План. Ролі та функції асистента вчителя в класі з інклюзивним навчанням. Основні компетенції, якими повинен володіти асистент вчителя. Побудова ефективних взаємовідносин між педагогом та його асистентом. Значення, сутність та моделі спільного викладання. Ведення документації асистентом вчителя
Асистент підтримує учителя в роботі з УСІМА учнями в класі з інклюзивним навчанням, забезпечуючи особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами, бере участь у розробці та виконанні Індивідуальної програми розвитку учня, адаптує навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у класі.
Основні функції асистента вчителя. Організаційна допомога дитині при виконанні завдань, залучення учня до різних видів навчальної діяльності, участь у розробці індивідуальної програми розвитку, адаптування навчальних матеріалів, ведення документації. Навчально-розвивальнасприяння виявленню та розкриттю здібностей, талантів та обдарувань учнів шляхом їх участі в науковій, технічній та художній діяльності. Діагностична: разом із групою фахівців оцінка навчальних досягнень та аналіз динаміки розвитку учня. Прогностична:участь у розробці індивідуальної програми розвитку, перегляд актуальних цілей для дитини з особливими освітніми потребами. Консультативна:спілкування з батьками, надання необхідної консультативної допомоги, інформування про досягнення учнів.
Спільне викладання – це така організація освітнього процесу в класі, коли два чи більше спеціалісти спільно проводять викладання у різноманітній групі учнів (серед яких є діти з особливими освітніми потребами) в єдиному фізичному просторі (класі). Спільне викладання передбачає участь двох або більше педагогічних працівників, які спільно викладають навчальний матеріал і є рівноправними у процесі навчання
Основні моделі спільного викладання. Консультування. Наставництво. Співпраця. У контексті даної моделі вчитель може виступати консультантом асистента у питаннях адаптації чи модифікації тих чи інших навчальних завдань. Вчитель та асистент активно спілкуються, діляться спостереженнями за учнями, підвищують знання один одного у тих питаннях, де вони є компетентними. В моделі співробітництва передбачається розподіл обов’язків між вчителем та його асистентом. Ця модель по праву вважається однією з найбільш ефективних
Підтримуюче викладання. Цей підхід відомий як метод «один викладає, інший допомагає», або «ведучий і помічник». Такий підхід слід використовувати обережно – якщо один учитель постійно виконуватиме роль ведучого, це може применшити роль іншого вчителя або викликати втрату довіру до нього. Також це може підвищити залежність учнів від учителя-помічника. При такій формі викладання ведучий учитель визначає організацію змісту уроку, методи викладання, навички, які учням необхідно розвинути для виконання навчальних завдань, тощо. Учитель-помічник проводить окремі фрагменти уроків з малими групами учнів.
Паралельне викладання. Паралельне викладання відбувається лише тоді, коли педагоги працюють одночасно з різними групами учнів в одному класі. Основною перевагою паралельного викладання є зменшення кількості учнів, з якими працює один учитель, що дає змогу індивідуалізувати навчальний процес і краще врахувати індивідуальні потреби окремих учнів. При паралельному викладанні навчальний зміст може бути однаковим або різним для двох груп учнів. Формування груп також може відбуватись по-різному: учителі можуть поділити клас на дві групи порівну або один учитель може працювати з більшою групою учнів, а другий – з меншою.
Додаткове викладання. Додаткове викладання практикується тоді, коли треба, щоб один з педагогів підсилив якість викладання іншого педагога. Це може відбуватись, наприклад, коли один з педагогів ще раз повторює інформацію іншими словами (парафраз), моделює необхідні навички. Зазвичай при використанні цієї форми спільного викладання один з педагогів несе основну відповідальність за розробку плану уроку. Обидва педагоги беруть участь у представленні навчального матеріалу, хоча їхні методи можуть трохи відрізнятись. Наприклад, один учитель може читати інформацію вголос, а другий-робити нотатки на дошці або на фліпчарті.
Викладання в командіУ процесі командної роботи вчителі зазвичай роблять усе, що робить традиційний вчитель (планують, викладають, оцінюють, несуть відповідальність за навчання усіх учнів у класі). Основною характеристикою командної роботи є одночасне ведення уроку двома педагогами, які проводять урок по черзі, підтримуючи один одного. Учителі розподіляють обов`язки з планування та викладання. Такий спосіб організації спільної роботи потребує високої міри зосередженості, тому рівень комфорту й задоволеності спільною працею повинен бути досить високим. Між учителями повинен існувати високий рівень взаємної довіри та поваги.
Переваги спільного викладанняможливість до залучення всіх учнів класу до роботи протягом уроку;урізноманітнення форм та методів викладання; навчального матеріалупідвищення педагогічної майстерності педагогів.ефективний моніторинг актуальних потреб учнів;підвищення ефективності навчального процесу;більша кількість дітей отримує індивідуальну допомогу
Підтримуюче викладання. Вчитель визначає організацію, зміст та цілі уроку, вміння та навички, якими мають оволодіти учні. Асистент вчителя проводить окремі фрагменти уроків з малими групами, допомагає учням під час їхньої роботи над завданнями, додатково пояснює завдання, допомагає записати відповіді, особливо приділяючи увагу учням з особливими освітніми потребами. Саме з такого підходу необхідно починати спільне викладання, так як воно не вимагає багато часу на планування.
Паралельне викладання. Вчитель та асистент одночасно працюють з групами учнів у класі. Основною перевагою паралельного викладання є зменшення кількості учнів, з якими працює один учитель, що дає змогу індивідуалізувати навчальний процес, шляхом залучення асистента, і краще врахувати потреби учнів. Навчальний зміст для груп може бути як однаковим так і змінюватись. При застосуванні паралельного викладання між учителем та асистентом повинен відбуватись обмін спостереженнями за прогресом у виконанні завдань учнями.
Додаткове викладання. Додаткове викладання може застосовуватись тоді, коли асистентові необхідно додатково пояснити той матеріал, що викладає вчитель. Асистент вчителя в ході уроку може повторювати інформацію від учителя іншими словами, проводити попереднє заняття для учнів які мають особливі освітні потреби, брати участь у представленні навчального матеріалу. Додаткове або взаємодоповнююче викладання є гарною нагодою для асистента отримати необхідну практику та підвищити впевненість у власних силах
Викладання в командіОсновною його характеристикою є одночасне ведення уроку вчителем та асистентом. Педагог та асистент подають навчальний матеріал по черзі, підтримуючи один одного. Асистент вчителя несе таку ж відповідальність як і вчитель за представлений матеріал. Такий метод викладання не буде ефективним без належного рівня довіри та комфортних взаємовідносин між вчителем та асистентом; вони мають бути готовими до узгодження стилів викладання.
Ведення документаціїІндивідуальна програма розвитку. Асистент вчителя веде спостереження за дитиною з особливими освітніми потребами, фіксує їх, слідкує за заповненням фахівцями відповідних розділів індивідуальної програми розвитку, що є основним документом, який визначає характер освітніх послуг. Цілі кожної індивідуальної програми розвитку переглядаються не менш ніж двічі на рік, а в разі потреби можуть бути актуалізовані та змінені частіше. Результати спостереження асистента вчителя, прогрес чи труднощі у досягненні поставлених цілей обов’язково в ній записуються. Графік роботи. Складають, узгоджуючи його з розкладом уроків у закладі та графіками заняття інших фахівців. Розклад уроків. Асистент вчителя не лише записує розклад уроків, але й планує свою присутність на них.
Ведення документаціїЩоденник спостережень. Асистент вчителя ретельно спостерігає за розвитком учнів з особливими освітніми потребами. Свої спостереження про успіхи та труднощі він фіксує у щоденникові. Графіки. Складання асистентом графіків надає можливість наочно відстежувати динаміку розвитку дитини. Особливо при консультуванні батьків даний вид фіксації дає змогу чітко та швидко виділити ті сфери діяльності дитини, у яких вона має прогрес або труднощі. Розклад уроків. У ньому можна передбачити такі графи:- Індивідуальний супровід дитини;- Відвідування уроків в класі;- Адаптація навчальний матеріалів.