Мета лекції: Навчальна - сформувати знання з професійних відхилень в діяльності юристів, вивчити поняття професійної свідомості. Розвиваюча – розвинути у студентів навички ораторського мистецтва; уміння аргументувати свої судження; вести наукову полеміку; захищати і відстоювати свою думку, зважаючи на думку інших людей. Виховна - виховати у студентів високі моральні якості, сформувати поняття та почуття відповідальності за порушення законодавства
З огляду на зазначене раніше, можна виокремити найтиповіші професійні деформації у діяльності юристів:надмірний кар’єризм або ставлення власних інтересів і потреб на щабель вище, ніж клієнта;корумпованість;зловживання владою або службовим становищем, перевищення посадових повноважень; некомпетентність;безвідповідальність;порушення службового обов’язку; надмірний кар’єризм або ставлення власних інтересів і потреб на щабель вище, ніж клієнта;надмірна самовпевненість; замовлена діяльність юриста певною політичною партією, оскільки він до неї може входити або перебуває у дружніх стосунках з її представниками (зокрема, мова йде про працівників судів)Слід зазначити, що наведений перелік не є вичерпним, і це, у свою чергу, підтверджує серйозність та масштабність такої проблематики.
Слід зауважити, що все ж таки загроза професійної деформації для юристів виникає значно раніше. Вважаємо за необхідне наголосити на тому, що перша криза настає вже на третьому курсі навчання, коли відбувається остаточна ідентифікація студентів зі своєю майбутньою професією, коли вони починають відчувати себе юристами і припускають свої можливі дії під час вирішення тієї чи іншої правової проблеми. На жаль, в нашому суспільстві ця проблема потребує негайного її вирішення, адже існують певні шляхи подолання професійної деформації. Наприклад, в американському суспільстві створена відповідна соціальна служба психологічної допомоги для спеціалістів, які відчувають на собі дію професійної деформації. В США зазначений феномен розглядають як захворювання і прагнуть “нівелювати” його на ранніх стадіях. Якщо ж стан чомусь виявляється запущеним і людині загрожує депресія, їй пропонується професійна переорієнтація і перепідготовка. Тобто, зміна роду діяльності (у деяких випадках) розглядається як корисна для здоров’я. Україні варто замислитись над тим, щоб перейняти цей досвід та розглядати його як один із способів попередження професійної деформації юристів.
Питання про дисциплінарну відповідальність юристів вирішуються, як правило, кваліфікаційно-дисциплінарними комісіями. Наприклад, дисциплінарна палата кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури утворюється у складі 9 членів, до неї входять 5 адвокатів, 2 судді, по одному представнику від управління юстиції Ради Міністрів Республіки Крим, обласної, Київської і Севастопольської міської державної адміністрації, відділення Спілки адвокатів України. У роботі кваліфікаційно-дисциплінарної комісії з правом дорадчого голосу можуть брати участь вчені-юристи та народні депутати. Рішення про притягнення адвоката до дисциплінарної відповідальності приймається відкритим голосуванням двома третинами голосів від загальної кількості членів палати. Рішення на притягнення адвоката до дисциплінарної відповідальності можуть бути оскаржені до Вищої кваліфікаційної комісії адвокатури, яка утворюється при Кабінеті Міністрів України. До її складу входять по одному представнику від кожної кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, Верховного Суду України, Міністерства юстиції України, Спілки адвокатів України.
Питання для самоконтролю1. Поняття професійних відхилень в діяльності юриста. 2. Деформації професійної свідомості юриста-практика. 3. Види професійних відхилень. 4. Засоби попередження професійних відхилень. 5. Моральні деформації правників. 6 Основні причини виникнення моральних відхилень серед правників. 7. Дисциплінарна відповідальність юристів-практиків.