Найважливіше завдання початкової школи: навчити дітей вчитися, а це неможливо без уміння читати і працювати з книжкою. Недостатній розвиток читацьких умінь – серйозні труднощі у навчанні. Належний рівень сформованості читацьких умінь - запорука життєвого досвіду. В. Сухомлинський писав: “Читання – це віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самі себе”Люди перестають мислити, коли перестають читати.
Дихальна гімнастика«Задуй свічку»«Роздмухай вогнище»«Понюхай квіточку»«Зобрази свист вітру»«Продзижчи, наче жук» «Зобрази шум лісу» « Погуди, наче пароплав»« Губи» • витягни губи трубочкою, вдихни повітря, видихни;• зімкни губи;• покажи губами букву «о»; • оближи губи;Вправи для розвитку мовного дихання
Вправи на формування швидкої реакції на слово, уважності під час читання«Знайди два однакових слова» Каркас, карась, карат, каркати, карниз, карниз, карта«Де шпигун?» Карта, парта, коза, дошка.«Щоб написане зрозуміти- слова треба розділити» СОНЦЕЯСНЕЄВСТАЄБУДЕДЕНЬГАРЯЧИЙ.«Утвори нове слово» Прочитай слова. З перших літер кожного слова в рядку склади нове слово.фен алича рушник баран аул
Ігри для опанування різноманітних видів читання (беззвучне, вголос, пошепки, комбіноване, вибіркове) «Поза- розслабитися». При слові поза настройся, зайнявши правильне положення для інтенсивного читання, при слові розслабитися – відведи очі вбік, знімаючи напруження м’язів. Відпочинок- 10-20 с.«Засічка кидок». При слові кидок починай читати для фіксування часу ;коли пролунає засічка - зупинись , помічаючи останнє засвоєне слово. Відпочинок – 10-20с.«Буксир»Спочатку читає вчитель, беручи на буксир весь клас. Потім сильніший учень – слабших товаришів.«Блискавка» Читай текст у звичайному темпі. При слові блискавка вмикається метроном. Поквапся дочитати. Після вимикання метронома перекажи опановане.«Луна»Один школяр(сильніший) веде, а другий ,як луна ,повторює читання першого.
Розуміння окремих слів і словосполучень;Для усвідомлення зв’язних висловлювань логічних зв’язків у тексті; Творча робота. - прочитати колонки слів, знайти пари близьких за значенням; - прочитати словосполучення, утворити з його слів нове слово; - прочитати найдовше слово, найкоротше слово; - знайти і назвати серед поданих словосполучень вжиті в переносному значенні; - знайти і прочитати слова, за допомогою яких автор показує своє ставлення до зображуваного;- знайти речення, які відображають головну думку твору;- зіставити і порівняти вчинки головних осіб. СИСТЕМА ВПРАВ ДЛЯ РОЗВИТКУУСВІДОМЛЕННЯ ПРОЧИТАНОГО
ВИДИ РОБОТИ НАД ТЕКСТОМ(БАГАТОРАЗОВЕ ЗВЕРТАННЯ ДО ТЕКСТУ)- читання, поділ на частини;- читання за готовим планом;- читання з вибором уривків до малюнків; - читання – відповіді на питання; - читання місця в оповіданні, яке найбільше вразило; - знаходження за поданим початком кінець речення;- читання уривка, до якого можна дібрати прислів’я; - читання, складання діалогів; - пропозиції щодо іншої назви твору; - читання в особах;- конкурсне читання віршів;- знаходження в тексті й читання словосполучень:а) іменник + прикметникб) займенник + дієслово- знаходження й читання слів близьких за значенням;- читання описів;
ТВОРЧІ РОБОТИ НА УРОЦІ ЧИТАННЯТворчі роботи учнів на основі прочитаного передбачають діяльність дітей з твором, яка реалізує їх власне художнє ставлення до прочитаного.Ілюстрування (словесне, графічне);Складання монологічного висловлювання від імені головного героя;Складання опису з елементами міркування;Продукування діалогів;Тлумачне читання;Складання плану; -Інсценізація;-Перекази (детальні, стислі, вибіркові)
Людина, для якої книжка вже з дитинства стала такою необхідною, як скрипка для музиканта, як пензель для художника, ніколи не відчує себе обділеною, збіднілою і спустошеною В. Сухомлинський. Для кращого усвідомлення і розуміння тексту учнями треба так будувати урок, щоб при сприйманні тексту учні стикалися з труднощами, які б активізували увагу і стимулювали дітей використовувати свідомі, довільні прийоми розуміння