Протягом уроку учні мають зрозуміти, що таке справжня краса уміти розгледіти її, навіть, у не завжди красивому; і в цьому нам допоможе робота з казкою О. Уайльда «Хлопчик-Зірка». Ми будемо аналізувати зміст казки, досліджувати значення художньої деталі; як завжди ви будете максимально використовувати текст, щоб визначити сутність основного конфлікту казки; разом ми будемо вчитися любові до ближнього і всього живого.
Тема: Оскар Уайльд. «Хдопчик-зірка». Зовнішня і внутрішня краса людини.
Мета: дати короткі відомості про письменника, його естетичні погляди, розкрити поняття внутрішньої і зовнішньої краси, показати в чому полягає справжня краса людини, формувати уявлення про красу, розвивати асоціативне мислення, вчити дітей аналізувати прочитаний твір, робити короткий запис, складати схему.
Обладнання:
Тип уроку: комбінований.
Епіграф:«Поведінка — це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя».
Йоганн Вольфганг Ґете .
Примітка: епіграф записаний на дошці протягом трьох уроків.
Хід уроку
І. Асоціативна робота
Вч: Перед вами (закріплені на дошці) сніжинка і жаба.
Висновок.
Отже, гарна зовні сніжинка одна ніякої користі не приносить, до того ж вона холодна. А від бридкої і непривабливої зовні жаби ми маємо користь. Таким чином, однієї краси замало.
Учитель: Давайте разом пограємо у гру в красу. Що це за гра? Всі ми часто поспішаємо, заклопотані, вирішуємо свої проблеми і не бачимо краси, яка повсякчас нас оточує. Гра в красу – це коли в будь-якій ситуації можна побачити щось красиве. І запам’ятайте, чим менше зовнішньої красивості, тим цікавіше грати у пошуки краси.
(На листочках ситуації)
Сьогодні на урок світової літератури завітало багато учителів. Мені трішки не по собі…( Я буду старатися гарно відповідати і отримати гарну оцінку).
Те, що ми бачимо очима, дивлячись на людину (гарне обличчя, ясні очі, чарівну посмішку), називаємо зовнішньою красою. Але цього недостатньо, щоб сказати, що людина добра і гарна. Краса визначається вчинками людини, такими рисами її характеру, як милосердя, доброта, людяність. Саме це ми називаємо внутрішньою красою. З поняттями внутрішньої і зовнішньої краси ми зустрічалися на попередніх уроках.
Згадайте, при вивченні яких творів ми зверталися до цих понять. (Г.К. Андерсен «Соловей»)
ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
Вч: На цьому уроці ми знову звернемося до поняття краси, постараємося зрозуміти, в чому полягає справжня краса людини. Зробимо це на прикладі казки «Хлопчик-зірка».
ІІІ. Первинне усвідомлення теми
Робота з ейдотаблицею.
Вч: Слово «краса» можна поєднати з іменем англійського письменника кінця ХІХ століття Оскара Вайльда. Його називали «королем життя», і це цілком справедливо. Він любив життя, любив ту красу, що його оточувала.
Світ краси відкрив майбутньому письменникові його батько, коли ще в дитинстві будив його дуже рано, щоб показати схід сонця або, навпаки, не давав спати до півночі, щоб син побачив справжню грозу: невпинний дощ, за стіною якого нічого не видно, та спалахи блискавки, щоб почув гуркіт грому, який то набігав і розкочувався над самісінькою головою, то віддалявся, і відлуння його було чути дуже далеко.
Народився О. Уайльд у столиці Ірландії місті Дубліні (запис). Він був другим сином – (запис 2) у шановній, вельможній та відомій у Дубліні сім’ї. Його батько – лікар за спеціальністю (Образ термометра), ненавидів спокій і тому постійно чимось захоплювався: мистецтвом, тонографією, музеями. Оскар часто подорожував з батьком по країні (земна куля), спостерігав за світанками, блискавками, знайомився з ірландською народною культурою. Ірландія – це острів, країна, яка завжди боролася за свою незалежність.
Мати письменника романтична, сильна жінка, писала вірші та політичні статті (ручка) і публікувалася під псевдонімом Сперанца – надія (образ). Свого сина вона називала не інакше як «Містер Вайльд».
Учнем Оскар був середнім, не чим не відрізнявся з-поміж інших хлопчиків, але з самого дитинства любив читати (книги). Книжкове життя йому здавалося цікавішим за реальне. Серед улюблених письменників Вайльда були Андерсен, Ж.Верн, Кіплінг.
Молодий Оскар був закоханий в усе вишукане і прекрасне. Краса (образ квітки) стала основою не тільки його творчості, але й життя. Він милувався коштовними каменями, носив красиві довгі зачіски, одягався у вишукані костюми, у руці майже завжди тримав велику квітку соняшника або лілею (образ квітки). У натовпі митець завжди кидався у очі. Вайльд був дуже освіченою людиною і багато подорожував країнами світу . (земна куля)
У Вайльда було два сини (цифра) Сиріл і Вів’єм. Якось письменник зацікавився, що думають і про що мріють його діти. Він запитав про це Сіріла, а той несподівано відповів, що думав про свиней. Ця розмова підштовхнула митця до створення літературних казок, які повинні були розвивати фантазію дітей, їх естетичний смак і християнську мораль, бо був він глибоко віруючою людиною.
О.Уайльд написав дві збірки казок (цифра) «Щасливий принц» і «Гранатовий будиночок». Казка «Хлопчик-Зірка» була вміщена автором у збірник «Гранатовий будиночок». Чому саме в цю збірку? У кожній із казок, яка входить у збірку («Молодий король», «День народження інфанти», «Рибалка та його душа», «Хлопчик-Зірка») розповідається про різні події, пов’язані із стражданням героїв та їх духовним відродженням. А слова «гранат», «гранатовий» у кожній казці з’являються у найскладніший момент, ніби вказуючи шлях до відродження. Ця збірка присвячена дружині письменника Констанції Уайльд.
У всіх творах О. Вайльда порушена морально-етична проблема. Письменник намагається з’ясувати, що важливіше для людини – добро чи краса. Це питання постає і в казці «Хлопчик-зірка», з якою ви ознайомилися вдома і яку ми будемо розглядати на уроці.
IV. Систематизація і узагальнення знань
1. Бесіда.
Вч: Прочитайте початок казки. (Учні читають перший абзац.)
Поява Хлопчика-зірки саме взимку ще раз свідчить про холодність і байдужість навколишнього середовища і, як ми потім дізнаємося, самого хлопчика, який несподівано "впав з неба на голови бідних лісорубів".
Слова "білі", "гладенький", "вогні" свідчать про чистоту, світло. Зірка - це щось високе, величне, яскраве. А якщо ця зірка - дитина, то дійсно вносить в життя чистоту, світло і сяйво. Отже, це була "прекрасна, надзвичайно яскрава зірка".
Зовнішність хлопчика
Учні розглядають і записують наступну схему:
Вч: Щоб зрозуміти, що символізує квітка нарцис, послухайте давньогрецьку легенду і знайдіть ключові слова.
Легенда
Якось у густому лісі під час полювання заблукав красень-юнак Нарцис, син річкового бога Кефіса і німфи Лавріони. Побачила його німфа Ехо і закохалася. Із захопленням дивилася вона на стрункого вродливого юнака. Прагнучи, щоб він покохав її, простягла німфа вперед руки, вийшла назустріч Нарцису з лісу. Та гнівно відштовхнув її прекрасний юнак.
Страждає від кохання до Нарциса німфа, ховаючись у непрохідній гущавині. А Нарцис залишився, як і раніше, гордим і себелюбним. Нікого він не любив, він нехтував коханням німф, відштовхуючи їх від себе, і багатьох з них зробив нещасливими.
І якось одна з німф, що її відштовхнув Нарцис, почала благати богиню кохання Афродиту покарати гордовитого зухвальця. Почула її благання богиня.
Одного разу Нарцис зайшов до струмка й захотів напитися. Став на коліно, спираючись руками на камінь, нагнувся до чистої й прозорої води, в якій, ніби в дзеркалі, відбивалося все навкруги. Саме в цей час з'явилася богиня Афродита зі своїм покаранням. Із спокійного плеса дивилося на Нарциса прекрасне обличчя - його власне відображення. З того часу він забув про все на світі: не їсть, не п'є, не спить. Нарцис не міг відірвати закоханого погляду від свого відображення - таким було покарання богині. Згодом сили почали залишати його. Схилилася золотава голова Нарциса на зелену прибережну траву, перетворившись на голівку чудесної квітки зі сніжно-білими пелюстками.
Німфи - в давньогрецькій і давньоримській міфології численні божества в образі жінок, які уособлювали сили природи (морів, річок, джерел, гір, долин, лугів тощо).
Читання уривка ["Проте ця врода... просити милостиню".]
2. Складання схеми під час читання уривку.
Характеристика хлопчика
гордість
жорстокість
себелюбство
зверхність
немилосердя
зневага
байдужість
взяли верх над вродою, красою, добротою, любов’ю, ніжністю, співчуттям
Довідка вчителя. За народними повір'ями, з жабою пов'язували все лихе, бридке, недобре. Чимало прислів'їв було складено про жабу. Особливо недобрим знаком було, коли жаба наближалася до дверей помешкання. Про це свідчить прислів'я: "Жаба біля порогу - нещастя не за рогом". Зневагу в дорослих і острах у дітей викликали малі жабенята. Вважалося, що то недобрі діти, котрі за своє лиходійство були покинуті матерями і які силами природи були перетворені у жабенят.
Кам’яне серце
Золоте серце ?
Вч: Тієї ж миті, коли Хлопчик скоїв найбільше зло - відштовхнув від себе свою матір, ще й до того ж безжально, презирливо і зверхньо розмовляв з нею, він став схожим на жабу: бридким, відразливим і потворним.
Пройде чимало часу, перш ніж до Хлопчика повернеться його зовнішня краса.
V. Підсумки уроку
1. Бесіда
Учитель звертає увагу на епіграф. Читає його.
Літературний диктант.
( Вважав неприпустимим покинути дитя напризволяще)
( Спочатку розсердилась на чоловіка, потім пожаліла хлопчика)
людьми, тому що … . (Вважав, що він походить від Зірки)
матір)
допоміг жебракові, поцілував матір і омив її сльозами)
Учитель:
Кажуть, коли народжується дитина, Бог запалює зірку на небі і посилає до неї Янгола-Охоронця. Уві сні Янгол цілує немовлятко тричі: в чоло - аби воно зростало розумним, у личко, щоб було красивим, та в груди, аби здоров'я, любов та доброта вселилася в його тіло, серце і душу. Тож нехай ваш Янгол завжди береже вас від біди, а ваша зірка освітлює вам шлях усе ваше життя і вказує дорогу туди, де панують добро і любов, так як зробила вона це для Хлопчика-Зірки та його родини.
Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, треба робити добро, треба виправити усі свої життєві помилки. Треба звіряти своє життя за законами Добра і Краси. І Хлопчик-зірка зумів стати Людиною. Думаю, ніхто не залишився байдужим, кожен з вас замисливсь: “Хто я є? Який я є?”.
Закінчити наш урок хочу словами В. О. Сухомлинського: “Батьки дали тобі життя і живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образи, прикрощів, страждання. Все, що тобі дають Батько, Мати – це їхня праця, піт, утома. Вмій поважати працю батьків. Найбільше щастя для Батька й Матері – твоє життя, працьовитість, любов до книги, до науки, повага до старших. Якщо люди вважають тебе недоброю людиною – це велике горе для твоїх Матері і Батька. По-справжньому любити їх означає приносити в дім мир і спокій.
Домашнє завдання:
Скласти план до казки О. Уайльда «хлопчик зірка».
1