Презентація "Правопис слів з ненаголошеними голосними"

Про матеріал
Презентація допоможе вивчити теоретичний матеріал про ненаголошені голосні та закріпити його практично. Матеріал призначений для учнів 5 класу (НУШ) .
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Правопис слів з ненаголошеними голосними. Підготувала учитель української мови та літератури Путивльського ліцею №1 ім. Р. Руднєва Манян Л. В.

Номер слайду 2

В українській літературній мові ненаголошені звуки [а]і [о] завжди вимовляють чітко. Але в кількох словах можли-ве сплутування їх. Написання цих слів треба запам’ятати. Вимовляємо й пишемо а після г, к, х перед складом зі зву-ком [а] у словах гаразд, гарячий, кажан, калач, качан, хазяїн,халява, а також у словах багато й похідних багач, багатир. У таких словах, як богатир «велетень, силач», борсук, ко-зак, комиш, коровай, кропивá, крохмаль, отáман, поганий, по-гон, пором, слов’яни, солдат у першому складі вимовляємо тапишемо о.

Номер слайду 3

До поданих слів доберіть споріднені (спільнокореневі) слова і запишітьїх. Орфограми підкресліть. Зразок: багатир — багатий, багатство, багач, розбагатіти. Хазяїн, солдат, гарячий, крохмаль, калач, поганий, качан,козак.

Номер слайду 4

Запишіть слова фонетичною транскрипцією. Зима, пшениця, тихенько, весна,

Номер слайду 5

Проблемне питання[зиема][веисна]Чому наближається [e] до [и] та [и] до [е]?

Номер слайду 6

Робота з теоретичним матеріалом1. Ненаголошені [е] та [и] у вимові зближуються і вимовляються то як [еи], то як [ие][веисна], [стеиповий], [жиеве], [виеш невией]2. Ненаголошений [о] здебільшого вимовляється чітко. Лише в деяких словах перед складом з наголошеним [у], [і] він наближається у вимові до [у][вода], [молоко], [додому], [зоузул’а], [поур’іг]

Номер слайду 7

. Наголос. У багатьох випадках написання ненаголошеної [е] та [и] просто можна перевірити наголосом. Наприклад, великий – велич, несу – принесений, весна – весни.

Номер слайду 8

Як ненаголошені голосні перевіряємо наголосом?Змінити форму слова (один-багато) підібрати спільнокореневе слово

Номер слайду 9

Як перевірити ненаголошений голосний, якщо не можна підібрати перевірне слово?Ці слова треба ЗАПАМꞋЯТАТИ або звернутися до словника. Абр. Икос, ап. Ельсин, б. Ензин, к. Ипіти, к. Ишеня, в. Елос. Ипед, кр. Иниця, пр. Езидент, п. Иріг, пш. Ениця, д. Епутат, д. Иректор

Номер слайду 10

Пишемо в словах Е, якщо при зміні форми слова ненаголошений Е випадає: Човен-човна, грудень-грудня,січня-січ…нь, вітру-віт…р, тижня-тижд…нь, хлопця-хлоп…ць, селезня-селез…нь, дурня-дур…нь, пальця-пал…ць, вишня-виш…нь.

Номер слайду 11

якщо при змінюванні слова неясний звук перетворюється на [і];Наприклад, скартерть – скатірка, летіти – літати. АЛЕ запам’ятайте наступні винятки, коли [и] змінюється на [і]: сидіти – сідати, дитина – діти, звисати – звіситися.

Номер слайду 12

Звукосполучення –еле-, -ере- та –ели-, -ери- (останні два виникають на межі кореня та суфікса). Наприклад, пеленати, перебігти, терези, ожеледь; перина, великий

Номер слайду 13

Суфікси –еньк, -есеньк, -енк, -ен, -ер, -ечк, -тель. Запам’ятайте їх!Наприклад, малесенький, гарненький, учитель, семеро, омріяний.

Номер слайду 14

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Способи визначення. Приклади. Пишемо е1. Якщо при зміні слова сумнівний звук випадає: палець — пальця, справедливий — правда, травень — травня2. У сполученнях -ере-, -еле-вересень, черешня, очерет, перейти, ожеледь, шелест, пелена, лелека. АЛЕ: величезний3. Якщо при зміні слова сумнівний звук чергується з [і]:кореневий – корінь, лебединий – лебідь

Номер слайду 15

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Способи визначення. Приклади. Пишемо и1. У групах -ри-, -ли- між приголосними у відкритих складах: Винятки (відповідно до вимови): дрімати, тріщати, дрімливий, дрімота, перебріхувати, злітатитривога, тривати, крихітний, кривавий, криниця, дрижати, глитати, бриніти, гриміти, кришити 2. У деяких дієсловах перед р, л, якщо далі є наголошений суфікс –а-Стирати, здирати

Номер слайду 16

Пишемо о, якщо при змінюванні в наступному складі немає наголошеного у чи іПоріг — порога, кожух — кожушина

Номер слайду 17

Пояснити правопис, обгрунтувавши вивченими правиламивітер — вітру, попелу — попіл.  черемшина, оселедець, вересень.  гриміти, дрижати, кривавий, криниця, тривати, тривога. здирати, хоч дерти; стирати, хоч терти; спиратись, хоч спертись.

Номер слайду 18

ВПРАВА 202 Перепишіть, вставляючи пропущені букви е чи и. Доберіть до кожного слова перевірні споріднені слова або форми слів і запишіть їх поряд. Зразок: далеч — далекий, блищати — блиск, грудень —грудня.1. Дал..чінь, в..селий, в..шневий, т..хенький, т..хнічний,з..рнина, д..витися, д..в’ятий, п..линка, п..кти, щ..пати, щ..пити,ч..твертий, ч..тець. 2. Січ..нь, хлоп..ць, нож..к, щигл..к, чов..н,пів..нь, майст..р, пласт..р, глеч..к, стол..к, промов..ць.

Номер слайду 19

ВПРАВА 204 1. Поясніть написання букви о і вимову звука, що позначається нею,у словах зозуля, кожух, голубка, козуля, розумний, погукувати.

Номер слайду 20

Вставити пропущені літери. В..л..тенський, ч..тання, укр..вати, д..фіс, січ..нь, н..нав..діти, од..надцять, здал..ка, сімд..сят, ож..л..дь, кол..со, абр..кос.

Номер слайду 21

Запишіть вказані слова, уставляючи замість крапок пропущені голосні букви. Розставте наголос. Свій вибір аргументуйте вивченими правилами. Записані слова введіть у речення. С..ло, сп..нитися, б..р..г, б..р..гти, тр..вога, кр..ниця, в..л..чезні, к..жух, г..р..бці, в..дмідь, в..с..лий.

Номер слайду 22

Літеру е треба писати на місці обох пропусків рядка. А т..плий бер..зень. Б вир..нає сон..чко. В в..личезний п..ріг. Г заст..бнути к..шеню. Д кр..шталеве джер..ло 

Номер слайду 23

Прочитайте речення. А з(1)мля л(2)жить м(3)дова, а поля пожаті мріють, на городах дост(4)гають гарбузи з(5)леноребрі. Літеру и треба писати замість цифри. А1 Б 2 ВЗГ4 Д 5

Номер слайду 24

Дякую за увагу!

pptx
Додано
21 грудня 2022
Переглядів
3784
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку