Презентація з матеріалами до уроку української літератури в 9 класі "Процес виникнення фольклору. Багатство і розмаїття українського фольклору. “Місяць на небі, зіроньки сяють”, “Цвіте терен, цвіте терен”. Родинно-побутові пісні"
Процес виникнення фольклору. Багатство і розмаїття українського фольклору. Родинно-побутові пісні. “Місяць на небі, зіроньки сяють”, “Цвіте терен, цвіте терен”
Номер слайду 2
Все оспіване в пісні живій: Щастя, радість, добро і кохання І надія, і мрія у ній, Сум і розпач, є біль і страждання. Н. Красоткіна
Номер слайду 3
Актуалізація опорних знань.— Що вам відомо про пісню як жанр народної творчості?— Хто були творцями пісень, з якою метою вони складалися?— У чому полягають особливості написання пісень? Яким чином вони розповсюджувалися?— Як пісня пов’язана з життям народу? Чому її вважають бездонною душею українського народу, його славою?— Які пісні ви полюбляєте? Хто є їх виконавцями?— Хто такі кобзарі? Назвіть з них відомі вам.— Визначте народні пісні, які найчастіше виконуються по радіо, телебаченню? В чому їх популярність?
Номер слайду 4
Українська пісня — одне з найцінніших надбань українського народу. Коли вона звучить, серце не може залишитися байдужим і холодним, бо в ній стільки тремтячої щирості, ніжності, відвертої довіри. Наша країна надзвичайно багата і щедра на пісні, які виникли в сиву давнину. Вони відображають характер, звичаї, вірування, боротьбу за кращу долю, за визволення від поневолювачів та загарбників. У ній відтворились доброта, щирість, душевність, весела вдача українців, їх мрії, надії, сподівання. Сьогодні ми докладно познайомимося з особливостями родинно-побутових пісень, тобто пісень про кохання, сімейне життя.
Номер слайду 5
Фольклор (анг. folk — народ, lore — знання, мудрість) — сукупність різних видів і форм масової словесної художньої творчості; усні народні твори. Художні прийоми фольклору: звертання, діалог порівняння, епітети, слова зі зменшувально-пестливими суфіксами, гіперболи, вислови-порівняння
Номер слайду 6
Процес виникнення фольклору. Це поетичне мистецтво слова твориться за особливими, специфічними законами усної передачі від покоління до покоління. Ми ніколи не дізнаємося, хто був автором першої колядки або весільної пісні, чий гострий розум породив влучне прислів’я, яка мати проспівала першу колискову, кому належать перші варіанти дум…
Номер слайду 7
Специфічні ознаки фольклору:• відображення життя, праці, боротьби народу в різні історичні епохи;• вираження його світогляду, моралі, інтересів, мрій, оцінки різних суспільних і побутових подій та явищ, вчинків людей;• соціальна значимість творів;• колективний характер творення;• усне зберігання й поширення;• варіантність текстів;• анонімність;• порівняно невеликий обсяг;• ідейно-тематична єдність усіх фольклорних творів;• простота і ясність стилістики;• строга послідовність композиції;• повторюваність;• переважання дієслівних рим.
Номер слайду 8
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Фольклорні роди. Народна лірика. Народний епос. Народна драма. Календарно-обрядові пісні:колядкищедрівкивеснянкирусальнікупальськіжниварськіСуспільно-побутові пісні:козацькічумацькірекрутськізаробітчанськікріпацькістрілецькі Родинно-побутові пісні:про коханняпро сімейне життя казкибайкилегендипереказиприслів’яприказкиприкметизагадкивертепвесіллянародні ігридрами(«Коза», «Маланка»)
Номер слайду 9
Номер слайду 10
Фольклор та література. Фольклор1. Усна форма побутування.2. Передбачається безпосередній контакт між тим, хто відтворює текст, і тим, хто цей текст сприймає.3. Колективний автор, що обумовлює варіативність усної народної творчості традиційної поетики.4. Історична основа всієї світової художньої культури.5. Джерело національних художніх традицій. Література1. Письмова форма існування.2. Безпосередній контакт між автором і читачем відсутній (контакт опосередкований через твір).3. Автор — конкретна особаз властивою йому творчою манерою.4. Виникає на ґрунті міфології та усної народної творчості.5. Формує світогляд, збагачує духовно
Номер слайду 11
Особливості родинно-побутових пісеньІдейно-тематичний зміст родинно-побутового циклу пісень (загальна характеристика). Вони охоплювали найважливіші події і явища з родинного життя селян, з винятковою повнотою відображали їхню психологію, погляди, мораль. У них немає чітко виражених розповідей про важку працю, але зображення подій ведеться на фоні реального життя, що надає їм життєвої правдивості. Найбільшу частину українських побутових пісень становлять пісні про кохання, в яких відтворено багатогранність людського життя, розкрито світ людських переживань. Пісні про кохання відбили високі моральні якості молоді. Щирість, довіра, взаємоповага, радість кохання, гіркота вимушеної розлуки, туга за коханою, зрада — ось основні мотиви, що проймають ці пісні. Головними персонажами пісень про кохання є хлопець і дівчина, а характер стосунків між ними, їхні почуття і переживання визначили зміст творів. Від імені цих героїв і складались пісні. Найповніші і найпоетичніше в піснях зображено дівчину, її щасливе та нещасливе кохання. Образ її постає з поетично ніжних характеристик: вона «красна», «серденько», «вірная», «чорнобрива», у неї «брови як шнурочок», «личко, як яблучко». Аналогічно змальовано й хлопців.
Номер слайду 12
Пісні про родинне життя досить різноманітні за тематикою. Найбільше уваги в них відводилось розкриттю взаємин між чоловіком і жінкою та стосункам з іншими членами родини. Важкі умови життя заміжньої жінки зумовлювались насамперед тим, що її видавали заміж силоміць за нелюбого, до чужої сім’ї. Батьків чоловіка здебільшого цікавило не щастя молодого подружжя, а працьовита невістка. Їй доводилось робити майже всю хатню роботу. Вона готувала їжу, прала на всю сім’ю, доглядала дітей. Особливо тяжкою була доля жінки з чоловіком-п’яницею. У піснях відображено тему видання дівчини за старого, але багатого
Номер слайду 13
Поняття про поетику народної пісніПісенне слово в характерних поетичних образах передає і узагальнює людський досвід. Мові української народної пісні властиві особлива поетичність, м’який ліризм. Окрім музичного багатства, народна поезія українська має такі художні засоби: народнопоетичні паралелізми, глибокі й точні порівняння, яскраві епітети, добірні слова живої народної мови, зменшувально-пестливі форми. Отже, поетика народної пісні — це сукупність художніх засобів, за допомогою яких яскраво відображуються події, явища у творі.
Номер слайду 14
«Місяць на небі, зіроньки сяють»Опрацювання змісту твору у формі бесіди за питаннями:• Хто такі козаки? Яких видатних ватажків доби козаччини ви знаєте?• Де відбуваються події твору? Яка краса зображена в ньому?• Про що співала дівчина? Як козак сприймав її спів?• Чому, на ваш погляд, могли розлучитися закохані?• Що означає фраза твору: «…зійшлися навіки знов»?• Чому пісня названа милою і любою?• Як у творі зазначено про дівочі очі? Які художні засоби при цьому використані? • Через що очі вкоротили вік козакові?
Номер слайду 15
«Паспорт» твору. Тема: розповідь про палке кохання хлопця до дівчини.Ідея: возвеличення щирого почуття, яке не розлучить героїв за будь-яких обставин. Жанр: пісня, інтимна лірика. Художні особливості пісні. Метафори: «серденько мре», «очі вкоротили вік», «очі навчились заводить людей». Епітети: «пісня люба… мила», «очі дівочі темні… ясні». Повтори: «…очі, очі, очі…». Порівняння: «темні, як нічка», «ясні, як день». Звертання: «Ви ж мені, очі…».
Номер слайду 16
“Цвіте терен, цвіте терен”
Номер слайду 17
Опрацювання змісту твору у формі бесіди за питаннями:• Яке значення у творі має цвіт терну?• Від чого страждає героїня пісні? Як про це зазначено у творі? (Візьму я крісельце, / Сяду край віконця, / Іще очі не дрімали… / Десь поїхав мій миленький / Іншої шукати)• Чим можна зарадити дівчині?• Як вона сприйняла зраду коханого? (Нехай їде, нехай їде, / Нехай не вернеться, / Не дасть йому Господь щастя, / Коли повернеться)• Чи вправі дівчина дорікати хлопцю за свої страждання? Відповідь вмотивуйте.• Чому очі дівчини стали причиною її страждань? (Очі мої, очі мої, / Що ви наробили, / Що всі люди обминали, / А ви полюбили?)• Як довго, на ваш погляд, буде страждати героїня твору?• Чи можна їй у майбутньому гарантувати щасливу долю?• Яким уявляла своє життя дівчина?• Чи здійсняться, на вашу думку, слова героїні пісні, звернені до Господа? Чи не є це жорстоким?Терен – дерево-символ
Номер слайду 18
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: Опрацюйте теоретичний матеріал (стор. 5-10) у підручнику. Складіть паспорт твору «Цвіте терен, …». Творче завдання: моя порада дівчині, яка страждає від нерозділеного кохання.