3 травня о 18:00Вебінар: На допомогу вчителю: онлайн-тести «На Урок» в освітньому процесі

Майстер-клас для педагогів на тему: "Використання арт-технік у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами"

Про матеріал

Мета: зниження психо-емоційної напруги, розвиток емоційної та комунікативної сфери, розвиток абстрактного мислення, творчого потенціалу, дрібної моторики рук, самовираження, гармонізація внутрішнього світу.

Перегляд файлу

Майстер-клас  для педагогів на тему: «Використання арт-технік у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами»

(Галина Копил, практичний психолог КЗ «Солоницівський ліцей №1» Дергачівської районної ради Харківської області)

Мета: зниження психо-емоційної напруги, розвиток емоційної та комунікативної сфери, розвиток абстрактного мислення, творчого потенціалу, дрібної моторики рук, самовираження, гармонізація внутрішнього світу.

Матеріал та обладнання: аудіотехніка, записи класичної музики, аркуші формату А4, пензлики, акварельні фарби, солоне тісто різних кольорів, пластикові мілкі тарілки, кольоровий картон, сіль-екстра, клей ПВА (з дозатором), пензлики для малювання.

  1. Привітання

Я рада усіх вас вітати! Але перш ніж ми почнемо наш майстер-клас, пропоную вам поділитись своїм настроєм.

  1. Вправа «Продовжити фрази»

Мета: налаштувати групу на спільну роботу, створити позитивну атмосферу.

Вам потрібно продовжити три фрази:

Всі знають, що мене звати …

Колір мого настрою сьогодні …

Для мене цей колір значить …

Кожен зачитує свої продовжені фрази.

  1. Інформаційне повідомлення (з показом мультимедійної презентації)

Тема сьогоднішнього майстер-класу «Використання арт-технік у роботі з дітьми з ООП».  Інклюзивна освіта – це актуальна тема для нашого сьогодення, головною метою якої є соціалізація дітей з особливими потребами у дитячі колективи. Тобто створення сприятливих умов у яких дитина зможе відчути себе особистістю, такою, як усі, розвиватись та знаходити нових друзів.

Для досягнення цієї цілі у своїй роботі я використовую арт-техніки. Завдяки арт-терапії дітки з ООП можуть:

• отримувати незабутні позитивні емоції;

• активізувати художній потенціал;

• привчитися до творчості;

• розвивати думки (як ще можна зобразити? як інакше?);

• розвивати самостійність;

• розвивати уявлення;

• розвивати дрібну моторику рук;

• проявляти індивідуальність;

• позбуватися страхів, знижувати тривогу.

Крім того, можна вирішити проблеми емоційно-вольової сфери, арт-техніки  сприяють розвитку у дітей навичок вирішення проблем в різних ситуаціях, розвитку комунікативних навичок, підвищують пізнавальну активність, допомагають соціалізуватись.

У рамках сьогоднішнього майстер-класу ми з вами розглянемо III напрями art-work.

  1. Музикомалювання

Мета: зниження психо-емоційної напруги, розвиток самовираження, гармонізація внутрішнього світу дитини.

Музикомалювання здійснюють безпосередньо під музику.  Ідея поєднати малювання з музикою виникла при навчанні ритмічному кресленню у чеського викладача малювання К. Петерса.  Він розробив методику, яка з'єднує спонтанне малювання з музикою.  Стимулом до музикомалювання служать рухи двома руками під музику. В процесі музикомалювання можна використовувати музику різних видів і жанрів. Ця арт-техніка приводить дитину до спокійної діяльності, урівноваженого стану, забезпечує можливість творчого самовираження.

  1.        Вправа «Вільний малюнок»

Інструкція: Візьміть два пензлики, один в праву руку, другий в ліву. Розслабтесь і помалюйте одразу двома руками під музику, обирайте кольори які вам подобаються.

  1.        Рефлексія

Учасники за бажанням діляться - враженнями, відчуттями, почуттями.

  1. Тістопластика у поєднанні з казкотерапією

Мета: розвиток абстрактного мислення, творчого потенціалу, дрібної моторики рук.

Робота з тістом – один з наймолодших напрямів практичної психології. При правильному підході до творчого процесу, тісто – це унікальний матеріал для розвитку дитини з ООП. Переваги:

1. Тісто розвиває дрібну моторику рук дитини, що позитивно впливає на її здатність швидше мислити.

2. Тренуючи свої ручки, дитина готується до шкільного навчання. Їй простіше буде навчитися писати, або промальовувати букви, цифри, знаки і т.д..

3.Чуттєвість шкіри рук підвищується, що дозволяє дитині легше сприймати форми на дотик.

4. У ліпленні беруть участь обидві руки, тому розвивається точність дій, здатність до точних, синхронних дій.

5. Развиваєтся уява, уявлення про простір стають більш чіткими і усвідомленими.

У свою чергу ліпити тістом з дітками з ООП краще за якоюсь темою, бо часто розвиток уяви знижений і ліплення на вільну тему викликає у таких діток тривогу.  Тож, я у своїй роботі поєдную тістопластику з казкотерапією.

Основний принцип казкотерапії – цілісний розвиток особистості, турбота про душу, зцілення казкою.

В цілому, ці дві техніки допомагають дітям подолати тривожність, різноманітні страхи, агресивність, адаптують до різних дитячих колективів, нормалізується емоційний стан дитини та  має місце всебічний  розвиток дитини.

2.1. Вправа «Велике, добре серце»

Учасники слухають казку, після цього кожен ліпить в тарілочці своє серце.

Додаток

«Велике, добре серце»

(авторська казка Г. Копил)

Ранок… зимовий, прохолодний, але такий казково-красивий ранок, подумав Їжачок, дивлячись у своє віконечко. Він неквапливо встав зі свого ліжечка та надягнув свою колючу шубку. І знову, вдивляючись у неймовірно загадковий морозний візерунок на віконці сусіднього будиночку, затаїв подих. А ж раптом Їжачок побачив, як його сусідка пані Білочка що сили старається дотягнути великий, тяжкий мішок із шишками до свого будиночку. Він швиденько вибіг на вулицю, поклав мішок на свою колючу шубку і допоміг пані Білочці донести шишки. Вона здивувалась, бо Їжачок рідко виходить зі свого будиночку і лісові жителі його майже не знають. Отримавши слова вдячності від сусідки Білочки, він хотів швиденько втекти до свого будиночку, але почув чийсь плач. Блукаючи по засніженим стежкам, Їжачок побачив маму Зайчиху, яка, сховавшись за деревцем плакала, бо в неї зламалась голочка, якою вона шила новеньку ковдрочку для своїх зайченят і вона мала стати для них Новорічним подарунком, а тепер сюрприз зіпсовано. Їжачок, не промовляючи а ні слова, зняв зі своєї шубки голочку і віддав її мамі Зайчисі. Вона здивувалась і подякувала своєму рятівнику. Але він все одно був засмучений. Уже звечоріло і скоро всі звірі будуть святкувати Новий Рік, усі разом, разом…, а Їжачок буде сидіти у своєму будиночку і тільки мріяти про такий Новий Рік.  Він поквапився додому, а ж раптом крізь зимову завісу Їжачок побачив яскраві вогні, він підійшов ближче і перед ним відкрилась чарівна картина – на сніжній галявині стояла висока красуня ялиночка, на ній мерехтіли різнокольорові вогники, а біля неї лежало безліч подарунків. Їжачку здалося, що він потрапив у казку. За мить до нього підбігли звірята:

  • Обирай свій подарунок, - промовили вони.
  • Свій подарунок? – перепитав Їжачок.
  • Так, ми кожного року кладемо під ялиночку подарунок для тебе, але ти чомусь не хочеш зустрічати Новий Рік з нами та й взагалі не хочеш дружити з нами, гратися, гуляти?!
  • Але ж я думав… думав, що ви не хочете зі мною дружити, бо в мене колюча шубка і я не такий, як ви…
  • У кожного з нас різні шубки, але ж не в цьому особливість кожного! Головне – велике, добре серце, - відповіли звірята, взявши Їжачка за лапки.

Так Їжачок знайшов друзів і зрозумів, що особливість кожного не у зовнішності, а у великому, доброму серці!

2.2. Рефлексія

Учасники за бажанням діляться - враженнями, відчуттями, почуттями.

  1. Солона акварель

Мета: розвиток емоційної та комунікативної сфери, дрібної моторики пальців рук.

Техніка «Солона акварель» - це перш за все сенсорний розвиток дітей з ООП.

Вона сприяє психоемоційному відновленню дітей, розслабленню та релаксації, активізує та мотивує пізнавальну активність, стимулює  тактильну систему, сприяє зниженню м’язової напруги, розвитку у дітей уяви та моторики.

  1.        Вправа «Чарівна сніжинка»

Інструкція: Розслабтесь і уявіть сніжний зимовий день…

Взимку, коли сходяться холодні вітри з півночі і вологі вітри з моря, на землю випадає сніг. Яскраво білий, він заворожує нас своєю красою. У кожному будинку з’являється чарівна атмосфера, яка об’єднує всіх чашкою гарячого чаю. Дивлячись в вікно ви бачите, що кожна сніжинка це кристалик замерзлої води. І кожна унікальна. Якщо уважно подивитися на сніжинку, то можна побачити візерунок - красивий, не звичайний. Завжди різний, ніколи не повторюється. Це тільки ваш візерунок, він такий, яким ви його бачите - він неперевершений.  Кажуть, що раз на Зиму виникає ідеальна сніжинка. Це Чарівна Сніжинка Мрій, яка виконує бажання. Ніхто не знає в точності де і коли вона виникне. Ніхто, крім нас... Бо сьогодні ця сніжинка опиниться у кожного із нас…

Оберіть будь-який за кольором лист кольорового паперу і перенесіть вашу Чарівну сніжинку на нього за допомогою клею, тепер просипте її зверху сіллю, обережно струсіть зайву сіль та за допомогою пензлика і акварелі можете розфарбувати свою сніжинку, але якщо хочете можете залишити Сніжинку білою. Загадайте своє бажання і воно обов'язково збудиться!

  1.        Рефлексія

Учасники за бажанням діляться - враженнями, відчуттями, почуттями.

  1. Підсумок «Побажання»

Для нас усіх інклюзивна освіта – це складний ребус, який потрібно постійно розгадувати, вивчати і найголовніше відчувати. Я бажаю всім успіхів і дякую за увагу!

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Майстер-класи
Інкл
Додано
20 лютого
Переглядів
138
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку