Тема. Орфограма. Орфографічний словник. Робота зі словниками
Упевненість у собі — ключ до успіху
Єдина людина, з якою ви повинні
порівнювати себе, — це ви в минулому.
І єдина людина, кращими від якої
ви маєте бути, — це ви зараз
(З. Фрейд).
Словник — це Всесвіт в алфавітному
порядку (А. Франс).
Слово дня: успіх, успішність, упевненість.
І. Організаційний момент
Я дуже поспішала до вас на урок. По дорозі зустріла –кого б ви думали – Святого Миколая. Я була настільки вражена цією зустріччю, що не змогла вимовити й слова. Він мовчки передав мені торбинку і конверт. Вам цікаво дізнатися, що у цьому конверті? Погляньмо, що нам написав Святий Миколай ( на презентації або дошці Джамборд)
Отож, перше завдання для вас: виправте помилки, які зробив Сніговичок. ( Учні називають помилки, учитель виправляє)
Молодці, діти, ви старанно попрацювали і справилися із завданням. Сніговичок наробив багато помилок. Мабуть, він часто пропускав уроки, був неуважний і невпевнений у собі. А наше завдання сьогодні дізнатися, чому ми допускаємо помилки, які їх види, познайомитися із словниками української мови, удосконалювати навички роботи з довідковою літературою.
Записуємо в зошит:
Друге грудня
Класна робота
Орфограма. Орфографічний словник.
Робота зі словниками
І. Інтелектуальна розминка.
Добре. Але перед тим, як ми перейдемо до вивчення нової теми, проведемо інтелектуальну розминку і пригадаємо те, що ви вже вивчили.
1. Що вивчає фонетика?
2. Що вивчає орфоепія та орфографія?
3.Що таке орфограма?
4. Які словники ви знаєте?
5. До яких із них ви найчастіше звертаєтеся?
6. Що вам відомо про орфоепічний, орфографічний словники?
ІІ Переглянувши презентацію , ви знайдете відповіді на наступні запитання :
1 Як побудовано орфоепічний, орфографічний словники?
2 Як ними користуватися?
3 Як побудовано словник наголосів?
ІІІ Цілевизначення:
Відповідно до запитань сформулюйте особисті цілі.
IV Осмислення теми
1. Знайомство із словниками: наголосів, орфоепічним, орфографічним.
► З’ясуйте такі відомості про словник.
1. Хто є його укладачами.
2. Зверніть увагу на рік видання (словники до 1993 року не повною мірою відповідають сучасному правопису).
3. Скільки слів містить словник.
4. Яку інформацію надає словник.
► Вправа «Фотоапарат»
Відтворити слова по пам’яті і записати в зошит, поставити правильно наголос.
Курятина, дочка, колія, локшина, спина ( один учень пише на дошці)
У пригоді вам стане словник наголосів.
► Фонетична транскрипція
Завдання : записати слова у фонетичній транскрипції.
Легенда, яблуко, льон ( на дошці)
При виконанні завдання вам допоможе орфоепічний словник
► Вправа «Словникові слова»
Кипарис, лиман, диякон, християнство, імбир ( пишуть на дошці, підкреслюють орфограми)
Записати слова, підкреслити орфограми. Можете скористатися орфографічним словником.
( Орфографія. Орфограма – на презентації)
2. Робота в групі ( створено три мобільні групи, діти працюють із словниками)
ІІ група Завдання : виписати із словника 6 слів: 2- орфограма м’який знак, 2 – апостроф, 2 – ненаголошений е.
ІІІ група Завдання: виписати 2 слова із словника на літеру А, 2- на літеру В, 2 – на літеру Д.
Завдання перевіряє вчитель
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
3. Робота з підручником
110 (1) Спишіть текст, уставляючи потрібну букву. Поясніть написання слів. Чому, на вашу думку, упевненість назвали могутнім тренером? Чи завжди бути впевненим добре? Чим упевненість відрізняється від самовпевненості?
Уявіть, що (у,в)певн..ніст.. — це мален..кий могутній трен..р (у,в) вашій голові, який допомагає робити (у,в)се те, чого ви прагнете. Головне — діяти. Спробуйте щос.. , зробіт.. щос.. , створіт.. щось, долучіт..ся до чогос.. , скажіт.. щось, буд..те кимос.. . Збагнули, у чому річ? (К. Кей, К. Шипмен
4. Редагування тексту ( індивідуальна робота на картках)
► Прочитайте уважно текст, виправте помилки і поставте оцінку ( у тексті помилки в 12 словах, тому кожне слово – 1бал).
Зима
Настала зема. Прейшла зі своїми морозами, снігами, завірюхами.
Уже сиридина січня. Сьогодні ясний земовий день, сонце яскраво світит. Навколо мякий пухнастий сніг рівним шаром покрив зимлю. Сніг на лавках, на дахах будинків, на диревах. Дирева стоять у снігу, немов яблуні у цвіту.
А сніг блещить на сонці, іскрится і переливаєтся ...
► Переписати текст у зошит
Під вікном у нас живуть ластівки. Коли вони помостили гніздо, я й не знаю. Мама каже, що дуже давно.
Минуло літо. Вивели ластівки діток. Вилетіли маленькі пташенята з гнізда та й полетіли собі.
5. Гра «Снігова кулька»
До кого летить кулька, той пояснює орфограми у слові.
Весна, пиріг, донька, матір'ю, середа, духмяний, бур'ян, старанність.
- Діти, чи всі слова можемо ми перевірити за правилами?
- А що допоможе нам у таких випадках?
- Правильно – словник. Який?
6. Творча робота
І група Скласти міні-твір за картиною ( 3-4 речення)
ІІ група Скласти речення за опорними словами
Зима , сніг, земля, вкриває, падає, діти, весело, прийшла, легко, катаються , на, санках.
ІІІ група Скласти словосполучення: холодна, зима; сніг, падати; подарунки, від Миколая.
- Ви гарно працювали на уроці і стільки помилок, як Сніговичок, певно, не зробите. А щоб вам створити відповідний настрій, звучатиме музика .
V Рефлексія
А ось підійшов час заглянути у торбинку. ( Діти тягнуть із торбинки запитання і відповідають)
Метод «Мікрофон»
Молодці. Я думаю, що Святий Миколай задоволений вами.
Ви непогано працювали, тому досягли певних успіхів. Найкраще відповідали
А декому слід більше докладати зусиль, щоб мати кращі знання.
Хай Миколай у вишиванці
Розбудить подарунком вранці,
І принесе у Вашу хату
Добробут, радості багато.
Розбудить приспані надії,
Зернятко щастя хай посіє.
Зігріє гумором, любов'ю,
І принесе усім здоров'я!!!
VІ. Домашнє завдання ( на вибір)
І Написати лист до Святого Миколая ІІ Напишіть есе «Упевненість, наполегливість, старанність — ключі до успіху» ІІІ Виконати вправу 111 ( 2 завдання)