Критичне мислення сьогодні - один з модних трендів і не лише в освіті. Про те, що його розвиток є одним з наскрізних завдань навчально-виховного процесу в школі, йдеться й у Концепції НУШ. Сучасний світ складний. Дитині недостатньо дати лише знання. Ще важливо навчити користуватися ними. Допоможе вчителю технологія розвитку критичного мислення.
У презентації розглянуто критичне мислення, теоретичні поняття технології його розвитку.
Сучасні роботодавці дедалі частіше шукають не просто виконавців, а людей, які готові мислити поза шаблонами. Працівник майбутнього повинен бачити «крізь час» й втілювати в життя ідеї, котрі до нього ніхто не пропонував. Майбутнє – це період, коли головною цінністю стане мозок, емоції й розвиток.
Сучасний світ складний. Дитині недостатньо дати лише знання. Ще важливо навчити користуватися ними. Знання та вміння, взаємопов’язані з ціннісними орієнтирами учня, формують його життєві компетентності, потрібні для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці. (Концепція нової української школи).
Актуальність теми. Радикальні зміни, які відбуваються в сучасному освітньому середовищі акцентують увагу на необхідності: 1) виховання особистості мислячої, самостійної, творчої; 2) здатності працювати з інформацією впродовж життя: здобувати її, переробляти, застосовувати для свого розвитку і самовдосконалення, передавати її;3) уміння спілкуватися повинно стати невід’ємною рисою кожної людини. Технологія розвитку КМ допомагає учню не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє розвитку його особистісних якостей.
Досвід грунтується на творчому використанні ідей американських вчених авторів методичної системи «Читання та письмо для розвитку критичного мислення» Джінні Стіл, Курта Мередіта, Чарльза Темпла, Джаннет Вос. Українських дослідників даної проблеми Наталі Вукіної, Ніни Дементієвської, Олександра Тягло, Ігоря Сущенка. Публікацій в науково - методичній літературі, зокрема доктора педагогічних наук, професора, експертки Освітньої платформи «Критичне мислення» Олени Пометун та доктора педагогічних наук, професора кафедри історії України Сергія Терно та інших. Науково-теоретична база:
Сьогодні в наукових джерелах можна знайти різноманітні визначення КМ. Д. Браус і Д. Вуд визначають критичне мислення як «розумне рефлексивне мислення, сфокусоване на вирішенні того, у що вірити і що робити». Критичне мислення, на їхню думку, «це пошук здорового глузду – як міркувати об'єктивно і діяти логічно з урахуванням як своєї точки зору, так й інших думок, уміння відмовитися від власних упереджень».
Дайана Халперн у своїй роботі «Психологія критичного мислення» розглядає критичне мислення як «використання когнітивних технік або стратегій, які збільшують вірогідність здобуття бажаного кінцевого результату». Когнітивність – здатність до сприйняття та обробки інформації. Когнітивний розвиток— розвиток всіх видів розумових процесів, таких як сприйняття, пам'ять, формування понять, рішення.
Критичне мислення…КМ – це педагогічна технологія, що стимулює інтелектуальний розвиток учнів. КМ сприяє вирішенню проблем, ухваленню продуктивних рішень, самовдосконаленню. Критично мисляча особистість здатна перевіряти достовірність знань та змінювати спосіб мислення, шукаючи дієвих рішень.
Ознаки людини з критичним мисленням: Відкрита до пошуку, сумнівів та усвідомлення суперечностей;Самокритичність;Допитливість;Незалежність мислення (шукає істину, її докази та обґрунтування);Компетентність;Вміння дискутувати. Така людина націлена на розвиток, вдосконалення, творчість. Ознаки людини з догматичним мисленням: Впевнена, що все робить правильно;Консерватизм;Не сприймає критику;Не сприймає інформацію, що суперечить її світогляду, догмам;Не потребує пошуку істини, бо має сліпу віру в авторитети. Така людина націлена на пристосування заради самозбереження.
Список використаної літератури Бєлкіна-Ковальчук О. В. Формування критичного мислення учнів початкових класів у процесі навчання: теорія навчання. /Луцьк: Волин. держ. ун-т ім. Лесі Українки, 2006. – 215 с. Вукіна Н. В., Дементієвська Н. П. Критичне мислення. Як цього навчати./ Харків: Основа, 2007. – С.7-9. Пометун О., Сущенко І. Путівник з розвитку критичного мислення в учнів початкової школи.// Київ, 2018, 96с. Стіл Дж., Мередит К., Темпл Ч. Методична система “Розвиток критичного мислення у навчанні різних предметів. / Посібники I-VIII. – Науково-методичний центр розвитку критичного та образного мислення “Інтелект”, 1998. Тягло О. В. Критичне мислення: навч. посіб. / О. В. Тягло. – Х.: Вид. група «Основа», 2008. – 189 с.