Презентація допоможе зорієнтуватися в практичному застосуванні методу проєктів як одному з дієвіших складових інноваційних технологій при вивченні літератури, який виконує не лише освітні завдання, а й має велике виховне навантаження.
Історія виникнення навчального проектування. Навчальне проектування не є принципово новою технологією. Метод проектів, або "метод проблем", виник у 20ті роки ХХ ст. у США . Джон Дьюї є розробником ідеї активізації доцільної діяльності учня у співвідношенні з його особистим інтересом. Ця ідея набула поширення і стала популярною у Бельгії, Ізраїлі, Італії, Німеччині, Нідерландах, Фінляндії завдяки раціональному поєднанню теоретичних знань з їх практичним застосуванням. Отже, проектування стало інтегрованим компонентом розробленої і структурованої системи освіти. Метод проектів привернув увагу і російських педагогів початку ХХ ст. У 1905 р. під керівництвом педагога С. Шацького невелика група вчителів намагалася активно запроваджувати проектні методи у практикувикладання. За радянської влади ідеї проектування використовували до 1931 р. У цьому ж році постановою ЦК ВКП(б) метод проектів було заборонено. Відтоді і в Росії, і в Україні більше не було серйозних спроб відродити.
На думку О. Пометун :педагогічна технологія дає відповідь на запитання: як, яким чином (методами, прийомами, засобами) досягти поставленої мети, встановлюючи порядок використання різноманітних моделей навчання. Технологія — це комплекс, що складається із:—запланованих результатів;—засобів оцінки для корекції та вибору методів прийомів навчання, оптимальних для тієї чи іншої конкретної ситуації;—набору моделей навчання, розроблених учителем на цій основі. Отже, використання проектів у навчанні — це технологія, яка передбачає застосування різни методів та форм організації навчального процесу.
Вимоги проектної технологіїУспішна організація проектування як особливого типу інтелектуальної діяльності можлива за такиумов:—наявності освітньої проблеми, достатньо складної та актуальної, щоб задовольнити навчальні запити та життєві потреби учнів;—дослідницького характеру пошуку розв'язанн проблеми, висунення та перевірки гіпотез, обґрунту вання висновків;—емоційної забарвленості навчального процессу створення ситуації успіху (зацікавленості, подиву бажання дослідити поставлене питання);—активізації психічної діяльності учнів (мислення увага, пам'ять, мовлення, рівень вольової активності)
Вимоги проектної технології—структурування діяльності відповідно до класичних стадій проектування;—моделювання умов для виявлення учнями навчальної проблеми;—самодіяльного характеру творчої активності учнів—практичного і теоретичного значення результату та готовності до застосування цього результату—широкого використання на уроках парної і групової форм організації навчальної діяльності учнів;—гуманізації взаємодії вчителя і учня, міжособистісного спілкування; підтримання стосунків відвертості, довіри, поваги один до одного, створення соціально!педагогічних умов для самоствердження кожної дитини в учнівському колективі;—стимулювання учнів до висунення альтернативних припущень і здогадів;—підбиття підсумків проектної діяльності, щоб учні усвідомили свої успіхи і недоліки.
Вимоги проектної технологіїПроектування — це особливий тип інтелектуальної діяльності, характерною особливістю якої є перспективна орієнтація, дослідження, яке має практичнее спрямування. Таким чином, робота над проектом:по-перше, —це практика особистісно зорієнтованого навчання,що враховує у процесі навчання конкретного учня,його вільний вибір та особисті інтереси (тому цей учень розуміє, навіщо йому знання і де їх застосувати);по-друге, навчальне проектування орієнтоване насамперед на самостійну роботу — індивідуальну, парну або групову, яку учні виконують упродовж визначеного часу; по-третє, проектна технологія передбачає використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих методів, прийомів, засобів.
Мета творчих проектів:—формувати інтелектуальні, спеціальні та загальнокультурні знання, уміння учнів;—розвивати логічне мислення, навички самостійного планування, самоосвіти, комунікабельності;—стимулювати рішучість, ініціативність, навички співробітництва;—використовувати якнайповнішу інформацію.
До чого зобов'язує проектна діяльність?Завдяки проектуванню на уроках літератури учні вчаться:—усвідомлювати мету;—планувати свою роботу, передбачати можливі результати;—використовувати джерела інформації (матеріали преси, літературні твори, дослідження літературознавців, мовознавців та ін.);—самостійно шукати і накопичувати матеріал;—аналізувати та зіставляти різноманітні факти;—доводити власні погляди;—приймати власні рішення;—підтверджувати чи спростовувати ідею;—активізовувати соціальні контакти (розподіляти доручення, працювати спільно);—створювати матеріальні носії проектної діяльності (газета, сценарій, діафільм, журнал тощо).
Класифікація типів проектів:—створюваний (продуктивний) проект, пов'язаний з трудовою діяльністю;—споживчий — підготовка екскурсій, інфор-маційні послуги тощо;—проект розв'язання проблеми (науково-дослідницький проект);—проект-вправа (проекти навчання і тренування для оволодіння певними навичками).
Вимоги до дослідницьких проектів:—добре знати текст, уміти орієнтуватися в ньому;—милуватися і насолоджуватися твором, розмірковувати і збагачуватися красою, мудрістю, натхненням;—не проголошувати затертих істин- стандартів, не зубрити премудрий книжний аналіз, а дивуватися, запитувати, сперечатися, доводити, ділитися враженнями;—не боятися цитувати на підтвердження сказаного;—не забувати робити висновки, обов'язково висловлювати своє ставлення до героя, вчинку, події, предмета тощо;—намагатися виділяти головне, не втомлювати слухачів зайвими деталями;
Вимоги до дослідницьких проектів:—намагатися виділяти головне, не втомлювати слухачів зайвими деталями;—розглядати твір із позицій загальнолюдського, вічного, постаратися збагнути цінність його для сучасників;—не забувати, що кожне слово у художньому творі несе змістове навантаження;—аналізуючи вчинок героя, уміти пояснити, чому він так учинив;—учитись чітко, грамотно і логічно висловлюватися;—готуватися до відповіді завчасно: скласти, в разі потреби, план або схему відповіді;—пам'ятати: твір — це айсберг, на поверхні лише його частина; отже, треба вміти заглиблюватись у суть.
Інформаційні:це проекти інтегрованого характеру. Учні отримують проблемні завдання залежно від пізнавальних нтересів і творчих здібностей (завдання для біографів, учнів!читців, учнів-літературознавців тощо).—збір цікавих фактів із життя письменника, які допомагають учням краще зрозуміти його як особистість, осягнути ідейно!естетичний ідеал письменника, життєву позицію;—пошук відомостей про різні варіанти твору;—складання карти подорожей літературнихгероїв тощо.
Робота над проектом передбачає:—визначення теми, мотивації;—формулювання спільної мети діяльності;—план підготовки до реалізації задуму;—розробку організаційного плану;—визначення основних інформаційних джерел;—виконання;—форми захисту;—оформлення;—термін реалізації;—підбиття підсумків.
Орієнтовний план:1. Зарезервувати час у комп'ютерному класі, бібліотеці.2. З'ясувати, яке обладнання необхідне (камера, сканер, фотоапарат тощо).3. Знайти та зібрати основні інформаційні джерела, компакт-диски тощо, потрібні для проекту.4. Обговорити умови і взаємодію із класом для виконання спільного проекту.5. З'ясувати необхідність додаткових занять із класом.6. Залучити батьків до реалізації проектів.7. Якщо виникла необхідність, відвідати музеї, виставки тощо.
Організація проекту1. Ознайомити учнів із критеріями оцінювання їх роботи в проекті.2. Переглянути разом з учнями дібраний для проекту матеріал, надати рекомендації для подальшої роботи.3. Організувати самостійну роботу школярів.4. Обговорити з учнями майбутню форму подання результатів проекту.5. Запросити учителів, батьків та інших представників на презентацію.6. Зробити фотографії учнів за роботою.7. Оцінити учнівські проекти.8. Провести оцінювання проекту загалом, отримати відгуки про те, наскільки вдалим він був (власні висновки, висновки учнів, експертів, батьків).9. Організувати виставку кращих робіт.10. Розіслати листи-подяки тим, хто допомагав у реалізації проекту.11. Використати результати реалізованого проекту на наступних уроках, а також під час вивченняінших навчальних предметів, для яких ці теми також важливі.12. Нагородити та відзначити учнів.
Проекти на уроках літератури. Проектна технологія придатна для інтерактивного навчання, бо кожен проект розпочинається з визначення проблеми й обрання учнями теми і завдань, які треба опрацювати. Подальший етап — самостійна робота учнів над проблемою (індивідуально, в парі, у групі). Як педагогічна технологія метод проектів є су- купністю дослідницько-пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю. У проекті обов'язково слід представити власні результати, так само, як і в інтерактивній вправі.
Проекти на уроках літератури. Метод проектів навчає вибирати найоптимальніші й водночас конкурентоспроможні варіанти розв'язання поставленої проблеми. Проектна діяльність передбачає колективну роботу: інформаційний обсяг проектів змушує учнів об'єднуватись у групи. Склад, чисельність і обов'язки члени групи визначають самі. Учитель виступає в ролі помічника, партнера, порадника, який допомагає розставити акценти, знайти оптимальний метод, накреслити шлях до поставленої мети. У результаті виграють ,учні усвідомлюють, що всі члени групи приречені на загальний успіх або невдачу. Успіхи кожного визначаються не тільки ним самим, а й зусиллями його товаришів .І разом радіють, коли один із них удостоюється похвали за особливі досягнення. У проекті за умов кооперації (співробітництва) реалізується розуміння, що власний успіх залежить від успіху команди. Взаємодія під час роботи над проектом формує соціальні вміння (навички керівництва, співпраці, колективні рішення,конструктивне розв'язання конфліктів) та вміння застосувати знання на практиці чи в нестандартних ситуаціях.