СЛОВНИКОВИЙ ДИКТАНТЖовто/гарячий, медв..явий, весняно/літній, дівчина/весна, св..ятковий, сніжно/білий, диво/квіти, світло/зелений, різно/барвний, біло/цвітний, жовто/біло/сині, біло/сніжний, різно/трав..я, гори/долини, вишнево/черешневий, яблунево/цвітний, брун..ково/листяний, яскраво/сонячний.
Перепишіть. Займенники, що в дужках, поставте в потрібному відмінку. Спитав у (він), передав через (вони), глянув (вона) у вічі, прийшла до (вона), перед (він), люблю (вони), сміявся з (вони), бачилась із (вони), збудив (вона), згадав про (він), надіявся на (вони), допоможу (вона), в’ється над (воно), зв’язок з (вони), усміхнувся до (він), звільнили (він), переказав через (вона).
мійтвійвашнаш відмінюються як прикметникийогоїї твердої груписвійїхній відмінюється як прикметник м’якої групи ПрисвійніЦі займенники змінюються за родами, відмінками і числами. Присвійні займенники у М.в. мають паралельні закінчення. Наприклад: на моєму, на моїм!!! Їх легко запам’ятати, якщо знаєш особові та зворотний, від яких вони утворюються.
хто? змінюються тільки за відмінками що? який? змінюються за родами, чий? відмінками, числами котрий? скільки? змінюється тільки за відмінками Деякі займенники у непрямих відмінках мають іншу основу. Наприклад: хто – кого, що - чого. Питальні!!! Уживаються тільки на початку у питальних реченнях. Їх легко запам’ятати, якщо знаєш питання іменника, прикметника та числівника.
хто змінюються тільки що за відмінками який чий змінюються за родами, котрий відмінками, числами скільки змінюється тільки за відмінками. Деякі займенники у непрямих відмінках мають іншу основу. Наприклад: хто – кого, що - чого. Відносні!!! Уживаються тільки для поєднання простих речень у складне. На відміну від питальних, відносні займенники уживаються тільки у складних реченнях.
ПитальніВідносні Хто насадив стільки квітів? Скільки бруньок на одному дереві? Які квіти перші навесні з’являються?Така краса створена природою?Той, хто насадив стільки квітів, подарував людям радість. Не відомо досі, скільки бруньок на одному дереві. Погляньте, які перші квіти навколо гарні. Така краса створена природою!
ніхто, аніхтоніщо, аніщоніякий, аніякийнічий, анічийнікотрий, анікотрийніскільки, анікотрий. Заперечні займенники з часткою ні, ані пишуться разом. Якщо між часткою і займенником з’являється прийменник – пишемо окремо. Наприклад: ніхто – ні у кого. Але: у нічиєму, з нікотрим. Заперечні!!! Їх також легко запам’ятати, якщо знати питання іменника, прикметника та числівника АБО відносні чи питальні займенники і додати до них ні, ані.
хтоде щоаби який - небудьбудь - чий ськазна - котрийхтозна - скільки. НеозначеніНеозначені займенники пишуться з частками аби, де, сь – разом, а з частками будь-, -небудь, казна-, хтозна- - через дефіс. Наприклад: абиякий, дещо, будь-хто, казна-скільки. Якщо між ними з’являється прийменник, пишемо окремою. Наприклад: аби у кого, будь з ким. Але: у деяких – де в яких, на декого – де на кого, де з чим – з дечим, будь у кого – у будь-кого, у будь-якому – будь у якому.
Знайдіть займенники. Визначіть їх розряд і синтаксичну роль.І я вже не знаю, як сталось, що всі заспівали ту думу народу, Тарасів дзвінкий «Заповіт» …У нашім раї на землі нічого кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим.Є щось святе в словах «мій рідний край». Сонечко встає, і в росі трава, біля школи в нас зацвітають віти. Весна, ніхто не порушить її краси …особ.особ.озн.неозн.вказ.присв.присв.присв.присв.вказ.запереч.запереч.
Останнім часом гине (наш) рослинне багатство. Невже (ми) байдуже до (це)? Невже (ми) сором не їсть, не пече (ніхто з ми) обурення?Без сумніву, (ти) легше дихається серед зелені, ніж на похмурому пустирі. А чи кожен з (ми) посадив за життя деревце чи квіточку?Творча робота. Перепишіть текст, поставте займенники у потрібній формі, вкажіть їх розряд за значенням, визначте синтаксичну роль.
1. Сама надія ніколи не гріє. 2. Не сам гвіздок лізе в стіну, його молотком забивають. 3. Стільки правди, як у решеті води. 4. Хто рано встає, тому щастя є. 5. На свої руки найду свої муки. 6. Навчай інших — і сам навчишся. 7. Всяк правду знає, та не всяк про неї дбає. Робота з підручником. Виконання вправи 490 Прочитайте прислів’я. Випишіть із них ті, у яких ужиті означальні займенники.
Театр, як (ми, ви, вони) знаємо, пройшов довгий шлях розвитку. Першими акторами були скоморохи. (Вони, наш, весь) влаштовували потішні видовища на майданах і ярмарках. Перша українська театральна вистава відбулася на ярмарку в м. Кам’янці-Бузькій на Львівщині 1619 року, де вчитель Гаватович поставив зі (мій, хтось, своїми) учнями дві п’єси. Перший український стаціонарний професійний театр заснував 1906 року в Полтаві Микола Садовський. Спочатку (той, якийсь, цей) театр був мандрівним, а згодом для (когось, нього, його) орендували приміщення в Києві. Перший театр для дітей виник на початку XX століття як аматорський. (То, всі, це) були дитячі вистави в Євпаторії, а також вистави Марка Кронивницького на Харківщині. У Києві аматори поставили опери Миколи Лисенка «Пан Коцький» та «Коза-Дереза». Виконання вправи 492 Спишіть текст, вибираючи з дужок потрібний займенник.
Самостійна робота. Розподіліть подані займенники за розрядами та поясніть їх значення.1. Я, твій, той, оцей, чий, всякий, котрий, жоден, ніхто, дехто, свій, абиякий, хтозна-що, щось, весь, себе, ніщо, воно, хтось, деякий, ваш, скільки, інший, будь-який.2. Він, цей, який, кожний, дещо, хто-небудь, хтось, ти, мій, їхній, такий, ви, що, жоден, сам, оця, хто, жодний, нічий, щось, будь-хто, який-небудь, будь-чий, абичий.