Вправа №2. Загадки. Мета: розвиток образного і логічного мислення. Завдання: дітей потрібно розділити на 2 команди. За правильну відповідь команді набавляють 1 бал. Наприкінці гри підраховується кількість балів, у якої команди їх більше та і перемогла. Як написати "мерзла вода" трьома літерами? ( Лід )Який ключ літає? (Журавлиний )Що стоїть посеред Києва? ( Літера "Є" )Без чого людина не проживе і п'яти хвилин? ( Без повітря )В якого птаха назва складається з 40 "а"? ( Сорока )Як написати "суха трава", щоб вийшло чотири літери? (Сіно )Коли кинути камінь у Чорне море, який він буде? (Мокрий ) Чим вечір кінчається, а ранок починається? ( літера «Р» )Що буде з козою, як їй сім років мине? (Піде восьмий )
Вправа №3. Зайві слова. Мета: розвиток логічного мислення. Завдання: у рядку записані декілька слів. Одне слово стоїть перед дужками. Дитина повинна з слів в дужках вибрати два слова, які пов'язані зі словами за дужками. 1) Село (річка, поле, будинок, аптека, велосипед, дощ, пошта, човен, собака).2) Море (катер, риба, вода, турист, пісок, камінь, вулиця, птиці, сонце).3) Школа (вчитель, вулиця, захоплення, учень , брюки, годинники, ніж, стіл).4) Місто (машина, вулиця, каток, магазин, підручник, риба, гроші, подарунок).5) Дім ( стіна, хлопчик, акваріум, клітка, диван, вулиця, сходи, ступінь, людина).6) Олівець ( пенал, лінія, книга, годинники, оцінка, цифра, буква).7) Освіта (очі, читання, окуляри, оцінки, вчитель, покарання, вулиця, школа).
Вправа №4. Переплутанка. Мета: розвиток логічного мислення. Матеріали: папір і олівець. Завдання: Із запропонованих слів потрібно спробувати скласти речення так щоб, слова які заблукали повернулися на місце, і зробити це по можливості швидко. 1) Підемо в неділю ми похід. (В неділю ми підемо в похід).2) Грають кидаючи діти м'яч у один його одному. (Діти грають у м'яч, кидаючи його один одному).3) Максим вранці дому з рано вийшов. (Максим вийшов з дому рано вранці).4) В бібліотеці цікавих у взяти книг можна багато. (В бібліотеці можна взяти багато цікавих книг).5) Клоуни та завтра в мавпи приїжджають цирк. (Завтра в цирк приїжджають мавпи і клоуни).
Вправа №5. Гра «Прислів'я»Мета гри: розвиток образного і логічного мислення. Завдання: пропонуються прості прислів'я. Діти повинні визначити своє пояснення сенсу прислів'їв. Питати необхідно по черзі. Немає диму без вогню. Любиш кататися – люби й саночки возити. Тихше їдеш – далі будеш. Сім разів відміряй – один раз відріж. Два чоботи – пара. Мало каші їв. Що посієш,те й пожнеш. Язик до Києва доведе. На колір і смак товариш не всяк. Вище голови не стрибнеш. Кожна людина у справі пізнається. На всі руки майстер. Очі бояться, а руки роблять. Вовків боятися – у ліс не ходити. Зробив діло - гуляй сміло.
Вправа №6.«Ну-ка, відгадай!»Мета: розвиток логічного мислення й мови. Завдання: діти діляться на дві групи. Перша група таємно від другої задумує, будь-який предмет. Друга група повинна відгадати предмет, задаючи питання. На ці питання перша група має право відповідати тільки «так» чи «ні». Після вгадування предмета групи міняються місцями.
Вправа №7.«Розв'яжи приклади». Мета: розвиток смислових операцій аналізу. Матеріали: картки з шаблонами. Ліній + ка – йка + я =Золото – лото + шит =Кноп + ка - опка + ига =Пар + кан – кан + та =Вчинок – ок + тель =Ру + кав – кав + чка =Сло + ва – о + ник =Шко + да – да + ла =Мака + р – ар + сим =
Вправа №8. Групування. Мета: розвиток логічного мислення й мови. Завдання: скласти можливі групи слів Наприклад: Карась, щука, акула, кит – живуть у воді. Щука, акула – риби хижаки. 1. Карась, береза, портфель2. Тополя, щука, олівець3. Акула, пенал, опеньок4. Маслюк, кит, підберезовик5. Мухомор, бліда поганка, альбом
Вправа№9. «Виключення зайвого слова»Мета: розвиток операцій мислення (виявлення подібності і відмінностей в об'єктах, визначення понять). Матеріали: картки з написаним завданням. 1) «собака», «помідор», «сонце»2) «вода», «вечір», «скло»3) «машина», «кінь», «заєць»4) «корова», «тигр», «коза»5) «стілець», «піч», «шафа»6) «дуб», «ясен», «бузок»7) «чемодан», «гаманець», «сумка»
Вправа №13. «Домалюй фігури». Мета: розвиток мислення,уваги. Завдання: домалюй відсутні фігури і зафарбуй їх. Пам'ятай, що один колір і форма в кожному ряду повторюється тільки один раз. Закрась жовтим олівцем всі трикутники, червоним олівцем всі квадрати. Фігури, які залишилися - синім олівцем.
Вправа №14. «Визначення»Мета: розвиток розумових асоціативних зв'язків. Завдання:дітям пропонується два слова. Завдання полягає в тому, щоб придумати слово, що знаходиться між двома задуманими предметами і служить, як би «перехідним містком» між ними. Кожна дитина відповідає по черзі. Відповідь повинна бути обов'язково обгрунтована. Сніг – дах. Лампа – папір. Трава - намисто. Кінь – загорожа. Вікно – дитина. Книга – учень. Погода – гори. Сонце – настрій. Зима – одяг. Телефон - друг
Вправа №15. «Заголовок»Мета: розвиток розумового аналізу, логічного мислення, і узагальнення. Завдання: приготуйте невелику розповідь обсягом в 12-15 речень. Прочитайте розповідь в групі і попросіть учасників гри придумати до неї заголовок так, щоб до однієї розповіді придумали 5-7 назв.
Вправа №16. «Пошук аналогів». Мета: розвиток вміння виділити істотні ознаки, узагальнення, порівняння. Завдання: називається якийсь предмет. Необхідно знайти якомога більше предметів, подібні з ним по різним ознакам (зовнішні і суттєві). 1) Гелікоптер.2) Лялька.3) Земля.4) Кавун.5) Квітка.6) Машина.7) Газета.
Вправа №17. «Способи застосування предмета»Мета: розвиток уміння виділяти суттєві і не суттєві ознаки, розумового аналізу. Завдання: Задається який-небудь предмет, необхідно назвати якомога більше способів його застосування. Наприклад: книга, автомобіль, помідор, дощ, жолудь, ягода. Хто з дітей найбільш активно брав участь і дав найбільшу кількість вірних відповідей, стає переможцем.
Вправа №19.«Зайве слово»Мета: розвиток мислення, встановлення закономірностей. Завдання: з групи слів вилучити «зайве» слово. Дати пояснення. Назвати інші три предмети одним (узагальнюючим) словом.• мак, ромашка, троянда, цибуля;• чашка, блюдце, суп, тарілка;• яблуко, персик, огірок, груша;• помідор, баклажан, перець, слива;• чашка, тарілка, каструля, склянка;• молоко, сметана, каша, сир;• коза, курка, корова, вівця;• чайник, стілець, стіл, шафа;• машина, літак, автобус, тролейбус;• олівець, портфель, зошит, капелюх.
Вправа №22.«Я знаю…»Мета: розвиток здатності конкретизувати поняття. Завдання: Дітям по черзі необхідно назвати 5 предметів, які відносяться до загального поняття. Наприклад. «Я знаю 5 рослин…». Загальні поняття: фрукти, овочі, ягоди, дерева, квіти, ягоди, звірі, продукти, одяг, взуття, головні убори, транспорт, дерева, птахи, імена.
Вправа №24«Шифрувальник»Мета: розвиток логічного мислення, кмітливості. Завдання: Дітям пропонують 6 зашифрованих слів і ключ до шифру. Необхідно розшифрувати слова, запам’ятати їх і виділити зайве слово.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}0123456789ароускліив684, 184ь, 624ь, 9295, 521290, 434675.
Вправа №25. Викладення думки іншими словами. Мета: формування чіткості мислення, вміння фіксувати суттєве, оперувати словами. Завдання: дається проста фраза, наприклад, «нинішнє літо буде дуже теплим». Необхідно запропонувати кілька варіантів передачі цієї думки іншими словами, при цьому жодне слово запропонованого речення не повинно використовуватись у відповідях. Перемагає той, у кого більше варіантів.«Нинішнє літо буде дуже теплим». “Цієї зими випало багато снігу ”
Вправа №26 «Поясни значення»Мета: розвиток логічного мислення, кмітливості. Завдання: потрібно пояснити значення виділених слів, підібравши до них близькі за змістом слова.• Розбити сад — розбити чашку.• Занедужати на ангіну — занедужати на футбол.• Жива розповідь — жива істота.• Гаряче серце — гарячий хліб.• Музичний слух — поширити слух.• Ключ від квартири — гарячий ключ.
Вправа №27. Ребуси. Мета: розвиток логічного мислення. Завдання: Слід вписати слова за годинниковою стрілкою, їхній початок помічено рискою. Вписувати слова слід за годинниковою стрілкою, їхній початок помічено рисою.1. Вона зараз перед вашими очима.1. Вона зараз перед вашими очима.2. Старовинний довгополий верхній одяг.3. Комаха, схожа на коника, яка гуртується у величезні зграї і знищує врожаї.4. Вона на припічку сиділа і діткам кашу варила.5. Окрема будівля для зберігання зерна.