Презентація "Розвиток критичного мислення на уроках фізичної культури".

Про матеріал
Перелік методів розвитку критичного мислення достатньо великий. Добирати їх учителю слід з огляду на мету, завдання, зміст уроку. «Я не можу навчити всіх усьому, але можу вплинути на мислення моїх учнів. І це того варто…» (Сократ). Вдосконалення навчально-виховного процесу вимагає від учителя не пасивного засвоєння учнями знань, а активного формування їх мислення, зокрема критичного. Аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію, бачити проблеми, ставити запитання, приймати рішення та обґрунтовувати його. Сучасний вчитель - це ти ?)
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Шипка П. В.1 Презентація. «Розвиток критичного мислення на уроках фізичної культури» «Я не можу навчити всіх усьому, але можу вплинути на мислення моїх учнів. І це того варто…» (Сократ)Львівська область. Новояворівський ліцейвчитель фізичної культури. Шипка Петро Васильович---2024--

Номер слайду 2

Сучасна школа покликана виробити в кожного учня звичку активно брати участь у вирішенні важливих питань життя колективу, вміння формувати, висловлювати і відстоювати свою думку, поважати думку інших людей. Головне завдання не «донести», «пояснити», «показати» учням, а організувати спільний пошук розв’язання завдання. Такі умови навчання потребують вміння вислухати всіх, встати на позицію кожного учня, щоб зрозуміти логіку його міркування і знайти вихід з постійно мінливої навчальної ситуації, аналізувати відповіді, пропозиції дітей і непомітно вести їх до вирішення проблем. Тому вдосконалення навчально-виховного процесу вимагає від учителя не пасивного засвоєння учнями знань, а активного формування їх мислення, зокрема критичного. Навички критичного мислення дають змогу не розгубитися у перенасиченому інформацією середовищі й не піддаватися маніпуляціям. Шипка П. В.2

Номер слайду 3

Критичному мисленню притаманні такі властивості, як усвідомленість та самовдосконалення. Усього можна виділити 7 головних принципів критичного мислення:усвідомленість,самостійність,рефлексивність (самоаналіз),цілеспрямованість,обґрунтованість,контрольованість,самоорганізованість. Шипка П. В.3 З педагогічної точки зору критичне мислення – це комплекс мисленєвих операцій, що характеризується здатністю людини: аналізувати, порівнювати, синтезувати,оцінювати інформацію з будь-яких джерел; бачити проблеми, ставити запитання; висувати гіпотези та оцінювати альтернативи; робити свідомий вибір, приймати рішення та обґрунтовувати його (О. Пометун).

Номер слайду 4

Як розвинути критичне мислення. Психолог Даніель Канеман виділяє у людській психіці дві системи. Cистема 1 – це швидкий спосіб мислення, він дозволяє швидко приймати рішення. Система 2 – це аналітична робота, яка вимагає часу та зусиль. Вони обидві потрібні, але важливо залучати кожну у відповідний час. Три інструменти для розвитку критичного мислення. Лупа – це презумпція хибності. Усе почуте, прочитане чи навіть побачене варто піддавати сумніву. Дзеркало - знадобиться, щоб пам’ятати, що ми бачимо світ через власне відображення. Вивчати когнітивні викривлення і не давати їм заманити у пастку. Ваги - потрібні, щоб ставати на бік опонента. Цей метод добре використовувати у командній роботі, зокрема у компаніях. Щоб потренуватися, сформуйте дві команди з протилежними точками зору на певне питання і влаштуйте дебати, де треба відстояти не власну позицію, а довести правильність точки зору опонента. Шипка П. В.4

Номер слайду 5

Методика розвитку критичного мислення.1) цілі навчання формулюються шляхом створення проблемних ситуацій;2) використовується засіб навчання (дидактичні матеріали), що ознайомлюють учнів з принципами, стратегіями та процедурами критичного мислення;3) зміст навчання подається у вигляді проблемних задач;4) використовуються проблемні методи навчання, що створюють ситуації вибору;5) проводяться інтерактивні заняття, що передбачають діалог у процесі розв’язування проблемних задач;6) застосовується метод контролю, який забезпечує письмове викладення розв’язків із подальшою рефлексією;7) викладання здійснюється у демократичному стилі, який надає учням право на помилку та моделює ситуації виправлення помилок. Шипка П. В.5

Номер слайду 6

Стадії навчання за методикою розвитку критичного мислення. Методика розвитку критичного мислення заснована на творчому співробітництві учня і вчителя, на розвитку в учнів аналітичного й творчого підходів до будь-якого матеріалу. Методика орієнтується не на запам'ятовування фактологічного матеріалу, а на постановку проблеми і пошук її розв'язку. Навчання здійснюється у три стадії:1. виклик → 2. осмислення → 3. рефлексія. Перша стадія – актуалізує наявні знання учнів, збуджує інтерес до теми; саме під час цієї стадії формулюється проблема та визначаються цілі вивчення матеріалу. Друга стадія полягає в осмисленні нового матеріалу - це стадія реалізації змісту. Третя стадія – міркування або рефлексії. Таким чином, під час навчання за методикою розвитку критичного мислення учні повинні пройти через три стадії в опануванні матеріалом, оскільки кожна з них відбиває відповідну ланку процесу засвоєння: сприйняття → осмислення → застосування. Шипка П. В.6

Номер слайду 7

Методи розвитку критичного мислення: ВИКЛИК ------ ОСМИСЛЕННЯ ------ РЕФЛЕКСІЯ1. Обговорення девізу або епіграфу уроку (вступ).2. «Асоціативний кущ». 3. «Бджолиний вулик».4. «Закінчи фразу».5. «Знайди помилку».6. «Мозковий штурм, проблемні запитання».  7. «Скажи по-іншому».8. «Знайдіть зайве».9. Дискусія, обери позицію10. Робота в парах та малих групах з дидактичними завданнями, «Навчаючись – вчуся».11. Творче завдання. 12. Позакласна робота.13. Ведення щоденника самоконтролю. 14. Коло Вена (Діаграма Вена). 15. Метод «6 капелюхів». 16. Таблиці. Схеми. Шкала думок. Шипка П. В.7

Номер слайду 8

Обговорення девізу або епіграфу уроку (вступ). Наприклад, урок з теми «Футбол. Удар по м’ячу серединою підйому» починаю висловом «Сьогодні на уроці ми всі будемо виконувати удари по м’ячу у ворота як К. Роналду, Л. Мессі, А. Ярмоленко». Тема «Легка атлетика. Стрибки, біг, метання» починаю висловом «Олімпійці серед нас!». Обговорення змісту девізу налаштовує дітей на творчий лад, сприяє формуванню органічної потреби в осмисленні почутого.8 Шипка П. В. Приклади застосування методик розвитку критичного мислення на уроках фізичної культури

Номер слайду 9

2. «Асоціативний кущ» (актуалізація знань). Наприклад, урок на тему «Зупинка м’яча у футболі». «Акробатика». «Розвиток фізичних якостей». В групах або під час естафет учні дописують терміни дотичні до даної теми. Або складають пазл або інше завдання. Можна як інтегрований урок (фізична культура + математика, англійська, географія).3. Бджолиний вулик. Приклад: Групами, парами тощо учні розгадують кросворди та ребуси «на швидкість». Також можна під час естафет ( біг, стрибки, ведення м’яча і тоді виконувати завдання).4. «Знайди помилку». Приклад: Удар по м’ячу у футболі складається з 5 частин (фаз). Під час виконання удару учень не влучає у ворота. В якій частині удару була помилка?9 Шипка П. В.

Номер слайду 10

5. «Закінчи фразу». Сприяє розвитку уваги і логічного мислення, а також дає можливість швидко пригадати вивчений матеріал. Наприклад:1) Спортивна гра, у якій б’ють по м’ячу ногами, називається... (Футбол).2) Згинання та розгинання рук в упорі лежачи від підлоги, називається .... («Віджимання»).3) Подача у волейболі, коли м’яч приземляється на стороні противника, називається.... ( «ейс»).6. Мозковий штурм, проблемні запитання. Від простих завдань - до більш складних. Наприклад: Чому футбол найпопулярніший вид спорту? У якій фазі удару по м’ячу внутрішньою частиною стопи є помилка? Чому фізична якість швидкість піддається розвитку найважче? Назвіть 5 видів спорту на букву «Б».10 Шипка П. В.

Номер слайду 11

7. «Скажи по-іншому». Наприклад: Футбол — «Соккер». Порушення — «фол». Воротар - «Голкіпер». Суддя - Арбітр - «Рефері». Обманний рух - «фінт». Бігун на короткі дистанції — «спринтер». Бігун на довгі дистанції – «стаєр»…«Зроби по-іншому». Наприклад: Гра Футбол, додаємо умову – а). перш ніж забити гол, всі гравці команди мають торкнутися м’яча; б). Забивати гол з одного дотику; в). Гол головою – рахується, як два голи. Так само можна іншу умову поставити під час вправ 1х1; 2х1; 4х4. Всі спортивні, рухливі ігри – це розвиток мислення!Наприклад: Учні стоять в квадраті №1. Завдання перебратися у квадрат №2 але є умова, йти і бігти не можна. Або ногами переходити не дозволяється. Діти шукають спосіб як перебратися в квадрат №2. Можна додати інші перешкоди, умови, в парах, в команді, закриті очі або відсутність іншої сенсорної системи (зір, слух, дотик, рух). Збільшити кількість квадратів. Дітям подобається!11 Шипка П. В.

Номер слайду 12

8. «Знайдіть зайве». Поясніть ваш вибір. Наприклад, в переліку футбол, гандбол, баскетбол, теніс — знайдіть зайвий вид. Наприклад, у переліку «аут», «ейс», «фол», «фальстарт» - знайдіть зайвий термін. Наприклад: удар, кидок, подача, стрибок – знайти зайве. Наприклад, удар по м’ячу головою у футболі. Пропонуються вправи, знаходимо зайву, пояснення чому?!Наприклад, розвиток швидкості, пропонуються вправи, знаходимо зайві. Чому?9. Дискусія, обери позицію. Приклад: Найкраще дискусія вдається в старших класах: «Спорт чи самостійні заняття фізичними вправами — що вибрати», «Плюси й мінуси професійного заняття спортом», «Переваги або недоліки ранкового бігу».12 Шипка П. В.10. Робота в парах та в малих групах з дидактичними завданнями. «Навчаючи - вчуся».

Номер слайду 13

13. Ведення щоденника самоконтролю (ЧСС, зріст, вага, об’єм грудної клітки, ЖЕЛ). Паспорт здоров’я. Моніторинг досягнень фізичної підготовленості. Дозволяє учневі відстежувати свої досягнення, зміни показників. Даний прийом вимагає від учнів не пасивного спостереження, а активного і уважного. Школярі вчаться аналізувати, виділяти ключові поняття, класифікувати отриману інформацію.11. Творче завдання. Приклад: Обґрунтуйте твердження з точки зору здоров’я: «Головне не участь, а перемога», «В здоровому тілі — здоровий дух», «Гімнастика продовжує молодість людини», «Рухайся більше — проживеш довше»,«Дай роботу тілу — відпочине голова».12. Позакласна робота: Проведення змагань, ігор, конкурсів, флешмобів, квестів. На таких заходах діти краще проявляють ініціативу, творчість, самостійність, організованість, рефлексію.13 Шипка П. В.

Номер слайду 14

14. Метод «6 капелюхів» - це психологічна рольова гра, сенс якої полягає в тому, щоб розглянути одну і ту ж проблемну ситуацію з 6 незалежних одна від одної точок зору. Капелюх певного кольору передбачає включення відповідного режиму мислення, якому має слідувати учень чи команда в момент аргументації своєї позиції у процесі дискусійної гри.14 Шипка П. В.

Номер слайду 15

15. Коло Вена. Цю методику найкраще використовувати для порівняння двох понять. ЇЇ можна зобразити за допомогою схеми: два кола, що перетинаються між собою. Кожне коло означає окреме поняття, місце перетину — це спільні властивості обох понять. Наприклад, два види ударів у футболі; розвиток двох фізичних якостей; двох видів спорту (правила гри); ведення м’яча у гандболі і баскетболі. Діаграма Вена допомагає учням з різних сторін розглядати предмети чи явища і знаходити відмінності між суміжними поняттями.15 Шипка П. В.

Номер слайду 16

Шипка П. В.16 Пам’ятка рекомендацій на кожен урок.1. Нічого не повідомляйте в готовому вигляді, нове учень відкриває під час систематичного виконання вправ.2. Починайте завдання в загальному формулюванні, це допоможе вам:побачити, на що здатний учень у цій діяльності; створити ситуацію допомоги слабшим учням за рахунок сильних; сформулювати завдання більш конкретно.3. Не залишайте без обговорення жодної відповіді, навіть неправильної.4. Привчайте дітей обґрунтовувати свої відповіді без нагадування.5. Привчайте учнів слухати відповіді одне одного.6. Привчайте дітей самостійно сприймати завдання на слух, без додаткового пояснення, на які моменти потрібно звернути увагу.7. Продумуйте варіанти відповідей учнів і Вашу реакцію на це. Головне завдання, яке я ставлю перед собою як вчитель, не просто дати учням теоретичний матеріал, а навчити їх мислити, аналізувати явища, пов’язувати між собою та практично застосовувати. Для того, щоб учні могли це правильно зробити, потрібно розвинути в них навички критичного мислення.

Номер слайду 17

Висновок. Технологія критичного мислення дозволяє:підвищити ефективність сприйняття інформації;організувати самостійну роботу на уроці;залучити кожного учня в навчальний процес;підвищувати рівень самоорганізації учнів;розвивати в учнів позитивне ставлення до інтелектуальної творчої діяльності;стимулювати розумову діяльність і розвивати пізнавальну активність;розвивати ключові компетентності, особисто значущі для учнів уміння та навички. Шипка П. В.17 Важливо при цьому пам’ятати, що розвивати критичне мислення – це значить вчити дітей не тому, що вони повинні думати, а як вони мають думати – розвивати навички аналізу, синтезу, пошуку та переосмисленню інформації, навчити ставити перед собою додаткові питання, знаходити нестандартні рішення, аналіз. свої вчинки та дії. Новояворівський ліцей – 2024. Вчитель фізичної культури Шипка П. В.

pptx
Додано
23 січня
Переглядів
330
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку