2.Варіанти визначення особистості відомими персонологами Х.Вольф, 1734. “ Особистість-це те, що зберігає спогади про самого себе і сприймає себе як того самого і раніше і тепер” Г.Оллпорт, 1937. “ Особистість- це щось і вона щось робить, це те, що лежить за конкретними вчинками всередині самого індивідуума”
Р.Кеттел, 1965. ” Особистість – це те, що дозволяє прогнозувати поведінку людини в будь-якій заданій ситуації ” В.М.Бехтєрєв, 1923. “Особистість є ніщо інше, як самодіяльна особа зі своїм психічним складом й індивідуальним ставленням до навколишнього світу” Петровський А.В., 1986. “ Особистість – це людина як суб’єкт активної діяльності перетворює світ, а отже, носій свідомості та самосвідомості”
Людина – істота природна, але біологічне в процесі історичного розвитку під впливом соціальних умов змінилося,набуло своєрідних специфічно людських особливостей Індивід – це окремий самостійний організм, біологічна істота, представник людської спільноти, носій індивідуально своєрідних природних властивостей. У понятті «індивід» окреслено природне тілесне буття людини
Особистість - це конкретний індивід з індивідуально виявленими своєрідними розумовими, емоційними, вольовими та фізичними властивостями. Соціальна істота, активний діяч суспільного розвитку. Індивідуальність – своєрідне, неповторне поєднання таких психологічних особливостей людини як темперамент, характер тощо.
5.Психологічна сутність складових особистості: 1.Спрямованість – це її стержень і включає в себе потреби, мотиви, інтереси, світогляд, переконання, ідеали, неусвідомлені потяги Світогляд – це система поглядів на природу, суспільство. Переконання – це суб'єктивна віра у правильність вчинку. Усвідомлені потреби – це мотив, тобто це вже акт діяльності. Ідеал – це те, до чого ми прагнемо. Потяги – неусвідомлені спонуки саморозвитку.
2.Можливості (потенції) – це здібності, які формуються із задатків і складають передумови вмінь та навичок 3.Характер (елементи характеру: інтелектуальний, емоційно-вольовий, морально-етичний). 4.Темперамент (розглянемо детальніше нижче). 5.Психічні процеси (відчуття, сприймання, пам’ять, мислення, уява, тобто пізнавальні), властивості (спостережливість, працелюбство, дисциплінованість, наполегливість, рішучість тощо), стани (тривоги, страху, піднесеного чи пониженого настрою тощо). 6.Система саморегуляції (система “Я”) – самовизначення, самовдосконалення, рефлексія (самоаналіз).
Типи темпераменту Позитивні риси Негативні риси холерик активність енергійність пристрастність нестриманість різкість афективність сангвінік рухливість жвавість емоційність нестійкість легковажність поверховість флегматик Спокій стриманість неквапливість повільність байдужість в’ялість меланхолік глибина і стійкість почуттів замкнутість, сором’язливість “мімозоподібність”
Основою розуміння психічного розвитку особистості є принцип розвитку особистості Григорій Силович Костюк, український психолог . “Розвиток людської особистості - це безперервний процес, що виявляється у кількісних та якісних змінах людської істоти. Ці зміни відбуваються протягом всіх етапів онтогенезу”
8.Критерії зрілості особистості Незріла особистість намагається змінити інших людей, пристосувати їх до себе. Зріла особистість намагається змінити в першу чергу себе і переходить на гармонійну саморегуляцію у взаємовідносинах. При конфліктах незріла особистість говорить: “Надімною знущалися”. Зріла особистість самокритично оцінює: “Я сам дозволив познущатись над собою”. Незріла особистість понад усе намагається змінити обставини. Зріла, в першу чергу, пристосуватись до них. В кожному мінусі вона намагається знайти і долю позитивного.
Незріла особистість часто знає, але не вміє. Зріла не лише знає, але і вміє. Ось чому незріла особистість, в основному, критикує, а зріла робить справу (хоч інколи при цьому мовчить або злиться). Незріла особистість намагається влаштувати в першу чергу своє особисте життя, а потім справи. В результаті не влаштовується ні те, ні інше і така людина попадає в залежність від інших людей. Зріла особистість в першу чергу влаштовує свої справи і отримує незалежність. Особисте життя влаштовується само по собі на основі саморегуляції.
Друге місце займають партнери, які допомагають людині здобувати блага і захищатись, ті особи, які допомагають їй заробляти на життя, тобто співробітники. У незрілих особистостей місце співробітника займають батьки, у яких вони сидять на шиї до їх смерті, або інші особи, на яких незрілі особистості паразитують.
Діти. Діти попадають на четверте місце. Це здається дикістю, але це є дійсно так. Якщо моє “Я” для мене є в центрі уваги, якщо я живу в першу чергу для себе, то що потрібно робити з дітьми? Потрібно виховувати їх так, щоб вони якнайшвидше стали незалежними від мене і я знову міг би зайнятись своїми справами.
Батьки. Психологи ставлять їх на 5 місце. Дане Положення особливо часто викликає бурхливе заперечення у осіб, старших 45 років. Особливо часто матері говорять синам:“ Запам'ятай, дружин у тебе може бути багато, а мати одна ”. Таке виховання, коли воно стає керівництвом до дії, призводить до великих бід. Скільки б не було дружин, чоловік живе з дружиною, а не з матір’ю.
Берон Р. Соціальна психологія: ключові ідеї / Берон Р., Бірн Д., Джонсон Б. - СПб, 2003. - 250 с. Первін Л. Психологія особистості: Теорія і дослідження/ Л. Первін, О. Джон. – М., 2005. - 200 с. Микитюк О.М. Екологія людини: підручник/ Микитюк О.М., Злотін О.З., Бровдій В.М.. – Харків: ХДПУ «ОВС», 2006. – 208с. Психологія: підручник / За ред. Ю. Л. Трофімова. - К.: Либідь, 2000. 11.Список використаної літератури