулому, або ту, що обов`язково відбудеться в майбутньому. Відповідають на питання що зробити? що зробив? що зроблю? і подібні:зшити-зшили, зшиютьозначають дію, незавершену, необмежену в часі. Відповідають на питання що робити? що робив? що роблю? і подібні:шити- шили, шиють

Номер слайду 17

Дієслова доконаного і недоконаного виду складають видові пари. Наприклад: робити-зробити. Деякі дієслова не мають видових пар. Наприклад: ходити, мислити, ворогувати (недоконаного виду); натерпітися, насидітися, схаменутися (доконаного виду). Окремі видові пари дієслів мають різні основи. Наприклад: говорити-сказати, шукати-знайти, ловити-піймати, брати-взяти.

Номер слайду 18

Гойдати, спорудити, крикнути, усвідомлювати, вибрати, вітати, знати, ойкнути, тьохкати, здивувати, перемогти. Якщо ти правильно виконав завдання, з других букв записаних слів складеться закінчення прислів`я: «Хвали літо, коли…». Запиши дієслова у дві колонки: а) недоконаного виду; б) доконаного виду.

Номер слайду 19

Творення дієслів доконаного виду Доконаний – означає дію, уже завершену і відповідає на питання: що зробити? що зробив? що зроблю?

Номер слайду 20

Недоконаний – означає дію, не завершену, не обмежену в часі, та відповідає на питання: що робити? що робив? що роблю? що робитиму? що буду робити? Творення дієслів недоконаного виду

Номер слайду 21

У деяких дієсловах вид можна визначити лише в контексті: гарантувати, організувати, телеграфувати, веліти, ранити, женити, вінчати

Номер слайду 22

Утвори від поданих дієслів недоконаного виду дієслова доконаного виду, використовуючи префікси або суфікси. Запиши видові пари. Виділи префікси й суфікси, якими різняться дієслова кожної пари. Зразок. Кидати – кинути. Чесати, пекти, малювати, пиляти, терти, їхати, носити, розвивати, ступати, прибувати, розписувати, лишати, звикати. Творча майстерня

Номер слайду 23

1. Усі дієслова доконаного виду в рядку. А. начитатись, змолоти, прокинутись, створити. Б. сфотографуватись, навчатися, здолати, засіяти. В. випити, чути, боротися, охороняти. Г. віддати, лежати, станцювати, просити. Д. заклеїти, доїти, продати, скосити. ТЕСТИ ЗНО

Номер слайду 24

2. У якому рядку всі дієслова минулого часу доконаного видуа) хвилюються, розклав, слухаєш, несуть, захищаю,б) обмережимо, загориться, навіяв, бореться, горить,в) завантажив, шукаєш, радієш, зморитися, тягти,г) залило, збудував, прочитав, зрозумів, дописали,д) любити, закутав, наколоти, відповідати, розкидав. ТЕСТИ ЗНО

Номер слайду 25

2. У якому рядку всі дієслова недоконаного виду А. мовчати, полетіти, горіти, сидіти Б. бігти, слугувати, зрозуміти, боротися В. з’їсти, підходити, зачекати, охороняти Г. давати, стояти. казати, сподіватися Д. любити, впіймати, тиснути, просити. ТЕСТИ ЗНО

Номер слайду 26

pptx
До підручника
Українська мова 7 клас (Горошкіна О.М., Попова Л.О.)
Додано
26 листопада 2023
Переглядів
6922
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку