План: Що таке насильство, його види;Причини виникнення насильства і його психологічні наслідки;Ознаки насильства;Законодавча база України щодо запобігання та протидії насильства;Дії в разі вчинення насильства;Результати проведеного дослідження серед учнів 6-11 класів щодо виявлення випадків насильства.
Що ж таке насильство в сім’ї? Насильство в сім'ї - будь-які умисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування одного члена сім'ї по відношенню до іншого члена сім'ї, якщо ці дії порушують конституційні права і свободи члена сім'ї і наносять шкоду його фізичному чи психічному здоров'ю. Насильство над дитиною — це дії, що приносять шкоду дитині з боку людей, на яких покладено відповідальність щодо догляду та опіки над ними.
Психологічне насильство Це насильство, пов'язане з дією одного члена сім'ї на психіку іншого члена сім'ї шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно спричиняється емоційна невпевненість, нездатність захистити себе та спричинення шкоди психічному здоров‘ю.
Зневага інтересами і потребами дитини (нехтування) Це відсутність належного забезпечення основних потреб дитини в їжі, одязі, житлі, вихованні, медичній допомозі з боку батьків чи осіб, їх що заміняють, у силу об'єктивних причин (бідність, психічні хвороби, недосвідченість) і без таких.
Причини виникнення насилия: Матеріальні труднощі; Наявність в сім'ї безробітного; Невирішена житлова проблема; Алкоголізм та пияцтво серед членів сім'ї;Наявність наркоманів в сім'ї; Неповна сім'я; Вітчим чи мачуха в сім'ї; Дитина-інвалід або з проблемами зі здоров’ям;Небажана дитина; Важка дитина; Сімейні конфлікти; Самоствердження за рахунок слабких;Культ жорстокості, пропагований в суспільстві.
Психологічні наслідки насилля в сім'ї: Жертви домашнього насильства перебувають у постійному страху; Брак позитивних почуттів; Нереалізованість потреби у самовираженні;Катастрофічно знижена самооцінка жертв насильства;Обман, як основна модель поведінки членів родини;Життя у повному обмеженні свободи;
Ознаками насильства можуть бути: замкнутість; неврівноважена поведінка; агресивність, схильність до нищення й насильства; уповільнене мовлення, нездатність вчитися;уникання однолітків, бажання гратися лише з маленькими дітьми; занижена самооцінка; тривожність; демонстрація страху перед появою батьків;страх фізичного контакту, страх іти додому;депресія, спроби самогубства;уживання алкоголю або наркотиків; психосоматичні хвороби;нав’язливі страхи (фобії); насильство по відношенню до свійських тварин, та взагалі до більш слабших істот.
Законодавство України щодо захисту прав та свобод особистості Конституція України: Стаття 3. Людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканість і безпека визначаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Стаття 28. Кожен має право на повагу до його гідності. Ніхто не може бути підданий катуванню, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує його гідність поводженню чи покаранню. Стаття 52. Будь яке насильство над дитиною та її експлуатація переслідуються законом.
Закони України Закон України „Про охорону дитинства” Стаття 10. Право на захист від усіх форм насильства. Закон України „Про попередження насильства в сім’ї”Закон України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства стосовно протидії насильству в сім’ї”.
Згідно ч.6, 7 статті 150 Сімейного кодексу України забороняються будь-які види експлуатації батьками своєї дитини. Забороняються фізичні покарання дитини батьками, а також застосування ними інших видів покарань, які принижують людську гідність дитини. Статті Кримінального кодексу України, які застосовують стосовно встановлення відповідальності за вчинення фізичного, сексуального, психологічного та економічного насильства в сім’ї.(ст.115,116,117,119,120,121,122,123,125,126,127,128,129,135,136,152,153,155,156,166,167,194,195)
Результати проведеного дослідження серед учнів 6-11 класів щодо виявлення випадків насильства в їхньому житті Дослідження рівня задоволеності потреби дитини в безпечному середовищі в сім'ї та школі проводилося за допомогою анкети «Моє життя в сім’ї та школі». В дослідженні взяли участь 273 учня 6-11-х класів. 56, 9% дівчат 43,1% хлопців
Здоровий розвиток дитини можливий в умовах, коли його приймають, розуміють, підтримують. Відповідальність батьків полягає в тому, щоб створити для дитини безпечне середовище для його повноцінного росту і розвитку. Кожна людина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!