Протягом I—IV ст. н. е. Римська імперія пройшла шлях від розквіту до поділу на дві окремі держави. Дізнаймося, як це відбувалося. Орієнтиром будуть запитання освітнього дартсу.
Номер слайду 3
1. Золотий вік» Римської імперіїЗ 96 по 192 рр. у Римі почала правити династія Антонінів (96-192 рр.). Часи правління перших п’яти імператорів цієї династії називають «золотим віком імперії». Щоб забезпечити стабільність влади та процвітання імперії, перший представник цієї династії Нерва запропонував процедуру усиновлення наступника влади. Згідно з нею, імператор за погодженням із сенатом мав ще за життя призначити собі наступника та всиновити його. Причому вибрати його мав не через родинні зв’язки, а лише за здібностями до управління державою та особистісними рисами. Колона Траяна в Римі (сучасний вигляд)Найвідомішими імператорами «золотого віку» були Траян та Марк Аврелій. Марк Ульпій Траян став імператором у 98 р. Він турбувався про дороги та гавані, чим сприяв розвитку торгівлі. За його пропозицією держава взяла на себе турботу про виховання сиріт і дітей із бідних сімей. Більшу частину свого життя він провів у походах. За часів Траяна Римська імперія досягла найбільших розмірів. Траян вів дві запеклі кровопролитні війни з племенами даків, що населяли територію сучасної Румунії. У результаті завоювання Дакія була перетворена в провінцію і заселена римськими колоністами. На честь перемог імператора Траяна над даками була споруджена колона заввишки 40 м - колона Траяна. Вона обвита, ніби стрічкою, мармуровими рельєфами, які зображають сцени війни з даками. У постамент колони замуровано золоту урну з прахом імператора Траяна, а на вершині встановлено його статую.
Номер слайду 4
ПРАКТИЧНА РОБОТАЗа допомогою карти визначте, які території були завойовані за часів правління імператорів різних династій. Визначте час, коли Римська імперія досягла найбільших розмірів. За допомогою географічних орієнтирів (ріки, моря, океан, гори тощо) опишіть її територію. Які народи та країни входили до її складу?Після завоювання Дакії Траян рушив походом в Азію, підкорив північну Аравію. Зрештою Траян захопив частину Вірменії і все Дворіччя, аж до Перської затоки. Але зненацька в тилу вибухнули повстання підкорених народів. Це змусило Траяна відступити і відвести війська. Повертаючись на батьківщину, він захворів і помер (117 р.). Бюст Траяна. Походи Траяна були останніми завойовницькими війнами Риму. Наступник Траяна імператор Адріан відмовився від усіх завоювань на сході, крім Аравії. У середині II ст. Римська імперія в основному переходить від наступу до оборони своїх величезних володінь. Римські воїни (рельєф з колони Траяна)
Номер слайду 5
Одним із найвидатніших римських імператорів уважають Марка Аврелія, який був при владі впродовж 161-180 рр. З дванадцяти років вивчав філософію. Свої погляди він виклав у філософській праці в 12-ти книгах «До самого себе» («Роздуми»). На думку Марка Аврелія, перша заповідь ідеального правителя - підпорядкування почуттів розумові. Друга - служіння обов’язкові: «Виконуй ту справу, на яку поставлений». Головне для правителя, на його думку, - це любов і повага до людей та виконання обов’язку перед ними.• Обговоріть . Порівняйте правління Марка Аврелія та його сина Коммода. Чи згодні ви з думкою, що передача вищої влади за спадком часто призводила до трагічних подій в історії Риму?Марк Аврелій намагався жити й правити державою у повній злагоді зі своїми правилами. Тож його вважають тим філософом на троні, про якого мріяли і греки, і римляни. Все правління Марка Аврелія було заповнене війнами. У багатьох він особисто очолював військо. Та несподівано у війську спалахнула чума. У 180 р. від чуми помер і Марк Аврелій. Марк Аврелій (кінна статуя)Спадкоємцем Марка Аврелія став його син Коммод. Це був жорстокий та розбещений імператор. Коммод був першим імператором, який вийшов на арену амфітеатру як гладіатор. Він навіть збирався вступити на посаду консула в одязі гладіатора. Але напередодні, в ніч на 1 січня 193 р., Коммод був убитий змовниками. Так загинув останній представник династії Антонінів, яка правила Римською імперією майже століття. Кінець Антонінів збігся з кінцем благополуччя Римської імперії.
Номер слайду 6
2. КРИЗА В РИМСЬКІЙ ІМПЕРІЇДіємо: практичні завдання. Укладіть карту пам’яті «Кризові явища в Римській імперії та пошук виходу з кризи». Римська імперія мала величезну територію, сильну армію і, здавалося, ніщо не могло похитнути її могутності. Проте в господарстві імперії розпочалася криза (занепад). Основою всього господарства була праця рабів/рабинь. Вони працювали в полі й пасли худобу, зводили будинки й акведуки, палаци та храми. Поміркуймо!Наскільки раби/рабині були зацікавлені в результатах своєї праці?Дешева рабська праця витіснила працю вільних ремісників і селян, у яких, до того, землевласники поступово відібрали їхні землі. Вільні селяни, ремісники розорялися й перетворювалися на пролетарів — людей без майна й без роботи, які живуть подачками, охоче беруть участь у будь-яких заколотах. Тільки в одному Римі в II ст. н. е. жили близько 200 тис. пролетарів, які не працювали, але щодня одержували їжу, а іноді й гроші. Від римської влади вони вимагали безкоштовних розваг, насамперед гладіаторських боїв. Гасло «Хліба й видовищ!» стало правилом їхнього життя. Роздавання хліба (фреска, Помпеї)Які наслідки мала звичка пролетарів до постійного неробства?
Номер слайду 7
З III ст. власники великих земельних маєтків відмовилися від використання рабської праці. Вони надавали рабам ділянку землі та дозволяли мати сім’ю, власне невеличке господарство. За це колишній раб мав сплачувати власникові орендну плату за користування ділянкою та віддавати певну частку від урожаю. Орендарями також ставали розорені городяни, вільні селяни та інший збіднілий люд — їх називали колонами. Римські імператори дедалі менше залишалися на престолі, багатьох із них убивали під час змов. Якщо протягом II ст. н. е. правили дев’ять імператорів, то в III ст. н. е. їх змінилося понад 40!Колони-орендаріЧим положення колонів відрізнялось від положення рабів?
Номер слайду 8
У другій половині III ст. н. е. почастішали напади на Римську імперію варварських племен (варварами римляни називали будь-яких чужинців). Імператори Риму зі змінним успіхом вели війни з готами, галлами, бургундами та іншими народами. Легіони ледве відстоювали кордони імперії. Для захисту кордонів імперії від варварів імператори наказували будувати величезні оборонні споруди — вали. Таким чином, Рим від завойовницьких походів перейшов до оборони від варварських племен. КРИЗА В РИМСЬКІЙ ІМПЕРІЇ ІІІ СТ. ДІОКЛЕТІАН І КОНСТАНТИН1. Чи можемо ми, ознайомившись із картою, стверджувати про кризові явища в Римській імперії? Доведіть або спростуйте свою думку.2. З якою метою на північно-східних кордонах імперії базувалися табори римських легіонів?Пізнавально й цікаво. У 122 р. імператор Адріан побудував на кордоні Риму в Англії 117-кілометровий оборонний вал з фортами (фортецями) й 10-метровими ровами з обох боків.
Номер слайду 9
3. ІМПЕРАТОРИ ПРОТИ КРИЗИ В ІМПЕРІЇУ III ст. Римська держава потерпала від кризи у владі. З 235 по 284 р. на імператорському престолі змінилося 22 імператори. Діоклетіан, обраний у 284 р., заходився наводити лад в імперії «залізною рукою». Провів військову, фінансову, адміністративну реформи. Діоклетіан переслідував християнство. Але ці заходи тільки призупинили кризу в імперії. Пізнавально й цікаво. У 305 р. Діоклетіан зробив вчинок, украй незвичайний не тільки для римських імператорів, а й монархів загалом: він добровільно залишив трон і поїхав з Риму до рідної Далмації. Тут за його наказом був побудований грандіозний, добре укріплений палац-фортеця, в якому колишній правитель Римської імперії провів останні роки життя (305-308 рр.), оточивши себе нечуваною розкішшю. Палац-фортеця Діоклетіана (реконструкція (а); сучасний вигляд (б))1. Поміркуйте, чим можна пояснити відмову імператора від влади. Як цей вчинок характеризує його як особу?2. Хто, крім Діоклетіана, добровільно зрікся влади в Давньому Римі?3. Чи відомі вам такі випадки у світовій історії?
Номер слайду 10
Наступник Діоклетіана — Константин продовжив реформи, розпочаті Діоклетіаном. Було впроваджено золоту монету солід, для впорядкування податкової системи мешканці міст прикріплювалися до місця проживання, а колони — до земельних ділянок.Імператор Константин (мармуровий бюст IV ст.)Через те, що громадяни Риму поступово перетворювалися на закріпачених платників податків, Константин був змушений брати на службу до римської армії дедалі більше варварів: скіфів, готів, франків. Він був першим імператором, що призначав варварів консулами. Константин заснував нову столицю Римської імперії, назвавши її Другим, або Новим, Римом. Але незабаром це місто почали називати Містом Константина — Константинополем (сучасний Стамбул, розташований на території Туреччини). У 330 р. столицю Римської імперії перенесли до Константинополя. У 395 р. відбувся поділ імперії на Західну й Східну.
Номер слайду 11
Пізнавально й цікаво. Константинополь побудували на місці давнього грецького міста, що називалося Візантій. На його будівництво витратили величезні кошти. Щоб додати блиску новій столиці, пограбували стару: з Рима вивезли безліч статуй. Переселилася до Константинополя й частина римської знаті. Місто Константина (реконструкція)Як часто у світовій історії міста називають іменами видатних діячів? Наведіть приклади.
Номер слайду 12
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯІ. Знаю й систематизую нову інформацію1. Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Римська імперія від розквіту до поділу»: поєднайте кожне із запитань для самоконтролю з відповідним смайликом успіху. Дайте відповіді на запитання.2. Робота з ілюстрованим проєктом «Історія давнього Рима на лінії часу» наближається до завершення. Перевірте, чи знаєте ви послідовність подій історії: розташуйте запропоновані події в хронологічній послідовності.
Номер слайду 13
ІІ. Обговоріть у групі1. Як ви розумієте вислів «Хліба та видовищ!»? Чому таке явище виникло в Давньому Римі?2. Чим політика Константина щодо християн відрізнялася від політики, яку проводив Діоклетіан?3. Що спільного було в політиці Діоклетіана й Константина?4. Розтлумачте вислів «наводити лад залізною рукою».ІІІ. Мислю творчо. Перевірте, як ви розумієте значення понять, пов’язаних з історією давнього Риму: створіть зі слів хмаринки кросворд (за допомогою канцелярських приладів чи у онлайн-сервісів) і розгадайте його разом з однокласниками/однокласницями.