презентація, розробки уроків до поеми "Мойсей" І.Франка

Про матеріал

Даний блок містить презентацію до поеми, розробки уроків, літературний диктант, розкриття образу Мойсея у Біблії і в поемі, ілюстративний матеріал, рубрику "Це цікаво", творчі і пошукові завдання , значення творчості І.Франка.

Зміст архіву
Перегляд файлу

УРОК 

                                                  Бажав я для скованих волі,

       Для скривджених кращої долі

       І рівного права для всіх:

       Це весь і єдиний мій гріх!

        І.Франко

 

Тема Поема «Мойсей» – одна з вершин творчості І. Франка. Проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам’яті. Неоромантичне звучання поеми.

 

Мета: розкрити сюжетну лінію і духовне багатство поеми, пояснити біблійну основу сюжету, його актуальність для епохи національно-визвольних рухів; визначити найнапруженіші фрагменти; розкрити проблематику твору, її неоромантичне звучання, історичний шлях нації, пробудження національної свідомості, історичної пам’яті; довести, що поема “Мойсей” – одна з вершин художньої творчості поета; виховувати в учнів любов до України, почуття відповідальності перед нею, перед народом.

Міжпредметні зв’язки, мистецький контекст: історія України, скульптура.

Обладнання, наочність: репродукції скульптури Мікеланджело «Мойсей» або матеріал уроку мультимедійного посібника.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

ЗМІСТ УРОКУ

 

І. Перевірка домашнього завдання.

  • Відповіді на запитання підручника.
  • Чому постать Франка є символом громадянськості, незламності?
  • Прокоментуйте, як ви вважаєте, лірика І.Франка – це відбиття тієї доби чи духовно наповнених відчуттів на тлі вихолощеного буття?

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Історичний контекст: події 1905 року.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1  Слово вчителя

Загальновизнано, що у найкритичніші для свого буття хвилини, в часи, коли особливого трагізму набуває питання «бути чи не бути?», народ титанічними зусиллями волі здобувається на самозахист і породжує із своїх глибин оборонця майбутнього. Так було з Шевченком, так було і з Франком, який, ступивши вслід за Кобзарем, пішов далі нього, взявши на себе тягар «національного каменяра», який вважав своїм моральним обов’язком «віддати працю свого життя тому простому народу». Саме поема «Мойсей стала підсумком тих глибинних роздумів поета над проблемою провідника і народу, тривожних переживань за його долю, його громадсько-політичний і духовний поступ. Вона перекладалася російською, грузинською, польською, болгарською, чеською, угорською, німецькою, англійською та іншими мовами світу.

І.Франкові належить близько 30 ліро-епічних поем – філософських, історичних, сатиричних. Найкращою з них, безумовно, є поема «Мойсей». Спільним особливостями філософських поем І.Франка є:

  • гіперболізація зображуваних картин;
  • узагальнення образів, що переростають у філософські символи;
  • глибока емоційність;
  • пафос художньої мови.

Поштовхом до створення образу Мойсея була скульптура Мікеланджело – образ біблійного Мойсея, яку побачив І.Франко у 1904році, перебуваючи в Італії.

2  Мистецький контекст

 Розгляд репродукцій скульптури Мікеланджело «Мойсей».

 Образ Мойсея (1513-1516 рр.) Мікеланджело наповнений великим внутрішнім пафосом. Біблійний пророк зображений в той момент,  коли, спустившись з гори Синай, він побачив, що народ відлив золотого тільця і поклоняється цьому ідолу. Стриманий гнів Мойсея передає і рух могутньої фігури, і вираз красивого вольового обличчя, в якому є щось жорстоке. Він пристрасно дивиться вдаль, готовий кинутись туди, де твориться несправедливість. Навіть мимовільного погляду досить, щоб переконатися в підпорядкованій ролі сюжету. Мойсея визначають перш за все мудрість і вольова сила.

Не без підстав припускають, що «Мойсей» - втілення мрії про героя, людину, спроможну очолити справу об’єднання роздробленої Італії, відстояти її національну незалежність.

Цікаво

А  І.Франко вказував на те, що Біблія ще змалку була одним із чинників його творчого натхнення: «Узагалі мене вже в гімназії тягло на Схід. Я читав у церковнім тексті і в німецькім перекладі Святе Письмо, любувався пророками і переклав віршами цілого Іова». Отже, Франко ще в підлітковому віці – пильний читач і захоплений перекладач Старого Заповіту. І вже тоді вважає Біблію не стільки релігійними святощами, скільки об’єктом дослідження. «Біблію можна теж уважати збіркою міфів, легенд і психологічних мотивів, які в самій Біблії опрацьовані в такий чи інший спосіб, зате сьогодні можуть бути опрацьовані зовсім інакше, відповідно до наших поглядів на світ і людську природу», - таким було ставлення Франка до Святого Письма протягом усього творчого шляху, хоч як би змінювалися його світоглядні й естетичні позиції.

Б  Одним з найвеличніших міфологічних образів Франко вважав образ Мойсея. У передмові до російського перекладу поеми “Мойсей” автор писав:

«…Мойсей все-таки является самой грандиозной фигурой древней истории человечества, фигурой, обставленной таким множеством глубоко правдивых и часто удивительных подробностей, что если не для историка, то, по крайней мере, для человеческого воображения и для его поэтического воспроизведения представляет неисчерпаемый источник тем и вдохновений. Мойсей, рождённый в рабстве и возвышенный в юности до пребывания в царском дворце; Мойсей – убийца и изгнанник; Мойсей – пастух, получающий божее откровение; Мойсей, вопреки своей воле, народный вождь, увлекающий свой народ из плодоносной египетской земли в пустыню и вместе с тем из рабства на свободу; и в конце концов – Мойсей – непризнанный пророк, сорок лет кочующий со своим народом в пустыне и немогущий в продолжении этого времени пройти небольшое пространство между Египтом и Палестиной, которое даже тогдашние путешественники проходили в течении нескольких дней, - вот ряд удивительных сюжетов для поэта.

 Мойсей, переборовши багато труднощів, наблизився до обітованої землі, але не ступив на неї з народом, який розчарувався у своєму вождеві.

 Этот краткий, но высоко трагический момент, я разработал отчасти на основании библейского предания, отчасти же на основании психологического анализа в 20 песнях своей поэмы, представив в них обострение натянутых отношений между пророком и народом до полного разрыва и затем возвышение души пророка рядом искушений и откровений до непосредственного общения и единения с наивысшим существом, Иеговой.

 Понятно само собою, что, кроме исторического и психологического интереса, поэма имеет и символическое значение, а как произведение украинца не лишена также и национальной окраски, неизбежной всегда, когда международный сюжет проходит сквозь призму индивидуального темперамента и обогащается при этом живыми впечатлениями и картинами его личного воображения».

 

3  Слово вчителя

Однією з провідних тем у творчості І. Франка є тема народу, його минулого й майбутнього, його історичного призначення і місця серед інших народів. Особливо могутньо і яскраво прозвучала ця тема в поемі "Мойсей". Поема написана у переддень п’ятдесятиріччя поета. На цей час І.Франко мав уже чималий життєвий досвід. І оглядаючи духовним зором пройдений шлях, він з болем і тривогою роздумує над тим, чого прагнув, на що поклав працю свого життя. Відчуваючи потребу до кінця висловитися, озвучити свої сумніви і тривоги, він створює поему «Мойсей», звертаючись до духовного світу біблійних пророків. Цей твір був безпосереднім відгуком поета на події революції 1905 року в Росії.

В основу сюжету покладено біблійне оповідання про Мойсея, єврейського пророка, що вивів свій народ із єгипетської неволі і сорок років вів його через важкі випробування до нової Батьківщини - обіцяної Богом землі. Перенісши біблійний сюжет на український ґрунт, Франко створив багатопроблемний твір, у якому відтворив історичну долю України, порушив проблему духовної єдності народу як основи національного і державного відродження нації. Сам І.Франко писав: “Основною темою поеми я зробив смерть Мойсея як пророка, не признаного своїм народом. Ся тема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і основана на біблійнім оповіданні”.

Поема є окрасою й гордістю української літератури. Це глибокий філософський твір про взаємини вождя і народу на шляху боротьби за кращу долю.  

Відвідавши Франка в час роботи над твором «Мойсей», Коцюбинський побачив у постаті поета апостола, що вразив його високістю думки й водночас простотою, убогістю домашнього побуту: “В своїй убогій хаті сидів він за столом босий і плів рибацькі сіті, як бідний апостол, плів сіті і писав поему “Мойсей”. Не знаю, чи попалася риба в його сіті, але душу мою він полонив своєю поемою”.

Сам Франко  про поему «Мойсей» писав: «Моя поема основана майже вся на біблійних сюжетах. Я… спробував у своїй поемі показати Мойсея на схилі літ, коли він вже близько підійшов до омріяної землі, але даремно намагається схилити свій народ ввійти в цю країну і в кінці йде від нього, щоб хоча самому дійти до бажаної вітчизни. Цей короткий, але високо трагічний момент я обробив в поемі почасти на основі психологічного аналізу у двадцяти піснях своєї поеми. Показавши в них загострення конфлікту між пророком і народом аж до повного розриву, а потім піднесення душі пророка через ряд спокус і одкровень до безпосереднього спілкування і з’єднання з найвищою істотою Єговою…. Ся тема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і основана на біблійному сюжеті».

Надзвичайно тяжкою була доля Мойсея, він повинен був збудити в пригнобленого народу потяг до свободи, переконати його, що прагнення ситого, але бездуховного життя не може бути шляхом до щастя.

Хто здобуде всі скарби землі,

І над все їх полюбить,

Той і сам стане їхнім рабом,

Скарби духу згубить.

Народ майже розгубив оті великі "скарби душі" і втратив можливість знайти обітований край, а тому звинуватив Мойсея в усіх своїх бідах, не оцінивши його великої пожертви, і в цьому трагедія народу. Після сорокарічних мандрів єврейський народ зупинився в безплідній місцевості Моава. Залишилося пройти зовсім мало, і народ дістався би до землі обітованої. Але народ знесилився, зневірився і зупинився на шляху до великої мети. Підбурені демагогами Авіроном і Датаном, євреї збунтувались проти свого пророка і перестали його слухатись. Вони нехтують своїм майбутнім і думають лише про задоволення своїх щоденних потреб.

XII-XIX розділи поеми відтворюють душевні муки Мойсея після його вигнання з табору, внутрішню боротьбу, важкі сумніви пророка в доцільності справи, якій він служив усе життя. Ці вагання і сумніви, що підточують віру пророка у велику мету, втілені в образі демона пустині Азазеля, який спочатку болючими питаннями, а згодом устами рідної матері Мойсея і наприкінці жахливими картинами майбутнього життя євреїв на обітованій землі остаточно підриває віру пророка в Єгову - в ту священну ідею свободи, заради якої він повів свій народ на сорокарічне поневіряння у пошуках кращої долі. 

 

4  Будова твору – 20 пісень (розділів) і пролог

 

І частина

(1-11 пісні)

Змалювання наростання і загострення конфлікту між народом і пророком аж до повного розриву.

ІІ частина

(12-18 пісні)

Мойсей, опинившись у вигнанні, оглядає весь свій шлях поводиря, намагаючись з’ясувати, чи правильно він діяв. І хоч він переконаний у своїй правоті, проте виникають сумніви, і віра його хитається.

ІІІ частина

(19 пісня)

Зустріч Мойсея з Єговою, який карає пророка за сумніви і слабкість.

ІV частина

(20 пісня)

Смерть Мойсея стала поштовхом, який розбудив народ. Ідеали, за які боровся Мойсей, здійснюються.

Пролог

Пролог поеми звучить як звернення і заповіт українському народу.

5  Бесіда на осмислення змісту твору з читанням уривків, коротким аналізом, доповненнями і коментарями вчителя.

  1. Відтворіть фабулу біблійної розповіді про Мойсея.
  2. Як автор показує, що Мойсей віддає всі свої сили для того, щоб привести вій народ до омріяного щастя.
  3. Які вимоги ставить народ Мойсею? Чому? Свою думку аргументуйте.
  4. Чому народ докоряє Мойсею, кидаючи в нього слова зневіри і погрожуючи розправитись з ним?
  5. Прочитати рядки, в яких звучить любов Мойсея до рідного краю і народу?
  6. Розкрити взаємини Мойсея та юрби, навівши цитати з твору.
  7. Хто такі Датан і Авірон? Як саме зневажив Авірон Мойсея і що йому на це відповів пророк?
  8. Прочитати ХІ пісню поеми. Які думки висловлює автор про призначення людини на землі?
  9. Прочитати дві перші строфи ХІІІ розділу, вдумайтесь у слова "притишений сміх" (сміх, коли Мойсей у "сердечному горі"), "мов сичання гадюки". Як характеризують ці слова Азазеля? В чому він звинувачує Мойсея?
  10. Розкрити філософський підтекст образу Азазеля.
  11. Який уривок підтверджує роздвоєння Мойсея між глибокою вірою в справедливість обраного шляху і болючими сумнівами? Чому Мойсей засумнівався в правоті обраного ним шляху?
  12. Прочитайте пейзаж з ХV розділу. Як він передає поглиблення внутрішнього конфлікту?
  13. Прочитати монолог пророка перед Єговою. Який комплекс проблем розкриває автор у цьому монолозі?
  14. Прочитати притчу про терен. Навіщо автор увів її в поему? Визначте її символічне навантаження (Франко викладає свій погляд на пророка-вождя народу, що прагне дістати свободу).
  15. Чому автор акцентує, що ідея державності прокльовується в душах наймолодшого покоління?
  16. Мойсей, як пророк, бачить прекрасне майбутнє Ізраїлю і готовий пожертвувати собою заради свого народу. Знайдіть і прочитайте рядки, що є підтвердженням цих слів.
  17.  Наскільки вдало, на вашу думку, Франко відтворив життя тогочасного суспільства і переказав переживання та думки Мойсея? Як у поемі показано прозріння юдейського народу й порив дійти до жаданої мети?
  18. Поміркуймо, в чому сила Мойсея. Проілюструйте свої слова рядками з поеми.

 

6  Слово вчителя (зачитує історичну довідку)

Історична довідка з «Біблійної енциклопедії».

Народився Мойсей приблизно за 1575 років до Христа у сім'ї Аврама. Коли за наказом фараона вбивали всіх новонароджених хлопчиків-ізраїльтян, мати у кошику пустила його по воді, бо знала, що за течією купається донька фараона. Освіту і виховання, досвід воєначальника отримав у палаці фараона. Вперше задумався про важку долю євреїв у сорокарічному віці. Рятуючи юдея, вбив єгиптянина. Втік з Єгипту, 40 років переховувався у свого тестя. Вперше почув голос Господа з палаючого тернового куща на горі Хорив. Господь назвав себе Єговою (Сущим) і наказав вивести ізраїльтян з Єгипту. Помічником у цій справі став Аарон, брат Мойсея. Кари Бога єгиптянам за небажання відпустити євреїв: пітьма, перетворення води на кров, нашестя сарани, жаб, смерть немовлят-первістків. Шлях до землі обітованої лежав через Аравійську пустелю, яку мали подолати 600000 чоловік із майном. Мойсей своїми молитвами рятував людей від спраги, голоду і нападників. Поблизу гори Синай євреї вперше почули 10 божих заповідей і настанови щодо церковного і громадського устрою, але замість поклоніння Богу, зробили собі ідола у вигляді золотого теляти, почали поклонятися йому. Мойсей знищив тільця, перед цим з розпачу побивши кам'яні скрижалі із заповідями. Чотири рази піднімався Мойсей на Синай і перед кожним сходженням на гору постив по 40 днів. Так минуло два роки. Зухвалість юдеїв постійно нагадувала про себе: надмірність у їжі, ігнорування манни, протести під проводом Аарона і Датана, небажання воювати за землю обітовану. Через це євреї були покарані Господом і приречені на 40-річне блукання пустелею (померли всі, кому на час виходу з Єгипту було більше двадцяти років, крім Ісуса Навина та Халева). Через те, що Мойсей і Аарон не завжди слухали Єгову, вони теж були покарані — померли поза землею обітованою. Помер Мойсей у 120-літньому віці на горі Нево, побачивши здалеку мету свого життя.

  1. Розкрити образ Мойсея в Біблії і в поемі, користуючись таблицею, знайдіть цитати у творі, які б збігалися з історичною довідкою.

 

          Біблійний Мойсей

          Образ Мойсея в поемі

Бере на себе тяжку місію – привести ізраїльський народ до волі, до землі обітованої.

Земна людина, з вірою і сумнівами, любов’ю і болем;

сильна особистість із високим ідеалом;

людина, яка мала сильну стійку волю, здатен розв’язувати складні проблеми;

проповідник, просвітитель і борець за свободу народу;

охоронець народних традицій, без яких не можна зберегти високу духовність нації.

 

                                   Гнітить біль через рабство свого народу;

                 живить душу віра в майбутню його свободу, у відродження нації.

 

8  Проблематика твору

Назвати проблеми, які порушує автор у філософській поемі-притчі “Мойсей” (або прочитати в підручнику). 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1  Евристична бесіда

  • Чому митець звернувся до образу Мойсея?
  • Чи маємо право стверджувати, що І.Франко по-новому підійшов до інтерпретації біблійної теми в поемі «Мойсей»?
  • Відомо, що шлях каравану з Єгипту до кордонів сучасного Ізраїлю займає близько 40 діб. Ізраїльський народ ішов сорок років. Чому?
  • Чому саме останні роки Мойсея зацікавили Франка і були втілені на сторінках поеми?
  • Що відрізняє біблійний сюжет про Мойсея від сюжету поеми І.Франка?
  • Прочитати уривок, пояснити, як ви розумієте пророчі слова Франка, чи знайшли вони відображення в історії нашого народу?:

І не вспіє воно розцвісти,

Й розлетиться на части,

Щоб у пащу могутніх сусід

Часть за частю упасти.

Онде мати голодная їсть

Тіло свойого плоду!

Онде тисячі мруть на хрестах –

Цвіт твойого народу!

І поник головою Мойсей.

“Горе моїй недолі!

Чи ж довіку не вирваться вже

Люду мому з неволі?”

  • (Змальовуючи картини майбутнього єврейського племені, Франко своїм пророчим поглядом побачив і трагічні періоди в історичному майбутньому України, зокрема сталінські репресії, голодомор 1933 року. Бо хіба ж не про український народ і його муки написано ці рядки?).
  • Як ви розумієте вислів «загальнодуховні  й національні цінності»?
  • Які настрої переважають у поемі “Мойсей”? Довести, що поема має неоромантичне звучання, свою думку аргументуйте.

2  Дослідницька робота ( в групах).

Довести

  • причини самотності Мойсея і Франка
  • чи автор наділив Мойсея власними думами, сумнівами, надіями?

3  Творча робота

Усний твір-роздум «Шлях знаходить той, хто шукає».

 

VІ. Підсумок уроку

Висновок:

Народ знайшов у собі сили, згуртувався довкола нового поводиря. Хоча Мойсей не пожав плодів своїх зусиль, але народ знайшов те, що шукав. Ідея пророка стала народною істиною, яка пронизує всі покоління до сьогодення.

1  Робота над епіграфом до уроку.

2  Оцінювання рівня навчальних досягнень учнів.

VІІ. Домашнє завдання

  • Матеріал і завдання підручника
  • Визначити загальнодуховні і національні проблеми, навести приклади з твору.

 

 Загальнолюдські проблеми

Національні проблеми

 

 

 

 

 

 

  Скрипник Л.М., учитель-методист СЗШ №225 м.Києва

 

Перегляд файлу

УРОК 

       Я ж весь вік свій, весь труд тобі дав…

       А як, мільйонів куплений сльозами,

       День світла й волі засвітає,

       То, чень, в новім, великім людськім храмі

       Хтось добрим словом і мене згадає.

         І.Франко

Тема Пролог до поеми «Мойсей» – заповіт І. Франка українському народові.

Значення творчості І. Франка.

 

Мета: розкрити алегоричність образу Мойсея, зміст його сумнівів, роздумів, значення прологу в поемі як заповіту українському народу; розвивати вміння висловлювати власні міркування про майбутнє народу, про провідників нації і її лідерів; розкрити значення спадщини І.Франка в розвитку літератури; поглиблювати навики вести дискусії, робити узагальнення, висловлювати власні міркування про майбутнє свого народу; виховувати в учнів риси духовно багатої, гармонійної людини, шанобливе ставлення до творчості І.Франка як до великого надбання українського народу.

Теорія літератури: філософська поезія; віршові розміри (повторення).

Міжпредметні зв’язки, мистецький контекст:історія України, мистецтво.

Обладнання, наочність: репродукції скульптури Мікеланджело «Мойсей» або матеріал уроку мультимедійного посібника.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

ЗМІСТ УРОКУ

 

І. Перевірка домашнього завдання.

  1. Відповіді на запитання підручника.
  2. На початку твору Мойсей – «дідусь слабосильний», що «стоїть край могили», а в кінці

– «стоїть, мов один з предковічних гігантів», «колосальний його силует видно геть у пустиню», «нерухомий, як скеля». Про що говорить така авторська характеристика?.

  1. Зробіть висновки щодо рис характеру, поведінки Мойсея.
  2. 2-3 учні зачитують відповіді про загальнодуховні і національні проблеми поеми.
  3. Оцінювання рівня навчальних досягнень учнів.

 

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Визначити, в яких рядках твору розкрито лейтмотив поеми, її ідею. Свою думку

аргументуйте.

 

Лейтмотив поеми -

утвердження ідеї сильної особистості, життєвого прагнення до високого ідеалу

Ідея -

віра в щасливе майбутнє народу

Все, що мав у житті, він віддав

Для своєї ідеї,

І горів, і яснів, і страждав,

І трудився для неї!

Вірю в силу Духа

І в день воскресний твойого повстання

 

  1.  Продовжте речення:

1  Філософська поезія –  це твори, символічний зміст яких мають глибокий філософський підтекст та розкривається … (сенс людського буття).

2  Силабо-тонічне віршування – це правильне чергування … (наголошених і ненаголошених складів).

3  Стопи бувають – (двоскладові і трискладові).

4  Хорей – двоскладова стопа з наголосом на … (першому складі).

5  Ямб - двоскладова стопа з наголосом на … (другому складі)

6  Дактиль – трискладова стопа з наголосом на  …( першому складі).

7  Амфібрахій – трискладова стопа з наголосом на  …( другому складі).

8  Анапест - трискладова стопа з наголосом на  …(третьому складі).

9  Пролог – елемент композиції твору… (його початковий етап, в якому коротко подається одна подія, віддалена в часі від основної дії, або повідомляється про ідейно-тематичний задум автора, мету твору).

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1  Слово вчителя

Поема «Мойсей» починається з прологу, якого було написано вже після закінчення поеми. У ньому Франко звертається до свого "замученого, розбитого" українського народу, закликає своїх сучасників і нащадків до духовної єдності, розкриває глибоку віру у невичерпні сили народу. Добре знаючи менталітет свого народу, його рабську психологію, поет передбачав, які катастрофи чекають його на шляху визволення і створення своєї державності. Тому найперша заповідь – бути одностайним у священній боротьбі, невідступно вірити в реалізацію своєї ідеї, пройти для цього весь шлях до кінця.

За змістом пролог – це вступна частина, яка є початком основних подій, а композиційно – пролог завершує твір.

Пролог був написаний на замовлення на одну ніч. Існуючі 20 пісень поеми уже були здані в друк. Коли їх набрали, з’ясувалося, що через друкарські негаразди на початку надрукованої поеми залишилося кілька незадрукованих сторінок і радив написати вступне слово. Поет подивився на білі сторінки і сказав спокійно: «Добре, добре, я щось напишу і принесу». Так виник пролог.

У багатьох місцях поеми неважко в образі єврейського народу впізнати український народ, а в образі пророка Мойсея - Івана Франка, який також зазнав подібної невдячності за слова правди. Його називали і "зрадником Русі", і "смутною появою" і навіть страшним злочинцем.

“Біблійний сюжет поеми, - відзначав Б.Степанишин, – це її зовнішність, так би мовити, одяг. Насправді йдеться про Україну. Ключ до такого розуміння в пролозі...”.

У поемі І.Франко намагається розв’язати проблему провідника тієї політичної сили, що мала б скерувати народні маси, обстоювати волю й свободу українського народу.

Святослав Гординський про пролог до поеми “Мойсей” писав: “І звідси, з прологу поеми, його голос сягає вершин, незнаних від часів Шевченка. Він показує візію (те саме, що видіння; образ, що постає у свідомості, в уяві чи вві сні) змученого народу, паралітика на роздоріжжі, що, проте, призначений повстати силою свого Духа і стати господарем України, землі від Карпат по Кавказ і зайняти належне місце в колі вільних народів”.   

Весь зміст поеми, і особливо пролог, приводять читача до історично обґрунтованого висновку: народ, земля якого полита кров'ю борців за свободу, який створив таку багату духовну культуру, прекрасну мову й чарівну пісню, не може загинути.  Непохитну віру поета в силу народного духу, в національне й державне відродження України яскраво передають рядки:

Та прийде час, і ти огнистим видом

Засяєш у народі вільних кіл,

Труснеш Кавказ, впережешся Бескидом,

Покотиш Чорним морем гомін волі

І глянеш, як хазяїн домовитий,

По своїй хаті і по своїм полі.

2  Визначити будову прологу

    

 

 

 

 

 

 

 

3  Виразно прочитати пролог, скласти цитатний план.

План

  • “Народе мій, замучений, розбитий,…твоїм будущим душу я тривожу….”
  • “Невже повік уділом буде твоїм укрита злість, облудлива покірність,…невже тобі лиш не судилось діло?.”
  • “Задарма край твій весь политий кров’ю твоїх борців?”
  • «О ні! Не самі сльози і зітхання тобі судились. Вірю в силу духа і в день воскресний твойого повстання…”
  • “О, якби пісню вдать палку, вітхненну,…що окрилює, веде на путь спасенну»
  • “Та прийде час, іти огнистим видом Засяєш у народів вольнім колі…”
  • “І глянеш, як хазяїн домовитий, По своїй хаті і по своїм полі”.
  • «Прийми ж сей спів, хоч тугою повитий, … та вільний».

4  Бесіда на осмислення змісту прологу з читанням окремих частин, аналізом, доповненнями і коментарями вчителя.

 

Запитання

  1. Коли в пролозі Франко ставить основні запитання і як він це робить?
  2. Прочитати уривок, де подані риторичні запитання (Невже тобі на таблицях залізних…), визначити, який художній засіб (градацію) використовує автор і з якою метою?  Чи залишає поет цю проблему відкритою?
  3. Чи йдеться в поемі про національну мету, породжену національною свідомістю?
  4. Наскільки яскраво в поемі проходить паралель українці – євреї, Франко – Мойсей?
  5.  Що дало підстави українському академіку О.Білецькому назвати  поему “Мойсей” «нерукотворним пам’ятником українській і світовій літературі»? Свою думку аргументуйте.
  6. Чи є в словах «Все, що мав у житті, він віддав для одної ідеї, і горів, і яснів, і страждав, і трудився для неї» автобіографічний елемент? Свою думку аргументуйте.
  7. Як ви розумієте слова?

Все, що мав у житті, він віддав

Для одної ідеї,

І горів, і яснів, і страждав,

І трудився для неї.

  1. Як ви розумієте слова:

Та прийде час і ти вогнистим видом

   Засяєш у народів вольних колів,

   Труснеш Кавказ, вбережешся Бескидом,

   Покотиш Чорним морем гомін волі,

   І глянеш, як хазяїн домовитий,

   По своїй хаті і по своїм полі.

Свою думку аргументуйте.

  1. Які думки про рух народних мас висловлює поет у міфі про Оріона? 
  2. Доведіть, що головний герой твору – народ. Покажіть, як автор описує його на початку і в кінці поеми.
  3. У якому розумінні поему “Мойсей” можна вважати “весільним даром” українському народу?
  4. Поема «Мойсей» з великим захопленням була зустрінута передовою громадськістю,

користувалася популярністю в народі, про що є свідчення очевидців. Схвальну оцінку давали їй письменники – сучасники поета.

Чому поема була так схвально оцінена передовими діячами культури і здобула таку широку популярність серед читачів? Свою думку аргументуйте.

5.  Теорія літератури.

1  Прочитати в підручнику (консультація) про віршовий розмір терцини.

2  Визначити віршовий розмір прологу.

Народе мій, замучений, розбитий,   А

Мов паралітик той на роздорожжу,  Б

Людським презирством, ніби струпом вкритий! А

Твоїм будущим душу я тривожу,   Б

Від сорому, яких нащадків пізних   В

Палитиме, заснути я не можу.   Б

Невже тобі на таблицях залізних   В

Записано в сусідів бути гноєм,   Г

Тяглом у поїздах їх бистроїзних?   В

Пролог написано терцинами. Це строфа з трьох рядків п’ятистопного ямба. Рими у творі з наголосом на передостанньому складі.

  • Пояснити, чому Франко вдається саме до такої строфи.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1.  Евристична бесіда

  • Чому Франко додав до другого видання поеми пролог? Чи могла бути пов’язана із цим моментом дата другого видання – 1905 рік?
  • Які топоніми використано в пролозі? На що вони вказують?
  • Як саме передає свої роздуми над долею народу автор? Які рядки твору підтверджують принизливе становище українців, побоювання автора, що століття гніту витравили в українців найкращі національні якості?
  • Чому запитально-трагічні акценти переходять в оптимістично-стверджувальні?
  • Зображуючи Мойсея під час молитви на горі, автор використав художню деталь – тінь. Розкрийте її роль, свою думку аргументуйте.
  • Чи можемо ми сказати, що особистість Мойсея – це особистість Франка?
  •  Ґрунтуючись на тексті, доведіть, що поема дійсно написана для українського народу і про нього, а не є переспівом біблійного сюжету, що це заповіт автора, його лірична сповідь.
  • У чому актуальність твору?
  • Поміркуйте, чи акцентує Франко увагу на послідовності таких понять: особистість – громадянин – народ (нація) – держава? Свою думку аргументуйте.
  • Як позбутися громадянської байдужості і пасивності?

2.  Судження

«Цей твір сягає своїм корінням історичної долі українського народу, зачерпнувши при цьому страдницьку долю геніального творця» (М.Неврлий).

«Народ великий, якщо він народжує пророків; без вождя, без духовного провідника неможливий поступ народу до висот свободи і цивілізації».

  • Чи погоджуєтеся ви з думками літературознавців? Висловіть власні судження, обґрунтувавши їх, вкажіть, на яких словах поеми ґрунтується така мотивація.

3.  Робота в групах

Довести або спростувати твердження:

  • “Мойсей” – поема про героя і юрбу;
  • “Мойсей” – твір про Україну та українців.

4.  Дискусійне питання.

Ірландський філософ Джордж Берклі сказав: «Жити – значить бути сприйманим». Чи був сприйманим Мойсей юрбою? А сам Франко?

5  Літературний диктант

  1. Композиційно поема «Мойсей» складається з … (20 пісень і прологу).
  2. У пролозі Франко звертається до … (українського народу).
  3. При написанні 20 пісень поеми автор використав віршовий розмір … (анапест).
  4. А пролог написаний … (ямбом).
  5. Строфічний ряд прологу … (терцин).
  6. У поемі «Мойсей» основоположною є проблема …(формування нації).
  7. На заклики Мойсея не забувати про мету, гебреї обирають собі жалюгідне існування  …(посеред пустелі).
  8. Для того, щоб показати, яким має бути справжній народний обранець, І.Франко вводить у текст інтерпретовану біблійну легенду про… (терен).
  9. Демон пустелі Азазель символізує … (глас відчаю (сумніву) в душі Мойсея).
  10. Смерть провідника пробуджує в душах людей … (віру, прагнення йти до мети).
  11. Люди обирають собі нового провідника - … («князя конюхів» Єгошуа).
  12. Мотив прологу до поеми «Мойсей» …(роздуми поета над долею рідного краю)
  13. Поема «Мойсей» пройнята ідеєю … (звільнення України з-під колоніального гніту).
  14. Іменами видатного українського письменника – полеміста та біблійного героя названо поеми … (“Іван Вишенський” та “Мойсей”).
  15. Ю.Шерех назвав поему «Мойсей» … (другим «заповітом» української літератури).

5  Доповніть речення:

  • Письменник для мене постав як....
  • Твір змусив мене замислитися над тим, що ....
  • Цей твір дійсно …
  • Значення поеми «Мойсей» полягає в тому, що …

6  Творча робота

Усний твір-роздум «Поема «Мойсей» для сьогодення».

VІ. Підсумок уроку

  1. Слово вчителя

Поема «Мойсей» була лебединою піснею Франка-поета. Майже все написане після

Мойсея» як відгомін революційної громовиці, що пронеслась над Україною у 1905 році. Може, Франків Мойсей по-людськи хвилює нас своєю трагедією тому, що в ньому відчуваються переживання самого автора. Понад двадцять років визрівав задум поеми. Але особливе значення має пролог, який, за Франком, не стільки як коментар до поеми, а своєрідне розшифрування алегоричності твору, написаний на біблейський сюжет, як живий духовний міст між минувшиною і сучасністю, як вистраждане у муках і болях слово до свого народу, як пророцтво, освячене безмежною любовю до свого народу поема датована січнем – початком липня 1905 року, а втуп до поеми написаний 20 липня, через кілька тижнів після закінчення роботи автора над твором).

Цей вступ у формі риторичного звернення поета до власного народу, мов стріла, націлений у сучасне і через нього в майбутнє народу вкраїнського.

У своїй поемі Франко дає зрозуміти, яким повинен бути народ, аби здобути державність: не бидлом, якого поганяють, не сліпцем, якого дурять, не рабом, що задовольняється лише куснем хліба, а духовним монолітом, об’єднаним спільною метою. А вождь народу має бути несхитним, терпеливим, цілеспрямованим і люблячим свій народ, готовим віддати заради нього і своє життя.

Устами пророка Мойсея Франко виражає і свою самозречену, жертовну любов до України:

Ти мій рід, ти дитина моя,

Ти вся честь моя й слава.

 В тобі дух мій, будуще моє,

І краса, і держава.

Я ж весь вік свій, весь труд тобі дав

У незламнім завзяттю, -

Підеш ти у мандрівку століть

З мого духа печаттю.

Свідченням виняткового значення прологу як цілісного монументального твору, рівного якому не знайдемо в багатьох інших видатних поетів, є його переклад понад 30 мовами світу.

2  Значення творчості І.Франка. Повідомлення (презентації) учнів про значення творчості І.Франка, висновки, коментарі учителя.

І.Франко

  • своєю творчістю досяг вершина культурних надбань свого часу;
  • збагатив своєю творчістю український класичний реалізм;
  • заклав основи нового напряму – модернізму, збагатив твори новими ідеями, проблемами, жанрами і художніми засобами: поезію - змістовою, жанровою різноманітністю, високою культурою вірша, ідейною наснаженістю думки, прозу - тематичним і жанровим багатством, психологічністю, дохідливістю, ясністю форми;
  • зробив вагомий внесок у розширення і збагачення суспільно-психологічної та філософсько-моральної проблематики;
  • підніс духовний, моральний потенціал людини, громадського самовизначення особистості, філософсько-психологічне осмислення її ролі в житті;
  • підпорядкував творчість високим завданням розвитку соціальної та національної самосвідомості українців;
  • створив образ соціально активного героя, органічно пов’язованого своєю діяльністю із змаганнями широких народних мас;
  • продовжив мовні традиції Т.Шевченка, сприяв процесові розвитку єдиної загальнонаціональної української мови;
  • на світовий рівень вивів фольклористику, етнографію, критику, філософію, теорію літератури;
  • велику цінність мають його переклади і наукові праці.

3  Робота над епіграфом до уроку.

4  Оцінювання рівня навчальних досягнень учнів.

 

VІІ. Домашнє завдання

  • Завдання підручника
  • Вивчити уривок з прологу напам’ять .
  • Підготуватися до контрольного твору за мистецькою спадщиною І.Франка.

 

 

Скрипник Л.М., учитель-методист СЗШ №225 м.Києва

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ПОЕМА «МОЙСЕЙ» – ЗАПОВІТ УКРАЇНСЬКОМУ НАРОДОВІ

Номер слайду 2

Історичний контекст: події 1905 року9(22) січня 1905 у Петербурзі – Кривава неділя14 червня 1905 в одеському порту вибухнуло повстання на панцернику «Потьомкін»

Номер слайду 3

Біблія

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Сорок літ проблукавши Мойсей. По арабській пустині,Наблизився з народом своїм. О межу к Палестині.(сорок довгих літ блукав по пустелі Мойсей-поводир, хоча цей шлях можна було пройти за сорок днів, але не проста доля з випробуваннями була вказана пророку)

Номер слайду 7

Мікеланджело Буонарроті (1475–1564) італійський скульптор, художник, архітектор, поет і інженер. Ще за життя Мікеланджело його твори вважалися найвищими досягненнями мистецтва Відродження

Номер слайду 8

Мікеланджело Буонарроті,Мойсей. Близко 1515. Рим, церква Сан-П’єтро ін Вінколі Мікеланджело Буонарроті

Номер слайду 9

Мікеланджело Буонарроті,Мойсей. Близько 1515. Рим, церква Сан-П’єтро ін Вінколі.

Номер слайду 10

СТАТУЯ МОЙСЕЯ (центральна фігура гробниці Юлія II)

Номер слайду 11

Мойсей (Слютер)

Номер слайду 12

Іконопис

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Будова поеми20 пісень (розділів) і пролог

Номер слайду 15

1 частина (1-11 пісні) Змалювання наростання і загострення конфлікту між народом і пророком аж до повного розриву

Номер слайду 16

ІІ частина (12-18 пісні) Мойсей, опинившись у вигнанні, оглядає весь свій шлях поводиря, намагаючись з’ясувати, чи правильно він діяв. І хоч він переконаний у своїй правоті, проте виникають сумніви, і віра його хитається

Номер слайду 17

ІІІ частина (19 пісня) Зустріч Мойсея з Єговою, який карає пророка за сумніви і слабкість

Номер слайду 18

ІV частина (20 пісня) Смерть Мойсея стала поштовхом, який розбудив народ. Ідеали, за які боровся Мойсей, здійснюються. У нього з'являється новий вождь Єгошуа, а Датана й Авірона змітають зі свого шляху

Номер слайду 19

Пролог. Пролог поеми звучить як звернення і заповіт українському народу. За змістом - це вступна частина, яка передує основним подіям, а композиційно він завершує твір

Номер слайду 20

“Мойсей” – твір про героя і юрбу “Мойсей” – твір про Україну та українців (особистість Мойсея – особистість Франка)

Номер слайду 21

Тема “Основною темою поеми я зробив смерть Мойсея як пророка, не признаного своїм народом. Ся тема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і основана на біблійнім оповіданні”.І. Франко

Номер слайду 22

Лейтмотив поеми “Мойсей”:утвердження ідеї сильної особистості, життєвого прагнення до високого ідеалу: Все, що мав у житті, він віддав. Для своєї ідеї, і горів, і яснів, і страждав, І трудився для неї!

Номер слайду 23

Ідея. Вірю в силу ДухаІ в день воскресний твойого повстання

Номер слайду 24

Жанр Ліро-епічна філософська поема на біблійну тему

Номер слайду 25

Проблематика вождь і суспільство;митець і суспільство;людина і суспільство;добро і зло;воля і рабство;матеріальне і духовне;юрба і народ;самотність і натовп;мрії і дійсність;сумніви і віра;людина в історії.

Номер слайду 26

Запитання. Чому так важко було Мойсееві реалізувати свою мету — привести народ до землі обітованої?Чи дійсно були вагомі причини, аби не шукати землі обітованої?

Номер слайду 27

Як характеризує євреїв автор? {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}про що мріють?що обіцяють Датан і Авірон?І покинули ждать і бажать, і десь рваться в простори ... М'ясо стад їх, і масло, і сир – Се найвищая ласка " ... весь Ізраїль дрімає..."Закликають молитися іншим богам " ...нам Ваал дасть багатства і власть ..."" нас Астарти рука поведе Поміж мірти і рожі"що їх чекає?що приваблювало?"... Замість статися сіллю землі, станеш попелом підлим ..." " будеш ти мов розчавлений черв ...' "... ти підеш до своєї мети, Як бидля в плуг нераде ... Мінімальні затрати сил

Номер слайду 28

Які вимоги ставить народ Мойсею? Чому? Чому народ докоряє Мойсею, кидаючи в нього слова зневіри і погрожуючи розправитись з ним?Хто такі Авірон і Датан, яку роль вони відіграли в стосунках Мойсея з народом?Аргументуйте або заперечте Датанове припущення, що євреї, зростаючи кількісно, в майбутньому могли б скинути з себе єгипетське ярмо.

Номер слайду 29

Як назвати євреїв, що піддалися на обіцянки Датана і Авірона - народ чи юрба? Чому? Словник Юрба - велике безладне неорганізоване скупчення людей, яке не має спільної усвідомленої мети і знаходиться в стані емоційного збудження. Часто стає інструментом в чиїхось руках для досягнення певної мети, легко піддається чужому впливові. Народ - сукупність людей, які об'єднані певно територією, мовою, національними та культурними традиціями

Номер слайду 30

«Народ, який кидає у своїх пророків каміння, не має права на щасливе майбутнє»Що означає поняття "психологія юрби"?Чи спроможна юрба без поводиря будувати своє майбутнє?Чи відчуває юрба докори сумління?

Номер слайду 31

У чому звинувачує Мойсея Азазель, і чи поділяєте ви ці звинувачення? Чого Мойсей - людина одержима, сильна духом, впевнена у своїх силах - піддався сумнівам. Що мучило його? Навести цитати з поеми. Навіщо автор увів її в поему притчу про терен?

Номер слайду 32

Хто такий Єгошуа? Що відчув народ, коли вождь залишив його? Чому?Яким люд постає у прикінцевих епізодах із погляду проблеми «народ і вождь»?

Номер слайду 33

Номер слайду 34

Як ви розумієте слова: Та прийде час і ти вогнистим видом Засяєш у народів вольних колів, Труснеш Кавказ, вбережешся Бескидом, Покотиш Чорним морем гомін волі, І глянеш, як хазяїн домовитий, По своїй хаті і по своїм полі. Свою думку аргументуйте.

Номер слайду 35

Образ Мойсея. Біблійний Мойсей. Образ Мойсея в поеміІ. Франко. Бере на себе тяжку місію – привести ізраїльський народ до волі, до землі обітованої.сильна особистість із високим ідеалом;людина, яка мала сильну стійку волю;проповідник, просвітитель і борець за свободу ізраїльського народу;Охоронець народних традицій, без яких не можна зберегти високу духовність нації. Полум'яною поезією, невтомною громадською та літературною діяльністю кликав народ до духовного й національного відродження, до волі, освіти, науки, до збереження сили духу. Гнітить біль через рабство свого народу;живить душу віра в майбутню його свободу, у відродження нації.

Номер слайду 36

Поясніть, як ви розумієте вислів до поеми: Народ великий, якщо він народжує пророків; без вождя, без духовного провідника неможливий поступ народу до висот свободи і цивілізації. Вкажіть, на яких словах поеми ґрунтується цей висновок.

Номер слайду 37

Чи можна назвати Франка пророком? Які події в історії України він передбачив?... Ідуть сили, щоб плем'я твоє Ще раз вирвать з корінням. Се залізна стопа... Робить пустку з загонів. Се ворожі мечіКров юдейськую точать. Онде мати голодная їсть Тіло свойого плоду!Онде тисячі мруть на хрестах Цвіт твойого народу. Храм Єгови горить, І сей раз у останнє.І ще раз недобитки пливуть У неволю, як ріки.

Номер слайду 38

Довестипричини самотності Мойсея і Франкачи автор наділив Мойсея власними думами, сумнівами, надіями?

Номер слайду 39

Висновок: хоча Мойсей не пожав плодів своїх зусиль, але народ знайшов те, що шукав. Ідея пророка стала народною істиною, яка пронизує всі покоління до сьогодення.

Номер слайду 40

Творча робота Усний твір-роздум «Шлях знаходить той, хто шукає»

Номер слайду 41

Доповни речення. Твір змусив мене замислитись над тим, що

Номер слайду 42

Домашнє завдання{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Загальнодуховні проблеми. Національні проблеми. Вивчити пролог напам’ять. Визначити загальнодуховні і національні проблеми, навести приклади з твору

Номер слайду 43

© Л. СКРИПНИК, УЧИТЕЛЬ-МЕТОДИСТ СЗШ № 225, м Київ.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Кирильченко Любовь
    Дякую, пані Людмило, за розкішну роботу! Успіхів Вам!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ільченко Алла Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Родюк Тамара Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Бутенко Любовь
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
zip
Додано
8 серпня 2018
Переглядів
17539
Оцінка розробки
4.9 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку