Презентація «Психолого-педагогічний супровід дітей з інтелектуальними порушеннями»: теорія, завдання, практика та пошук ресурсів. Психолого-педагогічний супровід дітей – це пролонгований, динамічний процес, цілісна та спільна діяльність працівників навчального закладу.
Що таке ЗПР?Під терміном “затримка розвитку” розуміють синдром тимчасового відставання розвитку психіки вцілому або окремих її функцій (моторних, сенсорних, мовних, емоційно-вольових);Затримка психічного розвитку (ЗПР) – це порушення нормального темпу всього психічного розвитку при наявності значних потенційних можливостей, темп реалізації яких уповільнений. У основі ЗПР лежить взаємодія біологічних і соціальних причин.
Чому виникає ЗПР?Несприятливе протікання вагітності: Хвороби матері під час вагітності (краснуха, паротит, грипп);Хронічні соматичні захворювання матері (порок серця, діабет);Токсикоз, токсоплазмоз;Інтоксикація організму матері внаслідок вживання алкоголя, нікотину, наркотиків, лікарських препаратів;Несумісність крові матері і немовля по резус-фактору.
Види ЗПР (класифікація за К. С. Лебединською)ЗПР конституціонального походження(у дітей з психофізичним і психічним інфантилізмом). Клініко-психологічні прояви: відносна сформованість психічних процесів, але затриманий темп їх становлення; недорозвинення мотивації навчальної діяльності; особистісна незрілість. Нейропсихологічні особливості: розлад динаміки розумової працездатності; зниження обсягу пам`яті та уваги внаслідок недостатньої мотивації діяльності.
ЗПР соматогенного походження (при ряді хронічних соматичних захворюваннях з явищами інтоксикації і/або гіпоксії, що призводить до порушення мозкової діяльності дитини)Клініко-психологічні прояви: сформованість психічних процесів; астенія, дратівлива слабкість. Нейропсихологічні особливості: зниження динаміки розумової працездатності; підвищена виснаженість уваги; зменшення обсягу пам`яті в зоровій та слуховій модальностях.
ЗПР психогенного походження (через несприятливі умови виховання: рання психічна і соціальна депривація). Клініко-психологічні прояви: при збереженні психічних процесів виразне зниження мотивації навчальної діяльності; зниження продуктивності навчальної діяльності через патологічний розвиток особистості (тривожність, егоцентризм тощо). Нейропсихологічні особливості: можлива “іррегулярність” в психічному розвитку; нерівномірність розвитку психічних процесів.
ЗПР церебрально-органічного походження (більша виразність розладів вищих кіркових функцій внаслідок легкого органічного ураження ЦНС на ранніх етапах онтогенеза: “ранній дитячий органічний синдром”, “ММД”). Клініко-психологічні прояви: недорозвинення психічних процесів і функцій, що призводить до розладу інтелектуальної продуктивності; часткове (парціальне) недорозвинення окремих психічних функцій. Нейропсихологічні особливості: порушення розумової працездатності; недорозвиток стійкості, перемикання, обсягу уваги (в усіх модальностях); недорозвинення орієнтувальної основи діяльності; недорозвинення зорово-просторового гнозиса і праксиса; виразна дефіцітарність у розвитку окремих властивостей: уваги, пам`яті, гнозиса, праксиса.
Особливості сприймання: Недостатність сприймання у зв’язку з порушенням уваги;Уповільнений темп сприймання та усвідомлення почутого. Дитина з ЗПР потребує більше часу, ніж звичайна дитина. Низький рівень аналітичного сприймання. Дитина не аналізує інформацію, яку сприймає (“бачу, але не думаю”);