Завдання. Розподіліть прислівники відповідно до значення: до першої колонки запишіть ті, що виражають ознаку дії, до другої – ознаку предмета, до третьої – ознаку іншої ознаки. Розмовляти тихо, дуже високий, лагідно дивитися, дорога назад, приїхати здалеку, борщ по-полтавськи, трохи гіркий, кава по-турецьки, ледве теплий, писати грамотно, дуже грамотний, будинок зліва, прибирати заново, читання пошепки, читати вголос .
Перевірка{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} ознака діїознака предметаознака іншої ознаки. Розмовляти тихолагідно дивитисяприїхати здалекуписати грамотноприбирати зановочитати вголосдорога назадборщ по-полтавськикава по-турецькибудинок злівачитання пошепкидуже високийтрохи гіркийледве теплий
Синтаксична роль прислівників. У реченні прислівник найчастіше буває обставиною: (Як?) Навшпиньки виглядають жоржини через тин. Якщо прислівник залежить від іменника, то виконує роль означення: Микола вибрав шлях (який?) направо. Прислівник, який виражає стан людини або природи, є присудком: Надворі (є) холодно.
Завдання. Прочитайте прислів’я. Визначте прислівники, випишіть їх разом зі словами, з якими вони пов’язані за змістом. Поставте до прислівників питання, запишіть їх у дужках. Зразок. Читають (як?) уважно.1. Дні біжать швидко, і ніщо не залишається незмінним (Китайська мудрість). 2. Час не минає даремно, він змінює наші душі(Античний вислів). 3. Час іде вперед. Немає в часу дороги назад (В. Нестайко). 4. Зазвичай люди не помічають, як стрімко біжить час (А. де Сент-Екзюпері). 5. Те, що зроблено несвоєчасно, зроблено даремно (Ф. Бекон). 6. Час вірно служить завзятості (Й.-В. Ґете).
Розряди прислівників за значенням{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Розряд. Питання. Приклади. Місця діїДе? Куди? Звідки?Удома, ліворуч, згори, попереду, здалеку. Наче він спустився згори. Час діїКоли? З якого часу? Відколи? До якого часу? Допоки?Уранці, завтра, узимку, напередодні, коли-небудь, здавна, досі, довіку. Досі він грає на сопілці. Способу діїЯк? Яким способом?Босоніж, верхи, тихцем, жартома, навпочіпки, разом. По снігу він бігав босо́ніж. Міри і ступеня діїСкільки? Наскільки? Якою мірою? Як багато?Мало, трохи, дуже, надзвичайно, ледве, занадто, дотла, дощенту, двічі, утроє. Дівчина дуже злякалася вовка. Причини діїЧому? З якої причини? Через що?Спересердя, зопалу, згарячу, спросоння. Я спросоння розбив вазу. Мети діїДля чого? З якою метою? Навіщо?Наперекір, напоказ, назло, навмисне. Він усе робив наперекір. ОЗНАКА ПРЕДМЕТАЯкий? Яка? Яке? Які?Котлета (яка?)по- київськи, стежка (яка?) навпростець.
Не рухатися вперед (місця) — означає сповзати назад(місця). Хай би що ти робив, роби розсудливо(спосіб дії). Друга не можна ображати навіть жартома (яким способом).4. Іншим прощай часто(міри та ступеню), собі ніколи (час).5. Ворог не той, хто завдає образу, а той, хто робить це навмисне (мета).6. Двічі (ступінь дії) дає той, хто дає швидко (спосіб).7. Багато (міри) говорити і багато (міри) сказати не є те саме. Перевірте:
Комусь …, а йому однаково. 2. Не сор. Ом мене дуже, бо мені …. 3. Тому, хто заздрісний, не буває …. 4. До будь-якого дива він ставиться …. 5. Щоб не було …, бентежитись не можна. 6. Хто дивиться …, від того багато сліз пролито. 7. Берися за справу, якщо тобі …. Завдання. На місці крапок додайте з довідки прислівники. ДОВІДКА: Цікаво, сердито, байдуже, тривожноревниво, ніяково, радісно.6. ніяково7. радісно3. байдуже5. ревниво4. тривожно2. сердито1. цікаво
Завдання. Замініть фразеологізми близькими за значенням прислівниками з довідки. 1. Одна нога тут, а друга там. 2. Ніс у ніс. 3. Голкою ніде ткнути. 4. Бурмотіти під носа. 5. На одній ноті. 6. Знати як облупленого. 7. Слово по слову. 8. Як сніг на голову. Довідка: раптово, швидко, дуже тісно, тихо, близько, поступово, дуже добре, монотонно.