Що таке ранкова зустріч?Ранкова зустріч – це зустріч на початку дня учнів класу з педагогом. Сидячи в колі один проти одного, кожна дитина вітається з іншими дітьми, після чого впродовж короткого часу ділиться власним досвідом зі своїми товаришами, які з повагою слухають її. Після цього вся група бере участь у короткій груповій вправі, спрямованій на розвиток академічних навичок, почуття команди та відчуття єдності. Ранкова зустріч закінчується щоденними новинами, які зазвичай готує педагог, щоб представити навчальні завдання дня.
Цілі ранкових зустрічей. Сформувати єдину спільноту. Стимулювати обмін думками, уважне слухання співрозмовника, залучення та участь у спільній діяльності. За допомогою щоденних ритуалів і стандартних заходів сформувати у дітей необхідні навички, щоб стати відповідальним членом громади (класної, шкільної).
Задачі ранкових зустрічей. Формують у дітей звичку піклуватися про інших. Сприяють створенню живої, відкритої і дружньої атмосфери на весь день. Сприяють виробленню правил. Створюють індивідуальні та колективні можливості для участі у спільній роботі. Переконують дітей у тому, що участь кожного з них у спільній роботі має велике значення. Сприяють розвитку важливих академічних навичок: слуханню співрозмовника, мовленню, узагальненню отриманої інформації, прийняттю рішень, читанню, письму, правопису та математиці.
Розвиток навичок спілкування. Учні молодших класів можуть висловлювати свою точку зору, чути відмінні думки інших дітей, аналізувати їх. Ранкова зустріч дає учням змогу брати участь у групових обговореннях, а педагогам – моделювати й активно розвивати в дітей уміння та навички ефективного спілкування.
Розвиток соціальних навичок. Соціальні навички розвиваються не в ізоляції, і не тоді, коли діяльність та моделі поведінки жорстко визначені. Уміння сприйняти точку зору іншої людини руйнує упередженість, сприяє толерантності . Такі соціальні компетентності допомагають людям жити у взаємній повазі, створюють умови для позитивного, відкритого спілкування.
Основні компоненти ранкової зустрічі Вітання. Учні разом із вчителем розміщуються в колі. Усі діти вітаються і звертаються один до одного на ім’я, що допомагає створити атмосферу дружби та приналежності до групи. Вітання створює спокійний і розважливий настрій для наступного елементу зустрічі.
Основні компоненти ранкової зустрічі Групове заняття. Розпочинається після спокійного обмірковування інформації. У класі створюється відчуття єдності, радості через виконання пісень, участі в іграх, коротких і швидких заняттях. Ігри та заняття, позбавлені елементів суперництва. Такі групові заняття, здебільшого, пов’язані з навчальною програмою чи темою, яка в цей час вивчається в класі.
Основні компоненти ранкової зустрічі Обмін інформацією. Учні висловлюють свої думки, обмінюються ідеями. Діти мають змогу дізнатися щось один про одного. Обмін інформацією допомагає розвивати навички, які дають змогу навчатися впевнено говорити й слухати. Кожна дитина може поставити запитання чи прокоментувати, а учень, який повідомляє інформацію, відповідає на запитання та коментарі товаришів.
Основні компоненти ранкової зустрічі Щоденні новини. Це коментування письмового оголошення, яке щодня вивішується на відповідному стенді чи дошці. Письмове оголошення налаштовує учнів на те, що має вивчатися цього дня, а також дає можливість обміркувати події та навчання попередніх днів. Щоденні новини можуть містити різноманітні завдання : заповнення календаря, перегляд розкладу виконання робіт, створення графіка.
Щоденні новинивізуально і фізично доступні для всіх;сприяють розвитку навичок читання і дають змогу постійно здійснювати адаптації;чіткі, прості, стислі;розбірливо та охайно написані;враховують мовленнєві навички, що відповідають вікові дітей;враховують вміння читати і писати, що відповідають вікові дітей;мають сталий формат.
Планування ранкової зустрічіДля проведення ранкової зустрічі потрібні визначений час, місце, килим або інше покриття на підлозі, а також стенд або класна дошка. Планування всіх компонентів зустрічі має враховувати:– інтереси й ідеї окремих дітей;– інтереси й ідеї групи;– навчальні теми;– ідеї, що виникли;– проблеми або занепокоєння, що витікають з відгуків або групових обговорень.
Планування ранкової зустрічіРекомендовану послідовність компонентів – вітання, обмін інформацією, групове заняття, щоденні новини – можна змінити відповідно до потреб кожного класу. Деякі педагоги закінчують ранкову зустріч груповим заняттям, оскільки воно створює відчуття спільноти, готує клас до роботи впродовж дня. Інші завершують ранкову зустріч щоденними новинами, оскільки це створює перехід до навчального матеріалу.