Зміст матеріалу.1. Роль асистента вчителя в інклюзивному класі. 2. Функції асистента вчителя. 3. Обов'язки вчителя та асистента вчителя. 4. Основні моделі спільного викладання в класі. 5. Модель співпраці. 6. Яким є успішний асистент учителя.7. Яким є успішний асистент учителя.
Роль асистента вчителя в інклюзивному класіОсновне завдання – допомога вчителю в забезпеченні особистісно-зорієнтованого, індивідуального підходу в освітньому процесі, зокрема у створенні індивідуальної програми розвитку для дитини з особливими освітніми потребами. Оформлює та веде відповідну документацію. Забезпечує пізнавальну активність дітей з ООП. Спостерігає за поведінкою, успіхами, труднощами дитини, надає поради та пропозиції.
Функції асистента вчителя постійно спілкується з батьками, надаючи їм необхідну консультативну допомогу; інформує членів команди супроводу та батьків про досягнення учня. допомагає в організації навчально-виховного процесу; надає допомогу учням з ООП; проводить спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей; допомагає концентрувати увагу, сприяє формуванню саморегуляції та самоконтролю учня; співпрацює з фахівцями, які працюють з дитиною з ООП та приймають участь у розробленні ІПР, забезпечує разом з іншими працівниками здорові та безпечні умови навчання, виховання та праці;веде встановлену педагогічну документацію; разом із вчителем формує учнівське портфоліо. співпрацюючи з вчителем класу, надає освітні послуги, спрямовані на задоволення освітніх потреб учнів; здійснює соціально-педагогічний супровід дітей з ООП; дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію учнів; сприяє розвитку дітей з ООП, поліпшенню їхнього психоемоційного стану; стимулює розвиток соціальної активності дітей, сприяє розкриттю їх здібностей, талантів, шляхом їх участі у науковій, художній творчості; створює навчально-виховні ситуації, обстановку оптимізму та впевненості у своїх силах і майбутньому. разом з командою супроводу розробляє ІПР; вивчає особливості діяльності й розвитку дітей з ООП;оцінює навчальні досягнення учня; оцінює виконання ІПР; вивчає та аналізує динаміку розвитку учня..разом з вчителем аналізують відповідність вимог навчальної програми та методів, що використовуються на уроці; визначають актуальні і потенційні можливості дитини з ООП; з’ясовують у чому учень потребує підтримки і якого характеру.
Обов’язки вчителя та асистента вчителя. {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Обов’язки вчителя. Спільна робота вчителя та асистента вчителя. Обов’язки асистента вчителя. Оцінити навчальні потреби учня з ООП, його сильні та слабкі сторони. Обговорити можливості учнів з ООП, його сильні та слабкі сторони. Брати участь у складанні ІПР. Вести спостереження за особливостями психофізичного розвитку учнів з ООП. Оформлювати встановлену педагогічну документацію. Спланувати роботу на уроці, відобразити у конспекті уроку адаптовані та модифіковані завдання для учнів з ООП. Обговорити необхідні адаптації та модифікаціїнавчального матеріалу з огляду на потреби учнів та відповідно до ІПР. Адаптувати/модифікувати навчальний матеріал для учнів з ООП; за потреби виготовляти потрібні наочні, роздаткові та інші матеріали. Виконувати план уроку. Спостерігати за процесомнавчання, за потребидопомагати учням з ООП. Залучати учнів з ООПдо виконання окремихвидів діяльності спільноз класом. Аналізувати ефективність застосованих методів навчання Проводити додатковепояснення учням з ООП,корегувати їх навчальну діяльність. Формувати та сприяти закріпленню конкретних умінь, навичок. Слідкувати за динамікою розвитку учнів з ООП та оцінювати її. Слідкувати за виконанням ІНП. Обговорити спостереження. Обмінятись інформацією. Обговорити пропозиції щодо доповнення ІНП, ІПР (чи внесення змін)Надавати вчителю інформацію щодо навчальної діяльності учнів з ООП. Спостерігати за поведінкою учнів та надавати інформацію вчителю. Вести щоденник спостережень. Оформлювати портфоліо учнів з ООП. Звітувати перед батьками та психолого-педагогічним консиліумом щодо навчальних досягнень учнів з ООП. Обговорити інформацію про учнів з ООП. Дотримуватися конфіденційностіЗвітувати перед психолого-педагогічним консиліумом щодо динаміки розвитку учнів з ООП. Консультувати батьків
Основні моделі спільного викладання в класіМодель консультування. Вчитель може виступати консультантом асистента у питаннях адаптації та модифікації навчальних завдань. Модель навчання Вчитель та асистент вчителя по черзі навчають один одного з тих питань, в яких вони є компетентними. Модель співпраці Передбачається розподіл обов’язків між вчителем та асистентом.
Модель співпраціПідтримуюче викладання. Цей підхід також відомий як «один викладає, інший допомагає», або «ведучий і помічник». Паралельне викладання. Паралельне викладання відбувається тоді, коли педагоги працюють одночасно з різними групами учнів в одному класі. Додаткове викладання практикується тоді, коли треба, щоб один з педагогів підсилив якість викладання іншого педагога. Викладання в команді це одночасне/почергове ведення уроку двома педагогами. За такої форми спільного викладання учні взаємодіють з усіма вчителями в класі, що є ключовим для дітей з ООП.
Яким є успішний асистент учителя. Володіє законодавчо-теоретичною базою знань:- основи законодавства України про освіту;- міжнародні документи про права людини й дитини;- державні стандарти освіти;- індивідуальні аспекти розвитку дітей з особливими освітніми потребами;- норми й правила ведення документації. Володіє практичними навичками:- застосування професійних знань у діяльності;- здійснення педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання;- вміння налагоджувати міжособистісні стосунки між усіма суб’єктами освітнього процесу. Володіння особистісними якостями:- застосування професійних знань у діяльності;- здійснення педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання;- вміння налагоджувати міжособистісні стосунки між усіма суб’єктами освітнього процесу.
Висновки. Пріоритетними напрямами діяльності асистента є сприяння соціальній, емоційній та когнітивній адаптації кожної дитини з тим, щоб вона відчувала себе неповторним, повноцінним учасником суспільного життя. У класах, де навчаються учні з різними рівнями розвитку та здібностей, педагоги мають підтримувати один одного у застосуванні найефективніших стратегій навчання. Якщо у школі створено доброзичливу, невимушену атмосферу, якщо тут визнають унікальність кожного (і педагога, і учнів) та підтримують їх, це суттєво підвищує ефективність навчання. Школа, клас мають стати рідними для учнів та їхніх родин. На мою думку, найголовніша роль ассистента учителя – створення корекційного середовища для дитини з ООП. Виконуючи свою місію, асистент учителя повинен стати для такої дитини наставником, вихователем, другом, який щохвилини, щосекунди, щомиті поруч. Він розуміє не лише слова і думки дитини, а й її погляд, відчуття, душевний стан. Успіхів нам усім у цій нелегкій справі!