Щоб урок не перетворився на лекцію, спробуйте під час заняття переключати увагу учнів. Для цього якнайкраще змінювати форму роботи з пасивного вивчення до активного навчання. Пропоную добірку простих і цікавих методів розвитку критичного мислення, які можна використовувати на уроках читання. Добірка універсальних методик для активізації уваги учнів та підвищення їх пізнавального інтересу навчить учнів працювати з інформацією, усвідомлено працювати з текстом на уроках читання.
Спрямоване читання. Метод дозволяє спрямовувати учнів при самостійному читанні («про себе») за допомогою запитань вчителя зрозуміти текст. Читаючи твір по кілька абзаців, учні шукають відповіді на поставлені вчителем запитання. Читання відбувається із зупинками та обговоренням прочитаного.
Метод “Щоденник подвійних записів”Алгоритм дій: Учні ділять сторінку зошита навпіл. Під час читання заповнюють таблицю: зліва – що саме (персонаж, момент дії...) вразило, справа – чому вразило (які думки викликало, які запитання виникли...)Учні читають та занотовують свої міркування. Учні діляться своїми коментарями. Порівнюються результати роботи (що співпадає, що відрізняється...)
Читання з системою позначок «ПОМІЧ»прочитавши речення, треба поряд поставити відповідну позначку:+ — відома інформація;! — нова інформація;? — здивувала, зацікавила;— — заперечує тому, що знаю. Система позначок дає можливість учням активізувати розумові операції, співставити своє розуміння прочитаного порівняно з тим, що вже знає. Так виникає зв'язок між відомим та невідомим.
Веббінг Веббінг перекладається як "павутиння слів". Це метод побудови логічних структурованих зв’язків між явищами і подіями. Ґрунтується він на асоціативних і логічних елементах розумової діяльності. Веббінг починається з ключового слова, навколо якого "нарощуються" інші терміни, що пов’язані з ним асоціативно або логічно.
Піраміда твору. Метод аналізу художнього твору Будується за алгоритмом: Ім'я героя твору. Два слова, що описують героя. Три слова, що описують місце події. Чотири слова, що описують проблему. П'ять слів, що описують подію, яка відбувається з героєм упродовж сюжету. Шість слів, що описують подію, яка сприяє переосмисленню проблеми. Сім слів, що описують подію, яка відбувається задля розв'язання проблеми. Вісім слів, що описують розв'язання проблеми.
ДАЙМОНДСемирядковий «вільний» вірш Алгоритм складання: Перший та останній рядки – іменники–антоніми. Другий рядок – 2 прикметники, що відносяться до першого іменника. Третій рядок – 3дієслова, що відносяться також до першого іменника. Четвертий рядок – два протилежних за змістом непоширених речення, в якості підметів виступають іменники з першого та останнього рядків. П’ятий та шостий рядки – дзеркально повторюють 2-ий та 3-ій рядок, тільки відносяться вже до останнього іменника.
Діамант. Віршована форма з семи рядків, перша і остання з яких, - поняття з протилежним значенням 1-ий рядок - тема (1 іменник) 2 - ий рядок - означення (2 прикметника) 3-ій рядок - дія (3 дієслова) 4-ий рядок - асоціації (4 іменника) 5-ий рядок - дія (3 дієслова) 6-ий рядок - означення (2 прикметника) 7-ий рядок - тема (1 іменник)
Кластер. Кластер (з англ. мови ( пучок, скупчення)– виділення смислових одиниць тексту та їх графічне оформлення у формі пучка. Кластер включає ключові слова, ідеї, подані у логічній послідовності, які створюють цілісну і наочну картину. Дозволяє представити на уроці великий обсяг інформації в структурованому і систематизованому вигляді, виявити ключові слова теми. Дозволяє розвивати мислення, робити його більш гнучким, позбавлятися стереотипів.
1 гр.2 гр.3 гр.4 гр.5 гр. Контрольна132132 Порушена послідовність 1. Учням пропонується кілька речень із тексту, записаних у порушеній послідовності.2. Учні об`єднуються в групи. Кожна група повинна запропонувати свою послідовність поданих речень. Результат фіксується на дошці або окремих аркушах паперу.3. Учні читають текст і перевіряють. 4. Обговорення результатів роботи.