Інклюзивне навчання на сьогоднішній день – не тимчасове явищеІнклюзивна освіта ефективна для багатьох дітей з відхиленнями в розвитку, однак інтегрування таких учнів в загальноосвітній простір іноді відбувається стихійно. Ця частина дитячої популяції надзвичайно різноманітна і за різних причин та обставин інтегрована в освітнє середовище, де навчаються учні з типовим розвитком. Це і діти, які не пройшли відповідного обстеження, їхні відхилення в розвитку ще не виявлені; і діти, батьки яких, знаючи про порушення розвитку у дитини, з різних причинах хочуть, аби вона навчалася у звичайному освітньому закладі…….
Вправа «За і проти»1. Діти з особливими освітніми потребами (ООП), мають бути ізольовані від інших дітей під час навчання.2. Дитина з ООП має право навчатися у звичайній загальноосвітній школі.3. Статус дитини з ООП має бути відомий лише медичному працівнику школи.4. Вчитель має право відмовитися від навчання дитини з ООП.5. Ставлення до дітей з ООП та інших дітей має бути однаковим. 6. Батьки дітей з ООП зобов’язані віддавати на навчання свою дитину у спеціалізований навчальний заклад.7. Діти з ООП обмежені у спілкування зі своїми ровесниками.8. Вчителі і учні мають право знати про статус дитини з ООП.
Для успішної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами учитель повинен:ознайомитися з основними видами порушень психофізичного розвитку своїх учнів;вивчити стан уваги, стомлюваності, темп роботи кожної дитини;навчитися адаптувати навчальні плани, методики, середовище до специфічних потреб дітей; створювати оптимальні умови для спілкування, сприяти налагодженню дружніх стосунків між усіма дітьми класу;зрозуміти важливість встановлення партнерських стосунків з членами родин учнів
Порівняльна характеристика Учні з типовим розвитком. Діти із ЗПРСформованість пізнавальної мотивації Прикладають зусилля для виконання поставленого завдання. Зацікавлені в результатах своєї роботи. Несформованість пізнавальної, пошукової мотивації Діти відмовляються виконувати важке завдання, виконують його не повністю, а простішу частину. Дуже швидко втрачають інтерес до нових предметів. Поведінка при вирішенні розумових завдань. Зацікавлені в якісному виконання завдання Зацікавлені в тому, щоб швидше закінчити роботу, а не якістю виконання завдання. Не вміють аналізувати умови, не розуміють значущості орієнтовного етапу, не помічають невідповідності своєї роботи запропонованим зразком. Пізнавальні активність. Задають багато питань щодо предметів і явищ навколишнього світу. Відкритий, безпосередній інтерес до нових фактів, цікавих явищ, які фігурують в інформації. Знижений рівень пізнавальної активності. Одні з них взагалі не задають питання, вони повільні, пасивні, з уповільненою промовою; інші задають питання, які стосуються лише зовнішніх властивостей Стиль роботи на уроціВміють організувати свою діяльність, при виконанні завдання враховують всі умови задачіБездумний стиль роботи. Діти вирішують задачу на інтуїтивному рівні. Потребують допомоги та позитивного підкріплення. Мислення Вміють аналізувати, міркувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язкі, виявляти закономірності, встановлювати загальні ознаки явищ, що діють у різних умовах. Стереотипність мислення, його шаблонність. Є порушення найважливіших розумових операцій, які служать складовими логічного мислення: аналіз, порівняння, класифікація.
Рекомендації:1. Кожну навчальну дію супроводжувати показом, якщо це не допомагає, то вдаватися до супровідних дій.2. Складні завдання поділяти на етапи, які обов’язково треба коментувати.3. Під час викладу нового навчального матеріалу або інструктування користуватися простими для розуміння реченнями.4. Для запобіганні втоми та підвищення розумової працездатності дитини варто влаштовувати невеликі перерви.5. Показувати завдання в уповільненому темпі.6. Індивідуальні завдання підкріплювати наочністю
Прийоми індивідуального впливу на учнів з особливими освітніми потребами. Активізація учня. Учень не повинен бути пасивним учасником навчального процесу. Вчитель має підібрати такий зміст навантаження на урок та методи залучення учня, щоб він був активним і свідомим у засвоєнні знань та вміньІндивідуалізація завдань. Залежно від індивідуальних особливостей учня та характеру труднощів, які викликає у нього навчальна діяльність, слід пропонувати завдання у різній формі
Вправа «Емоційна бухгалтерія» Зазначте скільки разів за день, Ви: - Звертались до дитини з емоційно позитивним висловлюванням (радісним вітанням,схваленням, підтримкою) - Звертались до дитини з негативним (докором, зауваженням, критикою). - На дитину підвищували голос - Були велетнем і дивились на дитину зверху вниз - Скільки справ зробили разом з дитиною