Відкритий урок із зарубіжної літератури на тему: Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Зовнішня і внутрішня краса людини."

Про матеріал

Протягом уроку учні мають зрозуміти, що таке справжня краса уміти розгледіти її, навіть, у не завжди красивому; і в цьому нам допоможе робота з казкою О. Уайльда «Хлопчик-Зірка». Ми будемо аналізувати зміст казки, досліджувати значення художньої деталі; як завжди ви будете максимально використовувати текст, щоб визначити сутність основного конфлікту казки; разом ми будемо вчитися любові до ближнього і всього живого.


Перегляд файлу

 

 

Тема:     Оскар Уайльд. «Хдопчик-зірка». Зовнішня і внутрішня краса людини.

Мета: дати короткі відомості про письменника, його естетичні погляди, розкрити поняття внутрішньої і зовнішньої краси, показати в чому полягає справжня краса людини, формувати уявлення про красу, розвивати асоціативне мислення, вчити дітей аналізувати прочитаний твір, робити короткий запис, складати схему.

Обладнання:

  • портрети О. Вайльда, його твори;
  • намальовані сніжинка, жаба, квітка.

Тип уроку: комбінований.

Епіграф:«Поведінка — це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя».

Йоганн Вольфганг Ґете .

Примітка:    епіграф записаний на дошці протягом трьох уроків.

Хід уроку

І.  Асоціативна робота

Вч:  Перед вами (закріплені на дошці) сніжинка і жаба.

  • Що гарніше: сніжинка чи жаба?
  • Схарактеризуйте сніжинку.
  • З якою порою року пов'язана сніжинка? (Зимою.)
  • Що ви відчуваєте, коли промовляєте слово "сніжинка?" З якими словами вона асоціюється? (Зима, холод, сніг, хурделиця, мороз, віхола, завірюха..)
  • Що ви може і є сказати, дивлячись на жабу?(бридка)
  • А що корисніше: сніжинка чи жаба? Чому?(Ці земноводні знищують велика кількість шкідників сільського господарства.)

 

 

Висновок.

Отже, гарна зовні сніжинка одна ніякої користі не приносить, до того ж вона холодна. А від бридкої і непривабливої зовні жаби ми маємо користь. Таким чином, однієї краси замало.

  • Що ви уявляєте, коли чуєте слово "краса?"
  • Що означає для вас «краса»?

Учитель: Давайте разом пограємо у гру в красу. Що це за гра? Всі ми часто поспішаємо, заклопотані, вирішуємо свої проблеми і не бачимо краси, яка повсякчас нас оточує. Гра в красу – це коли в будь-якій ситуації можна побачити щось красиве. І запам’ятайте, чим менше зовнішньої красивості, тим цікавіше грати у пошуки краси.

(На листочках ситуації)
Сьогодні на урок світової літератури завітало багато учителів. Мені трішки не по собі…( Я буду старатися гарно відповідати і отримати гарну оцінку).


  1. Осінь. Надворі сиро, хмарно, брудно… Можливий варіант: квітник хризантем, у лісі гриби, в домі затишок.

  2. Я побачив кущ обірваної калини (Я сумував за багряною красою ягід, але вони поправляють здоров’я людині)

  3. Я став свідком, як з проїжджаючої машини викинули мале кошеня… (Я підібрав, виріс красивий кіт)
    2. Формування теми і мети уроку.
  • Учні записують тему уроку в зошит
    Наша мета – зрозуміти, що таке справжня краса уміти розгледіти її, навіть, у не завжди красивому; і в цьому нам допоможе робота з казкою О. Уайльда «Хлопчик-Зірка». Ми будемо аналізувати зміст казки, досліджувати значення художньої деталі; як завжди ви будете максимально використовувати текст, щоб визначити сутність основного конфлікту казки; разом ми будемо вчитися любові до ближнього і всього живого.
     
  • Чим визначається краса людини: її зовнішністю чи вчинками?

Те, що ми бачимо очима, дивлячись на людину (гарне обличчя, ясні очі, чарівну посмішку), називаємо зовнішньою красою. Але цього недостатньо, щоб сказати, що людина добра і гарна. Краса визначається вчинками людини, такими рисами її характеру, як милосердя, доброта, людяність. Саме це ми називаємо внутрішньою красою. З поняттями внутрішньої і зовнішньої краси ми зустрічалися на попередніх уроках.

Згадайте, при вивченні яких творів ми зверталися до цих понять. (Г.К. Андерсен «Соловей»)             

ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку

Вч: На цьому уроці ми знову звернемося до поняття краси, постараємося зрозуміти, в чому полягає справжня краса людини. Зробимо це на прикладі казки «Хлопчик-зірка».

ІІІ. Первинне усвідомлення теми

Робота з ейдотаблицею.

 

Вч:  Слово «краса» можна поєднати з іменем англійського письменника кінця ХІХ століття Оскара Вайльда. Його називали «королем життя», і це цілком справедливо. Він любив життя, любив ту красу, що його оточувала.

Світ краси відкрив майбутньому письменникові його батько, коли ще в дитинстві будив його дуже рано, щоб показати схід сонця або, навпаки, не давав спати до півночі, щоб син побачив справжню грозу: невпинний дощ, за стіною якого нічого не видно, та спалахи блискавки, щоб почув гуркіт грому, який то набігав і розкочувався над самісінькою головою, то віддалявся, і відлуння його було чути дуже далеко.

Народився О. Уайльд у столиці Ірландії місті Дубліні (запис). Він був другим сином – (запис 2) у шановній, вельможній та відомій у Дубліні сім’ї. Його батько – лікар за спеціальністю (Образ термометра), ненавидів спокій і тому постійно чимось захоплювався: мистецтвом, тонографією, музеями. Оскар часто подорожував з батьком по країні (земна куля), спостерігав за світанками, блискавками, знайомився з ірландською народною культурою. Ірландія – це острів, країна, яка завжди боролася за свою незалежність.
Мати письменника романтична, сильна жінка, писала вірші та політичні статті (ручка) і публікувалася під псевдонімом Сперанца – надія (образ). Свого сина вона називала не інакше як «Містер Вайльд».
Учнем Оскар був середнім, не чим не відрізнявся з-поміж інших хлопчиків, але з самого дитинства любив читати (книги). Книжкове життя йому здавалося цікавішим за реальне. Серед улюблених письменників Вайльда були Андерсен, Ж.Верн, Кіплінг.
Молодий Оскар був закоханий в усе вишукане і прекрасне. Краса (образ квітки) стала основою не тільки його творчості, але й життя. Він милувався коштовними каменями, носив красиві довгі зачіски, одягався у вишукані костюми, у руці майже завжди тримав велику квітку соняшника або лілею (образ квітки). У натовпі митець завжди кидався у очі. Вайльд був дуже освіченою людиною і багато подорожував країнами світу . (земна куля) 
У Вайльда було два сини (цифра) Сиріл і Вів’єм. Якось письменник зацікавився, що думають і про що мріють його діти. Він запитав про це Сіріла, а той несподівано відповів, що думав про свиней. Ця розмова підштовхнула митця до створення літературних казок, які повинні були розвивати фантазію дітей, їх естетичний смак і християнську мораль, бо був він глибоко віруючою людиною.
О.Уайльд написав дві збірки казок (цифра) «Щасливий принц» і «Гранатовий будиночок». Казка «Хлопчик-Зірка» була вміщена автором у збірник «Гранатовий будиночок». Чому саме в цю збірку? У кожній із казок, яка входить у збірку («Молодий король», «День народження інфанти», «Рибалка та його душа», «Хлопчик-Зірка») розповідається про різні події, пов’язані із стражданням героїв та їх духовним відродженням. А слова «гранат», «гранатовий» у кожній казці з’являються у найскладніший момент, ніби вказуючи шлях до відродження. Ця збірка присвячена дружині письменника Констанції Уайльд.
 

У всіх творах О. Вайльда порушена морально-етична проблема. Письменник намагається з’ясувати, що важливіше для людини – добро чи краса. Це питання постає і в казці «Хлопчик-зірка», з якою ви ознайомилися вдома і яку ми будемо розглядати на уроці.

IV. Систематизація і узагальнення знань

 

1. Бесіда.

Вч:  Прочитайте початок казки. (Учні читають перший абзац.)

  • Які слова ви виділили б у цьому описі? (Зимова ніч, пекучий мороз, сніг, товстою ковдрою, перемерзлі галузки, Крижана Королева.)
  • Чому казка починається описом зими?( Опис зими свідчить про холодність , відчуженість природи. Через опис природи передається стан лісорубів)
  • Який був стан у лісорубів?( : "сердито похукуючи", "провалилися в яму", "посковзнулися на льоду", "здалося, що заблукали", "охопив великий жах". Образи лісу і ночі додають ще й страху.)
  • Яка подія покладена в основу казки?
  •     Чи знаєте ви, коли буває зорепад?( Зорепад спостерігається літніми тихими ночами.)
  • Як ви гадаєте, чому поява на Землі Хлопчика-зірки відбувається саме взимку?

Поява Хлопчика-зірки саме взимку ще раз свідчить про холодність і байдужість навколишнього середовища і, як ми потім дізнаємося, самого хлопчика, який несподівано "впав з неба на голови бідних лісорубів".

 Слова "білі", "гладенький", "вогні" свідчать про чистоту, світло. Зірка - це щось високе, величне, яскраве. А якщо ця зірка - дитина, то дійсно вносить в життя чистоту, світло і сяйво. Отже, це була "прекрасна, надзвичайно яскрава зірка".

  • Що відбувається далі? (Хлопчик-зірка ріс і виховувався разом з дітьми одного з Лісорубів.)
  • Яким автор змальовує Хлопчика? Прочитайте його портретну характеристику.
  • З чим автор порівнює Хлопчика? (З квіткою) (Запис на дошці і в зошитах):

 

Зовнішність хлопчика

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні розглядають і записують наступну схему:

 

Вч:  Щоб зрозуміти, що символізує квітка нарцис, послухайте давньогрецьку легенду і знайдіть ключові слова.

 

 

Легенда

Якось у густому лісі під час полювання заблукав красень-юнак Нарцис, син річкового бога Кефіса і німфи Лавріони. Побачила його німфа Ехо і закохалася. Із захопленням дивилася вона на стрункого вродливого юнака. Прагнучи, щоб він покохав її, простягла німфа вперед руки, вийшла назустріч Нарцису з лісу. Та гнівно відштовхнув її прекрасний юнак.

Страждає від кохання до Нарциса німфа, ховаючись у непрохідній гущавині. А Нарцис залишився, як і раніше, гордим і себелюбним. Нікого він не любив, він нехтував коханням німф, відштовхуючи їх від себе, і багатьох з них зробив нещасливими.

І якось одна з німф, що її відштовхнув Нарцис, почала благати богиню кохання Афродиту покарати гордовитого зухвальця. Почула її благання богиня.

Одного разу Нарцис зайшов до струмка й захотів напитися. Став на коліно, спираючись руками на камінь, нагнувся до чистої й прозорої води, в якій, ніби в дзеркалі, відбивалося все навкруги. Саме в цей час з'явилася богиня Афродита зі своїм покаранням. Із спокійного плеса дивилося на Нарциса прекрасне обличчя - його власне відображення. З того часу він забув про все на світі: не їсть, не п'є, не спить. Нарцис не міг відірвати закоханого погляду від свого відображення - таким було покарання богині. Згодом сили почали залишати його. Схилилася золотава голова Нарциса на зелену прибережну траву, перетворившись на голівку чудесної квітки зі сніжно-білими пелюстками.

 

 

 

Німфи - в давньогрецькій і давньоримській міфології численні божества в образі жінок, які уособлювали сили природи (морів, річок, джерел, гір, долин, лугів тощо).

  • Чому автор змальовує Хлопчика дуже вродливим?
  • Яким був Хлопчик-зірка? ("Виростав він гордий, себелюбний і жорстокий".)

Читання уривка ["Проте ця врода... просити милостиню".]

2. Складання схеми під час читання уривку.

Характеристика  хлопчика

 

         гордість

         жорстокість

         себелюбство

         зверхність

         немилосердя

         зневага

         байдужість

 

взяли верх над вродою, красою, добротою, любов’ю, ніжністю, співчуттям

 

  • Чому з гарної квітки хлопчик перетворився в бридку жабу?

Довідка вчителя.  За народними повір'ями, з жабою пов'язували все лихе, бридке, недобре. Чимало прислів'їв було складено про жабу. Особливо недобрим знаком було, коли жаба наближалася до дверей помешкання. Про це свідчить прислів'я: "Жаба біля порогу - нещастя не за рогом". Зневагу в дорослих і острах у дітей викликали малі жабенята. Вважалося, що то недобрі діти, котрі за своє лиходійство були покинуті матерями і які силами природи були перетворені у жабенят.

  • Хто із представлених персонажів казки  мав

Кам’яне серце

 

 

Золоте серце ?

Вч:   Тієї ж миті, коли Хлопчик скоїв найбільше зло - відштовхнув від себе свою матір, ще й до того ж безжально, презирливо і зверхньо розмовляв з нею, він став схожим на жабу: бридким, відразливим і потворним.

  •            Чи усвідомлював Хлопчик, що він вчинив жорстоко? (Так. Про це свідчать такі рядки: "І він кинувся обличчям у траву і заридав, а потім сказав собі: "Це, певне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері її прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею".)

Пройде чимало часу, перш ніж до Хлопчика повернеться його зовнішня краса.

  •             Коли саме і як сталося, що до хлопчика повернулася його краса? (Після
    того як він утрете віддає монету прокаженому.)

V. Підсумки уроку

 1. Бесіда

  • Як ви гадаєте, що є справжньою красою?
  • Чи може бути справжньою зовнішня краса?
  • Як ви розумієте вислів "краса душі людської?"
  • Що означає для вас "краса душі?"

Учитель звертає увагу на епіграф. Читає його.

  • Яким чином герой казки подолає важкий шлях жорсткості й зневаги до всіх і всього і прийде до любові - вершини людської краси - ми дізнаємося на наступних уроках.

           Літературний диктант.

  1. Додому поверталося … Лісорубів. (Двоє)
  2. Холодну погоду лаяли … . (Вовк, Коноплянка)
  3. Морозна погода була до вподоби … .  (Совам)
  4. Вибравшись з лісу, лісоруби побачили … . ( Зірку, що впала)
  5. Другий Лісоруб узяв дитину, хоч сам був дуже бідний тому, що … .

( Вважав неприпустимим покинути дитя напризволяще)

  1. Дружина Лісоруба сприйняла появу в домі чужої дитини … .

( Спочатку розсердилась на чоловіка, потім пожаліла хлопчика)

  1. Хлопчик-зірка виріс … . ( Дуже вродливим, але жорстоким)
  2. Хлопчик-зірка зверхньо і жорстоко поводився з тваринами, з іншими

людьми, тому що … . (Вважав, що він походить від Зірки)

  1. Хлопчик перетворився із вродливця на потвору, коли … . (Вигнав рідну

матір)

  1.  Хлопчик-зірка потрапив у рабство до … . (Злого чаклуна)
  2.  Зайченя рятувало хлопчика тричі, тому що … . (Хлопчик врятував його від пастки мисливця)
  3.  Батько і мати простили хлопчикові образу, тому що … . (Він покаявся,

допоміг жебракові, поцілував матір і омив її сльозами)

Учитель:

 Кажуть, коли народжується дитина, Бог запалює зірку на небі і посилає до неї Янгола-Охоронця. Уві сні Янгол цілує немовлятко тричі: в чоло - аби воно зростало розумним, у личко, щоб було красивим, та в груди, аби здоров'я, любов та доброта вселилася в його тіло, серце і душу. Тож нехай ваш Янгол завжди береже вас від біди, а ваша зірка освітлює вам шлях усе ваше життя і вказує дорогу туди, де панують добро і любов, так як зробила вона це для Хлопчика-Зірки та його родини. 

Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, треба робити добро, треба виправити усі свої життєві помилки. Треба звіряти своє життя за законами Добра і Краси. І Хлопчик-зірка зумів стати Людиною. Думаю, ніхто не залишився байдужим, кожен з вас замисливсь: “Хто я є? Який я є?”.

Закінчити наш урок хочу словами В. О. Сухомлинського: “Батьки дали тобі життя і живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образи, прикрощів, страждання. Все, що тобі дають Батько, Мати – це їхня праця, піт, утома. Вмій поважати працю батьків. Найбільше щастя для Батька й Матері – твоє життя, працьовитість, любов до книги, до науки, повага до старших. Якщо люди вважають тебе недоброю людиною – це велике горе для твоїх Матері і Батька. По-справжньому любити їх означає приносити в дім мир і спокій.

Домашнє завдання:

Скласти план до казки О. Уайльда «хлопчик зірка».

1

 

doc
Додано
6 липня 2018
Переглядів
3330
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку