Презентація. "Пряма мова. Діалог". 5 клас.

Про матеріал
Презентація. "Пряма мова. Діалог". 5 клас. Містить теорію, вправи та тести.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Пряма мова. Діалог. Пряма мова — це точно передане висловлення певної особи. У реченні: Водій тролейбуса повідомив: «Обережно! Двері зачиняються» пряму мову взято в лапки. Пряму мову супроводжують слова автора, вони вказують, кому вона належить. Розділові знаки при прямій мові Пряму мову записують у лапках і з великої букви. Знак питання, знак оклику й три крапки ставимо в кінці прямої мови перед лапками, а крапку й кому — після лапок. Якщо слова автора стоять перед прямою мовою, то після них ставимо двокрапку. А: «П». Олег сказав: «Завтра починаються канікули». А: «П!» Олег радісно вигукнув: «Завтра починаються канікули!» А: «П?» Олег запитав: «Коли почнуться канікули?»@promova.zno. Якщо слова автора стоять після прямої мови, то їх записують із малої букви й перед ними ставимо тире. «П», — а. «Я збираюся на теніс», — повідомила Ольга. «П!» — а. «Я збираюся на теніс!» — вигукнула Ольга. «П?» — а. «Ти підеш зі мною на теніс?» — запитала Ольга.

Номер слайду 2

@promova.zno. Діалог — це розмова двох осіб. Діалог складається з реплік, кожну з яких записуємо з нового рядка. Перед ними ставимо тире. Репліки можуть супроводжуватися словами автора. У такому разі ставимо ті самі розділові знаки, що й при прямій мові, але без лапок. — Коли?! — кричав блідий Петро Лях до своєї дружини. — Після обіду взяв лижі й пішов. — Сам чи з вовком? — З вовком… — А може, він до кого зайшов? — Петро Лях кинувся назустріч товаришам-льотчикам. — Оббігали всі будинки — немає! — Давайте ракетниці! Швидко! — крикнув Петро Лях...

Номер слайду 3

@promova.zno 1. Визначте речення, у яких допущено пунктуаційні помилки. Запиши їх правильно.1. «Книги – морська глибина» – так писав І. Франко.2. Хворий відповів «дякую, мені вже набагато краще».3. Світить нам у віки пророцтво Тараса: «Не вмирає душа наша, не вмирає воля».4. Як ти себе почуваєш – Запитав лікар хворого.5. «Книги – це ріки, що напувають Всесвіт».2. Визначте слова автора та пряму мову. Цар Плаксій велів сердито: «Хай із ними день при дні плачуть всі в країні діти». 2. «Саме добра пора на полювання!» — подумав Лис Микита. 3. Багатий виступає та й каже: «Ситніше, пане, над усе — Ваші кабани!» 4. «Чого Ви, тату, плачете?» — дочка запитує. 5. «Хочу мати з тобою твердий мир і любов», — сказав Святослав.3. Перепишіть речення та розставте розділові знаки. 1. Викладач спитав Який сьогодні день? 2. Я відповів Дуже спекотний. 3. Хто це? почувся голос по той бік зачинених дверей. 4. Бідолашний Недороль, йому таки самотньо подумала Аля. 5. Стефа зауважила У нашому парку завелися білки.

Номер слайду 4

@promova.zno4. Прочитайте діалог і виконайте завдання. Зверніть увагу: за словами автора ви маєте розпізнати, коли після реплік треба ставити знак питання, знак оклику чи кому. Ви маєте картку нашого магазину запитала касирка. Так, ось вона відповів Іван і дістав із гаманця картку. Вам потрібний пакет додала жінка, не підводячи очей. Так, середнього розміру пролунало у відповідь. Дякуємо за покупку. Приходьте ще на прощання вигукнула касирка.5. Помилку в оформленні прямої мови допущено в реченні А «Приступіть ближче, я вам усе розповім», — лагідно й солодко говорив Лис. Б Гарний соковитий баритон співає по радіо — «Моя душа, немов черешня». В «Не гальмуй, снікерсуй!» — підбадьорює мене на кожному кроці реклама. Г Маленький принц подумав: «З такої високої гори я зразу побачу всю планету».6. Помилку в оформленні прямої мови допущено в реченні А «Нікого не чекаєш?» — у Бориному голосі звучить непідробне здивування. Б Наталочка зніяковіло пролепетала: «Ви, здається, говорили про шаблю?» В Кругловидий товариш мовив: «Казав я тобі, що справа темна». Г «Навряд чи там є щось, крім лісу,» — засумнівався тато.

Номер слайду 5

@promova.zno7. Помилку в оформленні діалогу допущено в рядку А — Гайда зі мною в басейн! — вигукнув Антон. Б — Не хочу, бо вода холодна. — сором’язливо відповіла Надійка. В — Вона холодна лише першу хвилину, — наполягав на своєму хлопець. Г — Чесно? — зі здивуванням запитала дівчинка.8. Перепишіть речення, знявши риску. Розставте пропущені розділові знаки для оформлення прямої мови.1. Не/лякай офіціантів і поясни все до ладу зауважила мама. 2. Миршавий зауважив Наукою доведено, що привидів не/буває. 3. Ущипніть мене за ніс! вигукнув тато, не/вірячи власним очам. 4. Чоловік раптом простогнав Я біля неї не/встою! 5. А хто доведе, що я знайшов шаблю? зухвало вигукнув миршавий чоловік.9. Яка схема відповідає реченню: «Ой роде наш красний, роде наш прекрасний, не цураймося, признаваймося, — не багацько нас є», — говориться в народній пісні? а) А: «П (?!)». б) «П», — а. в) «П (?!)» — а

Номер слайду 6

@promova.zno10. Яку помилку допущено в діалозі? Здрастуйте! — закричала дівчинка. Куди ви прямуєте? Будь здорова, маленька дівчинко,— поважно відповіли їй. а) не записано в один рядок б) не виділено слів автора в) не поставлено тире перед репліками г) неправильно поставлені розділові знаки в кінці слів автора11. Визначте речення з прямою мовою (роздiловi знаки пропущено) 2 правильні відповіді а) Телеведуча повідомила Відкрили новий спортивний комплекс у Дніпрі. б) Телеведуча повідомила що відкрили новий спортивний комплекс у Дніпрі. в) Телеведуча повідомила про відкриття нового спортивного комплексу у Дніпрі. г) Відкрили новий спортивний комплекс у Дніпрі повідомила телелеведуча. 12. Котре із наведених речень відповідає схемі – А: «П», де А – слова автора, П – пряма мова? (Окремі розділові знаки пропущені) а) Який кущ наймиліший для серця українця можна почути запитання. б) Козаки співали висип же, мила, високу могилу та посади, мила, червону калину. в) Народ відповів, що нема цвіту на всім світі, як на тій калині. г) До нашого озерця підемо, наловимо риби сказав Ігоркові батько.

Номер слайду 7

@promova.zno13. В якому рядку допущено пунктуаційні помилки в оформленні прямої мови?А. «Отже, тут кращі хліба, ніж під селом, – подумав сам собі, – тут, мабуть, сильніший дощ пройшов...»Б. Мельник повів сивою од років і борошна головою на розчинені двері: «Ще хтось молоти під’їхав. І ночі не доспав.»В. «А ви спробуйте заспівати колискової» – зірвалося в мене, та господиня знизала плечима, мовляв: «Не знаю і не вмію...»Г. «Михайле, ти ще не в хаті?! – гримнув з катраги дід. – Гляди: перепаде нам обом за лебедів!»Д. «Не чуєш, як літо пішло нашим народом?» – дивується мати.14. В якому рядку допущено пунктуаційні помилки в оформленні прямої мови? А. Отже, тут кращі хліба, ніж під селом, – подумав сам собі, – тут, мабуть, сильніший дощ пройшов...»Б. Мельник повів сивою од років і борошна головою на розчинені двері: «Ще хтось молоти під’їхав. І ночі не доспав.»В. «А ви спробуйте заспівати колискової,» – зірвалося в мене, та господиня знизала плечима, мовляв: «Не знаю і не вмію...»Г. «Михайле, ти ще не в хаті?! – гримнув з катраги дід. – Гляди: перепаде нам обом за лебедів!»

Номер слайду 8

@promova.zno15. В якому рядку правильно використано лапки. А. Недарма кажуть: «Нема нічого стомливішого від чекання.»Б. Все росте, все рухається під синім покривом животворящої ночі, немовпоспішаючи швидше вирости за ніч, поки все спить, а рано, на сході сонця вийдуть хазяйки з сіней умиватись, глянуть на розквітлі соняшники й маки, яких не торкнула ще перша бджола, і вигукнуть в зачудуванні: «Мати Божа, що сталося в городі за ніч.»В. Як гарно в світі, – «говорить сам до себе дід.»Г. Насуплю я брови говорить зима, і вітер з морозом повіє: «Усе скрізь загине – рятунку нема.»16. Яка схема відповідає реченню: «Ой роде наш красний, роде наш прекрасний, не цураймося, признаваймося, — не багацько нас є», — говориться в народній пісні.? А. А: «П (?!)». Б. «П», — а. В. «П (?!)» — а. Г. «П», — а, — «П».17. Прямою мовою називається: А. чуже мовлення, передане недослівно, із збереженням лише основного змісту, але не форми та інтонації;Б.чуже мовлення, передане дослівно, без змін, із збереженням змісту, форми та інтонації; В.слова, які супроводжують чуже мовлення, передане без змін;Г.слова, які називають того, хто передає чуже мовлення.

Номер слайду 9

@promova.zno

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Підлужна Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
20 лютого 2023
Переглядів
2810
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку