Чому так?Різка зміна умов навчання збільшився обсяг і кількість навчальних предметів; збільшилось тижневе навантаження; розширилося коло вчителів - предметників, з якими учні мають постійно спілкуватися;на зміну першій учительці прийшов класний керівник; відбувся перехід на кабінетну систему навчання; змінився статус “ старшого ” у початковій школі на “ наймолодшого ” – в основній. Що робити, коли ображають старшокласники?Як впоратись із зростанням кількості уроків, а, отже, і домашніх завдань?Як стати значимою людиною для класного керівника?Як не загубитись в просторах школи?Як розподілити час на перерві і для переходу в інший кабінет, і для підготовки до наступного уроку, і для відпочинку, і для відвідання їдальні?Як налагодити відносини з різними учителями, пристосуватися до їхніх вимог, методів навчання, темпераменту?
Високий рівень адаптаціїп’ятикласник позитивно ставиться до школи;правила і вимоги сприймає адекватно; навчальний матеріал засвоює легко; глибоко і повно оволодіває програмним матеріалом; розв'язує ускладнені задачі; чемний; уважно вислуховує вказівки та пояснення вчителя; доручення виконує охоче й сумлінно, без зовнішнього контролю; виявляє високу зацікавленість до самостійної навчальної роботи, готується до всіх уроків; має у класі позитивний статус.
Середній рівень адаптації відвідування уроків не викликає в нього негативних переживань, розуміє навчальний матеріал, коли вчитель пояснює його досить детально і наочно;засвоює основний зміст програми з усіх предметів, самостійно розв'язує типові завдання; зосереджений і уважний під час виконання завдань, доручень, вказівок учителя, водночас потребує контролю з боку дорослого; зосередженим буває тільки тоді, коли робить щось цікаве для себе; майже завжди готується до уроків; доручення виконує сумлінно; дружить з багатьма однокласниками.
Низький рівень адаптаціїп’ятикласник негативно або байдуже ставиться до школи: часто скаржиться на здоров'я, погане самопочуття, у нього переважає пригнічений настрій; спостерігаються порушення дисципліни; матеріал, який пояснює вчитель, засвоює фрагментарно; самостійна робота з підручником викликає труднощі, під час виконання самостійних завдань не виявляє до них інтересу; до уроків готується нерегулярно, потребує постійного контролю, систематичних нагадувань і спонукань як з боку вчителя, так і з боку батьків; може зберігати працездатність і увагу за наявності тривалих пауз для відпочинку; для розуміння нового матеріалу і розв'язування завдань за зразком потребує значної допомоги вчителя і батьків;доручення виконує під контролем і без особливого бажання;пасивний, близьких друзів не має, знає імена й прізвища лише частини однокласників.
Причини труднощів періоду адаптаціїВікові особливості учнівфізичні та фізіологічнізмінинестійкість психіки початок статевого дозрівання; інтенсивний ріст тіла; зростання фізичного навантаження на всі органи; нерівномірність фізичного розвитку і нервової системи недосконалість нервової системи; незначний життєвий досвід; низький ситуативний імунітет підвищена втомлюваність; зниження рівня концентрації уваги; часта зміна настрою; уповільнення будь - якої діяльності; зниження успішності роздратованість; збудженість; психічне напруження; проблеми соціалізації
Анкета “Ступінь впливу навчального закладу на соціальну адаптацію учнів”Кількість опитаних – 231. Взаєминами з однокласниками я: Дуже задоволений - 6 Задоволений не зовсім - 17 Не задоволений взагалі –2. Взаєминами з вчителями я: Дуже задоволений - 13 Не дуже задоволений- 9 Вважаю їх поганими - 13. Свої взаємини з класним керівником я вважаю: Дуже хорошими – 21 Не дуже хорошими – 2 Поганими – 4. Що у школі для тебе є найбільш цікавим?Уроки – 2 Позаурочні заходи – 21 Перерви – 5. Де тобі цікавіше було на уроках?У 5-му класі – 15 У 4-му класі –3 У 1-му класі - 5