План семінару. Поняття та мета наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток»Навчальні ресурси на уроках біології з метою реалізації наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток»Реалізація наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» з досвіду роботи. Обговорення. Обмін досвідом
В пояснювальній записці навчальної програми з біології , затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 вказано, щореалізація наскрізних змістовних ліній полягає у відповідному трактуванні навчального змісту тем і не передбачає будь-якого його розширення чи поглиблення.
Наскрізна змістова лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» повинна орієнтувати вчителя на формування в учнів екологічної свідомості для збереження й захисту довкілля. Для цього вчитель повинен для себе чітко сформулювати поняття «екологічна безпека». Згідно зі ст. 50 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» «екологічна безпека – це такий стан навколишнього середовища, коли гарантується запобігання погіршенню екологічної ситуації та здоров’я людини» . Закон від 25.06.1991 № 1264-XII
Мета наскрізної змістової лінії«Екологічна безпека та сталий розвиток» формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, у результаті яких вони дбайливо й відповідально ставитимуться до довкілля, усвідомлюючи важливіcть сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства
Змістова лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» Учнів 6 класів орієнтують на:формування готовності до оцінки наслідків діяльності людини щодо природного середовища; застосування знань у справі охорони природи; оцінку значення рослин для існування життя на планеті Земля; оцінку значення рослин, грибів та лишайників у біосфері;
Змістова лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» Учнів 7 класів орієнтують на:формування розуміння про взаємозв’язки компонентів екосистеми; вплив людини та її діяльності на екосистеми; дотримання екологічної етики щодо поведінки людини в природі; значення охорони тваринного світу, природоохоронних територій; значення Червоної книги України.
Змістова лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» Учнів 9 класів орієнтують на:формування цілісної наукової картини живої природи; формування уявлення про історичний розвиток та єдність органічного світу; формування умінь пояснювати зв’язки між організмами в екосистемі; роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері;
Змістова лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» уміння застосовувати знання під час прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних умовах навколишнього середовища; уміння робити висновки про значення охорони природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері.
Екологічне законодавство. Конституція України – Основний Закон, який гарантує право громадян України на безпечне для життя та здоров’я довкілля. Закон України: « Про природно-заповідний фонд» (1992р.); «Про тваринний світ»( 2001 р.); «Про рослинний світ» ( 1999 р.); «Про екологічну мережу України» ( 2004р.); « Про охорону атмосферного повітря» (2001 р.); « Про екологічний аудит» ( 2004 р.); Кодекси: «Земельний», «Лісовий», «Водний», «Про надра»
Червона книга України — офіційний державний документ, який містить перелік рідкісних, вразливих і зникаючих видів тваринного і рослинного світу у межах України, а також узагальнені відомості про сучасний стан цих видів і заходи щодо їх збереження. Станом на 24 березня 2021 року до Червоної книги України занесено 1544 види, з них 687 тварини 857 — рослинний світ.
Наскрізна змістовна лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» є засобом інтеграції навчального змісту, опанування якого забезпечує формування ціннісних і світоглядних орієнтацій учня, що визначають його поведінку в життєвих ситуаціях, а саме : готовність дбайливо й відповідально ставитися до довкілля, брати участь у вирішенні питань навколишнього середовища. Вона формує в учнів готовність оцінювати наслідки діяльності людини на оточуюче середовище та усвідомлення відповідальності перед майбутніми поколіннями.
Навчальні ресурси на уроках біології з метою реалізації наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток»:компетентність екологічна грамотність і здорове життя. Хвилинки спілкування з природою;Екскурсії в природу; Заочні подорожі : «Подорож до лісу, річки і.т.д.» ; «Екологічними стежками»; Перегляд фільмів на екологічну тематику;
Проблемні питання Чи існують екологічні проблеми в світі, Україні, селі?; - Чи можете ви стверджувати, що екологічна поведінка є способом вашого життя?;- Чи вважаєте ви, що ваш спосіб життя впливає на навколишнє середовище? - Які, на вашу думку, повинні бути раціональні відносини між людиною і природою?;
Навчальні ресурси на уроках біології з метою реалізації наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток»:математична компетентність Завдання на виконання розрахунків, аналіз. За добу людина масою 60 кг споживає 430 г кисню. Одна 25-річна тополя за 5 місяців вегетації поглинає 42 кг вуглекислого газу. Скільки таких дерев необхідно для забезпечення киснем однієї людини на рік?
Навчальні ресурси на уроках біології з метою реалізації наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток»:компетентність уміння вчитися впродовж життя. Пошук інформації в біологічній літературі, довідковій системі програмних засобів для підготовка повідомлень про рідкісні рослини, гриби й лишайники, тварини;Підготовка повідомлень про природоохоронні об’єкти свого краю, інформування про них населення своєї місцевості ( створення брошур, листівок і т.д.);
Навчальні ресурси на уроках біології з метою реалізації наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток»: компетентність обізнаність і самовираження у сфері культури. Музичні твори;Спів птахів; Поезія як ілюстрація до вивчення явищ і процесів природи;твори образотворчого мистецтва;Фото рідної Землі;
Навчальні ресурси на уроках біології з метою реалізації наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток»: компетентність ініціативність іпідприємливість бізнес-плани;екскурсії на новітні біотехнологічні підприємства;зустрічі з успішними підприємцями. Валентин Фречка із Закарпаття, винайшов технологію виробництва паперу з опалого листя. Папір виготовляють на Житомирському картонному комбінаті.
{69 C7853 C-536 D-4 A76-A0 AE-DD22124 D55 A5}Уроки формування компетент-ностей. Уроки розвитку компетент-ностей. Уроки перевірки або оцінювання досягнень компетент-ностей. Уроки корекції основних компетент-ностей. Комбіно-вані уроки. Уроки-експедиції, уроки-дослідження, навчальні конференції, уроки-презентаціїПрактикуми, практичні та лабораторні роботи, уроки ролевої та ділової гри. Залікові уроки, вікторини, конкурси, захист проектів. Диспути, ігрові уроки, інтегровані, уроки-змагання, уроки-консультації, уроки - конкурси. Урок-мандрівка, бінарні уроки. Класифікація компетентнісних уроків
6 клас. Наскрізна змістова лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» Вступ. Біологія — наука про життя. Основні властивості живого. Науки, що вивчають життяучнів знайомимо з основними розділами й напрямами природничих наук, до яких належать ботаніка, анатомія, фізіологія, зоологія, мікробіологія тощо. Важливо, що науки про людину, будову її тіла, фізіологію й походження подаються в одному ряду зі знаннями про інші живі організми – рослини, тварини, мікроорганізми. Це ставить людей в один ряд з іншими об’єктами живої природи.
Така підкреслена взаємопов’язаність і є елементом формування екологічної свідомості під час вивчення цього питання. А отже, і початком реалізації наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека й сталий розвиток». Усвідомлення учнями того, що люди є частиною природи, автоматично підводить до думки про доцільність збереження довкілля.
Тема 2. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності. Одноклітинні організми. Середовища існування одноклітинних організмів, роль у природі та житті людини. Усвідомлення ролі одноклітинних організмів в екосистемах, взаємозв’язку людини і природи. Уміння застосовувати знання про одноклітинні організми для дбайливого ставлення і відповідальність кожної людини за збереження природи Одноклітинні організми в цій темі вивчаються на прикладі хламідомонади, евглени, амеби, інфузорії. В цьому дуже вдалому переліку представлені дві великі групи організмів – рослини й тварини.
Під час уроку наголошую, що одна з основних рис тваринних організмів, у тому числі одноклітинних, – споживання інших організмів. Одноклітинні рослини в цьому процесі є об’єктом. Після цього роблю акцент на споживанні великими тваринними організмами інших менших організмів, де має значення розмір.
Наголос на таких взаємовідносинах фактично ілюструє одну з головних характеристик екосистеми – перенесення речовин і енергії від одних організмів до інших. Таким чином діти переконуються, що навіть на рівні одноклітинних організмів відбуваються глобальні біологічні закономірності, й усвідомлюють роль одноклітинних в екосистемах. Це й буде елементом реалізації наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» в цьому питанні.
Тема 4. Різноманітність рослин. Рослинні угруповання. Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини. Усвідомлення необхідності збереження рослин та їх угруповань для екологічної безпеки та сталого розвитку. Прогнозувати наслідки нераціонального використання людиною рослин різних груп для життя на планеті та людини; застосовувати набутий досвід задля збереження навколишнього середовища; брати екологічну відповідальність на себе та проектувати різні можливості екологічної поведінки у школі, вдома. відповідальність на себе та проектувати різні можливості екологічної поведінки у школі, вдома
Рідкісні й типові рослинні угрупування лісу, які потребують охорони в Житомирській області скельнодубових лісів та скельнодубових лісів жовторододендронових ; (Словечансько-Овруцький кряж) звичайнососнових лісів, звичайно ялівцевих; ( пн. ) звичайнососнових лісів жовторододендронових; (пн.-зх.)ялиново–клейковільхово–звичайно-соснових лісів; ялиново–повислоберезово–звичайно-соснових лісів; (пн.)ялинових лісів ;(Українське Полісся)звичайнососново–хамедафново–сфагнові;
Рідкісні й типові рослинні угрупування водойм, лук, які потребують охорони в Житомирській області водяного горіху плаваючого (в заплавних водоймах Тетерева, Уборті, Ужа) водяного жовтецю плаваючого; глечиків жовтих; латаття білого та сніжно-білого (в озерах, руслах річок, заплавних водоймах, штучних водосховищах). плавуна щитолистого; ( водоймах заплав річки Уборті)ковили волосистої.
Біорізноманіття. Забудовник придбав ділянку лісу, озера та болота поблизу вашого міста. Забудовник осушить озеро та болото й побудує будинки. Ця ділянка є місцем відпочинку мешканців . Ви вирішуєте подати запит в органи місцевого самоврядування щодо законності будівництва. Які аргументи ви використаєте в зверненні?
Біорізноманіття. У мешканців не буде місця для відпочинку. Дійсно, люди втратять не лише місце відпочинку, а й доступ до природи. Буде знищено флору та фауну на цій території. 2. В озерах і болотах живуть рідкісні види, занесені до «Червоної книги України». Знищення озера та болота призведе до руйнування середовища існування цих видів і їх зникнення у вашому регіоні. Це важливий аргумент, бо є законодавство про захист довкілля. Але людей важко переконати у необхідності захисту видів з «Червоної книги України».
3. Багато тварин мешкає у лісах. Вирубування лісів змусить цих тварин залишити звичні місця та поставить під загрозу їхнє існування. Знищення лісу може спричинити суттєві зміни у довкіллі. Варто перевірити наявність дозволів відповідних органів на такі дії забудовника.4. Перелітні птахи зупиняються на болотах під час здійснення перельоту. В Європі є мало місць, придатних для гніздування. Водоплавні птахи гніздуються на обмежених територіях. Але ви можете отримати підтримку вашої кампанії з боку інших країн, де середовище перебування цих птахів охороняється. 5. Болото виконує функцію фільтру з очищення забрудненого поверхневого стоку. Під час дощів і танення снігу в болоті накопичується вода; в засушливу пору року вона живить джерела, струмки, річки.
Усвідомлення значення природи та її охорони;виявлення соціальної активності, відповідальності за збереження організмів й етичного ставлення до природи та її охорони.7 клас. Тема 4. Організми і середовище існування. Співіснування організмів в угрупованнях. Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика. Природоохоронні території.
Державний орган лісового господарства прийме рішення про засаджування великих площ хвойними деревами, що швидко ростуть і можуть бути джерелом деревини. Ці дерева ростуть дуже швидко і здатні поглинати велику кількість вуглекислого газу, виступаючи в ролі «зелених легенів». При вирубці дерев ці властивості зникають. Крім того, монокультурні ліси вважаються менш цінними з точки зору біологічного різноманіття: вони більш вразливі до хвороб У рамках державної політики, спрямованої на охорону довкілля, прийнято рішення про збільшення площі лісів з метою протидії зміні клімату. Держава пропонує кілька варіантів. Який із них вам здається найбільш прийнятним?
2. Державний орган з питань лісового господарства відведе землю для насадження змішаного лісу, який росте повільно. Такий вид лісів є більш природним, він складається з великої кількості ендемічних видів дерев. В такому лісі спостерігається багате біологічне різноманіття. Але ці ліси ростуть повільніше (більше часу витрачається на розвиток функції поглинання вуглекислого газу) та потребують складнішого обслуговування. 3. Фермерам нададуть субсидії для насадження лісів у сільськогосподарських угіддях. Цей метод сприяє боротьбі зі зміною клімату та зменшує проблему перевиробництва сільськогосподарської продукції. Але потрібні фінансові ресурси для надання субсидій.
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи. Біосфера як цілісна система. Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища. Ціннісне відношення до оточуючого середовища, правил, норм та законів про охорону довкілля, Пояснювати взаємодію організмів в екосистемах;значення колообігу речовин у збереженні екосистем;роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи. Проект (дослідницький) Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевостіЦіннісне відношення до оточуючого середовища, правил, норм та законів про охорону довкілля Описувати антропогенний вплив на природні екосистеми;брати участь у природоохоронній діяльності та дотримуватися екологічної культури в повсякденному житті
Уявіть, що ви — Голова обласної державної адміністрації. Ви дізналися, що кількість накопичених відходів у вашій області щороку збільшується. Ви вирішили звернутись до Прем’єр-міністра країни та запропонувати заходи для зменшення кількості відходів. Які з варіантів ви запропонуєте? 1. Стимулювання використання на підприємствах новітніх ресурозберігаючих, маловідходних технологій. 2. Впровадження програм, які заохотять громаду зменшити кількість відходів, створять умови для повторного використання та утилізації побутових відходів. 3. Використання сировини, що піддається біологічному розкладу. 4. Збільшення оподаткування як засіб протидії надлишковому пакуванню та захороненню відходів.
Існує багато питань, що пов’язані із впливом на стан довкілля. Які, на вашу думку, питання, пов’язані з охороною довкілля на світовому рівні, є найактуальнішими для нашого майбутнього? 1. Глобальна зміна клімату.2. Скорочення біорізноманіття Землі (або тваринних і рослинних видів). 3. Незбалансоване споживання ресурсів Землі. 4. Забруднення води, повітря, ґрунтів та зміна ландшафтів, від яких залежить наше існування.
Любий друже! Я благаю -Природу вмій любити,Не смій ніколи і нізащоЇй шкоду спричинити!Даремно квіточку не рви,Пташині спокій дай,Усе, що є навколо тебе,Люби й оберігай!Любий друже! Я благаю -Природу вмій любити,Не смій ніколи і нізащоЇй шкоду спричинити!Даремно квіточку не рви,Пташині спокій дай,Усе, що є навколо тебе,Люби й оберігай!Ми на своїй планеті –не тимчасові мешканці, а Мудрі Господарі!