Прикметник як частина мови. Лексико-граматичні розряди прикметників, їхні особливості і функціонування в мовленні. Перехід відносних прикметників у якісні, присвійних у якісні і відносні. Повторюємо вивчене. 1. Відредагуй речення. Зверни увагу на правильне вживання імен по батькові та прізвищ. 1. Гарні квіти подарували Нелі Дмитрівній. 2. Глядачі зустрілися із Сергієм Скляренко. 3. Друзі щиро вітали з ювілеєм Віктора Олексієвича. 4. Сьогодні Олександру Іваненко виповнюється 50 років. 5. Ми всі дякуємо Петра Федоровича. 6. Вітаємо Вас, шановний Станіславе Вікторовиче!
2. Тест1. Усі іменники чоловічого роду в рядку. А путь, перекис, насип В міністр, степінь, тюль. Б колібрі, лоша, Лондон Г журі, нежить, ЄС2. Лише форму однини мають обидва іменники в рядку. А вік, борошно В окуляри, сани. Б Інтернет, дітвора Г радість , шлях 3. Правильно написано всі слова в рядку. А вишнею, бджолярем, кущем, вдачею, піччю. Б володарем, грушею, днем, матір’ю, пустирьом. В роєм, гостем, площею, їжою, лікарем. Г пам’яттю, шампунем, подорожю, душею
4. Паралельні закінчення можуть мати виділені іменники в кожномурядку, ОКРІМА написати директору В махати крилами. Б узяв олівець Г виконувати завдання5. Закінчення -ю у формі Кл. в. мають усі іменники в рядку. А хлопець, кінь, Назарій В Юлія, Георгій, лікар. Б Геннадій, край, бабуся Г місяць, мрія, Сергій6 . Правильно утворено ім’я по батькові від усіх імен, ОКРІМА Юрій – Юріївна В Хома – Хомівна. Б Лука – Луківна Г Олексій – Олексівна7. Постав у формі кличного відмінка: Геннадій Сергійович, Лідія Олександрівна.
1. Добери прикметники ,щоб описати лисицю. ВАЖЛИВО ! Категорії роду, числа й відмінка прикметника залежні від роду, числа й відмінка іменника. НАПРИКЛАД: далека дорога, далекі дороги, далеких доріг.2. Назви прикметники в тексті. Визнач рід. Це була осінь пізня, скупа на барви. Смутні дерева скидали убоге листя. Небо було похмуре й низьке. З нього точив холодний і дрібний дощ. Віяли суворі вітри.
темний. Темніший. Якісні прикметники – якість у більшій чи меншій мірі. Відносні прикметники – відношення до матеріалу, часу ,призначення Дерев’янийстілець Осінній день Високий - вищий. Присвійні прикметники – належність предмета людині,тварині . Наталчин ведмедик. Групи прикметників за значеням
3. Подані прикметники записати в три колонки: якісні, відносні та присвійні. Розумний, охайний, шкільний, зимовий, Оксанин, батьків, дерев’яний, порядний, дідусів, мідний, український, лагідний, Петрів, козацький, сміливий, домашній, широкий, учнів, учнівський, батьківський, вовчий, спортивний, солдатський, тижневий, червоний, сусідчин, сусідський 4. Творче завдання. До поданих слів дібрати і записати за зразком якісні, відносні та присвійні прикметники. Зразок : портфель - зручний , шкільний , братів . Хата, піч, стіл.
В українській мові більшість слів мають кілька лексичних значень. Наприклад, слово земля має такі значення:1. Назва планети Земля; 2. Верхній шар земної кори; 3. Ґрунт; 4. Суша; 5. Країна, край, держава. Отже, це слово — багатозначне. Багатозначними називаються слова, які мають кілька лексичних значень. Однозначними називаються слова, які мають одне лексичне значення. Наприклад: відмінок, лазер, магніт, міський, підручник, дивуватися. У багатозначних словах одне із значень — первинне, перше. Його називаємо прямим значенням слова. Інші значення — вторинні, образні. їх називаємо переносними. Пригадай Перехід відносних прикметників у якісні, присвійних у якісні і відносні.
Уживаючись у переносному значенні, відносні та присвійні прикметники можуть переходити в розряд якісних. Наприклад: ЯкісніВідносні лебединий пух срібний голосзолота душа лебедина пісня зміїний характер срібний перстень золотий ланцюжок зміїна отрута. Присвійніppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_xppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_xppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_xppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_xppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_x
Урок 2. Ступені порівняння якісних прикметників, творення їх. Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників. Повні і короткі форми прикметників, стягнені і нестягнені форми повних прикметників, особливості функціонування їх у сучасній українській мові. Дослідження-спостереження. Якось на уроці етики вчителька розповідала, що скромність прикрашає людину.- Я скромний, – сказав тихенько Володя і посміхнувся, запишавшись собою.- А я скромніший від тебе, – промовив його сусід по парті Петрик.- Найскромніший- це я! – заявив Мишко. Як ви думаєте, що сказала хлопцям на це вчителька?Укладіть словотвірний ланцюжок зі слів скромний, скромніший, найскромніший. Визначте способи творення та словотвірні засоби.
Ступені порівняння утворюються від прикметників нульового ступеня (початкова форма)ЗРАЗОК : Розумний – розумніший ,більш/менш розумний ; найрозумніший , найбільш/найменш розумний .1. За зразком утвори вищий і найвищий ступені порівняння якісних прикметників просту і складену форми :веселий , смачний , теплий , твердий ,спокійний . НІКОЛИ НЕ ВИКОРИСТОВУЙ «САМИЙ»!!!ЗАВЖДИ ВИКОРИСТОВУЙНАЙ-НЕ самий кращий, а НАЙкращий,НЕ самий легкий, а НАЙлегший,НЕ самий веселий, а НАЙвеселіший.style.colorfillcolorfill.typefill.onstyle.colorfillcolorfill.typefill.on
2. Запиши , виправивши помилки. Більш цікавіший фільм,найбільш відоміший телеканал,менш зручніший диван,самий кращий друг,більш безпечніший спосіб,сама легка професія,сама рідніша людина,найвеликіший будинок,найменш найяскравіша квітка,сама цікава книга. Тепле повітря легше холодного. Сталь міцніше міді. Я – редактор Коли порiвнюють найвищу мiру вияву якостi одного предмета з iншим, вживають прийменники за, вiд, над, порiвняно з або сполучники нiж, як (милiший над усе, довший порiвняно з iншим). ЗАУВАЖ !
Особливості творення вищого ступеня порівняння із суфіксом –ш-1. Випадання суфіксів: -к- : солодкий-солодший; -ок- : глибокий-глибший; -ек- : далекий-дальший.2. Зміна приголосних: г,ж,з – жч : дорогий-дорожчий; ст – щ : товстий-товщий. с + ш = щ (шч): високий –вищий. ВИНЯТКИ : довгий- довший ,легкий - легший3. Утвори і запиши просту форму вищого ступеня від прикметників : Дужий,солодкий , короткий,тяжкий,широкий ,вузький , низький . Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників.
Не утворюють ступені порівняння ПРЕ- , ЗА-, НАД- ,ПРА- АРХІ-, УЛЬТРА -,ГІПЕР--УВАТ , -АВ(яв) , -ЕНЬК ,-ЕСЕНЬК ,-ІСІНЬК ,-ЮСІНЬК,-ЕЗН,- ЕННПРЕДОБРИЙЗАВИСОКИЙНАДЗВИЧАЙНИЙПРАДАВНІЙУЛЬТРАКОРОТКИЙАРХІВАЖЛИВИЙ ГІПЕРАКТИВНИЙЖОВТУВАТИЙЧОРНЯВИЙДОБРЕНЬКИЙВЕЛИЧЕЗНИЙВИСОЧЕННИЙstyle.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underline
5. Визначити прикметники, вiд яких не можна утворити ступенiв порiвняння. Рiдний, грамотний, слiпий, чорний, щирий, бiлявий, малий, далекий, хворий, тонюсiнький, премудрий, холоднючий, гарний, вороний, охайний, лимонний.4. Розташувати прикметники за поступовим збiльшенням ознаки. А тихiший, тихий, найтихiший; Б найбiльш раннiй, бiльш раннiй, раннiй; В бiльш веселий, веселий, найвеселiший; Г якнайсмiливiший, смiливий, бiльш смiливий.
1. Можна утворити ступені порівняння від усіх прикметників у рядку. А блідий, лисячий, газетний, ласкавий. Б університет ський, гнідий, величезний, русявий. В скромний, тихий, хитрий, дешевий. Г поганий, добрий, шевченків ський, економічний. Д антикризовий, суспільний, щирий, холодний2. Можна утворити ступені порівняння від усіх прикметників у рядку. А тематичний, тестовий, складний, сумлінний. Б щасливий, відомий, прикметниковий, учнів ський. В гарний, теплий, паризький, парубоцький. Г бежевий, вороний, талановитий, милий. Д малий, молодий, розумний, світлий3. Неправильно утворено всі форми ступенів порівняння прикметників у рядку. А сумлінніший, гірший, більш відповідальний. Б найбільш переконливий, різкіший, здоровіший. В більш добріший, самий високий, найбільш найкращий. Г найбільш дурний, солодший, найтонший. Д найбагатший, більш вузький, тяжчий
4. Неправильно утворено всі форми ступенів порівняння прикметників у рядку. А вагоміший, більш витривалий, більш відомий. Б найдотепніший, менш старанний, гірший. В самий відповідальний, більш предобрий, гнідіший. Г тонший, найнижчий, найбільш смачний. Д дбайливіший, м’якший, більш вільний5. Форми ступенів порівняння прикметників правильно утворено в рядку. А коротший, тонкіший, розумніший, якнайкращий Б вищий, ближчий, більш дорогий, більш легкий В легкіший, премудрий, більш дужчий, веселіший від усіх Г важливіший усіх, більший, менший, поганіший. Д здоровший, старший, старіший всіх, предалекий6. Форми ступенів порівняння прикметників НЕ утворюються від усіх слів у рядку : А глухий, суттєвий, героїчний, смішний Б карий, повнуватий, сливовий, білий В буланий, дрібненький, високий , грозовий, Г німий, дощовий, історичний, мудрий Д порожній, мертвий, готовий, кривий
1. Вищий i найвищий ступенi порiвняння якiсних прикметникiв мають просту та складену форму: ефективнiший – бiльш ефективний, найвиразнiший – найбiльш виразний.2. Запам’ятай прикметники, у яких вiдбувалися змiни приголосних при твореннi простої форми вищого ступеня: важчий, дужчий, вужчий, нижчий, ближчий, тяжчий, дорожчий; вищий, товщий, кращий.3. Деякi прикметники вищого ступеня мають вiдмiннi вiд звичайної форми основи: гарний, хороший – кращий, лiпший; поганий – гiрший; великий – бiльший; малий – менший.4. Не вживай слова самий для творення простої форми найвищого ступеня, натомiсть послуговуйся українськими формами: найкращий, найближчий. Особливостi творення й написання прикметникiв вищого i найвищого ступенiв порiвняння.
5. Коли порiвнюють найвищу мiру вияву якостi одного предмета з iншим, вживають прийменники за, вiд, над, порiвняно з або сполучники нiж, як (милiший над усе, довший порiвняно з iншим).6. Вiд деяких якiсних прикметникiв не можна утворити ступенiв порiвняння: слiпий, босий, вороний, волошковий.7. Прикметники iз суфiксами -уват-, -езн-, -iсiньк-, -юсiньк-, -еньк-, префiксами пра-, над-, ультра-, гiпер- не потребують ступенювання, за допомогою цих морфем уже передається збiльшена чи зменшена мiра вияву якостi предмета: величезний, кислуватий, тепленький, надпотужний, ультрамодний. 8. Складена форма вищого i найвищого ступенiв порiвняння утворюється за допомогою слiв бiльш/менш,найбiльш/найменш i звичайного якiсного прикметника: найменш вiдвертий, бiльш виважений.
2. Зредагувати речення, пояснити характер i причини помилок. Продукцiя вiтчизняних виробникiв бiльш дешевша та якiснiша. Сьогоднiшнiй випуск програми цiкавiше, нiж попереднiй. Нашi умови кращi ваших. Це самий вигiдний контракт. Вiн опинився в бiльш кращому становищi. На конкурсi змагалися виконавцi молодшi минулорiчних учасникiв.1. Розкрити дужки, поставити прикметники в потрiбнiй формi вищого або найвищого ступеня. Прокоментувати фонетичнi змiни, що вiдбуваються в деяких прикмет- никах. Свiту (милий) i (теплий) за рiдну сторону нема. Нема цвiту (бiлий), як цвiт на калинi. Нема в свiтi (рiдний), як мати дитинi. Воля (дорогий) за життя. Мир i братство – (великий) багатство. (Цiнний) в дорозi – знання. Правда (свiтлий) за сонце. Мудрiсть (сильний) за силу. (Мiцний) над усе майбутнього жага. Ранок (мудрий) вiд вечора.